Annons
Foto: Anna von Brömssen

Använd spelen i din pedagogik

Publicerad 27 september 2011

”The Sims”, ”World of warcraft” och ”Counterstrike”. Något abstrakt och främmande för många lärare. Vardag för desto fler elever. Skolvärlden.se reder ut fördelarna med att använda datorspel i klassrummet och guidar bland fallgroparna.

Fakta

FAKTA/Spelande

Obs och tips från Louise Peterson:
• Spelande är ofta svårt att förutsäga och det skapar pedagogiska utmaningar i en skola som måste anpassa sig efter kursplanens mål.
• Spela själv spelet som ska användas i undervisningen så att du vet hur lång tid det tar att spela och vilka olika former spelandet kan ta.
• Alla barn och ungdomar gillar inte att spela datorspel.
• Låt om möjligt eleverna välja det medium som de själva är experter på.
• Ett kommersiellt spel är ofta tidskrävande.
• Fokusera på enskilda komponenter i spelet. Exempelvis kan dagboksfunktionen i ”The Sims” användas för att skapa berättelser som i sin tur kan användas i undervisningen.

Obs och tips från Linda Rausmark:
• Det kan vara nödvändigt att lätta på kontrollen och lägga stoltheten åt sidan.
• Många barn är experter på att spela, ta vara på att du som lärare är expert på pedagogik.
• Många spel har gratis demoversioner som man kan prova på innan man investerar i ett komplett spel.
• Spela, åtminstone demoversionen, för att lättare kunna visa vilka mål du har med aktiviteten.

Länktips: 
Skolverkets hemsida finns ett länkskafferi med 370 träffar under temat spel, lek och lär. 

Barn och ungdomar orienterar sig i låtsasvärldar på datorn, skapar karaktärer som kallas simmar, pratar simlish, bor i förorter till Sim city och betalar för sig med simdaler. Det råder ingen tvekan om att datorspel som ”The Sims” har blivit en naturlig del av barn- och ungdomskulturen, men förtjänar de en plats i klassrummet?

De som förespråkar datorspelens potential för lärande för många gånger en agenda för att driva fram spelen och inte för att lösa ett pedagogiskt problem. Det menar Louise Peterson, gästlärare på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande på Göteborgs universitet och författare till avhandlingen ”Values in play – interactional life with The Sims”.
– Man ska inte tro att datorspel fungerar som en snabb lösning. Bara för att många barn tycker att datorspel är roligt löser inte spel alla problem, säger hon.

Louise Petersons avhandling visar att potentialen för lärande från spel, som ”The Sims”, där spelaren öppet och fritt utforskar en virtuell miljö kan ifrågasättas och problematiseras. Framför allt framhåller hon att den stora friheten i den här typen av spel snarare återskapar än utmanar rådande normer och värderingar. ”The Sims” är ett kommersiellt spel och är inte utvecklat för pedagogiska syften, men Louise Peterson tror att det är möjligt för kreativa lärare att hitta strategier för att även få ”The Sims” att fungera i undervisningen. Men då är det viktigt att läraren har en tydlig idé om vad spelandet ska bidra med för lärandet, och att det finns möjlighet till återkoppling.
– Det finns en motsättning mellan kommersiella datorspel och utbildning som läraren måste möta. Många spel kräver lång tid och spelare söker ett så kallat flyt, när känslan av tid och rum försvinner. Lärande däremot kräver tid att stanna upp och reflektera.

Rapporten, ”Teaching with games”, framtagen i Storbrtannien av forskningsorganet Futurelab, förespråkar användande av kommersiella spel, som ”The Sims”, i undervisningen. Rapporten är finansierad av datorföretagen Microsoft och Electronic Arts och baseras på en ett år lång undersökning av engelsklärares och studenters attityder till att använda kommersiella datorspel i klassrummet. Rapporten kommer fram till att de största hindren för att använda datorspel i klassrummet ofta är bristande utrustning på skolan, svårigheter att få undervisningstiden att räcka till och problem med särskilda spelfunktioner (som att stanna och spara spel). 
Enligt rapporten är lärarens professionella kunskap och förståelse för läroplanen avgörande för hur framgångsrikt spel blir i undervisningen. Däremot är det inte lika viktigt att läraren har en djup förståelse för datorspel.

Linda Rausmark, lärare i engelska för årskurs 6 till 9 på Nybyggeskolan i Västerås, håller med om att lärarens roll som pedagog är viktigare för att lyckas med spel i skolan än att ha lång erfarenhet av datorspel. Hon har använt ”Global Palestine” och ”Playing history”, datorspel speciellt utformade för utbildning, i engelskundervisning och har sett både dess för- och nackdelar.
– Datorer har hängt sig, installationer har krånglat och nätuppkopplingen har inte alltid fungerat. Men eleverna är gladare och kommer oftare i tid till lektionerna. Det blir mer kommunikation och naturligare samtal på engelska jämfört med när böcker används som läromedel, säger hon.

Trots risken för tekniskt strul är både Linda Rausmark och Louise Peterson överens om att teknik och IT måste ha en plats i dagens och morgondagens skola. Louise Peterson menar att skolan borde bli bätte på att ta till vara på den breda mediekompetens som många barn och ungdomar sitter på:
– Spel som en del av IT-teknologin kommer inte att försvinna. Oavsett om lärare vill använda spel i undervisningen, eller bara för att informera sig om barn och ungdomars spelkulturer, behöver de kritiskt förhålla sig till detta. Men också kunskap om hur IT kan användas i pedagogiska situationer.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons