Annons

- Politikerna har missat det civila samhällets kompetens."

Anders Carlbergs, grundare av Fryshuset, ord är viktiga. Skolan är inte en egen del av samhället utan i allra högsta grad en del av vårt samhället. Men det har blivit som om vi som individer och medborgare alltmer isolerar oss i olika roller, trots att vi är hela personer hela tiden. Vi är inte en person när vi är på jobbet, en annan när vi är föräldrar till våra barn eller ytterligare en i gamla kompisgänget respektiva i gänget vi jympar med varje tisdag på Friskis & Svettis.
Jag deltog just i en paneldebatt  Almedalen arrangerad av Klassmorfar och Fryshuset. Ingången var hur vi ska förstärka rättigheten till kunskap i svensk skola. Bra frågor ställdes men problemet blev, som så ofta, att vi fastnar i just problemen. Rädda barnens ordförande, Inger Ashing, efterlyste till slut kreativa nya öppningar i skoldebatten. Jag kan inte annat än att hålla med. Mitt favoritprogram på i svensk tv gick för några år sen som serie, producerat av engelska BBC. Ett gäng personer sattes att lösa ett problem. En gång var det att skapa en mer praktisk lösning av kökets papperskorg med lock, "eftersom vi britter alltid spiller baked beans med tomatsås utanför burken". Gruppen som skulle lösa problemet bestod bland andra av en reklammakare och en tekniker, totalt fem personer om jag minns rätt. Poängen var att alla hade helt olika utbildning, bakgrund och erfarenhet. En fantastisk utgångspunkt för nya lösningar. Behöver jag säga att den nya lösningen blev brilliant och serietillverkas idag?
Kanske dags för en skolans tankesmedja? Typ nu. Med en blandning av personer från helt olika delar av samhället. Enda kravet skulle vara att de verkligen är kreativa inom sitt område. Mina förslag blir Mats Gabrielson (entreprenör), Inga-Britt Ahlenius (tidigare bland annat gd Riksrevisionen) och Johan Kant (lärare). Vilka skulle du vilja ha med?

/Jane af Sandeberg

Reagera på inlägget:

Facebook kommentarer