Annons
Läraren Daniel Sandin efterlyser ett centralt formulerat och lagstadgat stöd. 

4 punkter: Så ska lärares professionella frihet öka

Publicerad 7 mars 2019

Fakta

Daniel Sandin

  • Arbetsplats: Katedralskolan i Lund.
  • Undervisar i: Svenska, historia och religion.
  • Arbetat som lärare: 18 år. 
  • Aktuell: Har skrivit böckerna ”Talrädsla i skolan – förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala” och nu senaste boken ”Lärares professionella frihet”.

Relaterat

Tilliten till professionen behöver höjas och detsamma gäller den professionella friheten.
Det anser läraren Daniel Sandin som efterlyser ett centralt formulerat och lagstadgat stöd. 
– Man måste ge lärare ett mandat och någon form av vetorätt, säger han.

Frågan om ökad tillit till lärarprofessionen är ständigt på tapeten inom skolans värld. I början av sommaren 2018 överlämnande Tillitsdelegationen sitt huvudbetänkande till regeringen. Där hävdade delegationen att mer tillit och eget handlingsutrymme är nödvändigt i arbetslivet.

Nu väcks frågan om tillit till lärare till liv igen. I en debattartikel i DN skriver Daniel Sandin, lärare på Katedralskolan i Lund, om hur lärare i dag på många skolor i landet tvingas ägna stor tid av sin vardag åt att följa detaljstyrande direktiv, som inte självklart leder till bästa resultat för eleverna och i det långa loppet är negativt för yrket.

Daniel Sandins argumentation i artikeln utgår i mångt och mycket från hans bok ”Lärarens professionella frihet” som i sin tur bottnar i ständiga diskussioner och iakttagelser kring lärares professionella frihet.  

– Det har skapats en lärarvardag och en styrning som har lett till olika former av kontroller, kvalitetsredovisningar, och dokumentationskrav i läraryrket. Det här har i sin tur lett till att lärarstatusen och tilltron till lärare har minskat, och det har skapats en struktur där det inte längre är självklart att lärarna vet bäst, säger han till Skolvärlden.

I sitt resonemang lyfter Daniel Sandin att man inte tycks vinna någonting på att kontrollera lärarna som man gör i dag. Däremot så anser han att man förlorar en massa och att kontrollen leder till krav av olika slag på lärarna.

– I och med att man har byggt en sådan här styrkedja som är väldigt hierarkisk så innebär det att kraven ofta formuleras på central nivå. Men frågar du oss lärare så tycker de flesta bara att det här systemet tar en massa onödig tid – som man hade kunnat använda till eleverna. 

För att nå en ökad professionell frihet och tillit för lärare tror han att fyra förutsättningar måste uppfyllas. Här sammanfattar han fyra förutsättningar för professionell frihet för lärare i fyra punkter:

1. ”Den första förutsättningen handlar om en insikt. Man måste förstå att det bara är lärare som kan veta vad som är bäst för just de elever som läraren möter. Därför måste lärarna få makt över alla frågor som rör dem och eleverna. Det gäller allt från vilka digitala verktyg som inhandlas till hur man kommunicerar med elever och föräldrar. Och naturligtvis måste man få full rätt att styra undervisningen utifrån elevernas behov.” 

2. ”Den andra förutsättningen för frihet är att ge lärare möjlighet till kollegial samverkan. För att ge lärare frihet och makt handlar absolut inte om att ge lärare som individer ett fullständigt frikort att göra precis vad som faller dem in. Det handlar om att ge lärare som grupp mandat att styra. Och då måste man skapa strukturer för det. Man måste ge lärare möjlighet till gemensam reflektion kring centrala verksamhetsfrågor. Då kommer lärares beprövade erfarenhet fram, och mindre erfarna och kompetenta lärare kan också få stöd av gruppen.”

3. ”Den tredje förutsättningen för att lärare ska kunna få frihet att göra det som är bäst för eleverna är att det faktiskt är möjligt att ge lärarna denna frihet, rent formellt alltså. Många gånger motiveras diverse krav och pålagor med att det är regelverken som kräver det. Och visst, toppstyrningen är ett faktum. Men en närmare granskning av skollag, läroplaner och andra styrdokument leder till en tydlig slutsats: det finns ett stort frirum att erövra. Kraven är absolut inte så detaljstyrande som man ofta tycks tro.”

4. ”Men rent praktiskt då? Hur ska lärare få möjlighet att tillsammans med andra lärare leda den pedagogiska verksamheten? Det leder oss in på den fjärde förutsättningen. Lärare behöver stöd. Skolledningen är central. En större professionell frihet kräver en annan syn på hur man styr en organisation än den gängse. Man brukar tala om att förändra styrkedjan från ett top-down till ett bottom-up-perspektiv. Det är inte lätt. Men det går!”

Vad skulle de här fyra förutsättningarna bidra till för läraryrket menar du?

– Det här är mina förslag för att vända på pyramiden och ge lärare den tilliten och friheten man behöver i yrket – och det skulle vara fullt möjligt att genomföra detta redan nu. Problemet är att man som skolledare inte kan lyfta sig ut från systemet och bara köra sitt race – utan man sitter fast i systemet. 

Det är därför Daniel Sandin efterlyser att lärare behöver ett centralt formulerat och lagstadgat stöd.

– Man måste ge lärare ett mandat och någon form av vetorätt. Jag uppfattar att rektorer redan pratar om det här, men i praktiken gör man ingenting åt för att lärare ska få en större professionell frihet, säger han och fortsätter:

– I stället för att en skolledare eller någon på kommunförvaltningen bestämmer att alla lärare ska använda ett visst verktyg som man har köpt in så borde man vända på frågan och börja med att fråga nerifrån och lärarna om vad de tycker. Det handlar inte om att lärare ska få göra exakt som de vill när de vill, för det finns gott om lärare som är frifräsare och gör tveksamheter i skolan, utan det här handlar om något sorts kollegialt mandat.

Vad riskerar att hända om lärare inte får en ökad tillit och förutsättningar för professionell frihet?

– Det kommer att leda till att läraryrkets status sjunker ännu längre ner. Vi har redan problem med rekryteringen till yrket och en lärarflykt som måste stoppas. Återupprättar vi inte lärarprofessionen snart så målar vi in oss i ett hörn. Det är ett stort problem och snart måste man börja göra någonting åt detta. Det jag föreslår är inte resurskrävande. Utan vad det handlar om är att sätta lärarna i centrum igen.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons