Annons
Petrina, 12 år, har adhd och asperger och skriver ett öppet brev till lärare

12-åriga Petrinas öppna brev: Ge barn med diagnoser bättre hjälp

Publicerad 10 oktober 2018

Fakta

Läs mer om skolan och NPF

Skolpedagogiska skolmyndigheten har samlat information om Adhd och autism – förmågor och förutsättningar för lärande.

Skolverket om elever med funktionsnedsättningar och extra anpassningar och särskilt stöd i skolan.

Relaterat

Debatt Petrina, 12 år, har adhd, asperger – och ett stort motstånd mot att skriva. Men i ett arbete i svenska som handlade om insändare började hon plötsligt att skriva. Det här är hennes öppna brev till skola, lärare och allmänhet. 

Studerande och samtliga med funktionshinder kräver mer hjälp, oavsett vad för slags funktionsnedsättning. Det kan lika gärna vara ADHD, asperger, ADD, OCD eller autism, och de är bara några av alla som finns i vår värld, vår stad, vårt hem.

För det första kan barn med ADHD inte fokusera under långa perioder, och de har energi som räcker till att springa ett marathon. Hur tror du att de kan sitta och lyssna på en när de har svårt för att fokusera och har så mycket energi? Det finns ju ingen logik!

Du kan just nu tänka ”Ja men det är inte mitt fel att de är födda så”. Ja, det är ju sant. Men det är ditt fel som lärare att inte hjälpa de som behöver det. 20% av all befolkning föds med en funktionsnedsättning, 20% av 100% är ju mindre än majoriteten. Fast de är så få, får de inte hjälp eller stöd.

Ta det från mig, jag vet hur det känns att ha en funktionsnedsättning, jag har faktiskt två, ADHD och asperger. Det finns ju chans att jag kan ha OCD, eller ADD o.s.v.  Jag behöver mer stöd för att kunna fokusera mig, jag kan inte sitta still och lyssna.

Nu talar jag för många som har diagnoser, vi är inte som alla andra, våra hjärnor funkar olikt i jämförelse med andra. För oss är våra funktionsnedsättningar en del av livet, vi kan inte bara ta bort de eller strunta i de.

Många säger att diagnoser och funktionsnedsättningar är ursäkter till vardagliga problem, och att de inte ens finns. En liten del av personer med diagnoser och funktionsnedsättningar använder dem som ursäkter, men de flesta gör det inte.

Kampen inom barn med funktionsnedsättningar är svår att förstå.

Funktionsnedsättningar är inte barnfunktionsnedsättningar, det finns lika mycket chans att en vuxen kan ha det. Funktionsnedsättningar har inte mer påverkar beroende om man har ljus hudfärg eller ej.

Syndrom av ADHD har ökat dramatiskt under åren. American Psychiatric Associaton (APA) säger att fem procent av amerikanska barn har ADHD. Men Centers for Disease Control and Prevention (CDC) sätter numret på mer än dubbelt så många. CDC säger att elva procent av amerikanska barn i åldrarna fyra till sjutton hade uppmärksamhetsstörning från år 2011. Det är en ökning med 42 procent mellan 2003 och 2011. Just nu så vet man inte hur mycket det har ökat mellan 2011 och 2018.

Kampen inom barn med funktionsnedsättningar är svår att förstå, ibland kan de själva inte heller förstå. Att fokusera, slutföra arbete och utföra sina förmågor är ofta svårt, de har inte brist på motivation snarare än relaterad till akademisk reduktion. Kronisk underprestanda i grundskolan kan ha negativa långsiktiga konsekvenser som kan påverka vuxenlivet.

Klassrummets miljö kan vara den mest utmanande miljön för ett barn med funktionsnedsättningar. Alla barn som går runt, alla olika ljud man måste fatta upp, det finns många uppgifter och hen kan ha svårt att sitta kvar, lyssna och koncentrera sig utan att bli distraherad. Men det är ju vad de måste göra under hela dagen. Det som är mest frustrerande av allt är att de flesta av dessa barn vill kunna lära sig som sina opåverkade kamrater. Funktionsnedsättning, inte ovillighet.

Så klart behöver dem mer hjälp, men det kommer att kosta skolan lite grann. Vissa skolor kan inte ha råd med att hjälpa dessa elever, därför får de inte kunskapen. När de blir större och behöver bli anställda så finns det chans att de inte får det tack vare att de inte fick hjälpen i skolan. Vet du vem som fortsätter låta detta ske? Riksdag och regeringen, men för det mesta är folket, som du och jag.

Funktionsnedsättningar är inte bara negativa, de ger också egenskaper som andra inte har naturligt. Vissa med OCD kan hitta detaljer som andra inte kan se, vissa med ADHD har flytt med att tänka, till exempel att räkna matte, och ha energi så dom kan springa dagen lång. Andra med asperger kan tänka på logiska sätt som andra inte kan om de inte tänker dubbelt. Alla har rätt till att få hjälp i Sverige, det står i vår lag och våra rättigheter, och ändå så följer vi inte den.

Vi är folket, vi kan ändra framtiden, vi gör förändringarna. Därför, öppna din mun och säg att Sverige ska ändras, att skolorna ska ändras, att samtliga med funktionsnedsättningar ska få lika mycket rätt att lära sig. Fast de är få, så är dom ändå en del av vårt samhälle, och i vårt samhälle behöver alla sin lärdom, och därför ska vi ge dom hjälpen dem kräver.

Petrina, ChaiaDragon, 6b, Bäckahagens skola

*  *  *

Hedvig Eklöf, lärare och mentor i klass 6b på Bäckahagens skola i Bandhagen utanför Stockholm, berättar om hur det gick till när Petrina plötsligt började skriva sin debattartikel, eller insändare som Petrina själv väljer att kalla det:

– Petrina har haft stort motstånd för att överhuvudtaget skriva, och om hon skrivit har hon gjort det på engelska. Vi startade upp terminen med att arbeta med insändare i svenska och helt plötsligt började hon skriva. Hon skrev och skrev för hon hittade ett ämne som berör henne, förklarar Hedvig Eklöf.

Så här förklarar Petrina själv varför hon skrev texten:

– För att föra fram min åsikt. Jag valde ämnet för att ta fram det jag tänker och jag vill att personer som behöver hjälpen ska få hjälp och stöd. Jag vill också att de som läser ska förstå hur det känns för till exempel mig. Jag har flera diagnoser, först fick jag diagnosen ADHD, och jag har haft den så länge jag minns. Diagnosen asperger fick jag under mellanstadiet. Jag läste en bok på bup om asperger och kände igen mig, vilket gjorde att jag fick genomföra en till utredning. 

– De senaste åren har jag sökt fakta om mina diagnoser och andra diagnoser för att förstå mig själv och mina behov och reaktioner bättre.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Villkoren måste förbättras för att locka fler till läraryrket”

Debatt

”Menar vi allvar med att lyfta yrkets status, locka de bästa studenterna till att söka lärarutbildningen så måste även villkoren för lärarna förbättras”, skriver Roger Haddad (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott.

Kommentera
Annons
Annons

Så påverkar budgeten dig som lärare

Budget

Riksdagen har röstat igenom Moderaternas och Kristdemokraternas budget. Så här berörs du som lärare av den.

Annons

Lärarnas vanligaste frågor till SPSM om betyg och särskilt stöd

Betyg och bedömning

Hur fungerar pysparagrafen, alternativa verktyg, lathundar och strukturstöd vid betygsättning och bedömning?
SPSM:s expert svarar på vanliga frågor om bedömning.

Åtta rektorer kräver: Erfarna lärare måste få högre lön

Lärarlöner

Åtta rektorer på Ystad gymnasium kräver mer pengar till lärarlöner.
– Det är ett arbetsmiljöproblem att nyanställda får mycket högre lön än erfarna, lojala lärare, säger rektorn Lena Schmidt.

Annons
Annons

Skolan kraftsamlar för allas rätt att funka olika

Musikhjälpen

Från 3 miljoner 2008, till 74 miljoner förra året. Varje år sedan starten har Musikhjälpen slagit rekord. I år kommer flera initiativ från skolans värld. 

Annons

Malin skämtar om läraryrket – och fick arbetslusten tillbaka

Arbetsmiljö

Vad har undervisning och stand up gemensamt? En hel del om du frågar läraren och komikern Malin Appeltofft.

Faktorerna som påverkar ett barn som inte kommer till skolan

Hemmasittare

Alexander Skytte skriver om hur skolan kan arbeta för att förhindra att elever inte kommer till skolan: ”Om vi vill ha tillbaka elever med problematisk skolfrånvaro måste vi vara beredda på att ändra vårt sätt att jobba.”

Nya skollagar att hålla koll på 2019

Lagar

Under 2019 träder att antal lagändringar i kraft som påverkar den som arbetar i skolan. Bland annat blir det krav på mer undervisningstid i matematik och idrott och hälsa.

Här tas tekniken på allvar

NO och teknik

På de flesta skolor för teknikämnet en undanskymd tillvaro och elevernas intresse dalar i takt med att de blir äldre. I Mörrum utanför Karlshamn har man vänt trenden – med hjälp av 3D och en förändrad lärarroll. 

Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”

Intervju

Sin egen stigande ålder och lärarprofessionens sjunkande status till trots vill 80-åriga ämnes-läraren Pekka Persson inte släppa yrket helt. 
– Jag kan ju inte bara sitta still, det är roligare att undervisa, säger han.

Trots att fler tar examen: ”Problem kvarstår”

Gymnasiet

Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år på de nationella programmen, visar Skolverket statistik. Men trots ökningen varnar LR:s Åsa Fahlén:
– Skolsystemet som helhet lyckas inte ge alla elever möjlighet att skaffa sig en god skolgång.

Så kan du hantera relationen med eleverna

Relationer

De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken. 

Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

En julsaga

Debatt

”Det lackar mot jul i Fabriken på Ågatan”. Bana 4 i Kungsbacka önskar alla montörer en god jul.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera

Rosa bussen ska öka likvärdigheten i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

De prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Språkintroduktion

Tätt samarbete, noga planering och välutbildad personal. Arbetslaget från Blackebergs gymnasium tilldelas priset "Årets lärarlag" för sitt arbete med nyanlända elever.
– Jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger studie- och yrkesvägledaren Kristina Salenstedt Linder. 

Efter kritiken: SPSM drar tillbaka adhd-rapporten

NPF

Specialpedagogiska skolmyndighetens rapport om insatser för elever med adhd har fått kraftig kritik. Nu drar myndigheten tillbaka rapporten.

Så slår jobbstressen mot skolan

Arbetsmiljö

Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.

SKL: Inför samordnad individuell plan för elever med behov

SIP

Sveriges Kommuner och Landsting vill införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen.

För mycket vardag och för lite matte

Matematik

Hur ska man lära ut matte på bästa sätt i klassrummet? Den frågan har länge varit föremål för en intensiv debatt inom skolforskning. Nu ger en svensk studie svar.

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

Arbetsmiljö

Rösten är ett av lärarnas viktigaste verktyg, och problem med den leder ofta till stress och sjukskrivningar. Men skolledarna är förvånansvärt ovetande om sitt ansvar, enligt logopeden och forskaren Annika Szabo Portela.

Läraren: ”Vi får inte ta demokratin för givet”

Projekt

På Jämtlands gymnasium uppmuntras eleverna att starta föreningar och samtidigt värna om demokratin. Arbetet är en del av ett demokratiprojket som skolan startat.
– Det är viktigt att vi inte tar demokratin för givet, säger Camilla Göransson, lärare på skolan. 

Metoo

#ickegodkänt ett år senare: ”Förväntar oss mer”

Metoo

Ett år har gått sedan läraruppropet Ickegodkänt. Läraren och initiativtagaren, Elinor Holmström, berättar om vad som har hänt sedan uppropet och vad nästa steg är för en mer jämställd skola.

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Metoo

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons