academedia_replik

Anders Porelius, presscehf på Academedia svarar på kritiken mot företagets jobbannons.

Replik

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken mot företagets jobbannons:
”Annonsen som fått många att ifrågasätta våra värderingar borde aldrig ha publicerats”, skriver han.

Per Kornhall skriver i ett inlägg i Skolvärlden om en olyckligt formulerad jobbannons.

Vi förstår att han och många andra har reagerat över formuleringar i annonsen. Det har vi också gjort.  Annonsen var illa formulerad och innehöll ordval som AcadeMedia inte står för och togs därför bort.

AcadeMedia har tydliga riktlinjer för hur vi uttrycker oss i skrift och bild. I fallet med jobbannonsen har vi brustit i våra rutiner och nu pågår ett arbete för att säkerställa att framtida publiceringar inte gör det. AcadeMedia publicerar årligen flera hundra jobbannonser. Vi har ofta väldigt många ansökningar till våra utlysta tjänster och är en populär arbetsgivare. Skulle vår kultur ligga i linje med den felaktiga annonsen skulle vi ha ett stort problem.

En viktig fråga är hur vi ska förhålla oss till marknadsföring. För några är begreppet känsligt, det är helt uppenbart. Samtidigt handlar det om att berätta om att vi finns, var vi finns, och vad vi kan bidra med. Idag söker vårdnadshavare och elever information på nätet och i sociala medier. Där måste även vi finnas för att kunna hjälpa våra elever och vårdnadshavare i deras olika frågeställningar. Marknadsföring, oavsett om den är analog eller digital, handlar om att lära känna sina målgrupper för att nå ut och för att kunna ge rätt information till rätt person vid rätt tidpunkt, något som både kommunala huvudmän och fristående aktörer arbetar med. Det var det som annonsen skulle handla om.

Den bästa marknadsföringen och när vi blir som mest stolta över vår verksamhet är när våra elever, deras vårdnadshavare, eller våra vuxenstudenter talar väl om oss.

AcadeMedia är övertygade om att bra utbildning kan skapa förändring på riktigt, både för enskilda individer och för hela samhället. Vi välkomnar alltid en debatt om skolan i centrum. Det påminner oss alla om att alltid ha fokus på elevernas bästa.

Annonsen som fått många att ifrågasätta våra värderingar borde aldrig ha publicerats. Inte för att den retat upp personer på sociala medier. Utan för att den går emot det AcadeMedia står för.

Anders Porelius, presschef AcadeMedia

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm