Annons

Ropen skalla - mer matte till alla."

När nu resultaten inte vänder uppåt i svensk skola föreslår utbildningsminister Jan Björklund mer matte, vilket låter bra. Men hur går det med matteundervisningen om inte läsförståelsen också förstärks? Det frågar en av de som gillar oss på Facebook i en kommentar.

När vi publicerade artiklarna om de nya resultaten från TIMSS och PIRLS, Jan Björklunds förslag till åtgärder och Lärarnas Riksförbunds kommentarer reagerade många på Facebook. Reaktionerna kan sammanfattas med att det är bra med mattesatsningen men att som en följd måste även satsning på att förbättra läsförståelsen komma nu. Flera höjde också stämman för mer idrott.

Min egen reaktion blir: om eleverna på lågstadiet ska få en extra timme i matte per vecka, från nästa höst enligt förslaget, vilket betyder totalt skulle betyda 3 - 3,5 timmar så låter det först bra. Men är det bara tiden det handlar om? Hur ser pedagogiken och vårt förhållningssätt till matten ut i skolan? I ett samhälle som alltmer lägger ansvaret på individen när det gäller att sköta alla slags ekonomiska affärer själv. Antalet dyslektiker är inte i minskande. Och så var det det här med tiden, om en extra timme ska gå till matten, vad försvinner?

/Jane af Sandeberg

Reagera på inlägget:

Facebook kommentarer