Annons

7 av 10 lärare utsätts för press av föräldrar

Publicerad 14 december 2016

Fakta

Så svarade lärarna

Har du någon gång upplevt att en förälder försökt påverka din undervisning?

  • Ja, vid flera tillfällen 17 %
  • Ja, vid något eller några tillfällen 50 %
  • Nej 33%

Vad är det föräldrarna har försökt påverka? (flera val möjliga)

  • Undervisningens innehåll 36 %
  • Undervisningens läromedel 12 %
  • Undervisningens upplägg och metod 53 %
  • Betygsättning 60 %
  • Läxor 48 %
  • Prov 35 %
  • Andra examinationsformer 16 %
  • Annat 6 %

Har en förälder någon gång ”hotat” med att vidta någon åtgärd om densamme inte får gehör för sina synpunkter eller förslag?

  • Ja 46 %
  • Nej 54 %

Har detta förändrats över tid?

  • Ja, det har ökat 71 %
  • Ja, det har minskat 6 %
  • Nej, det är oförändrat 23 %

Om undersökningen

  • Undersökningen är gjord inom ramen för Lärarnas Riksförbunds lärarpanel. 
  • I undersökningen ingår 1 901 lärare i grund- och gymnasieskolan som är LR-medlemmar.
  • 988 (52%) har valt att ingå i undersökningen.

Relaterat

En majoritet av lärarna i grund- och gymnasieskolan utsätts för påtryckningar från elevernas föräldrar, framför allt när det gäller betygsättningen, undervisningens upplägg och läxor. Det visar en undersökning av Lärarnas Riksförbund.
– Lärarna har i dag inte den auktoritet som de borde ha, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Under hösten har cirka 1 000 LR-medlemmar i grund- och gymnasieskolan deltagit i en enkätundersökning om hur elevernas föräldrar påverkar skolan och undervisningen.
Undersökningen visar bland annat:

* 7 av 10 lärare uppger att föräldrarna försökt påverka deras undervisning. 

* Lärare som arbetar på en skola där föräldrarnas utbildningsnivå är högre än genomsnittet i Sverige, uppger i större utsträckning än övriga lärare att föräldrarna har försökt påverka undervisningen. Nästan en fjärdedel av dessa lärare har upplevt påverkansförsök vid flera tillfällen, till skillnad mot drygt en tiondel vid skolor där föräldrarnas utbildningsnivå är lägre än genomsnittet i Sverige.

* Drygt hälften av lärarna, 54 procent, uppger att föräldrarna har hotat att vidta åtgärder om inte deras förslag anammas.

* Enligt en klar majoritet av lärarna i undersökningen har föräldrarnas möjligheter till påverkan ökat över tid.

Åsa Fahlén säger att föräldrarnas agerande ställer allt större krav på dokumentation från lärarnas sida, förutom att pressen ökar.

– Många lärare känner sig mer eller mindre konstant ifrågasatta. Det är inte längre lärarna som har tolkningsföreträde för vad som är god undervisning. Att hela tiden bli ifrågasatt i sin profession är dessutom inte bra för arbetsmiljön.

Är det inte bra att föräldrarna är engagerade i barnens utbildning?

– Jo, deras engagemang är viktigt. Föräldrarna ska se till att barnen sover ordentligt och äter bra frukost. De ska stötta barnen vid läxläsning, se till att de kommer till skolan i tid och har med sig rätt prylar. De ska förmedla budskapet att skola i viktig,

– Det är när vi blandar ihop våra roller som det blir problem. Som lärare vill man inte hela tiden bli ifrågasatt för hur man lägger upp undervisningen, utformar läxor och liknande.

Varför gör föräldrarna så?

– Jag tror att mycket bottnar i en frustration över att deras barn inte får det som man vill ha. Det är dessutom en frustration som många lärare delar. De känner att de inte hinner med och kan ge barnen det som de behöver.

Enligt undersökningen försöker många föräldrar påverka lärarnas betygsättning.

– Det indikerar att lärarna inte har den auktoritet som de borde ha och att man inte har tillräcklig tilltro till lärarnas profession. Det är också ett uttryck för betygshetsen och betygens allt större betydelse, säger Åsa Fahlén.

Enligt Adam Jansson, arbetsmiljöinspektör och projektledare på Arbetsmiljöverket, har mängden e-post, sms och telefonsamtal från föräldrar till rektorer och lärare ökat de senaste åren.

– Jag tror det beror på att det har blivit enklare med det tekniska landskap vi lever i. Vi ser det som en stor faktor i arbetsbelastningen. Det är en del i den totala arbetsbelastningen som man ska ha koll på, säger han till Skolvärlden.

Arbetsmiljöverket vill nu att kommunerna ska agera tydligare kring arbetsmiljöfrågor.

– Kommunerna ska vidta åtgärder om det finns risk för ohälsosam arbetsbelastning. Man ska ha en policy kring den här typen av frågor. Man bör som arbetsgivare ha en policy som visar på hur man hanterar den här typen av frågor i organisationen, säger Adam Jansson.

8 av 10 lärare i LR:s undersökning uppger att föräldrarna kan påverka elevernas möjligheter att få särskilt stöd. Ju högre utbildningsnivå föräldrarna har, desto mer tycks de kunna påverka.

– Föräldrar som är välformulerade, som vet vad lagen säger och som kan argumentera för sin sak har lättare att nå fram än andra föräldrar, vilket ökar ojämlikheten. Stöd och hjälp är något som alla barn som behöver det ska få, oavsett vilka föräldrar de har, säger Åsa Fahlén.

Vad ska man göra?

– Både rektorernas och lärarnas ställning måste stärkas och förutsättningar för att göra ett bra jobb förbättras. Vi måste helt enkelt få en större tilltro till professionen, till att jag som lärare gör en korrekt och professionell bedömning. 

– Lärarna måste också känna att de bli uppbackade sin rektor. På många skolor fungerar det bra. Men på alltför många gör det tyvärr inte det.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Så påverkar budgeten dig som lärare

Budget

Riksdagen har röstat igenom Moderaternas och Kristdemokraternas budget. Så här berörs du som lärare av den.

Annons
Annons

Lärarnas vanligaste frågor till SPSM om betyg och särskilt stöd

Betyg och bedömning

Hur fungerar pysparagrafen, alternativa verktyg, lathundar och strukturstöd vid betygsättning och bedömning?
SPSM:s expert svarar på vanliga frågor om bedömning.

Annons

Åtta rektorer kräver: Erfarna lärare måste få högre lön

Lärarlöner

Åtta rektorer på Ystad gymnasium kräver mer pengar till lärarlöner.
– Det är ett arbetsmiljöproblem att nyanställda får mycket högre lön än erfarna, lojala lärare, säger rektorn Lena Schmidt.

Skolan kraftsamlar för allas rätt att funka olika

Musikhjälpen

Från 3 miljoner 2008, till 74 miljoner förra året. Varje år sedan starten har Musikhjälpen slagit rekord. I år kommer flera initiativ från skolans värld. 

Annons
Annons

Malin skämtar om läraryrket – och fick arbetslusten tillbaka

Arbetsmiljö

Vad har undervisning och stand up gemensamt? En hel del om du frågar läraren och komikern Malin Appeltofft.

Annons

Faktorerna som påverkar ett barn som inte kommer till skolan

Hemmasittare

Alexander Skytte skriver om hur skolan kan arbeta för att förhindra att elever inte kommer till skolan: ”Om vi vill ha tillbaka elever med problematisk skolfrånvaro måste vi vara beredda på att ändra vårt sätt att jobba.”

Nya skollagar att hålla koll på 2019

Lagar

Under 2019 träder att antal lagändringar i kraft som påverkar den som arbetar i skolan. Bland annat blir det krav på mer undervisningstid i matematik och idrott och hälsa.

Här tas tekniken på allvar

NO och teknik

På de flesta skolor för teknikämnet en undanskymd tillvaro och elevernas intresse dalar i takt med att de blir äldre. I Mörrum utanför Karlshamn har man vänt trenden – med hjälp av 3D och en förändrad lärarroll. 

Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”

Intervju

Sin egen stigande ålder och lärarprofessionens sjunkande status till trots vill 80-åriga ämnes-läraren Pekka Persson inte släppa yrket helt. 
– Jag kan ju inte bara sitta still, det är roligare att undervisa, säger han.

Trots att fler tar examen: ”Problem kvarstår”

Gymnasiet

Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år på de nationella programmen, visar Skolverket statistik. Men trots ökningen varnar LR:s Åsa Fahlén:
– Skolsystemet som helhet lyckas inte ge alla elever möjlighet att skaffa sig en god skolgång.

Så kan du hantera relationen med eleverna

Relationer

De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken. 

Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

En julsaga

Debatt

”Det lackar mot jul i Fabriken på Ågatan”. Bana 4 i Kungsbacka önskar alla montörer en god jul.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera

Rosa bussen ska öka likvärdigheten i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

De prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Språkintroduktion

Tätt samarbete, noga planering och välutbildad personal. Arbetslaget från Blackebergs gymnasium tilldelas priset "Årets lärarlag" för sitt arbete med nyanlända elever.
– Jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger studie- och yrkesvägledaren Kristina Salenstedt Linder. 

Efter kritiken: SPSM drar tillbaka adhd-rapporten

NPF

Specialpedagogiska skolmyndighetens rapport om insatser för elever med adhd har fått kraftig kritik. Nu drar myndigheten tillbaka rapporten.

Så slår jobbstressen mot skolan

Arbetsmiljö

Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.

SKL: Inför samordnad individuell plan för elever med behov

SIP

Sveriges Kommuner och Landsting vill införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen.

För mycket vardag och för lite matte

Matematik

Hur ska man lära ut matte på bästa sätt i klassrummet? Den frågan har länge varit föremål för en intensiv debatt inom skolforskning. Nu ger en svensk studie svar.

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

Arbetsmiljö

Rösten är ett av lärarnas viktigaste verktyg, och problem med den leder ofta till stress och sjukskrivningar. Men skolledarna är förvånansvärt ovetande om sitt ansvar, enligt logopeden och forskaren Annika Szabo Portela.

Läraren: ”Vi får inte ta demokratin för givet”

Projekt

På Jämtlands gymnasium uppmuntras eleverna att starta föreningar och samtidigt värna om demokratin. Arbetet är en del av ett demokratiprojket som skolan startat.
– Det är viktigt att vi inte tar demokratin för givet, säger Camilla Göransson, lärare på skolan. 

Metoo

#ickegodkänt ett år senare: ”Förväntar oss mer”

Metoo

Ett år har gått sedan läraruppropet Ickegodkänt. Läraren och initiativtagaren, Elinor Holmström, berättar om vad som har hänt sedan uppropet och vad nästa steg är för en mer jämställd skola.

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Metoo

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons