labanderita

Övre raden från vänster: Eva Gramblicka, Shaadia Lindfors, Monica Berardi, Gunilla Wardau och Viviana Mazzzei.

Skolbesök

Argentina inspireras av Vittra

La Banderita, en skola utanför Buenos Aires i Argentina, valde Vittraskolorna som förebild i samband med ett utvecklingsprojekt. Nu är skolans representanter på inspirationsbesök på Vittra Jakobsberg.  ​

Den argentinska skolan La Banderita ligger i Nueva Pompeya: en förort i Buenos Aires sydvästra utkanter som sägs vara ”verdadera cuna del tango” – tangons sanna vagga.

Skolan ingår i ett sjuårigt utvecklingsprojekt som huvudstadens utbildningsministerium startat. Syftet är att i förlängningen höja kunskapsresultaten och förbättra det pedagogiska arbetet på stadens alla skolor.

12 skolor har fått välja bland fyra internationella förebilder. La Banderita valde de svenska Vittraskolorna.

La Banderitas rektor, skolledare samt en representant från Buenos Aires utbildningsministerium är nu på plats i Jakobsberg.

Gunilla Wardau, rektor på Vittra Jakobsberg, har just avslutat en av utbildningsdagarna.

– Den argentinska skolan liknar den vi hade i Sverige för 20-30 år sedan. Den är statlig, undervisningen anpassas inte för olika elever och de sysslar fortfarande med väldigt mycket katederundervisning. Vi har ett eget elevhälsoteam för vår skola. De har fem för hela Buenos Aires. De behöver förändringar, säger hon.

De argentinska besökarna har under dagen tittat på Vittras pedagogiska modeller.

– Vi har berättat om våra processer och de har deltagit i verksamheten och på lektionerna, säger Gunilla Wardau.

En av de metoder de pratat om är skolans individuella utvecklingsplanering.

– Alla våra elever har varsin Vittrabok: en sorts specialutformad almanacka med plats för reflektion och kunskapsutveckling. Där kan lärarna och föräldrarna ta del av elevernas reflektioner och kommentera, säger hon.

La Banderitas representanter återvände efter utbildningsdagen till hotellet för att följa upp och bearbeta allt de gått igenom under dagen.

– Sedan ska de använda metoderna på det sätt som passar deras skola, säger Gunilla Wardau.

Men samarbetet är också värdefullt för Vittras verksamhet, menar Gunilla Wardau.

– Det gör att vi synliggör vår verksamhet även för oss själva. Det leder till självreflektion och utveckling även för oss. Men vi hoppas också att det ska leda till olika typer av framtida utbyten, säger hon.

Samarbetet mellan La Banderita och Vittra började redan 2013. Då var det representanter från Vittra som reste till Argentina.

– Anledningarna till att Vittra hamnade på listan är många, säger Frida Gustafsson Wennö, som tidigare arbetat på Vittra, men nu är vd för utbildningskonsultföretaget Tänk Om.

– Det har bland annat att göra med att en av Vittras grundare, Stig Johansson, och Buenos Aires utbildningsminister Esteban Bullrich för flera år sedan möttes i Argentina. Då fick han nys om Vittras verksamhet. Många år senare kontaktades jag av utbildningsministeriet som undrade om vi kunde vara med och sprida Vittras idéer och erfarenhet om svensk skolutveckling i deras utvecklingsprojekt, berättar hon.

Frida Gustafsson Wennö menar att Vittras historik av att vilja ligga i framkant med innovativa lösningar var det som lockade.

– Vi skulle nog kalla det för modernt systematiskt kvalitetsarbete. Att hitta de små innovativa lösningarna i skolans vardag för att hela tiden följa upp och utveckla verksamheterna på nya sätt, säger hon.

Hon åkte därför tillsammans med kollegan Ante Runnquist på utbildningsföretaget RAU till Buenos Aires för att berätta om Vittras arbetssätt. Allt finansierat av utbildningsministeriet i Buenos Aires. Det har hittills blivit tre besök och samarbetet är redan fruktbart.

– Till exempel är deras skoldagar väldigt långa. Lärarna har inte haft tid att mötas. Vi inspirerade dem till hur de organisatoriskt kunde frigöra tid så att lärarna kunde jobba kollegialt en timme i veckan. Nu har de hittat ett sätt att utvecklas och lära av varandra, säger Frida Gustafsson Wennö. 

Kommentera