Annons

Därför behöver barnen se vuxna läsa

I skolans värld så pratar vi ofta om hur viktigt det är att läsa. Läsningen är nyckeln till allt, inte bara till svenskämnet utan även till andra ämnen. Målformuleringarna i samtliga ämnen ställer krav på eleverna vad gäller resonerande och att sätta fenomen i ett större sammanhang. Inom matematikämnet har utformningen av uppgifter t.ex. gått alltmer från ett mekaniskt räknande till textförståelse, förklaringar och sammanhang. Naturligtvis förutsätter ett framgångsrikt skolarbete goda läsare, så långt gör vi förstås rätt. Men barn gör som vi gör, inte som vi säger. Handen på hjärtat, hur ofta ser eleverna oss vuxna sitta ner med en bok och läsa? Vardagen i skolan för såväl pedagoger som elever är stressad. Det är lektioner, läxor, prov, inlämningsuppgifter, gympapåsar, matsäckar och mycket annat som ska klaffa. Därtill kommer elevernas sociala situation, som är minst lika viktig. Det finns helt enkelt inte tid att varva ner och försvinna in i en skönlitterär berättelse full av nya världar, läskiga upplevelser och spännande bekantskaper. Läsning kräver tid. Tid som vi sällan har eller tillåter oss att ta oss i vårt ständigt uppkopplade och tidsoptimerade samhälle. Vi ska vara så effektiva hela tiden, trots att vi innerst inne vet att ingen av oss mår bra av det.

Vi kan bara konstatera att eleverna mycket sällan eller aldrig ser vuxna som sitter och läser skönlitteratur i skolan. Trots att vi pratar om hur viktigt det är. När eleverna kommer hem möts de även där av en slimmad vardag där aktiviteter, läxor och middag ska rivas av i snabb takt. Föräldrarna är trötta eftersom även de har haft stressiga arbetsdagar som krävt deras totala fokus och uppmärksamhet. Nu står de med trötta barn, skjutsning till aktiviteter, läxläsning, tvätt, middagslagande och andra vardagsbestyr som bara måste fungera. I det snabba flödet finns det inte utrymme eller ro för föräldrarna att sätta sig ner och läsa en bok. I bästa fall har barnen blivit lästa för på kvällen och sedan somnat gott med drömmar som för dem bort till magiska världar där allt är möjligt. Nu kan föräldrarna ta sig an uppröjningen efter middagen, förbereda morgondagens matsäck till skogsutflykten och kanske trött konstatera att Lisa behöver få ett nytt regnställ. Innan föräldrarna själva slocknar så finns det kanske ork och tid att läsa en liten stund innan sömnen tar sitt.

Ovanstående beskrivning är inte på något sätt överdriven, så kan vardagen för förvärvsarbetande föräldrar se ut. Utrymmet för att bara sitta ner och koppla av med en bok är mycket litet eller obefintligt, vilket innebär att barnen aldrig ser vuxna läsa. Föräldrarna talar också om för sina barn att det är viktigt att läsa, men om vi vuxna inte visar att vi själva gör det så har det liten eller ingen effekt.

Därför har jag, trots att många av mina chefer på det bestämdaste avrått från det ”eftersom folk skulle kunna få för sig att bibliotekarier bara sitter och läser på arbetstid”, börjat sätta mig och läsa i miljöer där det finns många elever. För det betyder något att se vuxna som inte bara säger att det är viktigt att läsa utan också visar det. Oftast blir det i bibliotekets soffa jag sitter och läser, för jag vill finnas till hands i skolbiblioteket. De här lässtunderna blir ofta upptakten kring intressanta samtal med eleverna om läsande och vad det betyder för dem samt förstås en massa boktipsande. Den där halvtimmen mitt på dagen, i full lunchrusning, är väl investerad tid. Med pågående verksamhet så blir jag ofta avbruten av elever som vill ha hjälp med att hitta rätt bok, välja en pålitlig källa eller veta hur lång tid det dröjer innan de får nästa del i serien Pax, men det spelar ingen roll. Poängen är att visa att jag inte bara säger att det är viktigt att läsa, jag gör det också. Kanske vill du hänga på?

Reagera på inlägget:

Facebook kommentarer