gammal_larare

Tomas König är ämneslärare i kemi och matematik på gymnasiet, och är en av dem som valde att fortsätta jobba förbi 65-årsdagen.

| Foto: Jörgen Ragnarson
Lärarkåren

Ny statistik: Allt fler lärare jobbar efter 65

Antalet yrkesaktiva lärare som är 65 eller äldre ökar hela tiden och har mer än fördubblats sedan 2010, visar färska siffror.

Det blir allt vanligare att lärare i pensionsåldern väljer att fortsätta jobba eller kommer tillbaka till jobbet igen efter en tid som pensionär, rapporterar Dagens Nyheter. Förra året utgjorde 65-plusarna 3,4 procent av lärarkåren. 2010 var motsvarande siffra 1,7 procent. Det visar statistik från Lärarnas Riksförbund (LR).

– För de lärare som väljer att stanna kvar på eller komma tillbaka till jobbet så handlar det ju om att man brinner för sitt yrke. Lärare gillar att jobba om de får rätt förutsättningar, säger Sara Svanlund, vice ordförande i LR.

För elever och skolledare innebär det en något ökad tillgång på erfaren och utbildad personal mitt i lärarbristen, som ökar parallellt med lärarkårens medelålder. Lärarbristen gör också att kommuner och andra skolhuvudmän aktivt försöker locka pensionerade lärare tillbaka till yrket.

Skolvärlden har tidigare skrivit om bland annat hur sänkta sociala avgifter efter 66 års ålder kan gynna pensionerade lärare, och andra fördelar med att jobba efter 65.

Tomas König är ämneslärare i kemi och matematik på gymnasiet, och är en av dem som valde att fortsätta jobba förbi 65-årsdagen.

– Jag trivdes jättebra med jobbet och det var brist på lärare, så jag tyckte jag kunde fortsätta. Ett jobb man trivs med är ju värt mycket, säger han.

Att fortsätta jobba gav förstås mer pengar än att gå över till pension, men det var inte pengarna som avgjorde för Tomas König.

– Mer klirr i kassan märker man ju av, och det höjer ju också den efterföljande pensionen med flera tusen om året som följd. Men hade man varit på en arbetsplats där man inte trivs hade man ju inte stannat kvar längre än nödvändigt. Kollegorna är jätteviktigt.

Lärare i gruppen 65 år och uppåt kan ofta ställa fler krav på en arbetsgivare, och kan slippa tidsödande administrativa uppgifter för att fokusera på undervisning.

– Man kan ofta få ett mer renodlat uppdrag. Uppgifter som inte har med kärnuppdraget att göra kan någon annan ta över. I lärarbristen behövs det legitimerade lärare och lärare med erfarenhet, och de behövs framför allt till undervisning, bedömning och betygsättning. Och vi kommer att fortsätta ha så stor lärarbrist att alla som ställer upp kommer att behövas, säger Sara Svanlund.

Statistiken från LR gäller lärare som är verksamma i kommunal sektor.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm