Annons
Sten Hagberg är gymnasielärare i Varberg och distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Halland.

4 förslag: Så ska läraryrket bli mer attraktivt igen

Publicerad 20 september 2018

Fakta

Sten Hagbergs fyra förslag som snabbt skulle kunna vända trenden: 

• Sätt ett tak för lärares undervisningstid, så att tillräcklig tid till ämnesförberedelser, planering, och efterarbete säkerställs. 

• Ge regelbundna lönetillägg till dem som väljer att stanna kvar hos sin arbetsgivare - en trohetspremie. 

• Erbjud regelbunden högkvalitativ fortbildning med innehåll som lärare verkligen efterfrågar. Alltför mycket fortbildning sker i dag i form av allmänpedagogiska storföreläsningar, som i många fall upplevs ha ett begränsat värde för den enskilde läraren. 

• Avstå från att införa nya tidsslukande dokumentationssystem som riskerar att överhopa läraren med dokumentation som tar mycket tid utan att gynna elevernas kunskapsutveckling. 

Relaterat

Lärarbristen väntas växa de kommande åren och samtidigt funderar många lärare på att lämna yrket. Sten Hagberg, distriktsordförande för LR i Halland, har listat fyra konkreta förslag som snabbt skulle kunna vända den negativa trenden.

Det står sedan länge klart att lärarbristen väntas bli mer extrem under kommande år. I slutet av förra året släppte Skolverket nya siffror som visar att Sveriges skolor behöver rekrytera omkring 77 000 lärare och förskollärare under de kommande fem åren.

Samtidigt presenterade Lärarnas Riksförbund i somras en ny undersökning som visar att mer än varannan lärare har övervägt att lämna yrket under det gångna läsåret. 

För att vända trenden och göra läraryrket attraktivt igen krävs en rad åtgärder omgående för att situationen inte ska bli värre. Det menar Sten Hagberg som är gymnasielärare i Varberg och distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Halland. 

Han listade nyligen fyra konkreta åtgärder i Hallandsposten som på riktigt skulle kunna leda till att skolan både kan behålla lärare men också få tillbaka dem som lämnat yrket.

Det första förslaget som Sten Hagberg menar skulle kunna vända trenden är att sätta ett tak för lärares undervisningstid.

– Undervisningstiden har gradvis smugit uppåt sedan den reglerade undervisningstiden avskaffades för snart 20 år sedan. Det är en bidragande orsak till den ökande stressen i lärararbetet. Lärare har fått mindre tid till för- och efterarbete samtidigt som kraven på individualisering, formativ bedömning och att coacha varje elev har ökat, säger Sten Hagberg och tillägger: 

– Att ta från undervisningstiden löser inte alla problem, men jag skulle se det som en viktig del av en lösning. Det skulle uppfattas om en trygghet att veta att det finns ett tak för hur mycket tid man kan lägga på undervisningen. 

Den andra åtgärden handlar om att ge regelbundna lönetillägg till dem som väljer att stanna kvar hos sin arbetsgivare – en sorts trohetspremie.

– Irritationen som kan uppstå när det kommer nya lärare med högre lön skulle kunna undvikas om man vet att man ändå har sin löneutveckling som rullar på. Det är inte ett problem att de nya lärarna får för höga löner, utan det är ett problem att de som redan finns i systemet har för låga löner, säger han.

Sten Hagbergs tredje förslag är att erbjud regelbunden högkvalitativ fortbildning med innehåll som lärare verkligen efterfrågar. 

– Det skulle vara bra med ett system av ett smörgåsbord av statligt certifierad fortbildning, som lärare kan välja bland. Som systemet ser ut i dag så behövs det oftast mer pengar på fortbildningskontot för den enskilde läraren än vad som finns i dag för att man ska få möjlighet att gå på fortbildning.

– Problemet är att det oftast är alldeles för dyrt i dag. Lärare har inte möjlighet att åka på de kurser som erbjuds. Det kan kosta 5 000 kronor för en dag och många lärare har ett fortbildningskonto som ligger på 1 500 kronor om året. Även lägre än så, säger Sten Hagberg.

Han anser även att innehållet i fortbildningen borde styras mer av vad lärarkollegiet faktiskt efterfrågar.

– Oftast är det styrt uppifrån. Skulle lärarna på skolan i stället få större inflytande i detta så skulle det bli bättre – men man skulle också se det som en mycket mer stimulerande del av jobbet än vad det är i dag.

Den slutliga åtgärden som Sten Hagberg listar är att avstå från att införa nya tidsslukande dokumentationssystem, som i dag riskerar att överhopa läraren med dokumentation som tar mycket tid. 

– Man kan göra förfärligt mycket i dokumentationssystemen. Det kan sluka hur mycket tid för lärare som helst och det kan bli en stressfaktor. Man tänker att chefen förväntar sig att man ska vara duktig och är den som dokumenterar mest, säger han och fortsätter:

– Det ska vara dokumentation som är vettig och motiverad av pedagogiska skäl. Men i dag blir det mycket dokumentation för att ha ryggen fri. Vi skulle behöva ha ett mer holistiskt system.

Sten Hagberg varnar för en fara i den diskussion som förs i dag om att det existerar för få lärare och att man därför behöver få in fler yrkesgrupper. 

– Det pratas om lärarassistenter och så vidare. Risken är stor att det ytterligare ökar undervisningsbördan för de redan yrkesverksamma och då kommer det bli ännu fler som lämnar yrket. Då får vi en ännu större lärarbrist. 

I stället måste det handla om att få tillbaka och behålla de lärare vi redan har i yrket, menar han. 

– Fokus måste rikas om. Det finns så många lärare där ute som just nu gör någonting annat. Det behövs åtgärder som på riktigt upplevs som förbättringar för att man ska återvända, och då tror jag att de här punkterna kan göra skillnad.  

Hur ser du på chanserna att förverkliga dina fyra åtgärder? 

– Det här är saker som varje kommun skulle kunna vidta, men det kommer att krävas jättemycket fackligt arbete framöver. Men jag tror att vi ska kunna få beslutsfattarna att inse att de faktiskt måste börja lyssna på lärarna om vad de tycker är viktigt för att stanna kvar, säger Sten Hagberg. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Annons
Annons
Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Annons
Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Annons
Annons

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

Annons

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

200 rektorer: Resursbristen gör våra lärare sjuka

Protester

Bakom det nya Skolledarupproret står hundratals rektorer som är trötta på nedskärningar.
– Vi måste gå tillsammans med lärarna för att driva igenom förändringar, säger rektor Linnea Lindquist, en av initiativtagarna.

Fler äldre lärare än yngre i Sverige

Lärarbristen skenar – snart är var femte lärare pensionär

Lärarbristen

Var femte legitimerad grund- och gymnasielärare är 60 år eller äldre. I många kommuner är andelen ännu större, visar ny statistik. Flera tusen av dem väntas gå i pension under de kommande åren, vilket kommer att förvärra den redan rekordstora lärarbristen.

”Skolverket visar en beröringsskräck kring hedersförtryck”

Debatt

Skolverket gör det svårt för lärare att undervisa om hedersförtryck, menar riksdagsledamoten Amineh Kakabaveh (V). ”Skolverket borde inse att också läroplanerna måste vara tydliga och inte ängsligt smyga runt frågan om hedersnormer och värderingar” skriver hon.

Kommentera

De vill koppla hjärnforskning med undervisning

Inlärning

En ny podd försöker göra kognitionsforskning tillgänglig för lärare och andra som är intresserade av inlärning. Men man vill också utmana förutfattade meningar.

500 dör av jobbstress varje år – lärare i riskzonen

Arbetsmiljö

Stress är den snabbast växande orsaken till arbetsrelaterade dödsfall i Sverige, och lärare är en riskgrupp, enligt en ny rapport från Arbetsmiljöverket.

Debatt: ”Novellen kan vara räddaren i nöden”

Debatt

”Noveller är ett steg in i den skönlitterära världen och ett sätt att få alla elever in i läsningen”, skriver svensklärarna Anna Klockar och Mia Vestman.

Kommentera
Fysisk lärmiljö

Skolan förnyade sin fysiska lärmiljö – lyfte alla elever

Fysisk lärmiljö

Skolan förbättrade sin fysiska lärmiljö med små medel. Det ledde till att eleverna nu kan koncentrera sig bättre i klassrummet. 

Så påverkas skolan av den fysiska lärmiljön

Arbetsmiljö

Hur ska egentligen ett klassrum se ut för att höja arbetsron och inlärningen? 

Per Kornhall: Inkludering la grunden för mirakelskolan

Inkludering

”Deras metod är alltså konst och inkludering – prat istället för tystnad. Och de kallas för en mirakelskola i Spanien på grund av sina resultat. Det tål att tänka på”, skriver Per kornhall.

Arbetsmiljö

Lärare i ny enkät: Vi skippar lunch för att hinna med

Arbetsmiljö

Scheman utan paus och lärare som skippar lunchen för att hinna med. Det är ett par av resultaten i en ny arbetsmiljöundersökning.
– Ge oss bättre resurser eller sänk kraven, säger LR:s Johan Åström.

”Det pressade läget i skolan måste ses över innan det är försent”

Debatt

”Om man menar allvar och vill vara en attraktiv arbetsgivare måste förhållandena i skolan allvarligt ses över, hellre än att strama åt budgeten”, skriver Catharina Niwhede med andledning av den alarmerande enkäten bland lärare.

Kommentera

”Är skolan en Dux-soffa eller IKEA-soffa?”

Debatt

Man får vad man betalar för. Det gäller både vid ett köp av ny soffa – eller hur en kommun bedriver skolverksamhet. Läraren Kerstin Irehjelm skriver om hur kvalitet alltid lönar sig, framför allt när det landar i lärarnas arbetsmiljö.

Kommentera
Undantagsbestämmelsen

Lärare efterfrågar mer tydlighet kring undantagsbestämmelsen

Betyg

Många lärare tycker att det är knepigt att tillämpa undantagsbestämmelsen vid betygssättning. Specialpedagogen Diana Storvik efterfrågar mer stöd från Skolverket.

Skolverket om pys-kritiken: ”Svåra bedömningsfrågor”

Betyg

Skolverket får kritik för sin vägledning kring frågor som rör undantagsbestämmelsen.

 

Vad betyder EU-valet för skolan?

Blogg

”I dag röstar vi i EU-valet. Men vad är EU:s roll när det kommer till skola och lärarutbildning?” Åsa Morberg bloggar.

Kommunombudet: De gick bakom fackets rygg

Arbetsmiljö

Många kommunala skolor i Östersund är slitna, undermåliga och har dåligt utrymme. En renoverad gymnasieskola skulle ge avlastning men nu vill politikerna ge den till Engelska Skolan.

”Dags att byta fokus från bedömning till lärande”

Debatt

”Med en skola som fokuserar på begripligt lärande och undervisning får vi mer motiverade och professionella lärare, elever som begriper och en minskad psykisk stress för alla”, skriver läraren Johan Alm.

Kommentera

Inställd lärarstrejk i Norge – trots oförändrad löneutveckling

Strejk

Det blir ingen lärarstrejk i Norge i dag. Parterna har funnit en lösning i förhandlingarna. Men lärarnas löneutveckling förblir oförändrad. 

Statsbidrag

Kommunen la statsbidrag för likvärdighet på rektorslöner

Statsbidrag 

Härryda kommun får skarp kritik för sin hantering av statsbidraget för ökad likvärdighet. Trots varningar har kommunen valt att lägga riktade pengar på annat än de var avsedda för – bland annat rektorslöner.

Skolverket: ”Det blir bevakning på Härryda”

Statsbidrag 

Chefen för statsbidragsenheten på Skolverket reagerar när Skolvärlden informerar honom om bidragen till Härryda. 
– Vi kommer att följa upp det här när pengarna är använda. Det blir en bevakning på Härryda, säger Andreas Spång.

Debatt: ”Betyg är ett lärarbeslut”

Debatt

”Det är inte enkelt att sätta betyg, tvärtom. Det här kan alla ha nytta av att läsa i samband med betygsättningen”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

Lärarnas vanligaste frågor om betyg

Betyg och bedömning

Hur ”särskilt beaktar” man provresultat, och var går gränsen för F? Det är betygstider och Skolverket tar just nu emot tusentals frågor från lärare som söker tydlighet.

Skolans mentorssatsning ska locka fler behöriga lärare

Arbetsmiljö

På Pajala centralskola infördes heltidsmentorer i höstas för att underlätta för lärarna. Nu hoppas fack och lärare att satsningen utökas – och att införandet kan locka fler behöriga lärare till kommunen.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons