Annons

”Allt i skolan är styrt av juridik – men lärare kan inget om det”

Publicerad 1 mars 2019

Relaterat

En skola fylld av motstridiga intressen – och lärare som kläms mittemellan de många reglerna och blir ängsliga. Det är den bild som David Ryffé mött i sin forskning om skoljuridik. Nu uppmanar han lärarna att bryta mot reglerna.
– Rädslan att göra fel har övertrumfat modet att göra rätt. 

Efter att ha arbetat som journalist på Uppdrag granskning tog David Ryffé 2011 klivet över till juridiken. Sedan dess har han synat skolan från många håll. Som jurist på Skolinspektionen, på juridisk byrå där han processade skolfrågor, som utbildare på rektorsutbildningen och de senaste fyra åren – som doktorand på Göteborgs Universitet. Perspektiven har skiftat, men slutsatsen är densamma – juridifieringen av skolan är total.

– Jag hävdar att man som elev inom kort inte kommer att kunna gå på toaletten utan att det finns en regel som styr hur man ska göra. Det här är vad som kallas för juridifiering – när en verksamhet som inte egentligen handlar om juridik blir en fråga om juridik i alla avseenden.

Enligt David Ryffé sker juridifieringen på bekostnad av pedagogiken:

– Jag brukar dra upp en triangel mellan ekonomi, pedagogik och juridik som tre olika intressesfärer kring skolan och tyvärr är det så att pedagogiken hela tiden får stå tillbaka för de ekonomiska ramarna och de juridiska reglerna. Jag menar att det är helt fel sätt att styra skolan.

– Dessutom har det lett till att kvalitetsbegreppet i svensk skola idag primärt handlar om två saker. Det ena är lagefterlevnad och det andra är skolresultat, alltså betyg. Det är en väldigt märklig definition på vad som är kvalitet som pedagogerna själva inte nödvändigtvis ställer upp på.

Som lärare kläms du mellan stat och kommun.

Han menar att det omfattande regelverket har sin grund i kommunaliseringen av skolan.  

– Den stora differentiering i huvudmannaskapet ledde till att vi var tvungna att ha mycket regler, så att alla skulle hålla sig inom de ramar som finns. Lagregleringen är tänkt för att det ska bli en likvärdighet, vilket är logiskt när vi har 290 kommuner och 1200 friskolor i Sverige.

Men att lagen tillgodoses genom tillsyn med starka sanktionsmedel – vite i yttersta fall eller sanktioner till enskilda genom exempelvis Lärarnas ansvarsnämnd skapar en ängslighet, menar Ryffé.

– Vi har skapat ett system där man om man inte gör rätt kan få lida för det på ett sätt som gör att man blir ganska ängslig.

Att lärarna saknar kunskap om juridik spär på ängsligheten ytterligare, menar David Ryffé.

– Man har noll obligatoriska timmar skoljuridik på lärarutbildningen – ändå är juridiken det främsta verktyget för att styra skolverksamheten. Som lärare gör det att man inte får någon logik i sitt yrkesutövande och känner sig pressad att göra vissa saker som man inte förstår.

Dessutom får lärare ofta förhålla sig till motstridiga budskap, menar David Ryffé.

– Du blir ofta klämd mellan kommun och stat genom de kommunala styrdokumenten, som ofta inte har någon laglig grund. Ibland strider dessa styrdokument direkt med lagstiftningen på nationell nivå och då blir man som rektor eller lärare klämd mellan sin arbetsgivare och vad lagen säger.

På vilket sätt kan det här ta sig uttryck?

– Nyligen hade vi en väldigt märklig överenskommelse mellan Göteborgs kommun och polisen som säger att alla förseelser som kan kategoriseras som brott i skolan ska anmälas. Det är en helt bisarr situation eftersom varenda knuff är en ringa misshandel och varenda form av retande kommentar är en förolämpning. Ska man följa det här betyder det ju att lärarna inte har något annat att göra än att anmäla barn. Eftersom barn inte är straffmyndiga förrän de är 15 år så leder det ju heller inte till någonting annat än att barnet stämplas som en förövare när det får en polisanmälan på sig.

Enligt David Ryffé är detta en del i det anmälningssamhälle som har skapats och som i andra delar av skolsystemet får konsekvenser för likvärdigheten.

– De resursstarka föräldrarna som förstår systemet och har kapacitet att tillvarata sina barns intressen kommer att få en ”rättssäker” skola – en skola där man hela tiden kan hävda sina barns rätt. Men om vi tittar på landsorten eller de så kallade utanförskapsområdena så anmäler inte föräldrarna i alls samma grad. Det betyder att de barnen inte får sina rättigheter till godo – och då skapar vi inte en likvärdig skola, vilket är något politikerna strävar efter.

Staten har kanske aldrig varit starkare än idag.

Han ser dock en likvärdig skola som en omöjlighet så länge det finns ett så stort antal huvudmän.

– Det blir en bristande logik i att 290 kommuner och 1200 friskolor ska verka för likvärdighet – det ligger inte i deras kapacitet att göra det. En huvudman kan se till att skolan är så likvärdig som möjligt inom dess domän, en kommun eller en friskolekoncern. Men du kan inte styra över vad som händer i en annan landsända eller i en grannkommun, det gör ju den andra huvudmannen.

Enligt David Ryffé skulle ett förstatligande av skolan kunna verka för en ökad likvärdighet och, paradoxalt nog, mindre styrning från staten.

– Staten har kanske aldrig varit starkare än idag. Just på grund av det kommunala huvudmannaskapet och möjligheterna för friskolor att etablera sig så har ju staten stärkt sitt grepp genom lagstiftningen, det är en anledning till att den har svällt så mycket och blivit så extremt detaljreglerad. Hade staten varit huvudman, så hade man kunnat använda andra styrmekanismer ner i organisationen.

Ska vi styra skolan genom lag eller professionsstyrning?

Av erfarenhet vet han dock att det är svårt att backa från lagstiftning.

– Lag kan bara upphävas genom lag, när vi exempelvis avskaffade fastighetsskatten så tror jag att det var 14 olika lagar som behövdes för att avskaffa den. Det här är en klassisk styrningsproblematik där vi har målat in oss i ett hörn med den omfattande reglering som vi har idag. Ska vi styra skolan främst genom lag eller ska vi styra den genom professionsstyrning? Det är den stora framtida striden och om inte lärarkollektivet gör någonting och låter sin röst höras är jag övertygad om att regelstyrningen framöver kommer vara ännu mer omfattande än idag.

Så hur ska man förhålla sig till alla regler som lärare? Trots att David Ryffé är jurist uppmanar han lärarna att bryta mot reglerna – ibland.

– När man står inför ett val om hur man ska hantera en elev i en viss situation och man känner sig övertygad om att det finns ett pedagogiskt riktigt sätt att lösa det här så ska man göra det. Förutsatt att konsekvenserna inte kan bli alltför allvarliga.

Därtill uppmanar han lärarna att sträcka på ryggen och omvärdera sin profession.

– Jag vill uppmana lärarkollektivet i Sverige att ändra fokus, att våga omvärdera sin profession och tro på att man faktiskt kan någonting. För det är just statusen och tilliten till lärarkåren som är grunden för en bra skola. Titta på Finland, det är inte så att lönerna är särskilt höga där, men att vara lärare betyder något i det finska samhället. Så har vi haft det i Sverige också – och så kan vi ha det framöver.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Skolmarschen

Här möter Anna Ekström personerna bakom Skolmarschen: ”Jag är bekymrad”

Nedskärningar

Här möts Skolmarschens initiativtagare och utbildningsminister Anna Ekström för att diskutera nedskärningarna i skolan.

Annons
Annons
Ny i yrket

Mentorsnätverk stöttar nyexade lärare

Ny i yrket

Lärarna Anette Malby och Eva Rosell har på egen hand startat upp ett mentorsnätverk som ska hjälpa nyutbildade lärare. 

Annons
Arbetsmiljö

Fuktskadad skola fick stänga igen: ”Halva personalen mår dåligt”

Arbetsmiljö

Andningssvårigheter, torra ögon och eksem. Den dåliga luften på särskolan i Lysekil har fått skyddsombudet att stänga verksamheten. 

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Andria Zafirakou fick många erbjudanden efter Global Teacher Prize men har valt att jobba kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

Efter kritiken: ”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons