Annons

”Allt i skolan är styrt av juridik – men lärare kan inget om det”

Publicerad 1 mars 2019

Relaterat

En skola fylld av motstridiga intressen – och lärare som kläms mittemellan de många reglerna och blir ängsliga. Det är den bild som David Ryffé mött i sin forskning om skoljuridik. Nu uppmanar han lärarna att bryta mot reglerna.
– Rädslan att göra fel har övertrumfat modet att göra rätt. 

Efter att ha arbetat som journalist på Uppdrag granskning tog David Ryffé 2011 klivet över till juridiken. Sedan dess har han synat skolan från många håll. Som jurist på Skolinspektionen, på juridisk byrå där han processade skolfrågor, som utbildare på rektorsutbildningen och de senaste fyra åren – som doktorand på Göteborgs Universitet. Perspektiven har skiftat, men slutsatsen är densamma – juridifieringen av skolan är total.

– Jag hävdar att man som elev inom kort inte kommer att kunna gå på toaletten utan att det finns en regel som styr hur man ska göra. Det här är vad som kallas för juridifiering – när en verksamhet som inte egentligen handlar om juridik blir en fråga om juridik i alla avseenden.

Enligt David Ryffé sker juridifieringen på bekostnad av pedagogiken:

– Jag brukar dra upp en triangel mellan ekonomi, pedagogik och juridik som tre olika intressesfärer kring skolan och tyvärr är det så att pedagogiken hela tiden får stå tillbaka för de ekonomiska ramarna och de juridiska reglerna. Jag menar att det är helt fel sätt att styra skolan.

– Dessutom har det lett till att kvalitetsbegreppet i svensk skola idag primärt handlar om två saker. Det ena är lagefterlevnad och det andra är skolresultat, alltså betyg. Det är en väldigt märklig definition på vad som är kvalitet som pedagogerna själva inte nödvändigtvis ställer upp på.

Som lärare kläms du mellan stat och kommun.

Han menar att det omfattande regelverket har sin grund i kommunaliseringen av skolan.  

– Den stora differentiering i huvudmannaskapet ledde till att vi var tvungna att ha mycket regler, så att alla skulle hålla sig inom de ramar som finns. Lagregleringen är tänkt för att det ska bli en likvärdighet, vilket är logiskt när vi har 290 kommuner och 1200 friskolor i Sverige.

Men att lagen tillgodoses genom tillsyn med starka sanktionsmedel – vite i yttersta fall eller sanktioner till enskilda genom exempelvis Lärarnas ansvarsnämnd skapar en ängslighet, menar Ryffé.

– Vi har skapat ett system där man om man inte gör rätt kan få lida för det på ett sätt som gör att man blir ganska ängslig.

Att lärarna saknar kunskap om juridik spär på ängsligheten ytterligare, menar David Ryffé.

– Man har noll obligatoriska timmar skoljuridik på lärarutbildningen – ändå är juridiken det främsta verktyget för att styra skolverksamheten. Som lärare gör det att man inte får någon logik i sitt yrkesutövande och känner sig pressad att göra vissa saker som man inte förstår.

Dessutom får lärare ofta förhålla sig till motstridiga budskap, menar David Ryffé.

– Du blir ofta klämd mellan kommun och stat genom de kommunala styrdokumenten, som ofta inte har någon laglig grund. Ibland strider dessa styrdokument direkt med lagstiftningen på nationell nivå och då blir man som rektor eller lärare klämd mellan sin arbetsgivare och vad lagen säger.

På vilket sätt kan det här ta sig uttryck?

– Nyligen hade vi en väldigt märklig överenskommelse mellan Göteborgs kommun och polisen som säger att alla förseelser som kan kategoriseras som brott i skolan ska anmälas. Det är en helt bisarr situation eftersom varenda knuff är en ringa misshandel och varenda form av retande kommentar är en förolämpning. Ska man följa det här betyder det ju att lärarna inte har något annat att göra än att anmäla barn. Eftersom barn inte är straffmyndiga förrän de är 15 år så leder det ju heller inte till någonting annat än att barnet stämplas som en förövare när det får en polisanmälan på sig.

Enligt David Ryffé är detta en del i det anmälningssamhälle som har skapats och som i andra delar av skolsystemet får konsekvenser för likvärdigheten.

– De resursstarka föräldrarna som förstår systemet och har kapacitet att tillvarata sina barns intressen kommer att få en ”rättssäker” skola – en skola där man hela tiden kan hävda sina barns rätt. Men om vi tittar på landsorten eller de så kallade utanförskapsområdena så anmäler inte föräldrarna i alls samma grad. Det betyder att de barnen inte får sina rättigheter till godo – och då skapar vi inte en likvärdig skola, vilket är något politikerna strävar efter.

Staten har kanske aldrig varit starkare än idag.

Han ser dock en likvärdig skola som en omöjlighet så länge det finns ett så stort antal huvudmän.

– Det blir en bristande logik i att 290 kommuner och 1200 friskolor ska verka för likvärdighet – det ligger inte i deras kapacitet att göra det. En huvudman kan se till att skolan är så likvärdig som möjligt inom dess domän, en kommun eller en friskolekoncern. Men du kan inte styra över vad som händer i en annan landsända eller i en grannkommun, det gör ju den andra huvudmannen.

Enligt David Ryffé skulle ett förstatligande av skolan kunna verka för en ökad likvärdighet och, paradoxalt nog, mindre styrning från staten.

– Staten har kanske aldrig varit starkare än idag. Just på grund av det kommunala huvudmannaskapet och möjligheterna för friskolor att etablera sig så har ju staten stärkt sitt grepp genom lagstiftningen, det är en anledning till att den har svällt så mycket och blivit så extremt detaljreglerad. Hade staten varit huvudman, så hade man kunnat använda andra styrmekanismer ner i organisationen.

Ska vi styra skolan genom lag eller professionsstyrning?

Av erfarenhet vet han dock att det är svårt att backa från lagstiftning.

– Lag kan bara upphävas genom lag, när vi exempelvis avskaffade fastighetsskatten så tror jag att det var 14 olika lagar som behövdes för att avskaffa den. Det här är en klassisk styrningsproblematik där vi har målat in oss i ett hörn med den omfattande reglering som vi har idag. Ska vi styra skolan främst genom lag eller ska vi styra den genom professionsstyrning? Det är den stora framtida striden och om inte lärarkollektivet gör någonting och låter sin röst höras är jag övertygad om att regelstyrningen framöver kommer vara ännu mer omfattande än idag.

Så hur ska man förhålla sig till alla regler som lärare? Trots att David Ryffé är jurist uppmanar han lärarna att bryta mot reglerna – ibland.

– När man står inför ett val om hur man ska hantera en elev i en viss situation och man känner sig övertygad om att det finns ett pedagogiskt riktigt sätt att lösa det här så ska man göra det. Förutsatt att konsekvenserna inte kan bli alltför allvarliga.

Därtill uppmanar han lärarna att sträcka på ryggen och omvärdera sin profession.

– Jag vill uppmana lärarkollektivet i Sverige att ändra fokus, att våga omvärdera sin profession och tro på att man faktiskt kan någonting. För det är just statusen och tilliten till lärarkåren som är grunden för en bra skola. Titta på Finland, det är inte så att lönerna är särskilt höga där, men att vara lärare betyder något i det finska samhället. Så har vi haft det i Sverige också – och så kan vi ha det framöver.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons