arga_meddelanden
Arbetsmiljö

7 av 10 lärare utsätts för press av föräldrar

En majoritet av lärarna i grund- och gymnasieskolan utsätts för påtryckningar från elevernas föräldrar, framför allt när det gäller betygsättningen, undervisningens upplägg och läxor. Det visar en undersökning av Lärarnas Riksförbund.
– Lärarna har i dag inte den auktoritet som de borde ha, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Så svarade lärarna

Har du någon gång upplevt att en förälder försökt påverka din undervisning?

  • Ja, vid flera tillfällen 17 %
  • Ja, vid något eller några tillfällen 50 %
  • Nej 33%

Vad är det föräldrarna har försökt påverka? (flera val möjliga)

  • Undervisningens innehåll 36 %
  • Undervisningens läromedel 12 %
  • Undervisningens upplägg och metod 53 %
  • Betygsättning 60 %
  • Läxor 48 %
  • Prov 35 %
  • Andra examinationsformer 16 %
  • Annat 6 %

Har en förälder någon gång ”hotat” med att vidta någon åtgärd om densamme inte får gehör för sina synpunkter eller förslag?

  • Ja 46 %
  • Nej 54 %

Har detta förändrats över tid?

  • Ja, det har ökat 71 %
  • Ja, det har minskat 6 %
  • Nej, det är oförändrat 23 %

Om undersökningen

  • Undersökningen är gjord inom ramen för Lärarnas Riksförbunds lärarpanel. 
  • I undersökningen ingår 1 901 lärare i grund- och gymnasieskolan som är LR-medlemmar.
  • 988 (52%) har valt att ingå i undersökningen.

Under hösten har cirka 1 000 LR-medlemmar i grund- och gymnasieskolan deltagit i en enkätundersökning om hur elevernas föräldrar påverkar skolan och undervisningen.
Undersökningen visar bland annat:

* 7 av 10 lärare uppger att föräldrarna försökt påverka deras undervisning. 

* Lärare som arbetar på en skola där föräldrarnas utbildningsnivå är högre än genomsnittet i Sverige, uppger i större utsträckning än övriga lärare att föräldrarna har försökt påverka undervisningen. Nästan en fjärdedel av dessa lärare har upplevt påverkansförsök vid flera tillfällen, till skillnad mot drygt en tiondel vid skolor där föräldrarnas utbildningsnivå är lägre än genomsnittet i Sverige.

* Drygt hälften av lärarna, 54 procent, uppger att föräldrarna har hotat att vidta åtgärder om inte deras förslag anammas.

* Enligt en klar majoritet av lärarna i undersökningen har föräldrarnas möjligheter till påverkan ökat över tid.

Åsa Fahlén säger att föräldrarnas agerande ställer allt större krav på dokumentation från lärarnas sida, förutom att pressen ökar.

– Många lärare känner sig mer eller mindre konstant ifrågasatta. Det är inte längre lärarna som har tolkningsföreträde för vad som är god undervisning. Att hela tiden bli ifrågasatt i sin profession är dessutom inte bra för arbetsmiljön.

Är det inte bra att föräldrarna är engagerade i barnens utbildning?

– Jo, deras engagemang är viktigt. Föräldrarna ska se till att barnen sover ordentligt och äter bra frukost. De ska stötta barnen vid läxläsning, se till att de kommer till skolan i tid och har med sig rätt prylar. De ska förmedla budskapet att skola i viktig,

– Det är när vi blandar ihop våra roller som det blir problem. Som lärare vill man inte hela tiden bli ifrågasatt för hur man lägger upp undervisningen, utformar läxor och liknande.

Varför gör föräldrarna så?

– Jag tror att mycket bottnar i en frustration över att deras barn inte får det som man vill ha. Det är dessutom en frustration som många lärare delar. De känner att de inte hinner med och kan ge barnen det som de behöver.

Enligt undersökningen försöker många föräldrar påverka lärarnas betygsättning.

– Det indikerar att lärarna inte har den auktoritet som de borde ha och att man inte har tillräcklig tilltro till lärarnas profession. Det är också ett uttryck för betygshetsen och betygens allt större betydelse, säger Åsa Fahlén.

Enligt Adam Jansson, arbetsmiljöinspektör och projektledare på Arbetsmiljöverket, har mängden e-post, sms och telefonsamtal från föräldrar till rektorer och lärare ökat de senaste åren.

– Jag tror det beror på att det har blivit enklare med det tekniska landskap vi lever i. Vi ser det som en stor faktor i arbetsbelastningen. Det är en del i den totala arbetsbelastningen som man ska ha koll på, säger han till Skolvärlden.

Arbetsmiljöverket vill nu att kommunerna ska agera tydligare kring arbetsmiljöfrågor.

– Kommunerna ska vidta åtgärder om det finns risk för ohälsosam arbetsbelastning. Man ska ha en policy kring den här typen av frågor. Man bör som arbetsgivare ha en policy som visar på hur man hanterar den här typen av frågor i organisationen, säger Adam Jansson.

8 av 10 lärare i LR:s undersökning uppger att föräldrarna kan påverka elevernas möjligheter att få särskilt stöd. Ju högre utbildningsnivå föräldrarna har, desto mer tycks de kunna påverka.

– Föräldrar som är välformulerade, som vet vad lagen säger och som kan argumentera för sin sak har lättare att nå fram än andra föräldrar, vilket ökar ojämlikheten. Stöd och hjälp är något som alla barn som behöver det ska få, oavsett vilka föräldrar de har, säger Åsa Fahlén.

Vad ska man göra?

– Både rektorernas och lärarnas ställning måste stärkas och förutsättningar för att göra ett bra jobb förbättras. Vi måste helt enkelt få en större tilltro till professionen, till att jag som lärare gör en korrekt och professionell bedömning. 

– Lärarna måste också känna att de bli uppbackade sin rektor. På många skolor fungerar det bra. Men på alltför många gör det tyvärr inte det.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm