Annons
”Skolan får pengar för studenterna. Men det är inget som jag märker av som lärare”, säger läraren Malin Girke. Foto: Andreas Hillergren

9 av 10 lärare får ingen avsatt tid att handleda studenter: ”Ideellt arbete”

Publicerad 9 september 2019

Relaterat

En majoritet av lärarna som agerar VFU-handledare tvingas utföra sitt uppdrag på fritiden, visar en ny undersökning. Ofta utan någon ekonomisk kompensation.
– Så är det för mig. Att vara VFU-handledare är ett ideellt arbete, säger Malin Girke som är ämneslärare på Pilbäckskolan i Malmö.

Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) utgör ett centralt inslag i lärarutbildningen. Det är då studenterna ska komma i kontakt med verkligheten ute på skolorna, få träffa yrkesverksamma lärare och möta och undervisa elever i skarpt läge.

Lärarnas Riksförbund har med hjälp av enkäter försökt kartlägga villkoren för VFU-handledarna, det vill säga yrkesverksamma lärare som handleder lärarstudenter under praktikperioderna.

Cirka 2 800 lärare som har varit VFU-handledare under de senaste åren har deltagit i enkätundersökningen som bland annat visar:

  •  Omkring 60 procent av handledarna lägger fyra timmar eller mer per VFU-student och vecka på sitt uppdrag.
  •  90 procent av handledarna får ingen tid avsatt för uppdraget inom den reglerade arbetstiden.
  •  Uppdraget som VFU-handledare premieras sällan löne- eller karriärmässigt av arbetsgivarna. Av lärarna i undersökningen uppger 56 procent att de inte premierats för uppdraget i samband med ordinarie lönerevision, 35 procent att de inte vet och 9 procent att de har premierats. 
  •  Bara knappt en fjärdedel av de handledare som omfattas av Lärarlönelyftet uppger att VFU-handledarskapet haft betydelse för att de har fått del av de statliga pengarna, trots att det är ett av kriterierna. 
  •  VFU-handledaruppdraget har sällan betydelse när det gäller karriärlärartjänster. 
  •  65 procent av handledarna i undersökningen har genomgått någon form av VFU-handledarutbildning.

2782 lärare svarade i enkäten som gjorts av Lärarnas Riksförbund under perioden 11 mars–15 april 2018.

Att vara VFU-handledare är i praktiken ett ideellt uppdrag. Det borde det inte vara.

Malin Girke har arbetat som ämneslärare sedan 2001 och undervisar i matematik, NO och teknik på mellanstadiet på Pilbäckskolan i Tygelsjö mellan Malmö och Vellinge. VFU-handledare har hon varit nästan hela tiden sedan hon började arbeta som lärare.

– Men det är bara fyra år sedan jag gick handledarutbildningen. Vår skola är en så kallad övningsskola, vilket säkert bidrog till att ledningen ville att alla som handleder studenter skulle ha genomgått utbildning, säger Malin Girke.

Hon berättar att hon brukar ta emot en student åt gången.

– Det är tillräckligt. Det är ofta väldigt intensivt när de är här, vi umgås nästan hela tiden. Vi planerar till exempel lektioner tillsammans och när studenten har haft en lektion går vi i efterhand igenom hur det har gått, vad som fungerade bra och vad som fungerade mindre bra. Det tar ganska mycket tid. Jag skulle uppskatta att jag ägnar ungefär 25 timmar per termin åt lärarstudenter.

Går du ned i arbetstid eller har färre ”ordinarie” arbetsuppgifter när du handleder studenter?

– O, nej. Det får jag göra utöver min vanliga tjänst. Det innebär alltså mer arbete.

Får du ekonomisk kompensation?

– Skolan får pengar för studenterna. Men det är inget som jag märker av som lärare. Jag och mina handledarkollegor gör jobbet, men det är inget som syns i våra lönekuvert.

– Vi har heller inte möjlighet att beställa extra material, lärarhandledningar eller liknande för pengarna. Att vara VFU-handledare är i praktiken ett ideellt uppdrag. Det borde det inte vara.

Varför gör du det?

– Jag tycker att det är väldigt roligt att ha studenter och att kunna bidra med min kunskap och mina erfarenheter till blivande kollegor. Studenterna kommer dessutom med mycket tips och nya idéer från utbildningen som jag har nytta av i jobbet. Det är en input som gör att jag utvecklas som lärare.

– Ju längre fram de är i sin utbildning, desto mer självgående är de i allmänhet. Framför allt när de är i slutet av sin utbildning innebär de en stor tillgång i klassrummet. Vi blir två vuxna i stället för en.

2018 användes cirka 470 miljoner kronor till verksamhetsförlagd lärarutbildning, enligt en genomgång som LR har gjort av lärosätenas årsredovisningar för 2018. Sättet att fördela pengar mellan olika utbildningsområden varierar dock mellan lärosätena precis som klassificeringen av lärarutbildningarnas enskilda kurser. Det gör att det är svårt att få fram en exakt summa.

Det skiljer dessutom ganska mycket mellan lärosätena när det gäller hur mycket pengar som de betalar i ersättning till skolhuvudmännen. Även antalet och längden på VFU-perioderna under en lärarutbildning skiftar mellan olika lärosäten och utbildningar.

Det finns i dag inga särskilda anslag från regering och riksdag direkt till skolhuvudmännen för att ersätta dem för att de har tar emot VFU-studenter, utan det sker via olika lokala och regionala avtal mellan läro-sätena och skolhuvudmännen. Det har bland annat lett till att exempelvis en kommuns ersättning för att ta emot studenter kan variera beroende på vilket lärosäte som studenterna är registrerade vid. 

Även kvaliteten på den verksamhetsförlagda utbildningen skiljer sig åt.

Häromåret gjorde Skolvärlden en webbundersökning bland lärarstudenter kring deras erfarenhet av VFU. 1 709 personer deltog i undersökningen.

Tre av tio uppgav att handledarna inte hade tid med dem. En dryg femtedel svarade att de hade fått för lite undervisningstid i klassrummet. 

Att vara VFU-handledare är en kvalificerad arbetsuppgift som ska vara meriterande i lönehänseende.

LR:s ordförande Åsa Fahlén säger att det är positivt att många lärare vill vara handledare till lärar-studenter.

– VFU:n är kanske den allra viktigaste delen av lärarutbildningen och något som måste prioriteras. Tyvärr sker det i dag alltför sällan. På många håll finns det till exempel inte tydliga rutiner för hur VFU-studenter ska tas emot. Plötsligt dimper det bara ned en person. Eller så kan rektorn ringa till en lärare och säga att i nästa vecka kommer det studenter som du får ta hand om.

– Studenter vittnar om handledare som inte har tid med dem, om att de inte får vara på skolor som har den åldersgrupp av elever som de har tänkt att arbeta med när de är klara med sin utbildning. Den som utbildar sig till gymnasielärare kan få göra sin VFU på högstadiet eller tvärtom. Studenter som utbildar sig till lärare i tre ämnen, får kanske bara ha VFU i ett eller två av dem.

Enligt Åsa Fahlén krävs det en tydligare nationell styrning av den verksamhetsförlagda utbildningen.

– Lärarutbildningen är i grunden statlig. Samtidigt har man lämnat över en del av den till huvudmännen utan att reglera hur den delen ska fungera eller hur övergången ska gå till. Det kan bli lite hur som helst. Vi behöver en tydlig nationell modell.

Många VFU-handledare får i praktiken utföra sitt uppdrag på sin fritid och utan ekonomisk kompensation.

– Det är så klart helt orimligt, men hänger i grunden samman med att kompetens och erfarenhet ofta inte lönar sig när det är dags för lärarnas löneförhandlingar. Att vara VFU-handledare är en kvalificerad arbetsuppgift som ska vara meriterande i lönehänseende. Det krävs också rätt förutsättningar för att uppgiften ska kunna utföras på ett bra sätt. Handledarskapet ska inte ses som ett ”sidouppdrag” som lärarna själva måste hitta tid för. Det bör dessutom ingå i ett framtida professionsprogram, säger Åsa Fahlén. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Lärarbristen

Skolministrarna i stormöte för att lösa lärarbristen

Politik

På onsdagen möttes skolministrarna och aktörer runt läraryrket i ett stormöte.

Annons
Annons

Malmö sparar 50 milj på skolan – prioriterar obehöriga lärare

Nedskärningar

När Malmö stad ska spara på skolan är det legitimerade lärare som flyttas till vikariat medan obehöriga jobbar kvar.

Annons
Arbetsmiljö

”Stormentorer” vände skolans negativa trend

Arbetsmiljö

Eneskolan i Järna behövde en omstart – lösningen blev tre nya mentorstjänster. 

Fjärr- och distansundervisning

Eva har en arbetsplats – men lektion på fyra orter

Reportage

Hur är det att undervisa elever som inte befinner sig fysiskt framför dig? Fjärrläraren Eva Öhlund Westerberg har en arbetsplats – men håller lektioner på fyra orter.

Skolverket: ”Det ska inte ersätta reguljär undervisning”

Fjärr- och distansundervisning

Fjärrundervisning är en möjlighet för fler elever att få behöriga lärare. Det menar Skolverket, som förra året föreslog att regeringen permanent ska tillåta fjärrundervisning i fler ämnen.

Annons
Annons
Annons

”Timmarna räcker inte till för historieundervisningen”

Debatt

”Vi måste få rimliga förutsättningar för historieundervisning och kräver att historieämnet i både grundskola och gymnasium får fler timmar”, skriver David Ludvigsson, ordförande för Historielärarnas förening.

Kommentera
Granskning tystnadskultur

Granskning: Varannan lärare är tyst av rädsla för att straffas

Granskning

Enligt varannan tillfrågad lärare råder det en tystnadskultur inom den svenska skolan. Fyra av tio lärare uppger att de har straffats efter att ha framfört kritik mot verksamheten.

Läraren Gunilla: ”Vi får inte kritisera i sociala medier”

Tystnadskultur

Den som kritiserar nedskärningar inom skolan kan bli inkallad till högre chef för ”håll käften-samtal”, berättar läraren Gunilla.

Juristen: Det här gäller om yttrandefrihet på skolor

Juridik

Offentligt anställda lärare har en mycket långtgående yttrandefrihet, säger Matteus Canevall som är förbundsjurist på LR.

Före detta läraren skriver själv: ”Den som är kritisk ställs i skamvrån”

Krönika

Före detta läraren Mikael Bruér skriver själv om svårigheten att stå upp för sina åsiker utan att bli åsidosatt och bortvald.

Statsbidrag trots nedskärningar symptom på ett trasigt system

Skolans finansiering

Att regeringen gör likvärdighetsbidraget till kommunerna villkorslöst bekräftar att systemet inte fungerar, menar Åsa Fahlén på LR och Marcus Larsson på tankesmedjan Balans.

Debatt

”Vi är på väg att utbilda barn och unga rakt in i utanförskap”

Debatt

”Nedskärningarna slår hårt mot elever i behov av SVA”, skriver Anna Kaya och Karin Sandwall på Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Kommentera

Skolverket: Lärarbristen minskar

Lärarbristen

Skolverket skriver ner sin prognos för lärarbristen. Fortfarande beräknas dock 45 000 lärare fattas om 15 år.
– Det är enorma siffror, säger Therese Landerholm på LR.

Kommunaliseringen 30 år sedan

Göran Persson: Kommunaliseringen var aldrig den stora frågan

Intervju

30 år har gått sedan kommunaliseringen av skolan – blev det som Göran Persson hade tänkt sig?

Utredaren fick munkavle – nu säger han sin åsikt

Kommunaliseringen

Leif Lewin utredde effekterna av kommunaliseringen på uppdrag av regeringen, men skulle inte ge några rekommendationer. Nu säger han sin åsikt.

30 år efter kommunaliseringen: ”Minns hur lärare sörjde tillsammans”

Kommunaliseringen

”Det är 30 års förlorad tid av arbetsglädje för lärare”, säger Hans Eric Lindahl som deltog i lärarstrejkerna hösten 1989.

Läraren: ”Jag vill be om ursäkt för alla mina snedsteg”

Debatt

Signaturen ”Mister Magister” vill göra avbön och skriver: ”Alla pedagogiska experiment som jag har gjort. Alla trender som jag har hoppat på. Förlåt.”

Kommentera

Skolans duoundervisning lyfter elever i behov av stöd

Särskilt stöd

Med en noga genomtänkt lärmiljö och en modell med duolärarskap har ESS-gymnasiet i Stockholm lyckats lyfta både elever och personal.

Pisa 2018

Forskaren: Pisa-kritiken blir konspiratorisk

Pisa

Uppmärksamheten kring elever som undantogs från Pisa-studien har fått för stora proportioner, menar Ulf Fredriksson på Stockholms universitet.

Så vill SPSM göra skolan mer likvärdig: ”Ska knacka på”

Pisa

Staten måste se över var stödet behövs som bäst, enligt generaldirektören Fredrik Malmberg.

Pisa: Svenska elever presterar allt bättre

OECD

Presterar nu bättre än OECD-genomsnittet.

Så ser lärarna på Pisa-resultaten

Pisa 2018

Lärarprofilerna Alexander Skytte, Sara Bruun och Mikael Bruér förklarar hur de ser på Pisa-resultaten.

Anna Ekström: ”Svensk skola står stark tack vare lärarna”

Pisa

Anna Ekström (S) är glad men ser anledning till eftertanke efter de senaste Pisaresultaten. Roger Haddad (L) menar att det är effekterna av Liberalernas politik vi ser.

Åsa Fahlén: Resultaten får inte leda till mer nedskärningar

Nedskärningar

”Galet att skära ner på skolan”, säger Åsa Fahlén.

Moderaterna: ”Skolministern kan inte vara glad”

Politik

M-politikern menar att många resultat är oroväckande.

Per Kornhall: Pisa fortsätter luta rätt – och fel

Kommentar

Per kornhall kommenterar Pisa-resultatet: ”Det borde innebära att svensk skola kan få lite andrum och arbeta med mer långsiktiga reformer.”

Debatt: ”Svenska skolan sviker fortfarande de svagaste”

Debatt

”Tre attityder, unika för Sverige, står i vägen för den framgång som vi vill uppnå”, skriver läraren och politikern Emma Köster.

Kommentera

Forskaren sågar Pisa-studien: ”Det är otroligt förstorat”

Kritik

Malin Ideland tycker att det läggs alldeles för stor vikt vid studien.

OECD-chefen: ”Det kommer bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för OECD:s utbildningskontor, till Skolvärlden.

Alexander Skytte: Vem är en skicklig lärare?

Blogg

”Därför är jag tveksam till att det skulle fungera att flytta ’särskilt skickliga lärare’ till utsatta områden”, skriver Alexander Skytte.

Efter SD:s förslag: Det strider mot både lag och erfarenhet

Politik

Skapa internat för särskilt problematiska elever och sätt nyanlända i egna skolor. Det är ett par av SD:s nya skolförslag.

Åsa Wikforss om kampen mot ”Fake news”: Lärare har en viktig roll

Filosofi

Professorns bok ”Alternativ fakta” ska delas ut till alla som läser tredje året på gymnasiet.

”Årets gymnasielärare”: Brukar få höra att jag är tydlig

Lärargalan

Samhällskunskaps- och historieläraren Björn Grönqvist från Karlstad kammade hem titeln.

Lön

Granskning: De som fick lönelyft missgynnas av kommunerna

Rapport

Lärare som får del av lärarlönelyftet missgynnas lönemässigt om man bortser från de statliga pengarna, visar Statskontorets granskning.

Läraren Hannas öppna brev till kommunen: Här är min önskelista

Debatt

”Välkommen till Vallentuna, vi erbjuder inte lika villkor för alla elever. Det här är min önskelista till jul”, skriver Hanna Ståhlnacke, lärare i Vallentuna.

Kommentera

Fridolins nya uppdrag: Säkra kvaliteten i läromedel

Läromedel

”Det är ett drömuppdrag”, säger Gustav Fridolin.

Särskilt stöd

Unik dom: Diskriminering när elev inte fick stöd i tid

Särskilt stöd

Malmö stad tvingas betala 20 000 kronor i diskrimineringsersättning.

”Nedskärningarna kan drabba utsatta elever hårt”

Särskilt stöd 

SPSM:s generaldirektör varnar för att kommunernas nedskärningar kan drabba de utsatta eleverna hårt.

Hjälpmedel vid nationella prov

Sara Bruun: ”Alla barn har rätt att lära sig och att kunna läsa”

Blogg

”Det är varje barns rättighet att läsa och att kunna läsa. Att inte kunna läsa ordentligt är i allra högsta grad diskriminerande”, skriver Sara Bruun. 

”Elever som tas ifrån sina hjälpmedel under provet far illa”

Replik

”En elev med dyslexi som anses behöva hjälpmedel för att nå kunskapsmålen måste få använda sina hjälpmedel även under nationella proven. Allt annat är helt galet”, skriver debattörerna. 

Kommentera

Ny dom: Diskriminering att förbjuda hjälpmedel vid nationella prov

Läs- och skrivsvårigheter

Örebro kommun ska betala 10 000 kronor i skadestånd till en elev med dyslexi som inte fått använda sina vanliga hjälpmedel vid nationella proven i svenska.

Förstatligad skola: Så tänker utredaren

Skolsystemet

Regeringens särskilda utredare Björn Åstrand lutar mot att föreslå en trestegsraket för ett statligt övertagande av skolans finansiering.

Forskning: Ingen ökning av avhopp från läraryrket

Lärarbrist

De senaste 20 åren har fler lämnat läraryrket än jämförda yrken. Men någon trend att allt fler hoppar av finns inte enligt ny forskning.

Digitalt

Ny rapport: Så ser dina elevers internetvanor ut

Digitalt

Sju av tio mellanstadieelever anser att de har fått undervisning i skydd mot kränkningar på internet.

Arbetsmiljö

Här ska lärarna tvätta skolans gardiner för att spara pengar

Arbetsuppgifter

Nya rutiner väcker ilska på skolor i Piteå – får dumpa alla textilier eller städa själva.

Debatt

”Att hantera elever som utmanar, stökar och beter sig otrevligt”

Debatt

”Är det ett tecken på svaghet när man som lärare etablerar goda relationer till de elever som borde rätta sig i ledet? Nej, det är inte svagt utan smart”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera
Särskilt stöd

Efter kritiken: Kommunen tvärvänder om särskilt stöd för elever

Särskilt stöd

Kommunen meddelar att man kommer att se över tilläggsbelopp för särskilt stöd.

Blogg

Mikael Bruér: ”Vi behöver fler dåliga exempel”

Blogg

”Det är inte lärarna som det går bra för vi behöver prata om, utan de som inte orkar eller de som känner sig dåliga. Vi behöver ge dem en känsla av att de duger”, skriver Mikael Bruér. 

Nedskärningar i skolan

Facket varnar: Nya budgeten kommer drabba lärarna hårt

Besparingar

De kraftiga besparingar som väntar skolorna i Stockholm kommer att drabba lärarna hårt. 
– Det är ett allvarligt läge, säger Ragnar Sjölander, ordförande för LR Stockholm.

Debatt

”Lärarförsörjningen är ett tydligt ansvar för arbetsgivaren”

Replik

”Det är ljuv musik för mig att höra ett sådant fackligt engagemang, men lärarförsörjningen är och förblir ett tydligt ansvar för arbetsgivaren”, skriver Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i en replik.

Kommentera

”Det saknas konstruktiva förslag från LR vad gäller lärarbristen”

Debatt

”Jag vill att LR nu vaknar till liv, med all den urkraft som bra facklig verksamhet kan vara”, skriver Liane Blom, lokalombud på Bergslagens folkhögskola.

Kommentera

Hon forskar om särskilt stöd på gymnasiet: ”Finns väldigt lite kunskap”

Särskilt stöd 

Forskaren Anna Öhman genomför just nu en studie av särskilt stöd på gymnasiet.

vuxenutbildning

Lokala vuxenutbildningens projekt sprids i Europa

Vuxenutbildning

Vux Huddinges integrationsprojektet sprids till andra länder. 

Lönegranskning

Tre erfarna lärare berättar: Yngre fick högre lön än vi

Löner

När lärarstudenten var klar med sin utbildning anställdes hon på samma skola som hon gjorde sin praktik på.
– Hon fick 4 000 kronor mer i månadslön än vad jag hade. Det svider, säger Stina som var studentens handledare.

Ny statistik: Så mycket halkar erfarna lärare efter i lön

Löner

Erfarna lärare som arbetat länge på samma arbetsplats har ofta betydligt sämre löneutveckling än yngre och mindre erfarna kollegor, visar en ny analys av 20 000 lärares löner.

Forskning

Hans forskning ska lyfta skillnader mellan skolreformer

Forskning

Forskargrupper från fyra länder ska i ett nätverk jämföra forskning av utbildningsreformer.

Debatt

”Ge barn i särskolan rätt till obligatorisk förskoleklass”

Debatt

”Även barn i särskola borde ha rätt till tio års grundskola enligt likvärdighetsprincipen”, skriver debattörerna.

Kommentera

Facket vill skrota elevens val: Tiden behövs till annat

Tidsbrist

”Stoffträngseln” i skolans ämnen har blivit synlig genom debatten om nya kursplaner. Ett bra tillfälle att ta bort elevens val, menar LR.

Forskarna: Nationella proven måste omarbetas

NP

Digitala och externt rättade nationella prov står inför dörren. Men för att fungera vid betygsättning måste själva uppgifterna anpassas, menar flera forskare.

Läxförhör istället för prov – så får hon över fler elever från F till E

Bedömning

Helena Kvarnsells elever har skriftligt läxförhör varje vecka: ”Fantastiskt betygsunderlag”.

HÖK 18

6 av 10 ombud: Kommunerna lever inte upp till avtalet

Avtalet

Många kommuner lever inte upp till skrivningarna i avtalet HÖK 18, enligt Skolvärldens enkätundersökning bland fackligt aktiva lärare.

Åsa Fahlén: ”Jag är jättebekymrad”

HÖK 18

LR:s ordförande Åsa Fahlén är inte överraskad över kritiken mot HÖK 18.
– Situationen är i dag oerhört bekymmersam på många håll på grund av alla nedskärningar.

Digitala verktyg

Forskarens tips: Så lyfter du undervisningen med digitala verktyg

Digitala verktyg

Mattias Rundberg forskar på digitala verktyg i skolan för att se vilken effekt de har på lärandet. 

Intervju

Jörgen Tholin: Därför är det svårt att motverka glädjebetyg

Betygsutredningen

Hur upptäcker vi systematisk betygsinflation och vad kan vi göra åt den? Regeringens särskilda utredare Jörgen Tholin har ett halvår på sig att finna svar.

Debatt

”Lärare lockas inte av marknadsskolan”

Debatt

”Enda sättet att få fler att vilja bli lärare är att göra svenska skolan till den likvärdiga och högkvalitativa skola den var innan de borgerliga partiernas friskolereform genomfördes”, skriver debattörerna.

Kommentera
Lärarassistenter

En av tre utnyttjar inte extrapengar till lärarassistenter

Statsbidrag

Intresset blev inte lika stort som regeringen hoppades på.

Sökte inte bidrag: ”Var för knepigt”

Lärarassistenter

Gotland valde att inte utnyttja bidraget – Västerås sökte 5,47 miljoner.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Forskning

Agneta Gulz: Så skapar du motivation hos eleverna

Undervisning

Hur arbetar man bäst för att skapa motivation i klassrummet? Forskaren Agneta Gulz ger sina viktigaste tips.

Debatt

”Vi behöver tydligare tag hemifrån – inte hårdare tag i skolan”

Debatt

”Det är dags att på djupet rannsaka föräldrarollen för att ge skolan den chans den förtjänar och den auktoritet den behöver”, skriver debattören Peter Östling.

Kommentera

Kommuner kan bryta mot lagen för att locka friskolor

Kommunerna

Sockrade hyresavtal till enskilda aktörer strider mot kommunallagen.
– Kommunerna gör jättemycket tokigheter som strider mot lagen, säger juridikprofessor Lotta Lerwall.

Skolutveckling

Kornhall: En bra skola är ingen slump

Skolutveckling

”På den här skolan kan vi se betydelsen av en klok skolledning och vuxna som arbetar tillsammans och aldrig ger upp”, skriver Per Kornhall.

Debatt

”Låt inte eleverna läsa vad skräp som helst”

Debatt

”När skärmar kräver så mycket av våra ungdomars tid måste vi vara modiga och våga viga mycket tid åt läsningen”, skriver svenskläraren Karin Herlitz.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons