Annons
Helena Forsman Lund och Anna Musikka skriver om vad lärare behöver assistenter till.

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Publicerad 7 oktober 2019

Relaterat

Debatt. ”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Allt fler lärare och elever påverkas negativt av nedskärningarna i den svenska skolan. De ständigt ökande arbetsuppgifterna, i kombination med sämre villkor och förutsättningar att göra ett gott och tillfredsställande arbete, medför att allt fler lärare väljer att lämna yrket samtidigt som allt färre söker sig till lärarutbildningen. Färska siffror från Skolverket visar att var tredje lärare saknar legitimation om fem år och 2025 kommer det att saknas 65 000 behöriga lärare i den svenska grundskolan.

I syfte att vända rådande läge, har regeringen nu avsatt ytterligare pengar till satsningen på lärarassistenter. En miljard kronor ska gå till detta nya yrke, vars huvudsyfte är att avlasta lärarna i deras dagliga arbete. Satsningen på lärarassistenter är av godo, men den riskerar ändock att falla platt eftersom såväl utbildningar som anställningar redan påbörjats utan en klar och tydlig idé om vad assistenterna faktiskt ska göra.

Lärarassistenter skulle kunna minska lärarnas arbetsbörda, men då behövs en bestämd arbetsbeskrivning baserad på det lärarna själva anser vara relevant för en reell avlastning. I uppkomna yrkesutbildningar till lärarassistent, beskrivs yrket och dess innebörd på olika sätt. I många tillgängliga utbildningar förmedlas bland annat att lärarassistenter ska fungera som elevassistenter eller resurspedagoger, något som redan finns och funnits i decennier. Elevassistenter och lärarassistenter har helt olika roller då de förstnämnda är till för elever, medan de senare är till för lärare. 

I förordningen om statsbidrag för anställning av lärarassistenter, definieras en lärarassistent som “personal som avlastar lärarna så att lärarna kan ägna sig åt undervisning och uppgifter som hör till undervisningen”. Skolverket fördelar statsbidraget efter rekvisition från skolornas huvudmän varpå det sedan är huvudmannens uppgift att avgöra hur pengarna ska användas för att avlasta lärarna i deras arbete. Huvudmannen måste kunna påvisa att uppgifterna som lärarassistenten utför faktiskt leder till att lärarna får mer tid att ägna åt undervisning och tillhörande uppgifter. Hur detta ska gå till i praktiken framgår inte i förordningen, men när vi kontaktade Skolverket fick vi svaret att huvudmannen ska följa direktiven samt att Skolverket gör (ospecificerade) uppföljningar och stickprovskontroller på rekvisitionerna. Skolverket skriver också att lärarnas inflytande kring lärarassistenternas arbete är en fråga för varje huvudman och lärare lokalt.  

Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning.

Vad som avlastar lärarkåren vet naturligtvis endast lärare, men huruvida lärare får komma till tals är alltså upp till huvudmannen eftersom denne ytterst beslutar vad varje anställd lärarassistent ska göra. Hur säkerställs då att pengarna som avsätts faktiskt avlastar lärarkåren?

Tydligt är att lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Vårt förslag är följande:

  • Sköta administration kring elever. Lärarassistenten ansvarar för att diverse blanketter delas ut till elever och vårdnadshavare, att de fylls i och lämnas in. Assistenten bokar in möten, som till exempel utvecklingssamtal och föräldramöten samt bistår med att ta fram mötesunderlag.
  • Sköta ett totalt mobilförbud i skolan. Lärarassistenten ansvarar för förvaringen av mobiltelefoner under skoldagen – samlar in telefonerna vid skoldagens början och lämnar ut dem vid skoldagens slut.
  • Fungera som ”mejlfilter”. Samtliga mejl från vårdnadshavare går till lärarassistenten som sedan läser och därefter eventuellt vidarebefordrar till skolledning, ämneslärare eller mentorer. Mejl som handlar om exempelvis uppkommen frånvaro på grund av ett tandläkarbesök, eller frågor om när en idrottsdag börjar eller vilka dagar det är läxhjälp, behandlas av lärarassistenten.
  • Sköta ”kringuppgifter”. Lärarassistenten finns tillgänglig för skolans elever under hela skoldagen. Vid exempelvis behov av en blankett för ledighetsansökan eller nytt lösenord till elevdatakontot, kan eleverna vända sig till assistenten. Lärarassistenten är också insatt i vad som händer i verksamheten, varpå denne kan svara på frågor om till exempel schemabrytande aktiviteter.
  • Förvara skåpnycklar. Lärarassistenten har en kopia av elevernas skåpnycklar varpå eleverna, vid glömd eller borttappad nyckel, ändå kan komma åt sitt inlåsta skolmaterial.
  • Kopiera. Lärarassistenten sköter all kopiering av blanketter och undervisningsmaterial, utifrån instruktioner från skolledning, ämneslärare eller mentorer.
  • Följa upp ogiltig frånvaro. Lärarassistenten följer upp den ogiltiga frånvaro som registrerats av skolans ämneslärare via skolans närvarorapporteringssystem. Assistenten vidtar därefter eventuella åtgärder, utifrån skolans rutiner kring frånvaro.
  • Förse elever med skolmaterial. Lärarassistenten delar ut mappar, skrivböcker, pennor och dylikt samt sköter utlåningen av läroböcker – ser till att alla elever får och har material samt att utlånade läromedel lämnas tillbaka.

För att lärarassistenten ska kunna genomföra ovanstående arbetsuppgifter krävs att denne har en fast plats på skolan, ett kontor med öppen dörr utrustat med såväl dator som kopiator och plats för blanketter, förvaring av mobiltelefoner, skåpnycklar etc. Lärarassistenten behöver också ha en arbetstelefon vars nummer är känt för skolans elever. En förutsättning för att lärarassistenten ska kunna utföra sitt uppdrag, är naturligtvis också att denne behärskar datorer och de digitala system som skolan använder. 

Debattförfattarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.Tanken med lärarassistenter är bra men det måste finnas såväl yttre som materiella förutsättningar, liksom klara krav och tydliga direktiv kring vad assistenterna faktiskt ska göra för att avlasta lärarkåren i det dagliga arbetet. Avsätter man en miljard kronor utan klara anvisningar, är risken stor att pengarna används till annat än det som var avsikten. Det är med andra ord hög tid att huvudmannen ställer frågan till oss lärare: Vad vill NI att era assistenter ska göra för er?

Helena Forsman Lund, lärare i SO-ämnena
Anna Musikka, lärare i matematik och NO-ämnena

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Forskare: Unga skriver inte sämre

Svenska

Elevers bristande skrivförmåga har väckt het debatt. Men Karin Forsling tror inte att unga skriver mindre, eller sämre. 

Annons
Annons

Kritiken mot FHM: Lärare kan vara ett riskyrke

Corona

Statsvetaren: "Läraren förtjänar att veta det mest troliga". 

Annons
Studie- och yrkesvägledning

”Vi vill öka samarbetet mellan skola och arbetsliv”

SYV

På Dalängskolan i Lidköping får eleverna sin lunch serverad med en framtidstanke.

Debatt: ”Kunskap och bildning – nej tyvärr!”

Debatt

”Fokus på kunskap och bildning” är en god ambition men tyvärr, den fullföljdes inte. Nu får vi väl dras med dessa kursplaner i tio år”, skriver professorn Hans Albin Larsson.

Kommentera
Annons
Annons
Arbetsmiljö

Ökad risk för utbrändhet bland socialt engagerade lärare

Forskning

Lärare som engagerar sig mer med elever och kollegor utöver själva undervisningen riskerar att bli utbrända i större utsträckning än lärare som är mindre engagerade. 

Annons

Rekordstor vikariebrist tär på lärarna i grundskolan

Arbetsmiljö

Kommunombudet: ”Det blir nödlösning på nödlösning”.

Debatt

”Ingen vinner på att lärare arbetar för mycket”

Debatt

"Vi måste lita på vår förmåga att värdera elevernas kunskaper utan att vi samlar in så mycket material att vi går under", skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Lön

Skolorna nobbar lärarpengar – för att undvika orättvisa

Stadsbidrag

Ulricehamn tackar nej till lönetillägg på 10 000 kronor i månaden åt fyra lärare.

”Skolans besparingskrav får förödande konsekvenser”

Debatt

"Så länge besparingskraven sitter i kommunens väggar, likt fossiler i berggrunden, kommer utbildning inte ses som viktigt", skriver läraren Elsa Jensen.

Kommentera

1,6 skolmiljarder i budgeten – ”Viktigt att de går till rätt saker”

Budget

Regeringen lägger 1,6 miljarder kronor på skolan i budgeten för 2021.

Skolinspektionen

LR om förslaget: ”Ett plåster på en öppen fraktur”

Förslag

Lärarnas Riksförbund välkomnar hårdare tag mot oseriösa aktörer, men menar att grundproblemet är ett annat.

Förslag: Gör det lättare att stänga skolor

Nya regeländringar ska stoppa oseriösa skolaktörer, menar utbildningsminister Anna Ekström. 

Debatt

Astrid: ”Jag är inte som de andra”

Debatt

”Jag är annorlunda. Jag är inte som de andra. Men jag är väl fortfarande lika mycket värd som de andra eleverna i klassrummet?”, skriver Astrid som har adhd och går andra året på gymnasiet.

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Efter kritikstormen: Regeringen släpper på hemligstämplingen

Sekretess

Nytt förslag ska öppna Skolverkets register.

Skolverkets register hemligt i Sverige – men offentligt i EU

Sekretess

Skolverkets hemligstämplade register kan enkelt laddas hem via EU-kommissionens hemsida.

Idéburna friskolor: ”Uppgifterna ska självklart vara offentliga”

Offentlighetsprincip

Offentlighetsprincipen bör även omfatta friskolor. Det menar Håkan Wiclander som är ordförande i Sveriges idéburna friskolor (ISR).
 

Skyddsombudens larm: Elev till sjukhus och avbrutna lektioner

Arbetsmiljö

Den dåliga luften på en skola i Gällivare kräver snabba åtgärder, enligt en anmälan till Arbetsmiljöverket.

Debatt

”Tidsbudgetera för bättre arbetsmiljö”

Debatt

”Ett första steg för att hjälpa våra medlemmar vore att driva frågan om tydliga, tidsbudgeterade tjänstefördelningar”, skriver Anne-Catherine Ernehall, gymnasielärare och biträdande kommunombud och lokalombud för LR i Göteborg.

Kommentera
Fackligt

LR inleder nytt samarbete med Skolledarförbundet

Lärarfacken

Men att samverkan skulle ske istället för den omtalade organiseringen med Lärarförbundet, tillbakavisas av LR:s ordförande.

Debatt

Skolverket: Nationella proven ska genomföras som planerat

Replik

I en replik skriver Skolverket att planen är att genomföra de nationella proven som planerat.

Kommentera

”Det finns igen logik i att ställa in proven”

Debatt

"Att Skolverket skulle sakna adresser till Sveriges skolor är inte ett rimligt skäl att ställa in nationella proven", skriver debattörerna.

Kommentera
Läromedel

Lärare kan inte köpa läromedel: ”Dramatiskt olikvärdigt”

Rapport

Var femte lärare saknar nödvändiga läromedel.

Lärarförbundet röstar ja: ”Hoppas LR kommer tillbaka”

Lärarfacken

På onsdagen beslutade Lärarförbundets kongress att utreda nya sätt att organisera lärarkåren fackligt.

LR-kongressen 2020

LR: Ingen annan ska tala om för oss hur vi ska utreda

Lärarfacken

Lärarnas Riksförbund tillsätter en alternativ utredning av lärarnas organisering – Eva Dekany-Ström: "Jätteviktigt att vi gör det här på vårt eget sätt."

Beslut: LR utreder lärarnas organisering

Lärarfacken

Lärarnas Riksförbunds kongress röstade på måndagen ja till att utreda en ny organisering av lärarkåren.

Per Kornhall: ”Rätt hanterat kan det bli en nystart för lärarkollektivet”

Kongress

Per Kornhall om LR:s beslut att utreda en eventuell ny organisering av Sveriges lärare.

”Trappsystem ska ge lärare lön efter beprövad erfarenhet”

Kongress

Förslag på en ny lönemodell för att säkra lärares kompetensutveckling. Det blev resultatet av LR-kongressens beslut.

Så ska LR bli mer demokratiskt

Kongress

Tätare förbundsmöten, en ny mandatfördelning och en ny avtalsdelegation ska bidra till att ge fler medlemmar mer inflytande i förbundet.

Här är LR:s nya styrelse

Kongress

Fem nya ledamöter valdes in i Lärarnas Riksförbunds styrelse på söndagen.

Årets språkliga eldsjäl

Prisade modersmålsläraren: ”Inget jag förväntat mig”

Utmärkelse

Dina Geraki har blivit utsedd till Årets språkliga eldsjäl.

NPF

NPF-krav på lärarutbildningen: Alla ska lära sig mer om adhd

NPF

Regeringen inför nya examensmål för lärarutbildningen.

Skyttes fem råd: Så ska lärare bättre förstå elever med NPF

NPF

Alexander Skytte vill hjälpa andra lärare att förstå NPF-elever bättre. 

Debatt

"Mindre undervisning och mer bedömning är en ekvation som inte går ihop"

Debatt

Elever undviker att ställa frågor i klassrummet på grund av rädslan att bli bedömd, skriver läraren Sophie Zail.

Kommentera
Lärarlegitimation

Kämpade för krav på legitimation – nu förlorar han själv jobbet

Behörighet

Sebüktay Kaan har kämpat för legitimationskrav på modersmålslärare. Nu förlorar han själv jobbet – medan icke-legitimerade lärare får ha kvar sina tjänster.

Sex och samlevnad

Läraren: ”Vi måste våga problematisera vad som händer”

Sexualundervisningen

Beslutet om att alla blivande lärare ska utbildas i sexualkunskap kan leda till en mer jämlik skola, menar Annika Sjödahl. 

Utsatta områden

Läraren om gängkriminaliteten: Saknas resurser att hjälpa elever

Brott

"Det börjar redan i lågstadiet."

Nedskärningar i skolan

Läraren om skolans sparkrav: ”Vi bryter mot lagen och barnen far illa”

Nedskärningar

När Borlänge kommun sparar på skolan står elever utan särskilt stöd och stöd på modersmål – i strid med skollagen.

Lärare smittade: Så är corona-läget i skolorna

Corona

Sex anställda på en grundskola i Lund har smittats av corona.

Så ser svensklärarna på bristande skrivkunskaper

Svenska

Unga vuxna skriver för dåligt. Konsekvenserna är att de väljs bort i arbetslivet eller får svårt att klara högre studier, enligt en ny dokumentär från UR.

Ny bok: Tvålärarsystem behöver inte kosta mer

Tvålärarsystem

I tider av nedskärningar kan ett tvålärarsystem kännas som en utopi. Men Lotta Elmbro menar att metoden inte behöver kosta mer.
 

corona i undervisningen

Han låter eleverna skriva nya kapitel i corona-historien

Corona i undervisningen

Läraren Karl Liljas valde att ägna sista tiden av vårterminen till att samla in elevernas upplevelser av pandemin.

”Det är berättelser om corona som måste samlas in”

Corona

Eleverna Verina Attalla och Julia Isaksson är två av alla som har skrivit berättelser till Stadsmuseets insamling.

Debatt

”Den tidiga läsinlärningen – samhällets livlina?”

Debatt

”Lärarna är idag i en situation där målen är otydliga och vägen dit kantad av ’hjälpmedel’ som snarare stjälper än hjälper”, skriver Martin Ingvar, professor på Karolinska Institutet.

Kommentera
Arbetsmiljö

De har hittat en nyckel till bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljö

”Arbetsmiljöarbete är så komplext – det är en färskvara”

Skolstart

SPSM: Så blir skolstarten bättre för elever med NPF

Skolstart 

SPSM:s Lennart Hansson vet vad som krävs för att elever med NPF ska få en lyckad terminsstart.

lärarexamen

Allt färre grundskolelärare har examen

Lärarexamen

”Tragiskt att ett av Sveriges viktigaste yrken inte är tillräckligt attraktivt”

Ledarskap

Expertens kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Ledarskap

John Steinberg ger sina bästa tips på hur du som lärare kan bli en bättre ledare genom kroppsspråket.

Coronaviruset

Stora skillnader i hur skolor har rustat vid skolstarten

Arbetsmiljö

”Jag vet flera kollegor som känner samma oro som jag gör”

Lönegranskning

Lärarnas skilda löner – så mycket tjänar de

Lön

Skolvärldens granskning av Sveriges lärarlöner visar stora skillnader i hur kommuner satsar på lärare och studie- och yrkesvägledare.

Friskolor

Skolvärldens siffror visar: Födelseland styr val av skolform

Friskolor

Barn födda i länder med hög utbildningsnivå som har invandrat till Sverige går i friskola i betydligt större utsträckning än barn från fattiga länder, visar Skolvärldens granskning.

Debatt

Bättre psykisk hälsa i skolan med mental träning

Debatt

Författaren och föreläsaren Maria Braula vädjar till lärarna: Ge eleverna metoder att hantera sin stress.

Kommentera
Terminsstart

Riskgruppsläraren: ”Jag vill jobba i klassrummet”

Corona

Läraren Eva Dahlberg Cramér slits mellan kärleken till att undervisa och rädslan för att drabbas av det virus som riskerar ta hennes liv.

vuxenutbildning

Lärare om nedläggningen: ”Det känns som ett hån”

Vuxenutbildning

Växjö väljer att lägga ner all vuxenutbildning i kommunal regi.

Skolverket hemligstämplar uppgifter

Skolverket hemligstämplar vilka skolor som finns i Sverige

Beslut

Registret över vilka skolor som finns i Sverige – kommunala såväl som privata – hemligstämplas av Skolverket.

Skolverket om sekretessen: ”Hade inget alternativ”

Beslut

Skolverket uppger att man inte hade något annat val än att sluta publicera uppgifter om enskilda skolor.

Åsa Fahlén: ”Lagen behöver ändras”

Beslut

Offentlighetsprincipen bör även omfatta skattefinansierade friskolor. Det menar LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Så vill riksdagspartierna hantera skolstatistik i framtiden

Enkät

Politikerna i riksdagens utbildningsutskott vill göra det möjligt för Skolverket att även i framtiden publicera statistik om enskilda skolor.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons