Annons
Mia Smith undervisar i engelska och tyska på Vallhamra skola 7–9 i Partille .

660 lärare i upprop: Provbetyget lurar elever och föräldrar

Publicerad 10 maj 2019

Relaterat

Mer än 660 lärare har gått samman i ett upprop om hur det sammanvägda betyget på nationella proven lurar elever i engelska. Nu kräver lärarna en förändring.
– Det enstaka provbetyget är källan till väldigt mycket frustration, säger engelskläraren Mia Smith som är en av alla lärare som står bakom inlägget. 

660 engelsklärare runt om i Sverige är bestörta över hur det sammanvägda betyget på de nationella proven riskerar att lura elever och föräldrar till att tro att eleven ska ha ett högre betyg än vad eleven i själva verket kommer att få. 

Så här skriver man på DN Åsikt om problemet:

”I år ställs problemet på sin spets då Skolverkets nya riktlinjer säger att provbetygen på nationella prov särskilt ska beaktas. I våra bedömningsanvisningar kan man läsa: ”Provbetyget [...] sammanfattar de kunskaper eleven har visat i det nationella provet. Resultatet på det nationella provet ska särskilt beaktas vid betygsättningen”.

Hur vi ska kunna göra det när principerna för sammanvägning av det nationella provets provbetyg och principerna för betygssättning inte stämmer överens? Det är även provbetyget som används i förhållande till elevernas slutbetyg när Skolverket publicerar statistik.

En elev som på nationella proven når B på att tala, C- på läs- hörförståelse och E+ på att skriva får det sammanvägda provbetyget C. Enligt principerna för betygsättning måste eleven ha uppfyllt alla delar av kunskapskravet för att nå C i slutbetyg. Eleven i exemplet kommer troligen få D i slutbetyg.

En elev som på nationella provet når E+ på att tala, C+ på läs- hörförståelse och F på att skriva får det sammanlagda provbetyget D. Enligt principerna för betygsättning ska alla delar av kunskapskravet vara uppfyllt på E-nivå för att eleven minst ska kunna få slutbetyget E. Eleven i detta exempel kommer att få F i slutbetyg om det är så att även övrigt bedömningsunderlag varit bedömt som F.”

Detta menar lärarna leder till en situation som för med sig en stor risk för missförstånd och en stor fara för att föräldrar kontaktar rektor och trycker på för att det nationella provet ska väga tyngre.

”En rektor som inte är lika påläst säger till föräldern att det nog har blivit ett missförstånd, pratar med läraren, säger att nationella provet ska särskilt beaktas och att det är rektors ansvar att det inte finns omotiverade avvikelser. Läraren känner sig pressad av rektor och väljer att sätta ett E”.

Mia Smith undervisar i engelska och tyska på Vallhamra skola 7–9 i Partille och är en av alla lärare som står bakom inlägget. 

– Vi har fått tydligare direktiv i år att de nationella proven ska väga tyngre. Problemet blir att många arbetsgivarparter helt enkelt missförstår systemet och hävdar att vi gör fel, för de vet inte hur våra nationella prov fungerar, säger hon. 

– Vi lärare kan hantera själva provet och koppla det till våra kunskapskrav. Men de som inte är insatta i detaljerna, eller som inte är insatta i vårt betygsystem, ser bara en siffra som provbetyg och en siffra som betyg och ifrågasätter varför det inte är samma. 

Vad behöver förändras? 

– Det är provbetyget som behöver tas bort. De nationella proven tycker vi är jättebra, och det är lärarkåren överens om. Men det är just den här sammanvägningen av de fyra olika delarna till ett provbetyg som missleder både föräldrar, elever, politiker och arbetsgivarparter att tro någonting som inte stämmer överens med verkligheten, säger Mia Smith. 

I en Facebook-grupp för engelsklärare har frågan om hur de nationella proven lurar elever och föräldrar diskuterats under en längre tid. Lärarna menar att risken för ökad betygsinflation och att lärarna utsätts för högre press och stress är överhängande så länge bedömningsprinciperna för nationella proven och betygsättningsprinciperna inte stämmer överens.

– Har du meddelat det här betyget då kommer föräldrarna att konfrontera dig och säga: ”men det står ju här att mitt barn har fått ett C, varför får mitt barn inte C i betyg?” 

Har du själv drabbats av att en förälder konfronterat dig utifrån provbetygen?

– Inte utifrån provbetygen, för jag meddelar inte dessa. Jag meddelar resultaten från respektive delprov och sedan håller jag tyst om själva provbetyget. Jag nämner inte ens att det existerar, säger Mia Smith.

I Facebook–gruppen fortsätter diskussionerna varje dag och lärare vittna om att de känner sig pressade av rektorer att sätta högre betyg än vad elever bör ha. 

– Det är väldigt många lärare som håller med om det här. Just det enstaka provbetyget är källan till väldigt mycket frustration. 

Om det fortsätter på det här sättet, vad får det för konsekvenser för lärarna? 

– Man tappar förtroendet för huvudmännen. Vi får höra att vi absolut ska följa vissa riktlinjer för betygssättning och sedan ska vi följa andra riktlinjer för nationella prov-hantering. Sedan ska vi på något vis få dessa att synka. När vi inte får det får vi höra att det är vi som gör fel. Det är för motstridigt, säger Mia Smith.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Skolmarschen

Här möter Anna Ekström personerna bakom Skolmarschen: ”Jag är bekymrad”

Nedskärningar

Här möts Skolmarschens initiativtagare och utbildningsminister Anna Ekström för att diskutera nedskärningarna i skolan.

Annons
Annons
Ny i yrket

Mentorsnätverk stöttar nyexade lärare

Ny i yrket

Lärarna Anette Malby och Eva Rosell har på egen hand startat upp ett mentorsnätverk som ska hjälpa nyutbildade lärare. 

Annons
Arbetsmiljö

Fuktskadad skola fick stänga igen: ”Halva personalen mår dåligt”

Arbetsmiljö

Andningssvårigheter, torra ögon och eksem. Den dåliga luften på särskolan i Lysekil har fått skyddsombudet att stänga verksamheten. 

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Andria Zafirakou fick många erbjudanden efter Global Teacher Prize men har valt att jobba kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

Efter kritiken: ”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons