Annons
”Skolan får pengar för studenterna. Men det är inget som jag märker av som lärare”, säger läraren Malin Girke. Foto: Andreas Hillergren

9 av 10 lärare får ingen avsatt tid att handleda studenter: ”Ideellt arbete”

Publicerad 9 september 2019

Relaterat

En majoritet av lärarna som agerar VFU-handledare tvingas utföra sitt uppdrag på fritiden, visar en ny undersökning. Ofta utan någon ekonomisk kompensation.
– Så är det för mig. Att vara VFU-handledare är ett ideellt arbete, säger Malin Girke som är ämneslärare på Pilbäckskolan i Malmö.

Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) utgör ett centralt inslag i lärarutbildningen. Det är då studenterna ska komma i kontakt med verkligheten ute på skolorna, få träffa yrkesverksamma lärare och möta och undervisa elever i skarpt läge.

Lärarnas Riksförbund har med hjälp av enkäter försökt kartlägga villkoren för VFU-handledarna, det vill säga yrkesverksamma lärare som handleder lärarstudenter under praktikperioderna.

Cirka 2 800 lärare som har varit VFU-handledare under de senaste åren har deltagit i enkätundersökningen som bland annat visar:

  •  Omkring 60 procent av handledarna lägger fyra timmar eller mer per VFU-student och vecka på sitt uppdrag.
  •  90 procent av handledarna får ingen tid avsatt för uppdraget inom den reglerade arbetstiden.
  •  Uppdraget som VFU-handledare premieras sällan löne- eller karriärmässigt av arbetsgivarna. Av lärarna i undersökningen uppger 56 procent att de inte premierats för uppdraget i samband med ordinarie lönerevision, 35 procent att de inte vet och 9 procent att de har premierats. 
  •  Bara knappt en fjärdedel av de handledare som omfattas av Lärarlönelyftet uppger att VFU-handledarskapet haft betydelse för att de har fått del av de statliga pengarna, trots att det är ett av kriterierna. 
  •  VFU-handledaruppdraget har sällan betydelse när det gäller karriärlärartjänster. 
  •  65 procent av handledarna i undersökningen har genomgått någon form av VFU-handledarutbildning.

2782 lärare svarade i enkäten som gjorts av Lärarnas Riksförbund under perioden 11 mars–15 april 2018.

Att vara VFU-handledare är i praktiken ett ideellt uppdrag. Det borde det inte vara.

Malin Girke har arbetat som ämneslärare sedan 2001 och undervisar i matematik, NO och teknik på mellanstadiet på Pilbäckskolan i Tygelsjö mellan Malmö och Vellinge. VFU-handledare har hon varit nästan hela tiden sedan hon började arbeta som lärare.

– Men det är bara fyra år sedan jag gick handledarutbildningen. Vår skola är en så kallad övningsskola, vilket säkert bidrog till att ledningen ville att alla som handleder studenter skulle ha genomgått utbildning, säger Malin Girke.

Hon berättar att hon brukar ta emot en student åt gången.

– Det är tillräckligt. Det är ofta väldigt intensivt när de är här, vi umgås nästan hela tiden. Vi planerar till exempel lektioner tillsammans och när studenten har haft en lektion går vi i efterhand igenom hur det har gått, vad som fungerade bra och vad som fungerade mindre bra. Det tar ganska mycket tid. Jag skulle uppskatta att jag ägnar ungefär 25 timmar per termin åt lärarstudenter.

Går du ned i arbetstid eller har färre ”ordinarie” arbetsuppgifter när du handleder studenter?

– O, nej. Det får jag göra utöver min vanliga tjänst. Det innebär alltså mer arbete.

Får du ekonomisk kompensation?

– Skolan får pengar för studenterna. Men det är inget som jag märker av som lärare. Jag och mina handledarkollegor gör jobbet, men det är inget som syns i våra lönekuvert.

– Vi har heller inte möjlighet att beställa extra material, lärarhandledningar eller liknande för pengarna. Att vara VFU-handledare är i praktiken ett ideellt uppdrag. Det borde det inte vara.

Varför gör du det?

– Jag tycker att det är väldigt roligt att ha studenter och att kunna bidra med min kunskap och mina erfarenheter till blivande kollegor. Studenterna kommer dessutom med mycket tips och nya idéer från utbildningen som jag har nytta av i jobbet. Det är en input som gör att jag utvecklas som lärare.

– Ju längre fram de är i sin utbildning, desto mer självgående är de i allmänhet. Framför allt när de är i slutet av sin utbildning innebär de en stor tillgång i klassrummet. Vi blir två vuxna i stället för en.

2018 användes cirka 470 miljoner kronor till verksamhetsförlagd lärarutbildning, enligt en genomgång som LR har gjort av lärosätenas årsredovisningar för 2018. Sättet att fördela pengar mellan olika utbildningsområden varierar dock mellan lärosätena precis som klassificeringen av lärarutbildningarnas enskilda kurser. Det gör att det är svårt att få fram en exakt summa.

Det skiljer dessutom ganska mycket mellan lärosätena när det gäller hur mycket pengar som de betalar i ersättning till skolhuvudmännen. Även antalet och längden på VFU-perioderna under en lärarutbildning skiftar mellan olika lärosäten och utbildningar.

Det finns i dag inga särskilda anslag från regering och riksdag direkt till skolhuvudmännen för att ersätta dem för att de har tar emot VFU-studenter, utan det sker via olika lokala och regionala avtal mellan läro-sätena och skolhuvudmännen. Det har bland annat lett till att exempelvis en kommuns ersättning för att ta emot studenter kan variera beroende på vilket lärosäte som studenterna är registrerade vid. 

Även kvaliteten på den verksamhetsförlagda utbildningen skiljer sig åt.

Häromåret gjorde Skolvärlden en webbundersökning bland lärarstudenter kring deras erfarenhet av VFU. 1 709 personer deltog i undersökningen.

Tre av tio uppgav att handledarna inte hade tid med dem. En dryg femtedel svarade att de hade fått för lite undervisningstid i klassrummet. 

Att vara VFU-handledare är en kvalificerad arbetsuppgift som ska vara meriterande i lönehänseende.

LR:s ordförande Åsa Fahlén säger att det är positivt att många lärare vill vara handledare till lärar-studenter.

– VFU:n är kanske den allra viktigaste delen av lärarutbildningen och något som måste prioriteras. Tyvärr sker det i dag alltför sällan. På många håll finns det till exempel inte tydliga rutiner för hur VFU-studenter ska tas emot. Plötsligt dimper det bara ned en person. Eller så kan rektorn ringa till en lärare och säga att i nästa vecka kommer det studenter som du får ta hand om.

– Studenter vittnar om handledare som inte har tid med dem, om att de inte får vara på skolor som har den åldersgrupp av elever som de har tänkt att arbeta med när de är klara med sin utbildning. Den som utbildar sig till gymnasielärare kan få göra sin VFU på högstadiet eller tvärtom. Studenter som utbildar sig till lärare i tre ämnen, får kanske bara ha VFU i ett eller två av dem.

Enligt Åsa Fahlén krävs det en tydligare nationell styrning av den verksamhetsförlagda utbildningen.

– Lärarutbildningen är i grunden statlig. Samtidigt har man lämnat över en del av den till huvudmännen utan att reglera hur den delen ska fungera eller hur övergången ska gå till. Det kan bli lite hur som helst. Vi behöver en tydlig nationell modell.

Många VFU-handledare får i praktiken utföra sitt uppdrag på sin fritid och utan ekonomisk kompensation.

– Det är så klart helt orimligt, men hänger i grunden samman med att kompetens och erfarenhet ofta inte lönar sig när det är dags för lärarnas löneförhandlingar. Att vara VFU-handledare är en kvalificerad arbetsuppgift som ska vara meriterande i lönehänseende. Det krävs också rätt förutsättningar för att uppgiften ska kunna utföras på ett bra sätt. Handledarskapet ska inte ses som ett ”sidouppdrag” som lärarna själva måste hitta tid för. Det bör dessutom ingå i ett framtida professionsprogram, säger Åsa Fahlén. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Åsa Fahlén: ”Var är höstplanen för lärarna?”

Terminsstart

Lärare som återvänder till jobbet vittnar om arbetsgivare utan plan för att skydda personal och elever från smitta och överbelastning. Lärarnas Riksförbund är kraftigt kritiska.

Annons
Annons

Facket räknar med besvärlig skolstart

Corona

Pandemin och ett lapptäcke av åtgärder runt om i landet bäddar för en orolig skolstart.

Annons

Därför ska lärare använda normkritik

Stockholm Pride

Normkritik i klassrummet är en konsekvens av skolans styrdokument och kan dessutom öka ämnesförståelsen, menar läraren Annika Sjödahl.

Lund vill ha kameraövervakning på alla skolor

Bevakning

Efter ett stort antal skolbränder planerar Lunds kommun för kamerabevakning på samtliga skolor och förskolor.

Annons
Annons

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons