Annons
Foto: Elisabeth Ohlson-Wallin

”Varför ska jag chatta med eleverna?”

Publicerad 17 september 2010

Facebook och andra sociala medier är en växande del av skolans vardag.
En majoritet av Sveriges högstadie- och gymnasieelever vill till exempel att deras lärare ska finnas tillgängliga via communities eller chattprogram.
– Jag förstår eleverna. Samtidigt måste vi dra gränsen någonstans. Vi kan inte jobba dygnet runt, säger Högstadieläraren Ida Storoni.

Fakta

Undersökningen

Under 18 maj – 11 juni 2010 genomförde undersökningsföretaget Exquiro Market Research på uppdrag av Lärarnas Riksförbund telefonintervjuer med ett representativt urval av elever, lärare och föräldrar:

» 750 elever födda 1995 (varav de flesta går i årskurs 8) respektive elever födda 1992 (varav de flesta går andra året på gymnasiet).
» 750 föräldrar till barn födda 1991–1993 respektive 1994–1996.
» 750 högstadie- och gymnasielärare (medlemmar i Lärarnas Riksförbund)

Enligt Lärarnas Riksförbunds undersökning är en stor del av Sveriges högstadie- och gymnasieelever mycket positiva till att sociala medier används i skolan. Bland lärarna är synen mer negativ, vilket även vår diskussion visade.

Martin Balsvik: – På min skola brukar vi bland annat använda Facebook i samband med grupparbeten, eftersom det är ett enklare och effektivare sätt att arbeta än via mejl. Men lärarna använder inte Facebook, utan mejl.
Ida Storoni: – Varför ska jag chatta med mina elever via nätet? Är det inte bättre att jag pratar med dem när vi träffas i klassrummet? Jag tycker inte att vi ska använda nya medier bara för att vi ska vara moderna; de måste tillföra något positivt.
Martin Balsvik: – Vid större diskussioner i till exempelvis filosofi eller religion kan det vara jättebra att lägga upp en tråd på en community. Ofta blir diskussionerna där mer seriösa än i ”verkligheten” och andra åsikter och personer kommer fram än i klassrummet.
Ida Storoni: – Sitter ni då i klassrummet?
Martin Balsvik: – Nej, överallt när man känner för det.
Ida Storoni: – Är det undervisningstid?
Martin Balsvik: – Vad innebär undervisningstid? Vi arbetar med läxor, projektarbeten och liknande även utanför skolan.
Ida Storoni: – Jag är ytterst tveksam till att använda detta i undervisningen. Hur ska jag till exempel kunna betygsätta en sådan diskussion. Jag kan ju inte vara säker på vem det är som skriver vad.
– Man får heller inte glömma bort att förutsättningarna varierar mycket mellan olika skolor. Jag har inte möjlighet att i mitt klassrum använda internet i undervisningen. Jag har visserligen en dator sedan några månader tillbaka, men ingen projektor.
Martin Balsvik: – Vi har en projektor i varje klassrum, alla elever har egna datorer med ständig internetuppkoppling och alla har Facebook. I min förra skola var det annorlunda. Där tvingades vi antingen arbeta hemifrån eller gå till  datasalen om vi skulle ut på nätet.
Carl Gustav Sidenqvist: – Man kan inte ta för givet att alla barn har tillgång till dator hemma; det har nämligen inte alla. Det är dessutom skolans uppgift att ställa upp med utrustning.
– Datorer i klassrummet, tillgängliga för eleverna i det vanliga arbetet, är en förutsättning för att vi på ett vettigt sätt ska kunna använda nätet i undervisningen. Det funkar inte med en datasal. Du har ju till exempel ingen pennsal eller boksal. Datorerna ska finnas där eleverna finns.

Enligt LR:s undersökning har en majoritet av gymnasieeleverna mejlat lärare i skolrelaterade frågor. Flickor mejlar lärare i högre utsträckning än pojkar.

Martin Balsvik: – Många lärare är stressade när de är i skolan. Att då som elev kunna mejla sina frågor till dem är mycket bra. Då kan de svara när de hinner, på eller utanför arbetstiden.
Ida Storoni: – Även mejl förutsätter att lärare och elever har tillgång till datorer. Jag tycker dessutom att det är en väldig skillnad att som lärare på tjänstemejlen svara på frågor från eleverna och att ha kontakt med dem via en privat sida på en community.

Kan du som lärare vara vän med en elev på exempelvis Facebook?

Ida Storoni: – Aldrig. Jag är inte deras vän, jag deras lärare. Att vara vän på Facebook med sina elever tycker jag är oproffsigt. Man ska inte blanda sitt privata liv med sitt professionella.
Carl Gustav Sidenqvist: – Om du är lärare kan du på Facebook eller något annat socialt forum inte ha ett annat förhållande med dina elever än lärarens. Du kan aldrig ta av dig lärarmössan.
– Dessutom, om du är vän med dina elever på Facebook, hur hanterar du den information du får av dem? Om deras liv, om  hur de mår och så vidare. Jag tror att det gäller att göra en noggrann bodelning.
Martin Balsvik: – Jag tycker att det ska vara upp till lärarna att själva bestämma om de vill vara vänner med sina elever på Facebook eller inte. Ser de någon av sina elever som en vän, så varför inte?

Enligt LR:s undersökning har  sju procent av eleverna och tre procent av lärarna blivit mobbade på nätet. Räknat i antal individer handlar det om tiotusentals personer bara i Sverige.

Carl Gustav Sidenqvist: – Det är fruktansvärt. Om skolan får reda på att elever mobbar eller kränker varandra på nätet är den – enligt lag – skyldig att ingripa och se till att det upphör. Detta gäller även om mobbningen sker på fritiden och om kränkningarna fortsätter i skolan, vilket nästan alltid är fallet.
– Och precis som skolan ska ha tillsyn över eleverna när de befinner sig på exempelvis skolgården i den fysiska  världen, bör den ha det när barnen befinner sig i den virtuella.

Kan skolan ta det ansvaret?

Martin Balsvik: – Nej. Aldrig. Det går inte att kontrollera nätet på det sättet.
Ida Storoni: – I den verkliga världen har vi rastvakter, rutiner för att ingen ska stå ensam bakom ett skåp, likabehandlingsplaner och liknande. Jag har inga kunskaper om hur vi ska kunna göra något liknande på nätet.
Carl Gustav Sidenqvist: – Det är inget ansvar som man kan eller ska lägga ut på enskilde lärare. Det är huvudmannen som ska se till att skolan håller sig uppdaterad om vad eleverna gör och var de befinner sig på nätet, var det är farligt för dem att vara och var det händer hemska saker.
Martin Balsvik: – Om inte lärarna får finnas på Facebook – eller andra sociala medier – tillsammans med eleverna får de heller inte veta vad eleverna gör på nätet.

Har skolor som använder internet och sociala medier i undervisningen ett större ansvar för vad som händermed eleverna på nätet?

Ida Storoni: – Ja, och inte minst därför bör man som lärare ordentligt fundera igenom konsekvenserna innan man börjar använda sig av sociala medier. Om jag inte använder exempelvis Facebook i undervisningen är mitt ansvar för vad barnen gör där begränsat. Det är viktigt att hålla på vad som är skolans huvuduppgift och dra en gräns för skolans ansvar. Vad eleverna gör hemma och på sin fritid måste vara föräldrarnas huvudsakliga ansvar. Det innebär inte att jag som lärare inte agerar om jag får reda på att någon elev inte har det bra hemma eller av andra skäl mår dåligt.
Martin Balsvik: – Jag tycker heller inte att det är skolans ansvar vad vi gör på exempelvis Facebook. Om man inte vill göra skolan ansvarig för allting måste man dra vissa gränser. Lärarna ska inte använda undervisningstid till att lära eleverna chatta på Facebook eller hur de är ute på nätet på ett tryggt sätt.
Carl Gustav Sidenqvist: – Det är skolans uppgift oavsett vad vi tycker om det. En av skolans huvuduppgifter är att förmedla kunskap. Den finns numera tillgänglig på många andra ställen än i skolan, bland annat på nätet, vilket får konsekvenser.
Martin Balsvik: – Jag har av mina föräldrar bland annat fått lära mig att jag inte ska röra mig i vissa områden i stan när det är mörkt ute eller åka tunnelbana mitt i natten. På samma sätt kommer jag att lära mina barn att de inte ska lägga ut vissa bilder på Facebook. Problemet är bara att vi nu har lärare som inte är på Facebook, som inte kan Facebook men som ska lära elever hur de ska agera på Facebook. Det funkar inte.
Ida Storoni: – Jag känner inte till alla farliga ställen på nätet. Jag tycker heller inte att det helt är mitt ansvar att lära eleverna hur de ska undvika dem. Däremot är det min uppgift att försöka hjälpa eller slussa vidare eleverna om de mår dåligt på grund av något som de har utsatts för på nätet, eftersom det påverkar deras skolarbete.
Carl Gustav Sidenqvist: – Jag är övertygad om att eleverna kan guida dig och berätta vad det finns för farliga ställen på nätet. Tillsammans kan ni därefter föra en begåvad diskussion om hur man bör agera. Du kan inte alltid undvika att åka buss eller tunnelbana sent på kvällen, men bör vara medveten om vilka risker du utsätter dig för när du gör det och hur du kan undvika dessa risker.

Var slutar skolans ansvar?

Carl Gustav Sidenqvist: – Det är inte definierat. Inte heller hur pass okunnig skolan får vara. Det är en fråga för elever, personal och föräldrar att reda ut tillsammans. Som jag ser det finns det här underlag för fortbildning och studiedagar under många år framåt. Det finns inget enkelt svar.
 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Efter övervakningskritiken – skolans kameror plockas ner

Bevakning

Men många frågor kvarstår, enligt facket. 

Annons
Annons

Lärarstudenter: Bristande corona-anpassning kan kosta oss vår examen

VFU

Hårda närvaroregler under VFU-perioden ligger fast trots restriktioner som tvingar studenter att stanna hemma.
– Det är befängt, säger LR:s studerandeordförande Rebecca Roth.

Annons
Arbetsmiljö

LR:s krav: Lärare måste få ett stärkt rättsskydd

Arbetsmiljö

LR vill att lärare ska omfattas av ett starkare rättsskydd.

”Digitala verktyg kan vara en naturlig del av klassrummet”

Litteratur

Det finns många fördelar med digitala verktyg enligt matematiklärarna Camilla Askebäck Diaz och Helena Kvarnsell.

Annons
Annons

Elev begär ut gamla prov – lärare beordras leta fram dem

Sekretesslagstiftning

Åtta lärare i Göteborg har beordrats lämna ut alla prov de använt de senaste fem åren.

Annons
Anställningstrygghet

LR: Därför säger vi nej till las-förslaget

Las

Båda lärarfacken gör som LO och säger nej till las-förslaget.

Debatt: ”Förnyad LAS inget hot mot legitimerade lärare”

Debatt

"Är det någonting vi lärare behöver så är det en rörligare arbetsmarknad", skriver debattören. 

Kommentera

”Vilket värde har vår värdegrund?”

Debatt

”Att undervisa i enlighet med den värdegrund som gäller enligt svensk läroplan har blivit problematiskt.”

Kommentera
Vuxenutbildning

LR kräver bättre arbetsvillkor för vuxenlärare

Komvux

"Sverige är beroende av en befolkning med höga kunskaper."

Blogg

Skytte: ”Skickliga lärare ska inte till förorterna – de är redan där”

Blogg

”En skicklig lärare i innerstan blir inte skicklig per automatik i orten.”

Hot och våld mot lärare

Facket om ökade skolvåldet: ”Behövs mer stöd”

Våld mot lärare

Ombuden är överens – krävs ytterligare resurser. 

Debatt

”Satsning på lärlingsutbildning kan minska gängkriminaliteten”

Debatt

”Med hjälp av yrkesutbildning kan vi pressa ner ungdomsarbetslösheten och underlätta integrationen”, skriver Susanne Christenson och Paula Hammerskog på AcadeMedia.

Kommentera

Skyddsombudens dag: ”Är det nästan varje dag”

Skyddsombudens dag

Örebros huvudskyddsombud Carin Arnesson upplever att skyddsombuden varit extra uppskattade just nu.

Studie: ”Vad får lärare och elever ut av ämnesintegrering?”

Forskning

”Vinsterna är många med ämnesintegrering.”

Lärarstudent

Allvarlig trend på Gotland – bara två lärarstudenter går kvar

Student

Lärarstudenterna på Gotland blir färre och färre. 

Läraren: ”Det går inte alls att hålla avstånd”

Corona

”Rekommendationerna efterlevs definitivt inte.”

 

Lärarmordet i Frankrike

Efter lärarmordet i Frankrike: Kommer förena kåren

Utrikes

I fredags mördades läraren Samuel Paty.

Svensk skola dålig på att kompensera för socioekonomisk bakgrund

Likvärdighet

Elevers socioekonomiska bakgrund påverkar skolresultaten mer i Sverige än EU-genomsnittet, visar ny rapport.

skolverkets lägesbedömning

Skolverkets varning i bedömning av skolan

Arbetsmiljö

"Äntligen har man förstått att det kommunala självstyret har gått alldeles för långt."

Anna Ekström: ”Viktigt att bryta negativ utveckling”

Arbetsmiljö

Utbildningsministern välkomnar Skolverkets förslag om ökad statlig närvaro.

Därför är jag besviken på Skolverkets lägesbedömning

Blogg

Så här skulle Per Kornhall vilja att Skolverket skrev i stället.

coronaviruset

Forskare: Hälften hade undvikit smitta om högstadiet stängt

Corona

Hälften så många högstadielärare skulle ha smittats och blivit allvarligt sjuka om även högstadiet hade stängt i våras, enligt en ny studie.

Debatt

”Skolkoncerner får för stor skolpeng”

Debatt

”Vi vill att alla elever ska få utvecklas och lyckas oavsett förutsättningar, men privata vinstdrivande företag kommer alltid ha som främsta mål att öka sin vinst”, skriver debattörerna.

Kommentera

”Öka kunskapen om språkstörning i skolan”

Debatt

Språkstörningen påverkar inlärning och förståelse i alla skolämnen och kan även ge negativa effekter på socialt samspel, skriver debattörerna. 

Kommentera
Hot och våld mot lärare

Förälder tog stryptag på lärare – döms för våld mot tjänsteman

Våld mot lärare

Tidigiare friad pappa döms efter betygsdispyt: ”Allt annat hade varit en katastrof.”

Lärarna: Personalbrist grunden till våldsdåden på våra skolor

Hot och våld

Efter flera våldsamma händelser på högstadieskolor i Östersund pekar lärarna ut nedskärningar i personal som grundproblemet.

Läraren: ”Metoden är underordnad vår roll”

Undervisningsmetod

Hur man som lärare hanterar en undervisningsmetod är betydligt viktigare än valet av metod enligt läraren Svante Holmberg.

”Varför får inte de äldre barnen del av regeringens läsmiljoner?”

Debatt

Regeringens årliga satsning på läsning är bra men lämnar också en del frågetecken. Och varför sitter inga lärare med i läsrådet? Det skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera

Överskott på 27 miljoner – men skolan förlorar 40 lärartjänster

Nedskärningar

Sparåtgärderna i Lund grundskolor har gått så långt att det nu finns ett överskott på 27 miljoner kronor. Samtidigt har lärarna, lärar- och elevassistenterna blivit färre, och eleverna fler.

Kartläggning ska ge fler behöriga lärare

Legitimation 

En av tre grundskollärare i Norrköping saknar behörighet: ”Det är katastrof. Gör man inget radikalt kommer det att bli sämre”

Ny studie: Talängsliga elever skuldbelägger sig själva

Forskning

”Många elever tycker det känns läskigt och motigt att delta muntligt i engelskundervisningen”

Läraren om talängslan: ”Okej att vara rädd”

Talrädsla

”Det är många elever som är talängsliga och i all den här ängslan så är det främmande språket värst”, säger läraren Daniel Sandin

dokumentation

Lärarprotest mot övernitiska dokumentationskrav i Malmö

Arbetsmiljö

Digitala matriser leder till dubbelarbete och krockar med Skolverkets allmänna råd, enligt LR Malmö.
– Det rör sig om tusentals klick, säger biträdande kommunombud Andreas Lindahl.

Debatt

”Det är inte det fria skolvalet som leder unga in i kriminalitet”

Replik

”Vi måste vara beredda att införa många åtgärder för att alla elever ska lyckas”, skriver företrädare för Moderaterna i en replik.

Kommentera

”Ett segregerat skolsystem kan leda till att unga mister sina liv”

Debatt

"Det är dags att göra upp med ett skolsystem som möjliggör segregation och förstärker ojämlikheten", skriver Gunilla Svantorp (S) och Fredrik Lundh Sammeli (S).

Kommentera
friskolekoncernernas ekonomi

De största friskolornas överskott motsvarar årslön för 8000 lärare

Friskolekoncerner

Sammanlagt rörelseresultat: Över fem miljarder kronor de senaste fem åren.

Debatt

”KD:s förslag är inget annat än ett självmål”

Debatt

”Att fler behärskar sina modersmål stärker Sverige”, skriver företrädare för Liberalerna med anledning av KD:s förslag att skrota modersmålsundervisningen i alla skolor.

Kommentera

”KD sätter politiskt spel före elevernas lärande”

Debatt

”Förslag som rymmer den här typen av kunskapsförakt handlar snarare om politiskt spel”, skriver riksdagsledamoten Linus Sköld (S) om KD:s utspel att avskaffa modersmålsundervisningen.

Kommentera
Studie- och yrkesvägledning

Över 1000 vägledare saknas: ”Man känner sig otillräcklig”

Syv

Bristen på vägledare leder till enorma kostnader, enligt LR.

Skolverket hemligstämplar uppgifter

Skolstatistiken tillgänglig igen – men bara gamla uppgifter

Sekretess 

Äldre statistik om såväl fristående som kommunala skolor blir åter tillgänglig via Skolverkets webb, efter nytt rättsligt ställningstagande.

BETYG OCH BEDÖMNING

”Särskilt beakta” – en lagstiftning som inte fungerar

Bedömning

”Detta PM har aldrig publicerats av Skolverket men innehåller mycket som förtjänar att komma fram i ljuset”, skriver Nicklas Mörk.

Lärare beordras till mer undervisningstid: ”Väldigt olyckligt”

Arbetsmiljö

Skolledning och lärarfack oeniga om arbetstiden. 

Utsatta områden

Ny studie: Det här saknar lärare i utsatta områden

Rapport

"Varken lärarstudenter eller lärare känner att de har beredskap att möta den verklighet som är". 

Lärarlöner

Svenska lärarlöner långt efter grannländerna

Lönestatistik

Svenska lärare tjänar långt mindre än kollegor i många europeiska länder, visar en ny EU-rapport.

Saco: Två av tre lärarutbildningar lönar sig inte

Löner

SACO:s nya rapport om livslöner visar att två av tre lärarutbildningar innebär en ekonomisk förlust.

Kommuncheferna: ”Vårt förtroende för kommundirektören är förbrukat”

Arbetsmiljö

Kommunchefer i Hörby anklagar högsta ledningen för att skapa rädsla och en tystnadskultur.

Internationella lärardagen

Turkiska lärare kämpar för demokrati och barns rätt till utbildning

Fackligt

Engelskläraren Özgur Bozdogan berättar om sin fackliga kamp i Turkiet för demokratiska rättigheter och barns rätt till utbildning.

Derya förlorade allt men vägrar ge upp kampen

Internationellt

Derya Yulcu hade jobbat 20 år som lärare i lågstadiet när hon plötsligt blev uppsagd utan att få veta varför. 

I Argentina är lärarna krisens hjältar

Skolvärlden i Argentina

Skolvärlden åkte till Buenos Aires för att ta reda på vad som driver lärarna.

”Jag lär dem att IS religion är farlig”

Reportage

Hon undervisar i en barack och bor mitt bland Islamiska statens rekryterare. Läraren, som vi kan kalla Hanadi, vägrar se sina elever strida för extremistgruppen i Syrien.

Friades för strypgrepp på lärare – nu tas fallet upp i hovrätten

Hot och våld

Enligt vittnen misshandlade pappan sonens lärare för att han inte satt ett A i betyg.

Debatt

”Lagstadga resursskolan som den sista skolformen”

Debatt

”Den här målgruppen är inte osynlig för att den inte finns. Utan för att begreppet omfattande behov är tvetydigt”, skriver grundskolechefen Aiman Jihar.

Kommentera

Alexander Skytte: ”Läraren ska inte sära på vänner”

Blogg

”Jag som lärare ska inte sära på vänner. För vänskap är något fint.”

”Att återkoppla är viktigt i ett demokratiskt samhälle”

Feedback

För att väcka tankar som leder till kunnande ska man enligt författaren och specialpedagogen Helena Wallberg ställa frågor, vara specifik och undvika påståenden. 

 

”Tillsynsansvaret – visst kan jag strunta i det?”

Blogg

”Hur ofta pratas det om det här på våra arbetsplatser?”

Coronaviruset

FHM: Familjeisolering gäller inte elever i grundskolan

Corona

Lärarnas Riksförbund: "Viktigt att lärarnas som känner oro tas på allvar."

Dyster rapport: Så kan pandemin slå mot lärarnas pension

Pension

Pandemin riskerar att minska lärarnas pension kraftigt.    

LR efter kraschade förhandlingar: Dra tillbaka las-förslaget

Arbetsrätt

LR:s ordförande Åsa Falhén befarar drastiska konsekvenser för lärarna om las-utredningen drivs igenom.

Pisa 2018

OECD godkänner Sveriges Pisa-resultat

Pisa

Men det finns reservationer.

Kornhall: Vi behöver en analys av vad som händer med Pisa-testerna

Pisa

”Pisa-undersökningarna är för viktiga för att korrumperas på olika sätt”.

Här har eleverna lunch under lektionstid

Skolmat

”Det är en lugnare matro.”

Skolans klädkod skapar debatt: ”Kan kopplas till kriminalitet"

Klädkod

Inga mjukisbyxor eller magväskor. 

Skolinspektionen kartlägger lovskolan under pandemin

Lovskola

Skolinspektionen har kartlagt skolhuvudmännens arbete då pandemin befarats medföra högre tryck på lovskolan.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons