hjarnsmart_2
Hjärnan

6 hjärnknep till dina elever

Hur kan man som lärare hjälpa sina elever att plugga smartare? 
Författaren Johan Rapp, aktuell med boken ”Bli hjärnsmart – lär dig snabbare och bättre”, har hjärnknepen för lärare att hjälpa elever att plugga smartare. 

1. Regelbunden fysisk träning.
Hjärnan behöver mycket blod för att må bra, träning ger den bästa blodcirkulationen. En annan effekt av fysisk träning är att kroppen frigör endorfiner och andra ämnen som motverkar stress.

2. Aktivera så stora delar av hjärnan som möjligt.
Olika aktiviteter aktiverar olika delar av hjärnan.  Bra aktiviteter är exempelvis att skriva dagbok och uppsatser, spela spel, planera, läsa böcker, måla eller lära sig spela ett instrument.

3. Hjälp minnet genom repetition.
Genom att repetera kunskap över en längre tid och hämta den från olika källor (Wikipedia, podcast, bok, Youtube) fastnar den bättre. Det beror på att nervcellsstrukturerna får hjälp av repetition och på så vis skapar kopplingar till många delar av hjärnan.

4. Miljöombyte.
Forskning visar att det är bra att byta plats när man repeterar. Tipsa eleverna om att gå till ett kafé eller ett bibliotek när de ska plugga. En ny miljö kan ge ett bättre fokus.

5. Minnesteknik.
Det finns flera smarta metoder för att hjälpa minnet på traven. Till exempel platsmetoden. Den innebär att man ”lägger saker” man ska minnas på olika platser som man känner väl till, till exempel sitt hem. Genom att använda visualisering och associering till platserna, blir det lättare för hjärnan att komma ihåg informationen.

6. Nervositet.
Många elever är nervösa inför att hålla en presentation. Som ung är man extra känslig för stressande situationer eftersom alla delar i hjärnans bromssystem inte är fullt utvecklade förrän vid 25 års ålder. Om eleven får lära sig presentationsteknik blir det lättare att bemästra nervositeten. Att till exempel få lära sig att måla upp bilder och använda liknelser i sin presentation är två bra knep.

Undvik de fyra farorna:
Om eleverna lär sig att undvika det som Johan Rapp kallar de ”fyra farorna” kan de bli bättre på att prioritera och fokusera. På så vis får hjärnan också hjälp att lagra kunskapen.

Multi-tasking – Utan koncentration tar det mycket längre tid att lära sig saker. Om eleverna blir konstant störda i sin klassrums­miljö, blir det en sorts påtvingad multitasking. Forskning visar att ju bättre fokus man har på en uppgift, desto lättare är det att lära sig och minnas den. Förklara för eleverna hur viktigt det är med fokus!

Skjuta upp – Om eleverna lär sig att planera och prioritera sin tid, lär de sig snabbare. I stället för att skjuta upp saker, är att-göra-listor över saker som går snabbt att göra och planera in tid i kalendern för uppgifter som behöver lite längre tid, ett bra trick. Att bocka av listan triggar dessutom belönings­systemet.

Vara händelsestyrd – För att plugga smartare behöver eleverna lära sig att styra över sin tid och ta kommandot över sitt studerande. Tipsa eleverna om att skapa rutiner för vilka tider som är pluggtider, till exempel 1–2 timmar per kväll. Ett annat knep är att varje dag göra en lista på vad som behövs göras nästa dag.

Tidsoptimism – Resultaten blir bättre när eleven börjar plugga i hyfsat god tid. Lär dem att tidsberäkning är viktigt. Alla är olika snabba, det gäller att lära sig hur lång tid det tar att göra en läxa eller plöja ett avsnitt i matteboken. Tipsa också eleven om ungefär hur lång tid en uppgift bör ta, så blir det enklare för hen att göra upp en plan.

Läs mer om hur du hjälper elever att plugga smartare här.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm