Annons
Annie Lööf och Ragnar Sjölander möttes på Storkyrkoskolan i Stockholm.

Annie Lööf: ”Skolan ska vara kvar på kommunal nivå”

Publicerad 15 juni 2018

Relaterat

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under rasterna från lektionerna på skolan. Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet? 
– Det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid, säger Annie Lööf.

Varför ska man som lärare rösta på Centerpartiet om man är intresserad av skolpolitik?

– Först och främst har vi väldigt många engagerade centerpartister lokalt som arbetar med skolfrågorna, och det är ju mycket lokalt som det avgörs hur bra villkor lärarna ska få. Sedan har vi har vi en förståelse för att lärarna är det viktigaste verktyget för att elever ska få framgång i skolan.

– Vi har förslag om hur vi vill ge lärarna ett lönelyft och vi har ett förslag om hur vi vill stärka kompetensutvecklingen, som vi tycker ska vara lika för lärare och skolledare oavsett var man jobbar i landet. Vi har också förslag om fler karriärsystem/karriärtjänster, där vi vill bygga ut karriärtjänsterna upp till 22 000. Men sedan tror jag inte bara det är viktigt för lärare utan något som jag också tror, det kanske ni vet bättre, det är möjligheten att kunna kombinera sitt läraruppdrag på grund- och gymnasieskolan med forskning och samarbeten på universitetsnivå till exempel för att öka attraktiviteten.

Om vi pratar konkreta åtgärder. Vad kan man som rikspolitiker då gör? Kan du lova några åtgärder eller reformer som gör att lärare på klassrumsgolvet märker att nu blir det bättre?

– Vi har ju en lokalt styrd skola på det sättet. Men vi har ju skollagen och läroplanen som är nationellt antagna. Det som jag räknade upp innan är statliga insatser som vi behöver göra för att stärka likvärdigheten. Det handlar om ett statligt grepp kring kompetensutveckling, det handlar om ett statligt grepp kring karriärtjänster och lönelyft.

– Ska lärarna få ett lönelyft så krävs det att vi fyller på skattkistan så att man faktiskt kan höja lönerna.

Men pratar vi då om tydligare riktade statsbidrag som inte kan användas till någonting annat inom skolan?

– Ja, dels har ju Centerpartiet generella statsbidrag där vi lägger betydligt mer än regeringen för att enskilda kommuner ska kunna satsa på det de behöver. Men vi har också utpekade satsningar till just skolan som handlar om karriärtjänster. Som innebär högre lönelyft. Det handlar om kompetensutveckling, som ska vara lika oavsett var i landet man jobbar som lärare. Det är några delar som ska vara riktade satsningar till just skolan.

– Ibland är det svårt för mindre kommuner att klara detta. Jag tycker också att det är viktigt att möjliggöra för ett större samarbete mellan kommuner, att kunna tillhandahålla bra skolor. Det vet jag finns i dag kommunförbund där man bedriver gymnasieskolor till exempel.

Det har varit alldeles för stora förändringar på kort tid

Finns det behov av en större regional styrning av resurser till skolan och hur de fördelas? Och när man pratar regional pratar man också statlig nivå och att staten inrättar myndigheter.

 – Vi tror på att skolan ska vara kvar på kommunal nivå. Däremot ser vi med de här insatserna som Centerpartiet har föreslagit att staten måste ta ett större ansvar för att garantera jämlikhet, och för att se till att lärare, oavsett var man jobbar någonstans, ska få möjligheten att kompetensutvecklas, att kunna hänga med i ny forskning och ny pedagogik till exempel som är väldigt viktigt.

– Någonting som vi också har föreslagit, som också gäller lika överallt, det handlar om att minska administrationen. För den är lika för alla lärare och kan vi plocka bort dokumentation som inte tjänar elevernas kunskapsinlärning och kan vi införa lärarassistenter till exempel som underlättar administrationen, och kan vi anställa fler vuxna i form av elevhälsa, så skulle det också underlätta för lärarna att kunna jobba med sitt kärnuppdrag.

Som lärare upplever man ibland att skolpolitiken är ett väldigt omstritt ämne – då vill jag fråga dig: finns det någonting i regeringens politik som ni tycker är bra och har anslutit er till?

Det är klart att det finns, och det är också viktigt att lyfta fram. Jag tycker till exempel att regeringens arbete med att ge skolinspektionen uppdrag att jobba med kvalitetsuppföljningar, snarare än att jobba med regelefterlevnad, är någonting som är bra. Att man fokuserar just på hur alla skolor ska bli lika bra och att man jobbar med kvalitet och innehåll, det tycker jag är en bra del.

– Sedan tycker jag att det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid. Jag tycker det är viktigt att vi försöker få ner reformtempot. Att göra en del strukturella reformer om det behövs, men sedan att det också får sätta sig så att man också får arbetsro, och för eleverna då studiero. 

Skolkommissionens arbete injicerades av regeringen, men det var inte regeringsledamöter som satt där – finns det någonting i det som ni tycker är riktigt bra?

– Det finns en hel del i Skolkommissionens arbete som är bra. Framförallt för att det har varit företrädare, inte från politiken, utan för professionen som har suttit där. Så skulle jag vilja se inom fler olika politikområden att man lyssnar på professionen. Där finns det ju i Skolkommissionens förslag det här med vikten av att fokusera inte på driftsform alla gånger, utan på innehållet och på lärarna och på kunskapsinhämtningen. Så där finns det en hel del att göra, även om vi inte delar allt så klart.

Det måste finnas en möjlighet för lärare att kunna göra karriär.

Ur Skolkommissionens arbete kom också professionsprogrammet med fyra steg för lärare som man skulle kunna komma upp till under sin lärarbana. Är det något som ni också skulle kunna vara med på?

– Vi tycker att det ska finnas en möjlighet att stärka läraryrkets status. Det är i mångt och mycket därför som lönerna har halkat efter. Vi ser att allt för få söker sig till läraryrket och att allt för få stannar kvar. En del handlar om lönen, och en annan handlar om att när man vidareutbildar sig eller när man får ett ökat ansvar så måste det också märkas i lönekuvertet. Det måste finnas en möjlighet för lärare att kunna göra karriär och utvecklas under hela arbetslivet.

– Dels behöver man ju då kanske knyta den närmare så att lärare också har möjlighet att forska. Det kan också vara så att man får möjligheten att genom ökat ansvar få en annan titel eller ett ökat lönepåslag. Så att man känner när man kommer ut som lärare när man är 26–27 år och ska ha 40 år framför sig – att man kan göra olika saker under de här 40 åren och ändå vara i det pedagogiska yrket.

Så man behöver inte bli skolledare för att göra karriär enligt er?

– Nej, jag tycker inte det. Man kan jobba kvar i undervisningen. Sådana tjänster har funnits tidigare, och finns i dag på några ställen, men jag tycker att det behöver bli mer systematiskt så att det inte bara handlar om att man är lärare eller skolledare – utan att man också kan bli förstelärare till exempel och jobba på andra sätt som lektor.

Kvalitetsuppföljning och stärka läraryrket, är två viktiga delar.

Om du fick chansen att förändra någonting i grunden i svensk skola, och verkligen sätta avtryck – vilket område skulle du välja?

– Jag skulle faktiskt välja två. För att det ena handlar om att bygga vidare på det som regeringen har börjat med i kvalitetsuppföljningar. För jag tycker att alla skolor, oavsett huvudman eller vad de är, ska hålla hög kvalitet och vara bra. Då krävs det tillsyn och kvalitetsuppföljningar – det är en viktig långsiktig fråga.

Hårdare nypor alltså från statens sida?

– Ja, det handlar ju om att man sätter tydliga kvalitetskrav och att man också måste leva upp till dem. För det handlar ju både om eleverna och lärarnas arbetsmiljö det här, och att vi ska kunna klara oss i konkurrenskraft och att när man går ut skolan så ska man ha fullgoda kunskaper. Så att det där är en viktig del.

– Men den andra delen handlar om att verkligen värna lärarna och utveckla den yrkesgruppen. För det är nyckel till framgång i skolan för elever. Då handlar det om alla de delarna som vi har varit inne på: kompetensutveckling, det handlar om löner, och möjligheten att kunna jobba med olika karriärtjänster genom ett yrkesliv. Men det handlar också om att se till att avlasta lärare i sitt arbete. Det kan man göra genom att minska dokumentation men det kan också handla om fler vuxna i skolan som inte är pedagoger. De två delarna, kvalitetsuppföljning och stärka läraryrket, är två viktiga delar.

Har ni bra samordning i Alliansen kring skolpolitiken? Känner ni att ni har fått gehör?

– Jag tycker att Alliansen fungerar bra. I utbildningsutskottet till exempel där de har jobbat tillsammans under många år och utvecklat politiken. Klart att vi nu inför valet här och i reformagendan måste gå fram med en gemensam politik även på skolans område.

Intervjun med Annie Lööf gjordes på Estniska skolan och Storkyrkoskolan i Stockholm den 23 maj 2018.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Mikael Bruér: Länge leve kritikerna!

Blogg

Före detta läraren Mikael Bruér skriver om risken och fördelen med att vara öppet kritisk mot skolan:

Annons
Annons

”Ökad arbetsbörda botar inte lärarbristen”

Debatt

”Ska vi börja undervisa lika många timmar som vi ”slipper” p.g.a. assistenterna, så tvingas vi göra ett sämre arbete och riskerar att bli för stressade för att arbeta kvar”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera
Annons

Här testar lärarna flextid: "Det är precis den riktningen vi vill gå"

Avtal

Karlstad kommun testar flextid för lärarna på vuxenutbildningen i ett år.

Elevassistenter

Var tredje elevassistent försvinner: ”Slår mot eleverna”

Elevassistenter

75 elevassistenter ska bli 25 när Kiruna kommun sparar.

Annons
Annons
Höstbudgeten

Likvärdighetsbidrag krymper med dryg miljard

Budget

Statsbidraget till likvärdig skola blir högre än under 2019, men mindre än aviserat från början.

Regeringen satsar 1 miljard på lärarassistenter

Lärarassistenter

En kvart om dagen räckte inte – nu satsar regeringen mer pengar på assistenter till lärare.

Annons
Jag är lärare

David: Därför är jag lärare

Läraryrket

David Hällman berättar varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Debatt

Debatt: ”Följ varje elevs klassresa”

Debatt

”Följ varje elevs klassresa – så att rätt hjälp snabbt kan komma på plats där det behövs”, skriver Kristina Axén Olin, Moderaternas utbildningspolitiska talesperson.

Kommentera
Läsning

Forskaren om vikande läsning bland unga: Behöver inte vara sant

Läsning

Bara 11 procent av 18-åringarna läser böcker och tidningar dagligen.

Arbetsmiljö

Här ska lärarna kartläggas – timme för timme

Lokalt

Ulricehamns kommun vill under två veckor se vad lärarna gör med sina arbetsdagar.

Ny organisering av lärare

Åsa Fahlén: Nej, förbunden kommer inte slås ihop

Organisering

Kommenterar förvirringen kring beskedet om Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet: "Det är långt ifrån verkligheten".

Lärarförbundet: ”Ett viktigt steg i rätt riktning”

Organisering 

Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand svarar på reaktionerna på den nya organiseringen av lärare.

Lärarfacken öppnar för ny organisering av lärare

Beslut

Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet ska samtala för att hitta konturerna av en ny organisering av lärare.

Skolbibliotek

Här satsar man på skolbiblioteket: ”Läsning har blivit något spännande”

Skolbibliotek

På Elundskolan i Köping har biblioteket blivit en naturlig del av undervisningen. 

Skolans dag

Prisade modersmålsläraren: ”Jag vet att mitt arbete gör skillnad”

Modersmål

Abdul Masih Aphrem på Rågsveds grundskola är Årets språkliga eldsjäl 2019.

Politiker skuggade lärare: ”Känner inte igen mig i bilden av skolan”

Skolpolitik

17 politiker skuggade lärare i klassrummen inför skolans dag.

Nationella prov

Skolinspektionen: Minskad spridning av nationella prov

Nationella prov

Skolor har blivit bättre på att hantera nationella prov, visar en ny granskning.

Arbetsmiljö

9 av 10 lärare får ingen avsatt tid för VFU: ”Ideellt arbete”

VFU

En majoritet av lärarna som agerar VFU-handledare tvingas utföra sitt uppdrag på fritiden, visar en ny undersökning. Ofta utan någon ekonomisk kompensation.

Här får lärarna både tid och betalt för att handleda studenter

VFU

I Finland driver universiteten egna övningsskolor som lärarstudenterna gör sin praktik på.
– Närheten mellan verkstadsgolvet och lärarutbildningen är oerhört värdefull, säger Bernt Klockars som är ledande rektor för Vasa övningsskola.

Hjärnsmart

Nybyggda grundskolan fokuserar på hälsa: ”Vi jobbar hjärnsmart”

Hjärnsmart

Inomhus råder skoförbud och i kafeterian finns bara nyttigheter. Det är några av de nyheter som eleverna i Skurup fått vänja sig vid efter sommarlovet.

Betyg

Rektor höjde betyg trots lärarens protest

Betygsättning

Läraren ombads höja ett F som redan var satt. Läraren vägrade, men rektorn ändrade betyget ändå. Enligt uppgifter till facket är det inte första gången.

Så hjälper de cancerdrabbade elever att klara skolan

Elever med cancer

Specialpedagog Cristina Eklund och neuropsykolog Helena Söderström hjälper cancerdrabbade barn att klara skolgången.

Tipsa oss – vad vill du läsa mer om i Skolvärlden?

Läsning

Vi på Skolvärlden vill veta vad du saknar eller vill läsa mer om i tidningen. Kanske vill du berätta om aktuella problem eller lösningar på din skola?

Arbetsmiljö

Skolflytt av hundratals elever oroar lärare: ”Får inte plats”

Arbetsmiljö

Flytten, som rör 380 högstadieelever, skulle leda till minskad trygghet och ökad risk för konflikter, menar läraren Tomas Antonsson.

Statsbidrag

Lärarjobb i fara efter att statsbidrag plötsligt togs bort

Statsbidrag

Satsning på tvålärarsystem hotas läggas ner och flera lärarjobb kan försvinna. Det kan bli utfallet av att Fagersta kommun blivit av med statsbidrag på över 5 miljoner kronor från Skolverket. 

Blogg

Kornhall: Centerns förslag om obehöriga lärare är en rysare

Blogg

”Om man menar allvar med att göra något åt lärarbristen bör man skriva en lag att staten har ansvaret för lärarkåren och rektorerna, samt att alla kommuner ska ha en statlig skolchef”, skriver Per Kornhall. 

BEO-anmälde läraren

BEO-anmälde läraren berättar: ”Ingen vill utsätta sig i onödan”

Lärares befogenheter

Läraren som ingrep mot en elev och anmäldes av BEO berättar själv om händelsen för Skolvärlden.

Lärare vann i rätten – ändå kräver BEO skadestånd

Lärarbefogenheter

Läraren som ingrep fysiskt mot en stökig elev har friats i såväl tingsrätt som hovrätt, men BEO fortsätter att driva frågan om skadestånd till eleven.

BEO kritiseras inom egna myndigheten

Lärarbefogenheter

16 utredare och jurister inom Skolinspektionen riktar stark kritik mot BEO (Barn- och elevombudet) och menar att den egna myndigheten driver skadeståndsärenden där elever har blivit kränkta alldeles för långt, rapporterar DN. 

Alexander Skytte: ”Kritiken mot BEO missar helheten”

Kritiken mot BEO

”Ser man inte helheten ur fler perspektiv än ett så förstår jag att man är kritisk till BEO:s agerande. Jag personligen tycker det känns bra att vi har ett myndighetsuppdrag vars syfte är att stå upp för barnens rätt”, skriver Alexander Skytte.

Legitimation

Skolverkets satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Karin Boberg: ”Jag är inte bäst på allt och det står jag för”

Blogg

”Ibland kan det vara så att jag helt enkelt inte lägger tid på att installera den där skrivaren eller starta om min dator”, skriver läraren Karin Boberg.

Forskare: Skolpolitiken riskerar driva elever till kriminella gäng

Värdeskapande lärande

Regeringens ensidiga fokus på kunskapskrav och disciplin riskerar att slå ut elever – och kan ytterst driva dem till kriminella gäng, menar forskaren Martin Lackéus som efterfrågar mer värdeskapande lärande. Samtidigt möts debattinlägget av kritik.

Lärare stoppas från att äta i skolmatsalen: ”Blir stökigare”

Skolmat

Lärarna i Kungälv tillåts inte längre köpa skollunch och sitta med och äta i skolmatsalen. Beslutet har väckt skarpa reaktioner bland kommunens lärare.

Lågaffektivt bemötande

LAB-experten: Vi måste bredda bilden av lågaffektivt bemötande

Lågaffektivt bemötande

Verksamhetspedagogen Jennie Linde vill bredda bilden av lågaffektivt bemötande.

Sara Bruun: Lågaffektivt bemötande har kört i diket

Blogg

Sara Bruun bloggar: ”Dessa missförstånd runt vad lågaffektivt bemötande innebär har blivit en katastrof för svensk skola.”

Likvärdighet

Så kan fler pojkar lyckas i skolan

Likvärdighet

Att pojkar som grupp presterar sämre än flickor är ingen nyhet, men skillnaderna ökar. Så hur gör man som lärare för att vända den negativa trenden i klassrummet?

Lovskola

”Är lovskolan ett nytt sätt att frisera måluppfyllelsen?”

Bedömning

Sara Bruun sågar sommarskolan:
”Ingenstans rapporteras sommarskolans resultat in och bestämmelsen om att de nationella proven i årskurs nio ska väga tyngre blev ett slag i luften. Svensk skola kan inte hålla på att jaga ökad måluppfyllelse och nöjda kunder – kunskaperna måste finnas med.”

Debatt

Idrottsläraren larmar: ”Bristen på idrottshallar är akut”

Debatt

”Ska vi skapa framtida förutsättningar för fler att få möjlighet att välja olika sporter och fritidsaktiviteter behövs en rejäl satsning på nya hallar”, skriver idrottsläraren Tommy Lénberg.

Kommentera
Arbetsmiljö

Ny statistik: Sjukfallen ökar bland lärare efter sommarlovet

Arbetsmiljö

När höstterminen startar ökar antalet nya sjukfall bland lärare kraftigt. I vecka 33 är antalet nya sjukfall tre gånger fler än en genomsnittsvecka för yrkesgruppen, visar ny statistik.

Föräldramöte

5 tips till lärare: Så lyckas du med föräldramötet

Föräldramöte

Just nu är det hög tid för föräldramöten i många skolor. Jonas Nilsson, förstelärare vid Stordammens skola i Uppsala, tycker att mötena är viktiga för att skapa samsyn kring lärandet.
Här är hans bästa tips för att få föräldramötet att flyga.

Lärarlöner

”Det är bra med stora löneskillnader”

Lön

Stora löneskillnader mellan lärare är inget problem. Det menar Ulla Hamilton som är vd på Friskolornas Riksförbund.
– Löneskillnader är bra. Det gäller alla yrken.

Friskolan betalar sämst löner – trots storvinster

Friskolelöner

Förstelärare anställda inom Internationella engelska skolan är lägst avlönade bland de största friskolekoncernerna.
Jämfört med sina kollegor inom Kunskapsskolan tjänar de i genomsnitt drygt 70 000 kronor mindre per år.

Så mycket tjänar förstelärarna – skiljer 55 000 kronor i månadslön

Löner

Det skiljer nästan 55 000 kronor i månadslön mellan Sveriges högst och lägst avlönade förstelärare, visar ny statistik som Skolvärlden tagit fram.

Forskning: Digitala lärplattformar ger summativ återkoppling

Bedömning

Återkopplingen i digitala lärplattformar tenderar att bli mer summativ än den som sker analogt. Det visar ny forskning.

Forskning

Forskningsprogram ska skapa tryggare skolmiljö och mindre stress för lärare

Forskning

I Uppsala pågår just nu ett unikt forskningsbaserat program med målet att stärka tryggheten, arbetsron och rutinerna på skolorna. 

Skola får böta för ansiktsigenkänning

Dataskydd 

Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå registrerade närvaro med ansiktsigenkännande kameror. Integritetsintrång, säger Datainspektionen, och utfärdar en sanktionsavgift på 200 000 kronor.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons