Annons
Annie Lööf och Ragnar Sjölander möttes på Storkyrkoskolan i Stockholm.

Annie Lööf: ”Skolan ska vara kvar på kommunal nivå”

Publicerad 15 juni 2018

Relaterat

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under rasterna från lektionerna på skolan. Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet? 
– Det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid, säger Annie Lööf.

Varför ska man som lärare rösta på Centerpartiet om man är intresserad av skolpolitik?

– Först och främst har vi väldigt många engagerade centerpartister lokalt som arbetar med skolfrågorna, och det är ju mycket lokalt som det avgörs hur bra villkor lärarna ska få. Sedan har vi har vi en förståelse för att lärarna är det viktigaste verktyget för att elever ska få framgång i skolan.

– Vi har förslag om hur vi vill ge lärarna ett lönelyft och vi har ett förslag om hur vi vill stärka kompetensutvecklingen, som vi tycker ska vara lika för lärare och skolledare oavsett var man jobbar i landet. Vi har också förslag om fler karriärsystem/karriärtjänster, där vi vill bygga ut karriärtjänsterna upp till 22 000. Men sedan tror jag inte bara det är viktigt för lärare utan något som jag också tror, det kanske ni vet bättre, det är möjligheten att kunna kombinera sitt läraruppdrag på grund- och gymnasieskolan med forskning och samarbeten på universitetsnivå till exempel för att öka attraktiviteten.

Om vi pratar konkreta åtgärder. Vad kan man som rikspolitiker då gör? Kan du lova några åtgärder eller reformer som gör att lärare på klassrumsgolvet märker att nu blir det bättre?

– Vi har ju en lokalt styrd skola på det sättet. Men vi har ju skollagen och läroplanen som är nationellt antagna. Det som jag räknade upp innan är statliga insatser som vi behöver göra för att stärka likvärdigheten. Det handlar om ett statligt grepp kring kompetensutveckling, det handlar om ett statligt grepp kring karriärtjänster och lönelyft.

– Ska lärarna få ett lönelyft så krävs det att vi fyller på skattkistan så att man faktiskt kan höja lönerna.

Men pratar vi då om tydligare riktade statsbidrag som inte kan användas till någonting annat inom skolan?

– Ja, dels har ju Centerpartiet generella statsbidrag där vi lägger betydligt mer än regeringen för att enskilda kommuner ska kunna satsa på det de behöver. Men vi har också utpekade satsningar till just skolan som handlar om karriärtjänster. Som innebär högre lönelyft. Det handlar om kompetensutveckling, som ska vara lika oavsett var i landet man jobbar som lärare. Det är några delar som ska vara riktade satsningar till just skolan.

– Ibland är det svårt för mindre kommuner att klara detta. Jag tycker också att det är viktigt att möjliggöra för ett större samarbete mellan kommuner, att kunna tillhandahålla bra skolor. Det vet jag finns i dag kommunförbund där man bedriver gymnasieskolor till exempel.

Det har varit alldeles för stora förändringar på kort tid

Finns det behov av en större regional styrning av resurser till skolan och hur de fördelas? Och när man pratar regional pratar man också statlig nivå och att staten inrättar myndigheter.

 – Vi tror på att skolan ska vara kvar på kommunal nivå. Däremot ser vi med de här insatserna som Centerpartiet har föreslagit att staten måste ta ett större ansvar för att garantera jämlikhet, och för att se till att lärare, oavsett var man jobbar någonstans, ska få möjligheten att kompetensutvecklas, att kunna hänga med i ny forskning och ny pedagogik till exempel som är väldigt viktigt.

– Någonting som vi också har föreslagit, som också gäller lika överallt, det handlar om att minska administrationen. För den är lika för alla lärare och kan vi plocka bort dokumentation som inte tjänar elevernas kunskapsinlärning och kan vi införa lärarassistenter till exempel som underlättar administrationen, och kan vi anställa fler vuxna i form av elevhälsa, så skulle det också underlätta för lärarna att kunna jobba med sitt kärnuppdrag.

Som lärare upplever man ibland att skolpolitiken är ett väldigt omstritt ämne – då vill jag fråga dig: finns det någonting i regeringens politik som ni tycker är bra och har anslutit er till?

Det är klart att det finns, och det är också viktigt att lyfta fram. Jag tycker till exempel att regeringens arbete med att ge skolinspektionen uppdrag att jobba med kvalitetsuppföljningar, snarare än att jobba med regelefterlevnad, är någonting som är bra. Att man fokuserar just på hur alla skolor ska bli lika bra och att man jobbar med kvalitet och innehåll, det tycker jag är en bra del.

– Sedan tycker jag att det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid. Jag tycker det är viktigt att vi försöker få ner reformtempot. Att göra en del strukturella reformer om det behövs, men sedan att det också får sätta sig så att man också får arbetsro, och för eleverna då studiero. 

Skolkommissionens arbete injicerades av regeringen, men det var inte regeringsledamöter som satt där – finns det någonting i det som ni tycker är riktigt bra?

– Det finns en hel del i Skolkommissionens arbete som är bra. Framförallt för att det har varit företrädare, inte från politiken, utan för professionen som har suttit där. Så skulle jag vilja se inom fler olika politikområden att man lyssnar på professionen. Där finns det ju i Skolkommissionens förslag det här med vikten av att fokusera inte på driftsform alla gånger, utan på innehållet och på lärarna och på kunskapsinhämtningen. Så där finns det en hel del att göra, även om vi inte delar allt så klart.

Det måste finnas en möjlighet för lärare att kunna göra karriär.

Ur Skolkommissionens arbete kom också professionsprogrammet med fyra steg för lärare som man skulle kunna komma upp till under sin lärarbana. Är det något som ni också skulle kunna vara med på?

– Vi tycker att det ska finnas en möjlighet att stärka läraryrkets status. Det är i mångt och mycket därför som lönerna har halkat efter. Vi ser att allt för få söker sig till läraryrket och att allt för få stannar kvar. En del handlar om lönen, och en annan handlar om att när man vidareutbildar sig eller när man får ett ökat ansvar så måste det också märkas i lönekuvertet. Det måste finnas en möjlighet för lärare att kunna göra karriär och utvecklas under hela arbetslivet.

– Dels behöver man ju då kanske knyta den närmare så att lärare också har möjlighet att forska. Det kan också vara så att man får möjligheten att genom ökat ansvar få en annan titel eller ett ökat lönepåslag. Så att man känner när man kommer ut som lärare när man är 26–27 år och ska ha 40 år framför sig – att man kan göra olika saker under de här 40 åren och ändå vara i det pedagogiska yrket.

Så man behöver inte bli skolledare för att göra karriär enligt er?

– Nej, jag tycker inte det. Man kan jobba kvar i undervisningen. Sådana tjänster har funnits tidigare, och finns i dag på några ställen, men jag tycker att det behöver bli mer systematiskt så att det inte bara handlar om att man är lärare eller skolledare – utan att man också kan bli förstelärare till exempel och jobba på andra sätt som lektor.

Kvalitetsuppföljning och stärka läraryrket, är två viktiga delar.

Om du fick chansen att förändra någonting i grunden i svensk skola, och verkligen sätta avtryck – vilket område skulle du välja?

– Jag skulle faktiskt välja två. För att det ena handlar om att bygga vidare på det som regeringen har börjat med i kvalitetsuppföljningar. För jag tycker att alla skolor, oavsett huvudman eller vad de är, ska hålla hög kvalitet och vara bra. Då krävs det tillsyn och kvalitetsuppföljningar – det är en viktig långsiktig fråga.

Hårdare nypor alltså från statens sida?

– Ja, det handlar ju om att man sätter tydliga kvalitetskrav och att man också måste leva upp till dem. För det handlar ju både om eleverna och lärarnas arbetsmiljö det här, och att vi ska kunna klara oss i konkurrenskraft och att när man går ut skolan så ska man ha fullgoda kunskaper. Så att det där är en viktig del.

– Men den andra delen handlar om att verkligen värna lärarna och utveckla den yrkesgruppen. För det är nyckel till framgång i skolan för elever. Då handlar det om alla de delarna som vi har varit inne på: kompetensutveckling, det handlar om löner, och möjligheten att kunna jobba med olika karriärtjänster genom ett yrkesliv. Men det handlar också om att se till att avlasta lärare i sitt arbete. Det kan man göra genom att minska dokumentation men det kan också handla om fler vuxna i skolan som inte är pedagoger. De två delarna, kvalitetsuppföljning och stärka läraryrket, är två viktiga delar.

Har ni bra samordning i Alliansen kring skolpolitiken? Känner ni att ni har fått gehör?

– Jag tycker att Alliansen fungerar bra. I utbildningsutskottet till exempel där de har jobbat tillsammans under många år och utvecklat politiken. Klart att vi nu inför valet här och i reformagendan måste gå fram med en gemensam politik även på skolans område.

Intervjun med Annie Lööf gjordes på Estniska skolan och Storkyrkoskolan i Stockholm den 23 maj 2018.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Facket räknar med besvärlig skolstart

Corona

Pandemin och ett lapptäcke av åtgärder runt om i landet bäddar för en orolig skolstart.

Annons
Annons

Därför ska lärare använda normkritik

Stockholm Pride

Normkritik i klassrummet är en konsekvens av skolans styrdokument och kan dessutom öka ämnesförståelsen, menar läraren Annika Sjödahl.

Annons

Lund vill ha kameraövervakning på alla skolor

Bevakning

Efter ett stort antal skolbränder planerar Lunds kommun för kamerabevakning på samtliga skolor och förskolor.

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons