Annons
Helena Forsman Lund och Anna Musikka skriver om vad lärare behöver assistenter till.

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Publicerad 7 oktober 2019

Relaterat

Debatt. ”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Allt fler lärare och elever påverkas negativt av nedskärningarna i den svenska skolan. De ständigt ökande arbetsuppgifterna, i kombination med sämre villkor och förutsättningar att göra ett gott och tillfredsställande arbete, medför att allt fler lärare väljer att lämna yrket samtidigt som allt färre söker sig till lärarutbildningen. Färska siffror från Skolverket visar att var tredje lärare saknar legitimation om fem år och 2025 kommer det att saknas 65 000 behöriga lärare i den svenska grundskolan.

I syfte att vända rådande läge, har regeringen nu avsatt ytterligare pengar till satsningen på lärarassistenter. En miljard kronor ska gå till detta nya yrke, vars huvudsyfte är att avlasta lärarna i deras dagliga arbete. Satsningen på lärarassistenter är av godo, men den riskerar ändock att falla platt eftersom såväl utbildningar som anställningar redan påbörjats utan en klar och tydlig idé om vad assistenterna faktiskt ska göra.

Lärarassistenter skulle kunna minska lärarnas arbetsbörda, men då behövs en bestämd arbetsbeskrivning baserad på det lärarna själva anser vara relevant för en reell avlastning. I uppkomna yrkesutbildningar till lärarassistent, beskrivs yrket och dess innebörd på olika sätt. I många tillgängliga utbildningar förmedlas bland annat att lärarassistenter ska fungera som elevassistenter eller resurspedagoger, något som redan finns och funnits i decennier. Elevassistenter och lärarassistenter har helt olika roller då de förstnämnda är till för elever, medan de senare är till för lärare. 

I förordningen om statsbidrag för anställning av lärarassistenter, definieras en lärarassistent som “personal som avlastar lärarna så att lärarna kan ägna sig åt undervisning och uppgifter som hör till undervisningen”. Skolverket fördelar statsbidraget efter rekvisition från skolornas huvudmän varpå det sedan är huvudmannens uppgift att avgöra hur pengarna ska användas för att avlasta lärarna i deras arbete. Huvudmannen måste kunna påvisa att uppgifterna som lärarassistenten utför faktiskt leder till att lärarna får mer tid att ägna åt undervisning och tillhörande uppgifter. Hur detta ska gå till i praktiken framgår inte i förordningen, men när vi kontaktade Skolverket fick vi svaret att huvudmannen ska följa direktiven samt att Skolverket gör (ospecificerade) uppföljningar och stickprovskontroller på rekvisitionerna. Skolverket skriver också att lärarnas inflytande kring lärarassistenternas arbete är en fråga för varje huvudman och lärare lokalt.  

Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning.

Vad som avlastar lärarkåren vet naturligtvis endast lärare, men huruvida lärare får komma till tals är alltså upp till huvudmannen eftersom denne ytterst beslutar vad varje anställd lärarassistent ska göra. Hur säkerställs då att pengarna som avsätts faktiskt avlastar lärarkåren?

Tydligt är att lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Vårt förslag är följande:

  • Sköta administration kring elever. Lärarassistenten ansvarar för att diverse blanketter delas ut till elever och vårdnadshavare, att de fylls i och lämnas in. Assistenten bokar in möten, som till exempel utvecklingssamtal och föräldramöten samt bistår med att ta fram mötesunderlag.
  • Sköta ett totalt mobilförbud i skolan. Lärarassistenten ansvarar för förvaringen av mobiltelefoner under skoldagen – samlar in telefonerna vid skoldagens början och lämnar ut dem vid skoldagens slut.
  • Fungera som ”mejlfilter”. Samtliga mejl från vårdnadshavare går till lärarassistenten som sedan läser och därefter eventuellt vidarebefordrar till skolledning, ämneslärare eller mentorer. Mejl som handlar om exempelvis uppkommen frånvaro på grund av ett tandläkarbesök, eller frågor om när en idrottsdag börjar eller vilka dagar det är läxhjälp, behandlas av lärarassistenten.
  • Sköta ”kringuppgifter”. Lärarassistenten finns tillgänglig för skolans elever under hela skoldagen. Vid exempelvis behov av en blankett för ledighetsansökan eller nytt lösenord till elevdatakontot, kan eleverna vända sig till assistenten. Lärarassistenten är också insatt i vad som händer i verksamheten, varpå denne kan svara på frågor om till exempel schemabrytande aktiviteter.
  • Förvara skåpnycklar. Lärarassistenten har en kopia av elevernas skåpnycklar varpå eleverna, vid glömd eller borttappad nyckel, ändå kan komma åt sitt inlåsta skolmaterial.
  • Kopiera. Lärarassistenten sköter all kopiering av blanketter och undervisningsmaterial, utifrån instruktioner från skolledning, ämneslärare eller mentorer.
  • Följa upp ogiltig frånvaro. Lärarassistenten följer upp den ogiltiga frånvaro som registrerats av skolans ämneslärare via skolans närvarorapporteringssystem. Assistenten vidtar därefter eventuella åtgärder, utifrån skolans rutiner kring frånvaro.
  • Förse elever med skolmaterial. Lärarassistenten delar ut mappar, skrivböcker, pennor och dylikt samt sköter utlåningen av läroböcker – ser till att alla elever får och har material samt att utlånade läromedel lämnas tillbaka.

För att lärarassistenten ska kunna genomföra ovanstående arbetsuppgifter krävs att denne har en fast plats på skolan, ett kontor med öppen dörr utrustat med såväl dator som kopiator och plats för blanketter, förvaring av mobiltelefoner, skåpnycklar etc. Lärarassistenten behöver också ha en arbetstelefon vars nummer är känt för skolans elever. En förutsättning för att lärarassistenten ska kunna utföra sitt uppdrag, är naturligtvis också att denne behärskar datorer och de digitala system som skolan använder. 

Debattförfattarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.Tanken med lärarassistenter är bra men det måste finnas såväl yttre som materiella förutsättningar, liksom klara krav och tydliga direktiv kring vad assistenterna faktiskt ska göra för att avlasta lärarkåren i det dagliga arbetet. Avsätter man en miljard kronor utan klara anvisningar, är risken stor att pengarna används till annat än det som var avsikten. Det är med andra ord hög tid att huvudmannen ställer frågan till oss lärare: Vad vill NI att era assistenter ska göra för er?

Helena Forsman Lund, lärare i SO-ämnena
Anna Musikka, lärare i matematik och NO-ämnena

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons
Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Annons

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons