Annons
Foto: Kalle Assbring

Alla är olika – men lika inför skollagen

Publicerad 21 november 2013

Fakta

Igelbodaskolan

En kommunal skola årskurs F–6 med omkring 600 elever och ett 50-tal pedagoger. Skolan har tre specialpedagoger som hjälper till i klassrummen och undervisar i grupper med allt från en till sju elever åt gången.

Relaterat

Allt började med att Igelbodaskolan fick en ny elev som var ovanligt stökig och hade svårt med kamratrelationer. Inget hjälpte – förrän pedagogerna förstod att det handlade om en särbegåvad elev. I dag arbetar skolan aktivt med att identifiera även särbegåvade för att kunna ge dem rätt stöd och ta tillvara på deras kunskaper i klassrummet.

Igelbodaskolans specialpedagog Ingrid Wissting hade arbetat i 20 år med att anpassa undervisningen efter elever som behöver särskilt stöd, men den här gången tyckte hon att det var knepigt. Trots att omkring var tjugonde elev är särbegåvad är begreppet närmast okänt hos svenska lärare. Bara ett fåtal skolor arbetar medvetet med att hitta lösningar för elever som kräver särskild uppmärksamhet och extra stora utmaningar för att klara av sin skolgång.

– Efter flera möten med föräldrarna kom vi tillsammans fram till att eleven med största sannolikhet var särbegåvad. Då blev det enklare att göra rätt. Nu är eleven omtyckt och en stor resurs i klassrummet. Jag tror att många särbegåvade barn drabbas av felaktiga bokstavsdiagnoser, säger Ingrid Wissting.

Igelbodaskolans mellanstadielärare Ansa Messner, som själv har en son som är särbegåvad, fick eleven i sin klass. Hon och Ingrid Wissting gick på föreläsningar, läste på och kontaktade Mensa för att få råd.

– För mig är de här eleverna en sporre. Jag har ju haft dem tidigare, men inte tänkt på dem som särbegåvade. Ibland har jag tagit hit mina universitetsböcker till duktiga elever i mellanstadiet, säger Ansa Messner.

En gång plöjde en elev hennes bok om engelsk högskolegrammatik och en annan fördjupade sig i litteraturvetenskap på svenskan. 

– För att klara alla elever, men särskilt de särbegåvade, behöver man mod och is i magen. Tro inte att de inte lär sig något när de sitter och babblar. De lär sig genom att pröva ord och tankar.

Särbegåvade barn behöver vuxna som lyssnar och bekräftar dem precis som de är för att de ska må bra och fungera. Rådet är att placera dem långt fram i klassrummet och ta in deras kommentarer i undervisningen. Det är vanligt att de ställer till synes enkla frågor som gör att andra barn skrattar, berättar Ansa Messner.

– I de här frågorna finns en komplicerad tanke som du behöver möta genom att säga, ja ni andra skrattar, men kan ni svara? Någon ger ett schablonsvar, men då ber jag att de ska tänka djupare. Till slut ger jag dem flera svar och frågar om eleven är nöjd.

På väggen i klassrummet finns en illustration som visar olika förståelsenivåer – från att räkna upp fakta, till att använda och jämföra kunskap och slutligen kunna analysera och skapa ny kunskap. Ansa Messner brukar hänvisa till den när eleverna ställer frågor eller svarar.

– Ibland säger jag att den där frågan är nästan så högt upp att jag inte förstår den. Eller tvärtom, nu ligger du bara här nere, jag vill att du höjer dig. När de lite svagare eleverna ger mer avancerade svar berömmer jag dem och då blir de motiverade.

Specialpedagogernas rum i skolan är öppet för dem som behöver lite extra hjälp. Många särbegåvade har motoriskt svårt att skriva och flera har dyslexi. En väg framåt är att ge dem en dator med talsyntes och rättstavningsprogram.

– Jag har många verktyg och börjar alltid med att fråga hur eleven helst vill arbeta. De kanske vill göra prov muntligt som en intervju eller filma sig själv när de svarar på frågor. Resultatet lämnar eleven sen till läraren på en usb-sticka, säger Ingrid Wissting.

Ansa Messner:

– Jag tror att vi ofta gör fel i skolan när vi låter alla göra samma sak. Det står ju till och med i skollagen nu att undervisningen ska anpassas efter individen. Särbegåvade accepterar inte alltid uppgifterna. Då får vi hitta på något annat som också utgår från målen.

Särbegåvade kan ha svårt att redovisa uppgifter stegvis eftersom de är snabba och hoppar över tankeled.

– Självklart ska man följa läroplanen, som kräver bevis i steg, men ibland behöver man anpassa sig efter de här barnen, säger Ansa Messner.

Hur tänker du när du sätter betyg?

– Det gäller att vaska ut målen i allt de presterar. De flesta kan man ge ett papper och be dem prestera mål eftersom de är lydiga, men det går inte med de här barnen. Varför inte strunta i proven för alla elever, det stressar dem bara. Checka av målen i mötet med eleverna.

Finns det en risk att särbegåvade elever lämnas åt enskilt arbete utan lärarstöd?

– Jag tänker alltid på hur jag placerar eleverna och jag växlar en gång i månaden. Ibland är det bra att sätta de smartaste ihop för de sporrar varandra och om svaga får sitta ihop tvingas de att prata. Ibland kan man sätta tre jätteduktiga med en mellanduktig, som då får chans att höja sig.

Det finns också andra sätt att gruppera elever för att anpassa undervisningen. En av treorna läser numera engelska och matte med fyrorna för att få större utmaning. Hur som helst är det viktigt att skilja på särbegåvade och högpresterande elever.

– Högpresterande är ibland svårare att lyfta ytterligare. De nöjer sig ofta med det man ger dem och tänker inte lika fritt. Här får man gå in och styra mer med specifika uppgifter, medan man frågar en särbegåvad hur de vill göra och ger dem en valsituation för att de inte ska läsa sig, säger Ansa Messner.

Finns det en risk att man glömmer bort de normalbegåvade i jakten på att tillfredsställa ytterligheterna?

– Nej, som lärare måste du se alla, från särskoleinkluderade till normalpresterande och särbegåvade. Det gäller att fånga upp och berömma alla elevers styrkor och ge dem stöd inom deras svaga områden. Det är bra att vara öppen med olikheterna och lyfta fram dem i klassen. Särbegåvade kan hjälpa andra att ifrågasätta och tänka längre.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Villkoren måste förbättras för att locka fler till läraryrket”

Debatt

”Menar vi allvar med att lyfta yrkets status, locka de bästa studenterna till att söka lärarutbildningen så måste även villkoren för lärarna förbättras”, skriver Roger Haddad (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott.

Kommentera
Annons
Annons

Så påverkar budgeten dig som lärare

Budget

Riksdagen har röstat igenom Moderaternas och Kristdemokraternas budget. Så här berörs du som lärare av den.

Annons

Lärarnas vanligaste frågor till SPSM om betyg och särskilt stöd

Betyg och bedömning

Hur fungerar pysparagrafen, alternativa verktyg, lathundar och strukturstöd vid betygsättning och bedömning?
SPSM:s expert svarar på vanliga frågor om bedömning.

Åtta rektorer kräver: Erfarna lärare måste få högre lön

Lärarlöner

Åtta rektorer på Ystad gymnasium kräver mer pengar till lärarlöner.
– Det är ett arbetsmiljöproblem att nyanställda får mycket högre lön än erfarna, lojala lärare, säger rektorn Lena Schmidt.

Annons
Annons

Skolan kraftsamlar för allas rätt att funka olika

Musikhjälpen

Från 3 miljoner 2008, till 74 miljoner förra året. Varje år sedan starten har Musikhjälpen slagit rekord. I år kommer flera initiativ från skolans värld. 

Annons

Malin skämtar om läraryrket – och fick arbetslusten tillbaka

Arbetsmiljö

Vad har undervisning och stand up gemensamt? En hel del om du frågar läraren och komikern Malin Appeltofft.

Faktorerna som påverkar ett barn som inte kommer till skolan

Hemmasittare

Alexander Skytte skriver om hur skolan kan arbeta för att förhindra att elever inte kommer till skolan: ”Om vi vill ha tillbaka elever med problematisk skolfrånvaro måste vi vara beredda på att ändra vårt sätt att jobba.”

Nya skollagar att hålla koll på 2019

Lagar

Under 2019 träder att antal lagändringar i kraft som påverkar den som arbetar i skolan. Bland annat blir det krav på mer undervisningstid i matematik och idrott och hälsa.

Här tas tekniken på allvar

NO och teknik

På de flesta skolor för teknikämnet en undanskymd tillvaro och elevernas intresse dalar i takt med att de blir äldre. I Mörrum utanför Karlshamn har man vänt trenden – med hjälp av 3D och en förändrad lärarroll. 

Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”

Intervju

Sin egen stigande ålder och lärarprofessionens sjunkande status till trots vill 80-åriga ämnes-läraren Pekka Persson inte släppa yrket helt. 
– Jag kan ju inte bara sitta still, det är roligare att undervisa, säger han.

Trots att fler tar examen: ”Problem kvarstår”

Gymnasiet

Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år på de nationella programmen, visar Skolverket statistik. Men trots ökningen varnar LR:s Åsa Fahlén:
– Skolsystemet som helhet lyckas inte ge alla elever möjlighet att skaffa sig en god skolgång.

Så kan du hantera relationen med eleverna

Relationer

De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken. 

Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

En julsaga

Debatt

”Det lackar mot jul i Fabriken på Ågatan”. Bana 4 i Kungsbacka önskar alla montörer en god jul.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera

Rosa bussen ska öka likvärdigheten i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

De prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Språkintroduktion

Tätt samarbete, noga planering och välutbildad personal. Arbetslaget från Blackebergs gymnasium tilldelas priset "Årets lärarlag" för sitt arbete med nyanlända elever.
– Jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger studie- och yrkesvägledaren Kristina Salenstedt Linder. 

Efter kritiken: SPSM drar tillbaka adhd-rapporten

NPF

Specialpedagogiska skolmyndighetens rapport om insatser för elever med adhd har fått kraftig kritik. Nu drar myndigheten tillbaka rapporten.

Så slår jobbstressen mot skolan

Arbetsmiljö

Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.

SKL: Inför samordnad individuell plan för elever med behov

SIP

Sveriges Kommuner och Landsting vill införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen.

För mycket vardag och för lite matte

Matematik

Hur ska man lära ut matte på bästa sätt i klassrummet? Den frågan har länge varit föremål för en intensiv debatt inom skolforskning. Nu ger en svensk studie svar.

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

Arbetsmiljö

Rösten är ett av lärarnas viktigaste verktyg, och problem med den leder ofta till stress och sjukskrivningar. Men skolledarna är förvånansvärt ovetande om sitt ansvar, enligt logopeden och forskaren Annika Szabo Portela.

Läraren: ”Vi får inte ta demokratin för givet”

Projekt

På Jämtlands gymnasium uppmuntras eleverna att starta föreningar och samtidigt värna om demokratin. Arbetet är en del av ett demokratiprojket som skolan startat.
– Det är viktigt att vi inte tar demokratin för givet, säger Camilla Göransson, lärare på skolan. 

Metoo

#ickegodkänt ett år senare: ”Förväntar oss mer”

Metoo

Ett år har gått sedan läraruppropet Ickegodkänt. Läraren och initiativtagaren, Elinor Holmström, berättar om vad som har hänt sedan uppropet och vad nästa steg är för en mer jämställd skola.

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Metoo

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons