Intervju

Anna Ekström checkar ut – avslöjar ministerjobbet bakom kulisserna

Anna Ekström

Dagen efter att den nya regeringen presenterades träffade den numera före detta utbildningsministern Anna Ekström Skolvärlden och berättade om sina sex år i toppolitiken.

| Foto: Josefine Sternesen
Anna Ekström
  • Född: 1959.
  • Familj: Maken Lars och två barn.
  • Utbildning: Jurist vid Stockholms universitet.
  • Tidigare arbeten: Tingsnotarie vid Huddinge tingsrätt, sekreterare i arbetsdomstolen, planeringschef i statsrådsberedningen, statssekreterare i näringsdepartementet, ordförande i Saco, ledamot i Uppsala universitets styrelse samt i Arbetsmarknadsstyrelsen, ledamot av Ingenjörsvetenskapsakademien, ordförande för Linköpings universitet, generaldirektör för Skolverket.
  • Minister: Gymnasie- och kunskapslyftsminister 2016–2019, utbildningsminister 2019–2022. ”Jag har varit ansvarig för allt från förskolan till rymden på departementet.”

Anna Ekström har avgått som utbildningsminister efter sex år i regeringen. I en exklusiv intervju med Skolvärlden avslöjar hon:
* Hur det gick till när Fredrik Reinfeldt erbjöd henne att bli minister för Moderaterna.
* Varför Riksrevisionens Pisa-rapport blev en mardröm.
* Hur Skolvärldens granskning av Komvux ”gjorde henne skogstokig”.
* Varför lärarna ska hyllas för sina insatser under pandemin.

Anna Ekström går med lätta steg i vita promenadvänliga skor och störs inte av att rullväskan då och då rycker till när orangefärgade löv följer med från asfalten och lindar sig runt hjulen. En lila tröja med tryck från Chalmers skymtar under den uppknäppta höstjackan.

– Nu när jag inte är minister kan jag klä mig precis som jag vill, säger hon och ler när vi går uppför backen till Observatorielunden i Vasastan i Stockholm.

De digitala spår som leder till Anna Ekström försvann över en natt på Utbildningsdepartementets hemsida och Skolvärlden har bokat intervjun på en hotmailadress.

– Sådana är spelreglerna. Ena dagen är jag minister med fullspäckad kalender och nästa dag har jag plötsligt tid att bjuda hem och laga mat till släkt och vänner för första gången på sex år.

Anna Ekström må ha lämnat jobbet.

Men jobbet har inte lämnat henne.

Pandemin var den svåraste tiden

Vad var svårast under dina sex år som minister?

– Pandemin! Frågan om vi skulle hålla skolorna öppna eller stängda var en väldigt, väldigt tung fråga att hantera. Det är så många saker som måste vägas mot varandra: elevernas hälsa, deras rätt till skolgång, risken för smittspridning i samhället och i skolan, att underlätta för barnens föräldrar att kunna utföra sina jobb i vården, omsorgen och på polisen. Faktorerna och riskerna är så många, men jag är smärtsamt medveten om att det var lärarna och rektorerna som hade de praktiska problemen.

Okända talangen – stenografi

– När jag läste juridik på 1980-talet fick jag plötsligt syn på en liten annons i DN. Där stod det att riksdagen sökte aspiranter i stenografi. Det var så crazy att jag inte kunde låta bli att söka.

– Riksdagen ville ha folk som pluggade juridik, statskunskap eller språk eller var erfarna stenografer, så det var en rolig blandning av folk. Göran Everdahl gick där och jag lärde känna Lena som är min bästis än i dag.

– När det är stressigt i riksdagen nickar jag i samförstånd till stenografen. En av dem var jag förresten kursare med.

– Jag har nytta av att stenografera än i dag. Det händer att jag kan sitta i ett möte och titta i mina anteckningar och säga ”Men nu säger du tvärtemot det du sa för en stund sedan. Kolla här!”.”

Hur ser du på det i dag?

– Min bild är att en stor majoritet av lärare, förskollärare och barnskötare var glada för att vi höll förskolor och grundskolor öppna, men alla var inte det. Det fanns de som var riktigt oroliga. Det här var en väldigt jobbig tid, mest för lärarna.

”Övertygad om att vi gjorde rätt”

Var det rätt att hålla grundskolan öppen?

– Jag är övertygad om att vi gjorde rätt. Nu när jag ringt runt och sagt hej då till mina kollegor runt om i världen har de alla sagt ”Ni gjorde rätt som höll skolorna öppna – vi gjorde fel som stängde”, men då var det jobbigt. Det spreds en felaktig bild av att Sverige gjorde ingenting mot smittspridning i skolan. Så var det inte. Lärare och rektorer tog ett enormt ansvar och gjorde stora förändringar. Det var lektioner utomhus, barn som gick i olika korridorer, besöksförbud och det var stopp för samlingar. Lärarna tog ett stort ansvar, men fick väldigt lite tack av sina huvudmän.

Kan du utveckla det?

– Det var en kamp hela tiden. Här fanns det en berättigad oro och en berättigad kritik från lärarna om att det var svårt att hantera problemen i verkligheten. Vårdpersonal fick väldigt mycket uppmärksamhet och det skulle de ha, men jag tycker att lärare, barnskötare, förskollärare och rektorer ska ha minst lika mycket uppmärksamhet, för de gjorde ett hästjobb.

En sida av ledigheten: ”Nu när jag inte är minister kan jag klä mig precis som jag vill”, säger Anna Ekström. Foto: Josefine Sternesen

Blev du överraskad när vaccinmotståndare uppvaktade skolorna?

– Det chockade mig att vaccinmotståndarna använde skolan som arena för sin opinionsbildning.

Facken larmade – och Anna röt till

Var lärarförbunden en bra samtalspart under pandemin?

– Det tycker jag. Både skolledarförbunden och lärarförbunden var väldigt bra på att lyfta fram lärarnas perspektiv. De pekade på den stora svårigheten att hålla skolor öppna och samtidigt ha effektivt smittskyddsarbete, och det gjorde de bra.

Något konkret exempel?

– De larmade om att det fanns skolor där lärare kallades till fysiska ämneslagsmöten som lika gärna kunnat vara digitala. Då röt jag till åt huvudmännen och det tror jag fick en viss effekt, även om jag fick klagomål om andra saker.

”Spännande med nya sveriges lärare”

Hur ser du på att Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet går ihop till Sveriges Lärare och blir det största akademikerförbundet?

– Som gammal Saco-ordförande tycker jag att det är jättespännande. Det gör att lärarnas röster kommer att höras tydligare. Det är strongt av Åsa Fahlén och Johanna Jaara Åstrand (förbundens respektive ordföranden) att ha lyckats med detta, och även av Matz Nilsson och Ann Charlotte Gavelin Rydman på skolledarsidan. Jag lyckönskar nästa utbildningsminister och skolminister som får en gemensam part att tala med.

Det blir Mats Persson (L) som tar över som utbildningsminister. Ny skolminister blir Lotta Edholm (L) som kommer direkt från ett styrelseuppdrag i börsnoterade friskolekoncernen Tellusgruppen, som hon också ägt aktier i.

Snabba synpunkter på Tidöavtalet som efterträdarna ska jobba efter?

– När det gäller skolavsnittet i Tidöavtalet slår man in extremt många öppna dörrar. Man säger att man ska jobba med kunskapsfokus i läroplanen. Vi gjorde en sådan förändring när vi tog bort de värsta flummigheterna ur Jan Björklunds läroplan och fokuserade på kunskap och fakta.

”Allt de säger har vi gjort”

– Man vill satsa på trygghet och studiero. Vi fick nyligen igenom ett jättestort paket om trygghet och studiero i riksdagen med bland annat mobilförbud och ökade möjligheter för lärare och rektorer att ingripa vid stökiga situationer.

– Man pratar om särskilda undervisningsgrupper. Där tog vi bort flummet från 2010 och gjorde det glasklart att man kan ha särskilda undervisningar i skolan. I princip allt de säger har vi redan gjort under den här mandatperioden, men det stora är ju att man inte kommer att göra något åt marknadsstyrningen av skolan. De gedigna utredningar och underlag som vi har tagit fram kommer inte att leda till lagstiftning. Friskoleföretagen kan fortsätta sin expansion, säger Anna Ekström.

Vill höja ett varningens finger

Friskolelagen?

– Vi får se vad den nya friskolelagen innebär. Det är nog inte riktigt färdigtänkt, men jag vill höja ett varningens finger. Att skapa ett uppdelat skolsystem med olika regler för fristående skolor och offentliga skolor är att gå ifrån den konsensus vi haft i svensk politik sedan grundskolan infördes. Det skulle förvåna om Liberalerna vill införa något så illiberalt som ett parallellskolesystem. Man ska följa utvecklingen av friskolelagen noga och kritiskt.

Anna Ekström duo

Anna Ekström berättar om då Riksrevisionen kom med sin Pisa-granskning samma dag som hennes pappa begravdes.

| Foto: Josefine Sternesen
Anna Ekström duo 2

”Det var en mardrömsdag. Jag har försökt hålla det här för mig själv och inte berättat om det i media och vilka rubriker det blev om Pisa”.

| Foto: Josefine Sternesen
Erbjöds ministerjobb av Reinfeldt

– År 2006 när jag var ordförande i Saco ringde Fredrik Reinfeldt och undrade om jag ville bli arbetsmarknadsminister. I erbjudandet ingick att jag skulle vara chef för arbetsmarknadsdepartementet – men att jag skulle gå över till Moderaterna och bli aktiv där.

– Jag blev förvånad, men också imponerad av att den tidens moderater försökte bredda sig till ett mittenparti. Jag var så omtumlad att jag inte sa nej direkt utan bad att få tänka på saken.

– När jag pratade med min man på kvällen kommer jag ihåg att jag deppade lite och sa ”Fasen också, tänk att få bli minister – men varför kan inte mitt eget parti ringa?”

Du framstår som diplomatisk och schyst. Har du blivit arg på något – ja, rent av förbannad – som minister?

– När det kommit uppgifter om att det läckt från nationella prov och att det fuskats. Det gör mig arg.

Anna Ekström rättar till glasögonen och fortsätter:

– Statistik kan göra mig förbannad. Jag blev jättearg när Skolverket kom med sin rapport om att elever på friskolor får högre gymnasiebetyg än de på kommunala skolor, trots att de kommunala eleverna lyckas bättre på högskolorna.

Skolvärlden gjorde henne ”skogstokig”

Hon pratar lite snabbare när hon säger:

– Och jag blev förbannad, skogstokig faktiskt, när jag läste granskningen om Komvux i Skolvärlden. I nära anslutning till era artiklar kom TV 4:s avslöjande om Bergstrands vuxenutbildningar i Stockholm. Det var en elev där som råkade riktigt illa ut och dessutom inte fick den utbildning han hade rätt till. Det var ju för jävligt!

Skolvärldens granskning gjorde Anna Ekström ”skogstokig”.

Skolvärldens granskning visade att hälften av kommunerna lagt ut Komvux på entreprenad och att det finns ett utbrett problem med betygsfusk och glädjebetyg.

Kommentar?

– Det var ett jättebra reportage som visade på de problem jag hade velat ta tag i om jag fått fortsätta som minister. Vi skrev in att utreda förutsättningarna för att ta ett tydligare grepp om Komvux i förstatligandeutredningen. Det finns fristående aktörer som varit en viktig del av Komvux i decennier, men som utvecklingen har varit skulle det ha varit härligt att få tag i entreprenadfrågan och hur man upphandlar fristående aktörer.

– Det finns kommuner som upphandlar så att det inte skapas kvalitet i undervisningen; fokus är i stället en genomströmning av elever. Det byggs in ett tryck på att godkänna så många elever som möjligt.

Har du exempel?

– Jag har träffat så många lärare inom Komvux som vittnar om hur de pressas att godkänna elever till viktiga jobb som yrkesförare och väktare trots att de känner att elever saknar kunskaper. Då får jag ont i magen, säger Anna Ekström.

Var rädd för att Löfven var en imitatör

– År 2016 stod jag vid mitt skrivbord på Skolverket när det ringde. Jag såg att det var dolt nummer i telefonen. Det var Stefan Löfven och han är ganska så rakt på
sak som person och han frågade direkt om jag ville bli gymnasie- och kunskapslyftsminister.

– Min tanke var inte ”Hurra, nu ringer mitt eget parti”. Jag tänkte ”Undrar om det är någon som skojar? Kan det vara ’Public service’? Ett skämtsamt inslag till ’God morgon världen’?”

– Så jag sa: ”Innan vi fortsätter det här samtalet vill jag vara säker på att det verkligen är du. Kan jag få ringa tillbaka?” Jag tror det var första gången någon sagt det till statsministern, men Stefan Löfven hade inga problem med det.

Tror du att staten kommer att få ett ökat ansvar för Komvux?

– Det är möjligt att vi får fyra år utan reformer som gör något åt skolmarknaden – om den här regeringen kan sitta kvar så länge – men jag är övertygad om att det med tiden kommer att gå åt det hållet. Vi ska också veta att det djupt inne i borgerliga led finns kritik mot skolmarknaden, säger Anna Ekström.

Stolt över satsningarna

En del kommuner – som Nacka – har själva skapat en variant av det så kallade Frivux som fanns i en utredning som Jan Björklund beställde, men lät ligga kvar i skrivbordslådan på Utbildningsdepartementet. Hur ser du på det?

– I exempelvis Växjö, en av Moderaternas favoritkommuner, får de privata aktörerna betalt efter vilka betyg de sätter. Tror man det ska leda till bättre kvalitet så är det väldigt blåögt. Det svider lite att inte få ta tag i entreprenadfrågorna på Komvux.

Hur mycket hann du med?

– Vi tog de första stegen med förstatligandeutredningen. Sedan fick Skolinspektionen i nytt uppdrag att granska inte bara huvudmännen utan också själva verksamheten på skolenhetsnivå i Komvux. Det var ett sätt att flytta fram positionerna i vuxenutbildningen. Samtidigt har vi tredubblat antalet platser i yrkesvux, fördubblat antalet platser på yrkeshögskolorna och gjort den största satsningen på folkhögskolor någonsin. De stora satsningarna är jag riktigt stolt över under min tid som minister.

”Pappas begravning blev inte den lugna stunden”

Anna Ekström dricker lite kaffe och säger:

– Är du för blyg för att fråga om Pisa?

Nej, inte alls.

– Det var en tung dag under min ministertid. Riksrevisionen kom med sin Pisa-granskning den dag när min pappa begravdes och jag hade väldigt svårt att svara på frågor och vara med i media – och jag kan säga att min pappas begravning blev inte den där lugna stunden som jag hade önskat. Det var en hemsk dag.

Försökt hålla det för sig själv

Det låter som en mardrömsdag.

– Det var en mardrömsdag. Jag har försökt hålla det här för mig själv och inte berättat om det i media, och vilka rubriker det blev om Pisa. Riksrevisionens kritik var ju väldigt tuff. De skrev att regeringen inte vidtagit åtgärder för att se om resultaten stämde. Jag kunde berätta i KU att det visst hade ställts frågor och kontrollerats, men det blev inga rubriker sedan, om att KU lämnade Pisa helt utan kritik, och även om för många elever exkluderades, stod det hela tiden klart att den svenska resultatuppgången är statistiskt säkerställd.

Kan du berätta om något annat vi inte skrivit om i media – jag tänker på hur du agerat bakom kulisserna vid skolattackerna?

– Ja, det arbetet är inget man går ut med i medierna. Det gör man ju på tu man hand. Jag har dock alltid försökt kontakta lärare, rektorer och huvudmän, inte bara vid skolattentat utan också vid ett par hemska olyckor som inträffat, inte samma dag, men heller inte en vecka efter, utan två, tre dagar efter att det fruktansvärda hänt.

Är man mer människa än minister vid ett sådant tillfälle?

– Ja, de samtalen är ju mer privata. Vilket helvete elever och lärare gick igenom vid skolattacken i Eslöv exempelvis.

– Det är otroligt svårt. Jag kan hålla kontakt, jag kan hälsa på i skolan och jag kan sms:a, men jag kan inte sätta mig in i hur det är. Jag har kopplat ihop rektorerna på drabbade skolor med varandra, till exempel så att rektorn i Eslöv förra hösten kom i kontakt med den som var rektor på Kronan i Trollhättan vid dådet 2015.

Först att erbjuda Anna Ekström en ministerpost var överraskande Fredrik Reinfeldt. Senare fick hon till slut en förfrågan från sitt eget parti. Foto: Josefine Sternesen

Hur har de här händelserna berört dig?

– Mycket. När dådet på Malmö Latinskola inträffade var Lina Axelsson Kihlblom ansvarig minister för gymnasiet, men jag har besökt Malmö Latin och är personlig vän med förra rektorn på den skolan, så det berörde djupt i hjärtat.

Vad bär du med dig som minister av de här mötena?

– Jag har varit noga med att söka kontakt med lärare och rektorer som utsätts för påtryckningar. En lärare och en rektor på Polhemsgymnasiet i Lund fick kritik för att läraren undervisade om stormningen av Kapitolium på ett sätt som en pappa som var SD-politiker tyckte var vänsterpropaganda. Jag hälsade på hos rektorn och läraren vid sidan av medias strålkastarljus.

Anna Ekström är tyst en stund.

– Det är sådant här jag tar med mig efter åren som minister, alla modiga och starka lärare och rektorer som finns i Sverige.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm