Annons
”Skolan får pengar för studenterna. Men det är inget som jag märker av som lärare”, säger läraren Malin Girke. Foto: Andreas Hillergren

9 av 10 lärare får ingen avsatt tid att handleda studenter: ”Ideellt arbete”

Publicerad 9 september 2019

Relaterat

En majoritet av lärarna som agerar VFU-handledare tvingas utföra sitt uppdrag på fritiden, visar en ny undersökning. Ofta utan någon ekonomisk kompensation.
– Så är det för mig. Att vara VFU-handledare är ett ideellt arbete, säger Malin Girke som är ämneslärare på Pilbäckskolan i Malmö.

Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) utgör ett centralt inslag i lärarutbildningen. Det är då studenterna ska komma i kontakt med verkligheten ute på skolorna, få träffa yrkesverksamma lärare och möta och undervisa elever i skarpt läge.

Lärarnas Riksförbund har med hjälp av enkäter försökt kartlägga villkoren för VFU-handledarna, det vill säga yrkesverksamma lärare som handleder lärarstudenter under praktikperioderna.

Cirka 2 800 lärare som har varit VFU-handledare under de senaste åren har deltagit i enkätundersökningen som bland annat visar:

  •  Omkring 60 procent av handledarna lägger fyra timmar eller mer per VFU-student och vecka på sitt uppdrag.
  •  90 procent av handledarna får ingen tid avsatt för uppdraget inom den reglerade arbetstiden.
  •  Uppdraget som VFU-handledare premieras sällan löne- eller karriärmässigt av arbetsgivarna. Av lärarna i undersökningen uppger 56 procent att de inte premierats för uppdraget i samband med ordinarie lönerevision, 35 procent att de inte vet och 9 procent att de har premierats. 
  •  Bara knappt en fjärdedel av de handledare som omfattas av Lärarlönelyftet uppger att VFU-handledarskapet haft betydelse för att de har fått del av de statliga pengarna, trots att det är ett av kriterierna. 
  •  VFU-handledaruppdraget har sällan betydelse när det gäller karriärlärartjänster. 
  •  65 procent av handledarna i undersökningen har genomgått någon form av VFU-handledarutbildning.

2782 lärare svarade i enkäten som gjorts av Lärarnas Riksförbund under perioden 11 mars–15 april 2018.

Att vara VFU-handledare är i praktiken ett ideellt uppdrag. Det borde det inte vara.

Malin Girke har arbetat som ämneslärare sedan 2001 och undervisar i matematik, NO och teknik på mellanstadiet på Pilbäckskolan i Tygelsjö mellan Malmö och Vellinge. VFU-handledare har hon varit nästan hela tiden sedan hon började arbeta som lärare.

– Men det är bara fyra år sedan jag gick handledarutbildningen. Vår skola är en så kallad övningsskola, vilket säkert bidrog till att ledningen ville att alla som handleder studenter skulle ha genomgått utbildning, säger Malin Girke.

Hon berättar att hon brukar ta emot en student åt gången.

– Det är tillräckligt. Det är ofta väldigt intensivt när de är här, vi umgås nästan hela tiden. Vi planerar till exempel lektioner tillsammans och när studenten har haft en lektion går vi i efterhand igenom hur det har gått, vad som fungerade bra och vad som fungerade mindre bra. Det tar ganska mycket tid. Jag skulle uppskatta att jag ägnar ungefär 25 timmar per termin åt lärarstudenter.

Går du ned i arbetstid eller har färre ”ordinarie” arbetsuppgifter när du handleder studenter?

– O, nej. Det får jag göra utöver min vanliga tjänst. Det innebär alltså mer arbete.

Får du ekonomisk kompensation?

– Skolan får pengar för studenterna. Men det är inget som jag märker av som lärare. Jag och mina handledarkollegor gör jobbet, men det är inget som syns i våra lönekuvert.

– Vi har heller inte möjlighet att beställa extra material, lärarhandledningar eller liknande för pengarna. Att vara VFU-handledare är i praktiken ett ideellt uppdrag. Det borde det inte vara.

Varför gör du det?

– Jag tycker att det är väldigt roligt att ha studenter och att kunna bidra med min kunskap och mina erfarenheter till blivande kollegor. Studenterna kommer dessutom med mycket tips och nya idéer från utbildningen som jag har nytta av i jobbet. Det är en input som gör att jag utvecklas som lärare.

– Ju längre fram de är i sin utbildning, desto mer självgående är de i allmänhet. Framför allt när de är i slutet av sin utbildning innebär de en stor tillgång i klassrummet. Vi blir två vuxna i stället för en.

2018 användes cirka 470 miljoner kronor till verksamhetsförlagd lärarutbildning, enligt en genomgång som LR har gjort av lärosätenas årsredovisningar för 2018. Sättet att fördela pengar mellan olika utbildningsområden varierar dock mellan lärosätena precis som klassificeringen av lärarutbildningarnas enskilda kurser. Det gör att det är svårt att få fram en exakt summa.

Det skiljer dessutom ganska mycket mellan lärosätena när det gäller hur mycket pengar som de betalar i ersättning till skolhuvudmännen. Även antalet och längden på VFU-perioderna under en lärarutbildning skiftar mellan olika lärosäten och utbildningar.

Det finns i dag inga särskilda anslag från regering och riksdag direkt till skolhuvudmännen för att ersätta dem för att de har tar emot VFU-studenter, utan det sker via olika lokala och regionala avtal mellan läro-sätena och skolhuvudmännen. Det har bland annat lett till att exempelvis en kommuns ersättning för att ta emot studenter kan variera beroende på vilket lärosäte som studenterna är registrerade vid. 

Även kvaliteten på den verksamhetsförlagda utbildningen skiljer sig åt.

Häromåret gjorde Skolvärlden en webbundersökning bland lärarstudenter kring deras erfarenhet av VFU. 1 709 personer deltog i undersökningen.

Tre av tio uppgav att handledarna inte hade tid med dem. En dryg femtedel svarade att de hade fått för lite undervisningstid i klassrummet. 

Att vara VFU-handledare är en kvalificerad arbetsuppgift som ska vara meriterande i lönehänseende.

LR:s ordförande Åsa Fahlén säger att det är positivt att många lärare vill vara handledare till lärar-studenter.

– VFU:n är kanske den allra viktigaste delen av lärarutbildningen och något som måste prioriteras. Tyvärr sker det i dag alltför sällan. På många håll finns det till exempel inte tydliga rutiner för hur VFU-studenter ska tas emot. Plötsligt dimper det bara ned en person. Eller så kan rektorn ringa till en lärare och säga att i nästa vecka kommer det studenter som du får ta hand om.

– Studenter vittnar om handledare som inte har tid med dem, om att de inte får vara på skolor som har den åldersgrupp av elever som de har tänkt att arbeta med när de är klara med sin utbildning. Den som utbildar sig till gymnasielärare kan få göra sin VFU på högstadiet eller tvärtom. Studenter som utbildar sig till lärare i tre ämnen, får kanske bara ha VFU i ett eller två av dem.

Enligt Åsa Fahlén krävs det en tydligare nationell styrning av den verksamhetsförlagda utbildningen.

– Lärarutbildningen är i grunden statlig. Samtidigt har man lämnat över en del av den till huvudmännen utan att reglera hur den delen ska fungera eller hur övergången ska gå till. Det kan bli lite hur som helst. Vi behöver en tydlig nationell modell.

Många VFU-handledare får i praktiken utföra sitt uppdrag på sin fritid och utan ekonomisk kompensation.

– Det är så klart helt orimligt, men hänger i grunden samman med att kompetens och erfarenhet ofta inte lönar sig när det är dags för lärarnas löneförhandlingar. Att vara VFU-handledare är en kvalificerad arbetsuppgift som ska vara meriterande i lönehänseende. Det krävs också rätt förutsättningar för att uppgiften ska kunna utföras på ett bra sätt. Handledarskapet ska inte ses som ett ”sidouppdrag” som lärarna själva måste hitta tid för. Det bör dessutom ingå i ett framtida professionsprogram, säger Åsa Fahlén. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

”Även åk 8 och 9 bör övergå till distansundervisning”

Corona

Fackförbundet är inne på samma spår, och efterlyser kraftigare åtgärder på högstadiet.

Annons

LR:s krav: Visir och plexiglas till grundskollärare

Corona

"Det skulle öka känslan av att deras oro är att ta på allvar", säger kommunombudet Helena Dübeck.

Coronabeskedet: Gymnasiet stängs igen

Corona

Gymnasieskolan går tillbaka till fjärr- och distansundervisning i en månad.

Annons
Annons
Debatt

”Eget ansvarstagande – ett karaktärsdrag som leder till framgång”

Debatt

”I en svensk skolkontext vore det fruktsamt att åter igen lyfta fram eget ansvarstagande som en nyckelegenskap, ett karaktärsdrag som går att utveckla och som leder till framgång”, skriver läraren Henrik Birkebo.

Kommentera
Annons
Individanpassad undervisning

Forskarna: Testa elever för varaktig kunskap

Forskning

”En effektiv metod som, om den används på rätt sätt, fungerar för i princip alla”.

27 lärartjänster skärs bort i Borås

Besparingar

27 lärartjänster försvinner när Borås fortsätter att spara på gymnasieskolan.
– Det är rent bedrövligt, säger Ann Pihlo, kommunobud för LR.

granskning: hök18

Varannan lärare kan inte ta paus i arbetet

Arbetsmiljö

Att inte kunna gå på rast eller äta lunch ostört är vardag för många lärare i Malmös grundskolor.

Lärarnas larm: Trots avtalet – fortsatt hög arbetsbelastning

Läraravtalet

Beslut når inte lärarna – fastnar på förvaltningsnivå

Debatt

”När jag anger rätt ålder så kallas jag inte till en enda intervju”

Debatt

"Resultatet visar tydligt att det från arbetsgivaren, med fackens acceptans, finns en strukturell åldersdiskriminering", skriver läraren Stefan. 

Kommentera
Coronaviruset

LR om nya riktlinjer: Mindre oro men ökad arbetsbelastning

Corona

”Med fler elever hemma blir det tuffare för lärarna”, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Var fjärde skola följer inte corona-riktlinjer

Covid-19

”Man måste skydda personalen utifrån de riktlinjer som finns.”

27 frågor och svar om corona – det här gäller för dig som lärare

Corona

LR:s ombudsmän Reine Södergren och Erik Ekström reder ut frågetecken.

”Arbetsgivare måste sluta misstänkliggöra lärare”

Corona

För att regeringens beslut om distansundervisning ska få effekt krävs en större tillit, enligt LR. 

FHM vänder: Barn ska stanna hemma från skolan

Corona

Symptomfria elever i grund- och förskola ska hållas hemma om familjemedlemmar är sjuka i covid-19.

Vikariebristen i coronakrisen på väg att knäcka lärarna

Corona

Trots larmen – den rekordstora bristen på vikarier kvarstår. 

Specialpedagogik

Så hanterar specialpedagogen Agneta sina tre roller i skolan

Specialpedagogik

Arbetar som specialpedagog, lärare och fackligt ombud.

Studie: Lågpresterande elever får sämre förutsättningar att lära

Forskning

En ny studie visar att skolor brister i stödet till lågpresterande elever.

Lärarbristen

Skolor söker inte aktivt efter legitimerade lärare: ”Obehöriga är billigare”

Lärarbrist

Många skolor söker inte aktivt efter legitimerade och behöriga lärare till tjänster som innehas av obehöriga, framför allt inte under terminerna.

Arbetsmiljö

Nya siffror: 1 av 3 lärare upplever stress och press

Arbetsmiljö

En tredjedel anställda inom utbildning upplever att de har för höga krav, för liten egen kontroll och att yrket är psykiskt ansträngande enligt ny undersökning.

Friskolor

Fortsatt strid om friskolors skolpeng och kösystem

Skolkö

Några avfärdar utredningens förslag, andra stödjer dem fullständigt.

Forskning

Här tränar studenterna med hjälp av virtuella elever

Forskning

"Alltför många lärarstudenter upplever ett stort glapp mellan vad de har läst på universitetet och vad de sedan får göra ute i verkligheten."

Fackligt

Europeiska facken ska bidra till en starkare lärarkår

Fackligt

”Viktigt att kunna dryfta dessa frågor tillsammans.”

Arbetsmiljö

Så vände skolan den negativa trenden

Likvärdighet

"Innan vi gjorde vår helomvändning var det ganska rörigt i skolan. Det var konflikter och barn som var ledsna."

Offentlighetsprincipen

Nej till offentlighetsprincip för friskolor: ”Ett hån mot lärare”

Sekretess

Vänsterpartiets förslag om att även friskolor ska omfattas av offentlighetsprincipen har nobbats.

LR kritiserar nytt nej till offentlighetsprincip

Insyn

”Jättetråkigt” tycker LR:s Åsa Fahlén om att utbildningsutskottet röstade nej till att införa offentlighetsprincip på alla skolor.

Upprop för vinstbegränsning i skolor växer lavinartat

Lärarupprop

”Nu väntar vi på att politikerna ska börja agera.”

24 av 30 grundsärskolor har brister i arbetet

Granskning

Skolinspektionen granskning av grundsärskolor i landet visar att 24 av 30 skolor har ett eller flera arbetsområden som behöver utvecklas.

 

Debatt

”Förslagen innebär en direkt form av särbehandling”

Debatt

Förslagen för att skapa en mer likvärdig skola bör inte genomföras, skriver sociologen Hrvoje Kap.

Kommentera

Ta inte skärmen från barnen – sitt med och vägled istället

Debatt

Debatt "Svärordet fan har byts ut mot fuck och de busiga påhitten med tejp på kranen har blivit att doppa någon annans tandborste i toaletten och filma det", skriver läraren Elin Bengtsson.

Kommentera

”Viktigt att ge eleverna bevis på vår värme”

Debatt

”Lärare som förmår visa känslor, reagera, agera – en sådan lärare kan eleven arbeta hårt för”, skriver läraren Johanna Söderberg.

Kommentera

”En kamp att få bli en del av Sverige”

Debatt

”Många beslut om avslag på ansökan om uppehållstillstånd är steg bakåt i utvecklingen”

Kommentera

Här får alla grundskollärare lokalt lönelyft

Lärarlöner

Grundskollärare i Luleå lovas extra löneförhöjning – på en procent.

Modellen minskade mobbning i skolorna med 40 procent

Forskning

Gävle kommuns skolor minskar mobbning kraftigt genom att arbeta med forskningsbaserade Gävlemodellen. 

Lärarbristen

Nytt nätverk vill bota lärarbristen: ”Behovet är akut”

Forskning

"Vi måste arbeta på bred front för att komma framåt".

Debatt

”Gymnasieskolan ska inte vara lika för alla”

Debatt

”Friare utformning av program bör uppmuntras, och gymnasieexamen genom ett frivilligt examensprov bör införas”

Kommentera

Elevassistenter kan leda till sämre elevresultat

Forskning

Ny forskningsöversikt väcker frågor om elevassistenternas roll i skolan.

Arbetsmiljö

Föräldrar använder status som påtryckningsmedel

Arbetsmiljö

Poängterar titlar och tar med juridiska ombud på betygssamtal – påstridiga föräldrar problem för skolor i välbärgade områden. 

”Förtal av lärare tas inte på allvar av rektorer och huvudman”

Debatt 

"Relationen mellan elev och lärare blir skev om läraren trippar runt och är rädd", skriver gymnasieläraren Gunilla Margareta Zuleta.

Kommentera

”SFI-elever riskerar stora kunskapstapp med distansundervisning”

Debatt

”Det är av yttersta vikt att eleverna inom vuxenutbildningen kan upprätthålla sin undervisning”, skriver Maria Nilsson (L) och Anna Manell (LK).

Kommentera

Skolverkets GD hyllar LR-kritik i läckt e-post

Kritik

”Osmakligt”, ”skamligt” och ”feberdrömskt”. Det är några lärarreaktioner på Skolverkets generaldirektör Peter Fredrikssons e-post, skickat till Ulla Hamilton, vd på Friskolornas riksförbund.

Arbetsmiljö

Facket larmar: Hög arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärare på Anders-Olofskolan i Ragunda kommun larmar om en ohållbar arbetsmiljö. Detta har fått facket att kräva åtgärder.

Ny fortbildning i läs- och skrivsvårigheter från SPSM

Resurser

Nytt studiepaket ska träna arbetslag i att upptäcka, förstå och hantera läs- och skrivsvårigheter.

Debatt

”Inför offentlighetsprincipen för samtliga skolor”

Debatt

"Vi måste kunna känna oss trygga med att alla huvudmän tar uppdraget på allra största allvar", skriver Daniel Riazat (V).

Kommentera
Likvärdighetsdebatten

Det betyder Academedias ”slopning” av skolkön – egentligen

Skolkö

Academedia-VD:n Marcus Strömbergs rapporterade vilja att slopa skolkön visar sig kraftigt överdriven.

Kornhall: Argumentation med köpt forskning

Likvärdighet

”Ett av de mest försåtliga sätten är att klä sin argumentation i lånta forskarkläder”, skriver Per Kornhall.

Debatt

”Mer läromedel i skolans undervisning”

Debatt

”För att målet om mer läromedel i skolans undervisning ska nås krävs att befintliga hinder rivs eller nedmonteras”

Kommentera

Panelen: så tycker lärare i tre heta frågor

Panelen

Lärare svarar på tre aktuella frågor.

Debatt

”Stärk skyddet mot politisk diskriminering i skolan”

Debatt

"Vi har mängder av exempel på politiskt aktiva som mer eller mindre öppet nekats anställning inom grund- och gymnasieskolan", skriver Mikael Strandman (SD) och Michael Rubbestad (SD).

Kommentera

Analys av lärarlegitimationen: ”Facken var framgångsrika”

Utbildningspolitik

”Facken hade genomslag i sin opinionsbildning.”

Debatt

”Utöka idrott och hälsa med 100 timmar i grundskolan”

Debatt

”Vi vill utöka ämnet idrott och hälsa från nuvarande 600 timmar till 700 under grundskoletiden”, skriver Gudrun Brunegård (KD).

Kommentera

Kommunen betalar facken skadestånd efter tvist

Fackligt

"Det har varit väldigt tydligt för oss att vi hade rätt."

Debatt

”MUF och SSU måste skilja på förslag och beslut”

Replik

”Det är felaktigt av företrädare för M och S att hävda att KD vill avskaffa modersmålsundervisningen” skriver Kasper Avenbrand (KD).

Kommentera

”KDU berättar inte hela sanningen om förslaget”

Slutreplik

”Det var partistyrelsen som lade fram förslaget om att avskaffa modersmålsundervisning inför Kristdemokraternas partifullmäktige”

Kommentera

Historielärare: ökat fokus på bedömning

Forskning

Mätbara resultat har blivit viktigare för historielärare och tidspress gör att de prioriterar att undervisa i modern historia, visar ny studie. 

Coronaviruset

Läraroro efter ökade sjuktal: ”Läget har förvärrats”

Corona

Mer än var tionde lärare sjukskriven – kollegor tvingas sköta undervisningen i flera klasser samtidigt. 

Ny HD-dom: Brist på stöd är diskriminering

Stöd

HD: Elever med stödbehov har rätt till skadestånd om insatserna dröjer.
– Jättebra att det här kommer, säger NPF-experten Kenth Hedevåg.

Fortsatta kopplingar till extremism – friskola måste stänga

Nedstängning

Eleverna riskerar att utsättas för radikalisering, enligt Skolinspektionens beslut som skolan nu planerar att överklaga. 

”Barn som flytt hit måste få kosta pengar”

Debatt

”Vi pratar om en likvärdig skola. Det kommer vi inte i närheten av så länge vi inte lyfter skolor i våra så kallade särskilt utsatta områden”

Kommentera
BETYG OCH BEDÖMNING

Efter kritiken – ämnesbetyg ersätter kursbetyg

Betyg

Kursbetygen ska slopas och ersättas av ämnesbetyg.

Läromedel

Hela listan: Kommunerna som lägger mest – och minst – på läromedel

Rapport

Elever som bor i olika kommuner får inte samma förutsättningar att klara skolan.

Debatt

”Vill vi vara professionella lärare eller servicepersonal?”

Debatt

”Landets lärare bör resa sig i gemensamt motstånd mot skolkoncernernas expansion”, skriver Marcus Larsson.

Kommentera
Coronaviruset

Folkhälsomyndigheten undersöker covid i skolan

Corona

En pilotstudie ska undersöka immunitet för covid-19 hos elever och lärare.

LR om FHM:s pilotstudie: ”Viktigt att det undersöks”

Corona

”Det är viktigt att detta undersöks”, säger Ragnar Sjölander, ordförande för LR i Stockholm.

”Det är dags för nationella riktlinjer för skolans hantering av covid-19”

Debatt

”Som lärare väntar jag otåligt på nationella rekommendationer från Skolverket”, skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

Grundskolor stänger efter smittspridning

Coronavirus

Två grundskolor i Huddinge går över till distansutbildning.

Debatt

”Personalbristen krockar med måluppfyllelse och elevers behov”

Debatt

”Vi jobbar för att det handlar om liv och död, men det är nog inte så länge till vi orkar”, skriver specialpedagogen Cecilia Rosenlund.

Kommentera

Regeringen ser över svenskämnena – ska bli mer rättvist

Språk

Alltför många elever får inte den svenskundervisning som de behöver – "Behöver vända och vrida på alla stenar för att hitta samtliga problem."

Debatt

Läraren: ”Ta bort utvecklingssamtalen”

Debatt

”Jag ser utvecklingssamtalen som tidskrävande bromsklossar”, skriver läraren Simon Sandström.

Kommentera
Lärarutbildningen

Grönt ljus för lämplighetsprov på lärarutbildningar

Beslut

Regeringen inför möjlighet till höjda antagningskrav på förskollärar- och lärarutbildningar.

Liberalerna: Därför vill vi ha obligatoriska test

Replik

”Fler ska inte bara vilja söka sig till lärarutbildningen, lika viktigt är det att fler slutför och tar lärarexamen.”, skriver Roger Haddad (L).

Kommentera

Debatt: Återinför USK:en och öka läraryrkets attraktivitet

Debatt 

”Vi måste slå ett slag för vikten av en rimlig arbetsbelastning”, skriver läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Arbetsmiljö

Skolan flaggar om dålig arbetsmiljö: ”Kan bli livsfarligt”

Arbetsmiljö

”Vi blev lovade en ombyggnation, men den rann ut i sanden”, säger skyddsombudet Andreas Ludvigsson.

Hörselpedagogens tips för lugnare klassrum

Arbetsmiljö

Läraren och hörselpedagogen Anita ger tips för mindre buller.

Betyg från åk 4 blir verklighet nästa läsår

Betyg

Rektor ska kunna besluta om att införa betyg från årskurs 4 från och med höstterminen 2021 meddelar regeringen. ”Oseriöst”, menar Lärarnas Riksförbund.

Arbetsmiljö

Alexander Skytte: 5 förslag för att göra läraryrket hållbart

Blogg

”Detta är mina fem förslag för att göra läraryrket till ett hållbart och attraktivt yrke som lockar rätt människor.”

Distansundervisning

Språklärare stöttar varandra i distansundervisningen

Språk

Utmaning att hålla elevers motivation uppe – över 100 lärare möttes online för att utbyta råd och erfarenheter. 

engelskspråkiga skolor

Kraftig ökning av engelskspråkiga skolor i Sverige

Internationella skolor

Skolverkets generaldirektör: ”Problematiskt”.

Anna Ekström: ”Svenska ska vara huvudspråket i svenska klassrum”

Internationella skolor

”Vi drar i nödbromsen om det behövs”.

IES: ”Vi är en del av lösningen för att motverka segregation”

Replik

"Tillståndet att delvis undervisa på engelska är inte villkorslöst", skriver Robin Kirk Johansson, skolchef för Internationella Engelska Skolan.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons