Helena Forsman Lund och Anna Musikka skriver om vad lärare behöver assistenter till.
Debatt. ”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.
Allt fler lärare och elever påverkas negativt av nedskärningarna i den svenska skolan. De ständigt ökande arbetsuppgifterna, i kombination med sämre villkor och förutsättningar att göra ett gott och tillfredsställande arbete, medför att allt fler lärare väljer att lämna yrket samtidigt som allt färre söker sig till lärarutbildningen. Färska siffror från Skolverket visar att var tredje lärare saknar legitimation om fem år och 2025 kommer det att saknas 65 000 behöriga lärare i den svenska grundskolan.
I syfte att vända rådande läge, har regeringen nu avsatt ytterligare pengar till satsningen på lärarassistenter. En miljard kronor ska gå till detta nya yrke, vars huvudsyfte är att avlasta lärarna i deras dagliga arbete. Satsningen på lärarassistenter är av godo, men den riskerar ändock att falla platt eftersom såväl utbildningar som anställningar redan påbörjats utan en klar och tydlig idé om vad assistenterna faktiskt ska göra.
Lärarassistenter skulle kunna minska lärarnas arbetsbörda, men då behövs en bestämd arbetsbeskrivning baserad på det lärarna själva anser vara relevant för en reell avlastning. I uppkomna yrkesutbildningar till lärarassistent, beskrivs yrket och dess innebörd på olika sätt. I många tillgängliga utbildningar förmedlas bland annat att lärarassistenter ska fungera som elevassistenter eller resurspedagoger, något som redan finns och funnits i decennier. Elevassistenter och lärarassistenter har helt olika roller då de förstnämnda är till för elever, medan de senare är till för lärare.
I förordningen om statsbidrag för anställning av lärarassistenter, definieras en lärarassistent som “personal som avlastar lärarna så att lärarna kan ägna sig åt undervisning och uppgifter som hör till undervisningen”. Skolverket fördelar statsbidraget efter rekvisition från skolornas huvudmän varpå det sedan är huvudmannens uppgift att avgöra hur pengarna ska användas för att avlasta lärarna i deras arbete. Huvudmannen måste kunna påvisa att uppgifterna som lärarassistenten utför faktiskt leder till att lärarna får mer tid att ägna åt undervisning och tillhörande uppgifter. Hur detta ska gå till i praktiken framgår inte i förordningen, men när vi kontaktade Skolverket fick vi svaret att huvudmannen ska följa direktiven samt att Skolverket gör (ospecificerade) uppföljningar och stickprovskontroller på rekvisitionerna. Skolverket skriver också att lärarnas inflytande kring lärarassistenternas arbete är en fråga för varje huvudman och lärare lokalt.
Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning.
Vad som avlastar lärarkåren vet naturligtvis endast lärare, men huruvida lärare får komma till tals är alltså upp till huvudmannen eftersom denne ytterst beslutar vad varje anställd lärarassistent ska göra. Hur säkerställs då att pengarna som avsätts faktiskt avlastar lärarkåren?
Tydligt är att lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Vårt förslag är följande:
För att lärarassistenten ska kunna genomföra ovanstående arbetsuppgifter krävs att denne har en fast plats på skolan, ett kontor med öppen dörr utrustat med såväl dator som kopiator och plats för blanketter, förvaring av mobiltelefoner, skåpnycklar etc. Lärarassistenten behöver också ha en arbetstelefon vars nummer är känt för skolans elever. En förutsättning för att lärarassistenten ska kunna utföra sitt uppdrag, är naturligtvis också att denne behärskar datorer och de digitala system som skolan använder.
Tanken med lärarassistenter är bra men det måste finnas såväl yttre som materiella förutsättningar, liksom klara krav och tydliga direktiv kring vad assistenterna faktiskt ska göra för att avlasta lärarkåren i det dagliga arbetet. Avsätter man en miljard kronor utan klara anvisningar, är risken stor att pengarna används till annat än det som var avsikten. Det är med andra ord hög tid att huvudmannen ställer frågan till oss lärare: Vad vill NI att era assistenter ska göra för er?
Helena Forsman Lund, lärare i SO-ämnena
Anna Musikka, lärare i matematik och NO-ämnena