Våld mot lärare

Arbetet bakom journalistpriset – ”Lärarna offer för systemfel”

PeKå journalistpris

Skolvärldens PeKå Englund tar emot Fackförbundspressens journalistpris för sitt arbete med dokumentet om skolattacken i Eslöv.

| Foto: Jonas Fond
Fackförbundspressens journalistpriser 2022

Bästa berättande text

”På ytan en saklig text om arbetsmiljö och facklig strävan i städbranschen. Mellan raderna ett rörande och upprörande drama. Är det så här det går till på Samhall? Du skulle gråta om du visste. Ett reportage som upprättar människors värdighet.”

Bästa avslöjande

”För en djupgående, komplett och drabbande granskning, föredömligt berättad, av en fuskande bransch och en kontrollapparat som havererat.”

Bästa digitala satsning

”Denna gedigna satsning blixtbelyser några av våra vanligaste – och viktigaste – yrkesgruppers tuffa vardag online first, i begreppets mest användarvänliga och omedelbara bemärkelse. Här levandegörs bister statistik och hårda fakta genom personliga berättelser i ögonhöjd och med hjälp av sociala plattformars videofunktionalitet. Det är drabbade, innovativt, och det lockar till mer läsning.”

Bästa fotografi 

  • Micael Carlsson, ”Svindlande höjder”, Arbetet.

”Det sägs att det mesta är en fråga om perspektiv. Och i den vinnande bilden stämmer det mer än väl. Med ett klassiskt bildsnitt och effektfull inramning blir det lilla det stora där industriklättraren sätter fokus på människans balansgång mellan insats och utkomst i arbete – och där den tunna tråden i all sanning är en livlina.”

Bästa kommenterande text

 ”Årets bästa kommenterande text är en blick inåt och tillbaka, men samtidigt högst aktuell och större än en individ. Skribenten bjuder in läsarna till igenkänning och ger dem samtidigt möjligheten att förstå något nytt. Genom starkt berättande och skarp politisk analys lyckas hen på ett ärligt och öppet sätt göra det politiska personligt och det personliga politiskt.”

Bästa illustration

  • Martin Ander, ”Game over?”, Tidningen Vision

”Med humor och igenkänning fångar illustratören artikelns kärnfråga i en bild. Färgerna sprakar och tekniken är driven i den lekfulla tolkningen av en angelägen fråga. Förr eller senare drabbar den oss alla. Vad händer när vi levlar till 65? Blir det Game Over?”

Bästa redigering

  • Peter Önnestam, ”De värsta farorna”, Kommunalarbetaren

”Med en tydlig idé från planering till genomförande förmedlar reportaget en stark känsla av närvaro i tuffa arbetsmiljöer. En på samma gång homogen och varierad layout där formgivaren lagt lika mycket kraft på helhet som på detaljer. Resultatet är ett gediget utfört hantverk som skildrar olyckorna som lurar på jobbet.”

Bästa förklarande text

”Hur ska man komma framåt när något fattas? Är upprepning det rätta sättet? Nej, det hjälpte inte att lärarna larmade gång på gång – den 15-årige eleven knivhögg ändå sin lärare.”

Skolvärldens reporter PeKå Englund vann Fackförbundspressens journalistpris i kategorin ”Bästa förklarande text” med dokumentet om den 15-årige elev som knivhögg sin lärare i skolattacken i Eslöv.
Här berättar han om bakgrunden till artikeln.

Hur värderar du utmärkelsen?

– Det är hedrande att få priset. Fackförbundspressen satsar ju verkligen på genomarbetad journalistik, så det var många bra och angelägna texter som juryn fick läsa. Jag var mer än nöjd redan när reportaget om 15-åringen i Eslöv fick en nominering.

Skolvärldens reporter PeKå Englund fick Fackförbundspressens journalistpris för sitt dokument om skolattacken i Eslöv.

Kan du berätta om artikeln?

– Vi på Skolvärlden hade – precis som så många andra redaktioner – bevakat skolattacken i Eslöv. Det var en väldigt spektakulär nyhetshändelse, men det var svårt att få grepp om motivet. Så jag började läsa förundersökningen av ren nyfikenhet och redan efter ett par hundra sidor kände jag att det kanske kunde finnas något liknade ett systemfel för samhället här.

Retoriska frågan hängde sig kvar

Så då var det bara att skriva?

– Nej, jag hade en tålmodig chef som gav mig förtroende att jobba vidare med de resterande 1100 sidorna när jag ville lägga tid på något jag inte riktigt kunde sätta ord på. Allt jag kunde lova var att jag trodde att det skulle finnas svar på frågorna vi ställde oss i förundersökningsmaterialet.

Hur gick du till väga?

– Jag gjorde en tidslinje och varje gång jag hittade något i förhören som var relevant för skolan och lärarna och 15-åringen som elev lade jag in det i tidsordning. Då klarnade bilden av vad skolledningen och lärarna fått hantera under flera år – och vi fick ett händelseförlopp över hur ofta saker hamnat mellan de så kallade stolarna när det behövdes hjälp från polisen eller socialtjänsten. Men känslan som dröjde sig kvar var en retorisk fråga; ”Hur många gånger måste lärare slå larm innan något görs?”

KLICKA PÅ BILDEN FÖR ATT LÄSA ARTIKELN. Dokumentet om skolattacken i Eslöv belönades med Fackförbundspressens journalistpris i kategorin ”Bästa förklarande text”.

Hade skolattacken kunnat avstyras?

– Det fanns i alla fall flera tillfällen då 15-åringen kunde ha fångats upp. Olika läsare har olika åsikter om när, men det är väldigt sorgligt att det här fick hända. Jag har sett att många tidningar använt artikeln som bakgrund och att texten omnämns som förslag på fördjupande läsning i en rapport om ensamagerande våldsverkare.

Kamraten genomförde nästa attack

Vad har dröjt sig kvar hos dig som reporter?

– Jag tänker åtminstone en gång i veckan på olika detaljer i förundersökningen. Det är de oöppnade breven från socialtjänsten som pojken använt som anteckningsblad i sitt rum. Det är hans 16-årige kamrat som gärningsmannen själv pekar ut som delaktig i planerna i förhör, men sedan tar tillbaka de uppgifterna.

– Det är svårt att ta in att polis och åklagare inte gick vidare med 16-åringen åtminstone när det gällde bevisad hets mot folkgrupp i olika nätforum – och det känns ödesmättat att den kamraten senare genomförde skolattacken i Kristianstad i januari i år.

Artikeln används som bakgrund

Kan din text leda till att något blir bättre?

– Jag har sett att många tidningar använt artikeln som bakgrund i ledartexter med förslag på åtgärder och att den omnämns som förslag på fördjupande läsning i en rapport om ensamverkande gärningsmän. På så sätt kanske den kan bli en liten del i att underlätta för någon annan att göra arbetsmiljön tryggare för elever och lärare.

Någon personlig reflektion avslutningsvis?

– Lärarna och skolan har blivit offer för ett systemfel. Tar vi Eslöv som exempel tycks det inte ha hänt någonting med de poliser som tog ett aktivt beslut att inte göra en husrannsakan i 15-åringens bostad när de fick ett larm några veckor innan skolattacken. Socialtjänsten verkar också gå helt fri och kan dessutom hänvisa till sekretess när det gäller vilka åtgärder de vidtog efter lärarnas larm.

Diffust vilken hjälp lärare kan få

– Men den dag en lärare missbedömer ett hot från en elev och inte gör en orosanmälan, så tror jag åklagaren kommer väcka åtal mot läraren. Det är så tydligt reglerat vilka skyldigheter en lärare har att slå larm, men det tycks vara mer diffust när det gäller vad lärarna kan förvänta sig för hjälp av andra instanser i samhället efter en orosanmälan. Men jag hoppas att jag har fel.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm