SFI

70-årige Jörgen tar skådespelandet in i klassrummet

Jörgen Andersson

”Den frågande eleven är den som lär sig mest”, menar Jörgen Andersson. Den 70-årige före detta skådespelaren arbetar som SFI-lärare i Kiruna.

| Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
Jörgen Andersson
  • Ålder: 70.
  • Bor: I Kristianstad med tonårsdöttrar. På hotell och hos sonen i Kiruna.
  • Familj: Fyra barn och ett antal exfruar.
  • Gör: Skådespelare (det är man för evigt), gymnasie- och SFI-lärare.
  • Gillar: Om jag går förbi något gammalt som ser vackert ut köper jag det.

Jörgen Andersson, 70, är skådespelaren som också blev gymnasielärare och nu senast tagit språkutbildning på SFI till sitt hjärta. Till sin hjälp har han teatererfarenheten.
– Det som krävs är att vara en gestalt i rummet, att vara människa och att tala så det hörs med ett gott språk, säger han.

Varje lektion är nu och aldrig mer. I morgon är det en annan.” Orden är skådespelaren Jörgen Anderssons, som någon gång i mitten av sin karriär bestämde sig för att också utbilda sig till gymnasielärare och sedermera SFI-lärare. Han pratar om vikten av att vara närvarande och engagerad i undervisningen, där språket han lär ut också förankras med kropp och ögon.

– Jag vill se och känna på språket och att vi lyssnar på melodin. Arabisktalande kan till exempel ibland låta aggressiva när de talar svenska. Där kan vi göra mycket genom att säga saker på olika sätt, lite som ett rollspel där vi försätter oss i olika situationer och förändrar tonläget beroende på vilken situation det är, säger han.

Som lärare drar Jörgen Andersson nytta av sin skådespelarbakgrund och hans tillvägagångssätt skiljer sig en del från den utstakade vägen.

– Under min första dag som timvikarie på SFI i Kristianstad fick jag sitta bredvid i en klass med fem somaliska kvinnor som också de var helt nya. På tavlan skrev läraren preteritum, men hur ska det hjälpa någon som kanske aldrig har gått i skolan att lära sig svenska? Från den stunden tänkte jag att jag inte ska säga ett grammatiskt ord på mina lektioner och se hur långt det går, och så tänkte jag länge, säger han.

Jörgen Andersson, 70, arbetar som SFI-lärare i Kiruna. Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån

Den skånebördige skådespelaren talar en välartikulerad rikssvenska och inget röjer att även han fick en motig start i skolan.

– Jag anser att den frågande eleven är den som lär sig mest, men när jag var liten ansågs den som frågade vara den som inte förstod, så jag satt tyst. Jag hade dessutom en lärare som hela tiden ville bevisa att jag inget kunde, säger han.

Vändningen kom i stället på en folkhögskola när han var dryga 20 år.

– Där träffade jag lärare av ett annat slag och det var då mitt intresse för teater och läsning väcktes; jag hade aldrig läst en bok innan dess. På samma sätt var det på teaterhögskolan där det fanns pedagoger av guds nåde. Vi kände oss älskade och att det inte gick att misslyckas. Vi möttes av förståelse och empati, säger han.

Jörgen Andersson är med som skådespelare i ”Beck – mannen med ikonerna” från 1997.

I flera år arbetade Jörgen Andersson, som frilansande skådespelare, med både film, tv och teater. På meritlistan finns ”Beck”, ”Åshöjdens BK” och nu senast ”Sommaren med släkten”, men det fanns luckor mellan jobben och när de estetiska programmen introducerades på 1990-talet började Jörgen Andersson även att jobba som teaterlärare.

Sedan dess har han varvat skådespeleriet med lärar-yrket och som SFI-lärare är det inte bara hans
syn på hur man ska närma sig grammatiken som skiljer sig. Eleverna vill han ha sittande i en ring så att de kan se på varandra när de talar och så har det till största delen också varit under pandemin, även om ringen då fått göras större.

– Gestik och att titta på varandra är lika mycket språk det och jag tycker att man borde föra in det i utbildningen för SFI-lärare. Det går inte att lära sig ett språk när man sitter och tittar varandra i nacken, säger han.

I Jörgen Anderssons klassrum måste deltagarna också ”hänga av sig” sina bekymmer tillsammans med ytterkläderna när de kommer in.

– Flera deltagare har till exempel släkt som nu befinner sig i svårigheter i Afghanistan och jag kanske har något hemma i Skåne som jag borde ha tagit hand om. Vi har alla problem med oss; det är inte bara räkmacka, men de hemska sakerna man har med sig kan bli lite lättare att bära när vi skrattar tillsammans, säger han.

Just skrattet är nämligen ett annat knep han använder i sin undervisning. Eftersom man i skrattet blir mer mottaglig och avslappnad hjälper det hans elever att få fram rätt ljud. Många ord skrattas därför fram.

Jörgen Andersson har många tankar kring hur SFI-lärar-utbildningen skulle kunna göras bättre och i förlängningen även själva SFI-utbildningen. Bland annat skulle han vilja att det lades mycket mer kraft på uttal.

– Att till exempel säga att asiater från länder som Thailand, Kina och Vietnam inte kan lära sig att säga R är inte sant. Det är klart att de kan. Man måste bara träna upp musklerna och hitta rätt, men det är viktigt att det görs från början innan man fossiliseras.
Ett fel-inlärt uttal är väldigt svårt att komma runt, säger han.

”Det går inte att lära sig ett språk när man sitter och tittar varandra i nacken”, menar Jörgen Andersson. Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån

Att fossiliseras är dock inget Kristianstadbon Jörgen Andersson ligger i riskzonen för. Vid nyss 70 år fyllda jobbar han sedan en tid tillbaka i Kiruna, en pendlingssträcka på 178 mil enkel väg och ännu har han inga tankar på att sakta in. Men vad är det då som driver honom?

– Jag mår jättebra av detta och har aldrig funderat i termer av pension. Att det blev Kiruna beror på att min son bor här, men så tänker jag också på ”Sekonden”, en tidig roman av PO Enquist, där en släggkastare blir påkommen med att fuska med en för lätt slägga, men som han samtidigt också lånat ut till alla andra. På frågan om varför han gjorde det var hans svar: ”Jag ville bara förbättra resultaten” och det är mitt svar också. Jag tror det går och det är en skam om inte alla lärare höll med om det.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm