Debatt

Academedia: Medierna ger en förenklad bild

Debatt I förra veckan återgav Skolvärlden ett reportage i Aftonbladet där tidningen konstaterar att AcadeMedias gymnasieskolor har låg lärartäthet jämfört med riksgenomsnittet. 

Det är bra att skolan granskas. Utan tydlig information om alternativen är det fria skolvalet inte mycket värt. Det bör bli lättare att jämföra skolor. Därför kommer vi att kvalitetsdeklarera samtliga våra skolor med start läsåret 2014/15.I det system för kvalitetsdeklaration som vi har utvecklat är lärartäthet en parameter, men bara en av många. Lärartäthet är nämligen en långt ifrån uttömmande kvalitetsindikator.

Fler lärare leder inte automatiskt till bättre resultat. Om detta råder närmast koncensus i den internationella skolforskningen. Flera av de länder som utmärker sig genom höga resultat i internationella undersökningar, som Pisa, har en relativt låg lärartäthet. Inom Sverige återkommer samma mönster: lärartätheten är generellt lägre i storstäderna, men detta motsvaras inte av sämre meritvärden. (Att de flesta av AcadeMedias gymnasieskolor ligger i storstäderna är för övrigt en aspekt att ta hänsyn till när man jämför lärartätheten på våra skolor med rikssnittet.)

Nu vet alla som någonsin arbetat i en skola att lärartätheten visst spelar roll. Somliga elever har större behov av individuell vägledning än andra. En del inriktningar och program är också mer lärarintensiva. Med andra ord måste lärartätheten anpassas till förutsättningarna och behoven. Mycket riktigt har en del gymnasieskolor inom AcadeMedia – på grund av sina förutsättningar eller sin inriktning – betydligt högre lärartäthet än riksgenomsnittet, som är 12,1 elever per lärare: Rytmus Göteborg (8,9), Mikael Elias Gymnasium i Karlskrona (11,2), Drottning Blankas Gymnasieskola i Trollhättan (9,7) och Framtidsgymnasiet i Linköping (9,2).

Aftonbladet nämner förstås inte dessa skolor i sin granskning. Istället lyfter de fram ProCivitas i Helsingborg som ett exempel på låg lärartäthet inom AcadeMedia. Värt att veta om den skolan är att 100 procent av eleverna där lämnade med grundläggande högskolebehörighet våren 2013, jämfört med rikssnittet 87 procent. Genomsnittligt betygsvärde var 18,2, jämfört med rikssnittet 14,0. Och 93 procent av eleverna kan tänka sig att rekommendera sin skola till andra, enligt en aktuell brukarundersökning. Det är fakta som säger mer om skolans kvalitet än lärartäthetsmåttet.

Tonläget i skoldebatten skruvas upp för varje dag vi närmar oss valet. Debattörer och politiker letar efter en quick fix. För somliga är det allt tidigare betyg som ska vända den negativa utvecklingen, andra ordinerar just ökad lärartäthet mot skolans problem.

Men verkligheten är mycket mer komplicerad. I Södertälje finns en AcadeMedia-skola som heter Vittra Östertälje. 2009 nådde bara 71 procent av niondeklassarna där målen i alla ämnen. Fyra år senare var den siffran 96 procent. Inte tack vare tidigare betyg, inte tack vare ökad lärartäthet, utan tack vare metodiska förändringar som gav och ger ”svagare” elever det stöd de behövder.

Kan vi återskapa Vittra-skolans framgång i den svenska skolan som helhet? Det måste vara vår övertygelse. Men det är naivt att tro att ett enskilt riksdagsbeslut, en budgetförstärkning, en ”kraftfull åtgärd” genomförd i panik över sjunkande kunskapsresultat, kommer att ta oss dit. 

/Marcus Strömberg, VD på AcadeMedia

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm