Annons

Den här texten är en hyllning till alla er i det utvidgade kollegiet

I januari hade jag ganska begränsade kunskaper om hur man kunde använda en iPad i undervisningen eller hur man bloggade. Jag hade aldrig använt Padlet eller publicerat på You Tube. Allt detta har ni i det utvidgade kollegiet hjälpt mig med.

Jag skaffade ett Twitterkonto och gick med i det digitala skollyftet – #digiskol. Jag satte upp mål för mig själv och min utveckling.

 Det digitala skollyftet vilar på tre ben:

1. Använda digitala verktyg för kommunikation, lärande och skapande. (Digitala färdigheter)

2. Lära av varandra i det utvidgade kollegiet. (Sharing is caring)

3. Använda sina färdigheter på ett sätt som gynnar utvecklingen av sin roll i skolan. (Skolutveckling)

Genom #digiskol träfffade jag Annika Sjödahl och Mia Smith på Twitter. De är språklärare i Enköping respektive Göteborg. Ganska omgående insåg vi att vi hade väldigt mycket gemensamt. Samma språksyn, samma värderingar och samma knasiga humor! Vi blev vänner på Facebook också.

Jag har aldrig träffat Annika, men Mia träffade jag när hon valdes till vice ordförande i Språklärarnas Riksförbund. Trots att vi inte träffas mer än över Facebook och Twitter har vi blivit nära vänner. Vi skriver med varandra i stort sett varje dag och stöttar varandra i olika sammanhang.  Annika hade redan startat Facebookgruppen Engelska 6–9, men gruppen växte fort och Annika insåg att hon behövde hjälp. I dag hjälps vi tre åt att administrera gruppen.

Genom att vi började diskutera våra mål i #digiskol kom vi gemensamt fram till att vi borde starta en textbank för bedömning i engelska och svenska. Sagt och gjort. Vi startade Textbanken. I textbanken lägger vi upp texter från olika årskurser och olika ämnen. I engelska finns det till exempel argumenterade text, noveller, legender, dystopier etc. Medlemmar i textbanken är i dag 188 stycken språklärare över hela landet.

Det är en otrolig styrka att kunna lägga ut texter där, påminna i Facebookgruppen och samma kväll konstatera att ett tiotal olika lärare har varit inne och diskuterat, kommenterat och bedömt mina texter.

Eleverna tillfrågas innan vi lägger upp texter och naturligtvis är texterna avidentifierade.

Mina elever blir väldigt stolta när jag meddelar hur andra lärare runt om i Sverige har bedömt deras uppsatser.

Textbanken är ett bevis på hur väl det utvidgade kollegiet kan användas. Det är inte bara till för att utbyta tips utan även för att stärka varandra och bidra till en likvärdig bedömning. Genom dessa bedömningsdiskussioner insåg vi att vi gör olika över landet när det gäller att sätta betygen D och B. Vi bestämde oss för att skriva till Skolverket för att kunna nå en samsyn. Dessa frågor och svar kan ni läsa om här: Vi kräver svarSkolverkets svar del 1Skolverketssvar del 2.

I dag består vår engelskgrupp på Facebook av ca 900 medlemmar. Det är en mycket aktiv grupp som stöttar, tipsar och kommenterar. Att delta i denna grupp har gett mig en otrolig fortbildning.

Någon i gruppen, minns inte vem, kom med idén att vi skulle starta en tipsbank. Då gjorde vi det!

Vi har en Google Drive med mappar för till exempel läsa, tala, realia, teman osv. Mapparna fylls på dagligen. Det är en guldgruva som jag hoppas att flera engelsklärare kommer vilja och hinna ta del av i sommar. Med dessa mappar behöver man aldrig mer titta åt läromedel om man inte vill. Välkomna att delta!

Det utvidgade kollegiet har gett mig en otrolig fortbildning. Utan alla er hade jag troligen inte varit där jag är idag. TACK!

// Sara Bruun

Reagera på inlägget:

Facebook kommentarer