Annons
Ingrid Lindholm, chefsförhandlare för Lärarnas Riksförbund, svarar på frågor kring viruset. Foto: Magnus Glans / Shutterstock

Frågor och svar om corona – det här gäller för dig som lärare

Publicerad 4 mars 2020

Relaterat

Spridningen av coronaviruset har väckt många frågor bland lärare.
Vad händer om din skola stänger? Vilka ersättningar kan du få?
Ingrid Lindholm, chefsförhandlare för Lärarnas Riksförbund, svarar på frågor kring coronaviruset.

UPPDATERAD 11 MARS – REGERINGEN SLOPAR KARENSDAG

UPPDATERAD 12 MARS – STÄNGDA SKOLOR

UPPDATERAD 16 MARS – SJUKINTYG, UTRESEREKOMMENDATIONER MM.

UPPDATERAD 18 MARS – DISTANSUNDERVISNING

Om jag upplever att jag inte har tillräcklig kunskap för att hålla i distansundervisning – vad kan rektorn kräva då?

– Man behöver göra sitt bästa utifrån givna förutsättningar. Det är bra att samarbeta och ta stöd från kollegor. Försök att fördela uppgifter mellan er så att var och ens kompetenser används på bästa sätt. Prata med din rektor om du behöver fortbildning för att kunna utföra arbetsuppgiften. 

Min skola ska ställa om all undervisning till fjärr- och distansundervisning och det kommer innebära att jag behöver planera om uppgifterna, men min tid räcka inte till. Hur ska jag göra då?

– Du behöver använda din arbetstid på ett så rationellt sätt som möjligt utifrån de förutsättningar som ges. Håll koll på din tid och var noga med att ta pauser och rast. Samarbeta och samordna med kollegor så att ni inte dubbelarbetar i onödan. Om du känner att situationen är ohållbar behöver du kontakta din chef för att få hjälp att prioritera.

Hur ska jag förhålla mig till min arbetstid när jag arbetar hemifrån?

– Arbetstiden ska hanteras på samma sätt som om du hade arbetat på skolan. Du har din reglerade arbetstid och du har din förtroendearbetstid. Du ska använda den totala arbetstiden för att fullfölja dina arbetsuppgifter och arbetsuppgifterna ska rymmas inom arbetstiden. Skillnaden jämfört med tidigare är att den reglerade arbetstiden är förlagd till en annan plats – det vill säga hemmet.

Säkerställ att du inte på ett felaktigt sätt använder material som är skyddat av upphovsrätten.

Behöver jag tänka på något särskilt när jag tar fram material för fjärr- och distansundervisningen? Får jag använda material som läromedelsföretagen har gjort tillgängliga?

– Om du använder material som skolan normalt inte använder behöver du säkerställa att du inte på ett felaktigt sätt använder upphovsrättsskyddat material. Kontrollera med din rektor om du känner dig osäker innan du använder materialet. 

Vad ska jag tänka på om jag själv befinner mig i en riskgrupp?

– I ett sådant läge måste man föra en dialog med sin arbetsgivare utifrån de riktlinjer som finns från din egen läkare och Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Rimligen bör det vara möjligt att man får arbeta hemifrån, även om skolan inte har stängt. Då är det viktigt att ta fram material som underlättar kollegornas arbete.

Vilka ersättningar kan jag få om jag misstänks ha blivit smittad eller är smittad?

– Om man misstänks vara smittbärare och blir uppmanad av sjukvården att hålla sig isolerad ska man ha ett läkarintyg som säger att man är det, och som hänvisar till smittskyddslagen. Har man det kan man få smittbärarpenning från Försäkringskassan, säger Ingrid Lindholm.

Om du däremot är sjuk, av coronaviruset eller något annat, ska du sjukanmäla dig precis som vanligt. Regeringen har beslutat att slopa karensdagen i sjukförsäkringen i en och en halv månad, med möjlighet till förlängning, för att minska smittspridningen och belastningen på vården. Det betyder att den som är sjuk och stannar hemma får betalt från och med första dagen. Du behöver inte heller lämna sjukintyg från dag 8 i sjukperioden, utan först om du är sjuk längre tid än två veckor.

Ett tredje alternativ för ersättning är att din arbetsgivare stänger av dig eller stänger hela arbetsplatsen.

– Då råder det ingen tvekan om arbetsgivaren ska betala lön, om du inte är sjuk eller har rätt till smittbärarpenning. Den frågan har vi på LR reglerat med SKR (Sveriges kommuner och regioner) och Sobona (tidigare Pacta, kommunala företagens arbetsgivarorganisation), säger Ingrid Lindholm.

LÄS MER – SKOLORNA SOM GÅR ÖVER TILL DISTANSUNDERVISNING

Hur påverkas jag om skolan stänger?

– Det är inte per automatik så att lärare eller studie- och yrkesvägledare omfattas om en skola stängs. Det handlar om två saker om arbetsgivaren stänger en skola: Antingen ska ingen komma till skolan, varken elever eller personal – eller så ska eleverna stanna hemma men personalen vara kvar. Där får man invänta besked från arbetsgivaren vad som gäller i det specifika fallet. Det kan också vara så att delar av skolan stänger och att lärarna under en tid får arbeta med andra grupper än de man normalt sett undervisar.

– Om du får besked om att du är avstängd ska du följa de instruktioner du får från din arbets­givare. En avstängning innebär i princip att du inte ska gå till arbetet och inte heller ha kontakt med elever eller föräldrar. Arbetsgivaren kan däremot ge instruktioner för att arbeta på distans och då ska du följa arbetsgivarens instruktioner.

– Under en avstängning ska du stå till arbetsgivarens förfogande, det vill säga du ska vara anträffbar under normal arbetstid och kunna infinna för dig för att arbeta om arbetsgivaren meddelar att avstängningen hävs. Du kan med andra ord inte resa bort utan uttrycklig över­enskommelse med arbetsgivaren.

– Under avstängningen behåller du din lön och tjänar in semester och ferielön som om du hade arbetat.

Om en skola stängs blir följdeffekten i många fall att vårdnadshavare måste stanna hemma från arbetet. Vad gäller för mig som lärare och förälder då?

– För att få lön måste man vara tillgänglig för att arbeta. I det fallet att en skola stängs får man invänta besked från Försäkringskassan om ersättning. Med det nuvarande regelverket får man dock inte ersättning om man är hemma med ett friskt barn eller om skolan/förskolan har stängt.

Ta hjälp av LR:s ombud i kontakten med rektor om du behöver stöd.

Om man är orolig för att man vet att någon av ens elever har varit i ett riskområde eller smittad på annat sätt, måste man gå till jobbet då?

– Ja, det måste man. Man bör inte stanna hemma på grund av en allmän oro. Man ska vända sig till sin arbetsgivare med sin oro, och så får arbetsgivaren hantera det. Så länge du inte är att betrakta som smittbärare, är sjuk eller att skolan är stängd är du precis som vanligt skyldig att infinna dig på ditt arbete. Om du tillhör en riskgrupp bör du ta upp detta med din rektor.

– Rimligen kan du utföra arbetsuppgifter hemifrån exempelvis förbereda arbetsuppgifter för elever att användas i det fall skolan stänger eller avlasta dina kollegor genom att bistå med planerings- eller rättningsarbete. Ta hjälp av LR:s ombud i kontakten med rektor om du behöver stöd.

Kan man kräva att få jobba hemifrån?

– Nej, det finns det allmänt sett inget stöd för. Det här är en arbetsmiljöfråga och din chef har ansvaret för att stötta dig och hjälpa dig att hantera situationen på bästa sätt om du känner en oro.

Vad ska man göra om man har besökt ett riskområde?

– Man ska följa de anvisningar som man får via sjukvården. Det finns inga speciella anvisningar för att du är lärare, utan du ska följa de anvisningar som sjukvården ger. Gå in på Folkhälsomyndighetens hemsida och ring sjukvårdsupplysningen och fråga hur du förväntas agera.

Kan rektorn tvinga någon att stanna hemma?

– Vid en avstängning ja. Då får rektorn stänga av och arbetsgivaren betala lön.

Kan skolledningen tvinga någon som har en resa inbokad, till exempel under påsklovet, att avboka den?

– Nej, jag kan inte se att en arbetsgivare någonsin har fog för att hindra en anställd att resa någonstans på sin fritid. Rent allmänt bör man dock följa de rekommendationer som kommer via myndigheterna. I nuläget avråder UD från alla resor utomlands som inte är absolut nödvändiga. Om man då ändå reser riskerar man att bli fast på ett resemål och inte kunna komma hem i tid för att arbeta efter lovet. I det läget kan man inte räkna med att arbetsgivaren betalar lön.

Hur ska man hantera föräldrar som frågar om andra elever?

– Den typen av frågor ska man inte svara på eftersom de uppgifterna omfattas sekretess och tystnadsplikt. Om man får den typen av frågor ska man hänvisa till rektor, och så får rektor gå ut med information om hur det ska hanteras. Lärare ska inte svara på frågor eller på något vis dela med sig av information om elevers privata förhållanden.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons