Lärarmorden

Att komma tillbaka efter tragedin: ”Viktigt att få sörja och må dåligt”

Ola Schönström

Ola Schönström, biträdande föreningsombud för Lärarnas Riksförbund, utanför Malmö Latinskola där två lärare mördades.

| Foto: Andreas Hillergren
Detta har hänt
  • Vid 17-tiden den 21 mars när de flesta lämnat Malmö Latinskola för dagen går en 18-årig elev till våldsam attack mot två kvinnliga lärare. Därefter ringer han själv SOS och berättar vad han gjort.
  • 17.12 får polisen larm om ”pågående dödligt våld” och tio minuter senare grips förövaren på tredje våningen i anslutning till de två svårt skadade lärarna, båda i 50-årsåldern. Polisens insatsstyrka beslagtar flera tillhyggen.
  • De båda lärarna rapporteras avlidna senare under kvällen.
  • 18-åringen häktas på onsdagen på sannolika skäl misstänkt för två mord. I förhör har han erkänt dådet, beskrivit förloppet och även redogjort för sina motiv, fakta som i dagsläget är okända utanför utredningen.

En månad efter dubbelmordet på två lärare på Malmö Latinskola jobbar lärare, elever, fack, skolledning och förvaltning för att hitta tillbaka till en fungerande vardag.
– Man vill komma tillbaka och göra sitt jobb och hitta någon typ av normalitet. Men det kommer att ta tid för många, och det är helt rimligt, säger Ola Schönström på Lärarnas Riksförbund.

Tysta klassrum. Tysta lärarrum, korridorer och kontor. På tisdagen den 22 mars lade sig tystnaden över Malmös skolor då lärare, elever och personal stannade upp där de satt eller stod och höll en tyst minut för de två lärare som dagen innan dödats av en elev på gymnasieskolan Malmö Latinskola.

För var och en av de närmast anhöriga är det en familjemedlem som aldrig kommer hem och ett liv som aldrig blir detsamma. För de närmaste arbetskamraterna är det två vänner och kollegor som ryckts från världen, och för alla lärare i Malmö och hela Sverige är det två yrkeskollegor som mötte döden på jobbet.

Efter en minut i tyst kontakt med det obegripliga försökte var och en gå vidare med sin dag.

– Jag upplevde den tysta minuten i arbetsrummet tillsammans med kollegor. Sedan kom verkligheten tillbaka. Mitt i det här bisarra hade jag prov med klassen en kvart senare. Jag tror knappt att jag hade kunnat gå tillbaka och ha vanlig undervisning efteråt, säger Ola Schönström, biträdande föreningsombud för Lärarnas Riksförbund i Malmö.

Jobbar varje dag med sin sorg

I skrivande stund är det tre veckor och två dagar sedan våldsdådet ägde rum, och i Malmö är det många på skolorna som är långt ifrån en fungerande vardag.

– När det gick upp för oss vad som hade skett var det… chock. Total chock. Det gick inte att sätta ord på, och det går fortfarande inte att sätta ord på. Det är fruktansvärt. Man tänker på de anhöriga, och på vänner och kollegor. Det är ingen arbetsplatsolycka, de har blivit mördade. Det är för mig och oss och för alla andra helt obegripligt, säger Ola Schönström.

En knapp månad efter attacken är det inte längre någon på skolan som är sjukskriven och hemma på grund av det inträffade, men det betyder inte att jobbet rullar på som vanligt. Både kollegorna på Latinskolan och de som lärt känna de avlidna genom medlemskapet i Lärarnas Riksförbund jobbar med sin sorg vare dag.

– Många av dem som jobbade närmast de avlidna mår enormt dåligt. Man kanske jobbar på en stund men så kommer det här över en igen. Flera personer har beskrivit det som en overklighetskänsla – har det här verkligen hänt? Den här händelsen kommer att prägla de närmaste åren för kollegorna och skolledningen på Malmö Latin, säger han.

Viktigt att det får ta tid

Malmö Latinskola har över 1 000 elever och mycket personal. Ola Schönström säger att storleken gör att det finns arbetslag och program på skolan som har lättare att i ett tidigare skede gå vidare med undervisning, medan andra som jobbat närmare de omkomna kommer att behöva stödinsatser under längre tid.

– Normaliteten eller vardagen kommer att komma tillbaka, men det är viktigt att det får ta den tid som krävs för dem som behöver det.

”Sorg är individuell och den diskussionen har vi haft med arbetsgivaren från början”, säger Ola Schönström. Foto: Andreas Hillergren

Han är själv gymnasielärare i samhällskunskap på Malmö Borgarskola, en av de så kallade cityskolorna som har ett nära samarbete med Latinskolan. Som biträdande föreningsombud för LR har han allt sedan tragedin ägde rum varit engagerad i samtal med såväl medlemmar som med Latinskolans skolledning, förvaltningen och andra fackförbund.

– Från ett tidigt skede har vi arbetat aktivt tillsammans med framför allt förvaltningsledningen och även med skolledningen för att hitta stöd. Jag måste säga att arbetsgivaren har varit väldigt lyhörd för våra synpunkter och snabbt etablerat ett bra stödarbete för lärare, skolledning, annan personal och elever, säger han.

– Det handlar om att hitta former att klara av vardagen och hur återgång i arbete kan se ut. Lärare ska inte behöva känna sig ensamma med känslorna – behöver man ska det finnas en jour att ringa till, samtalsstöd via företagshälsan och möjlighet till avlastning. Man har stärkt upp bemanning med mera externt folk och seniora medarbetare som har kunnat ta över när lärare inte har förmått.

Alla reagerar inte på samma sätt

I samtalen med förvaltningen har LR påtalat vikten av att fortsätta vara vaksam på personalen under en längre period. Det handlar delvis om ett sorgearbete och alla reagerar inte på samma sätt, samtidigt.

– När adrenalinet lägger sig efter en period kommer tröttheten in, och vissa kanske först då känner att det blir övermäktigt. Sorg är individuell och den diskussionen har vi haft med arbetsgivaren från början.

Morden, tillsammans med flera tidigare uppmärksammade våldsdåd på skolor det senaste året, bland annat i Eslöv, Kristianstad och Varberg, har väckt liv i debatten om säkerheten i skolan och specifikt om lärares utsatthet.

– Det här kommer alltid upp när det händer saker, men i det här fallet har vi inte diskuterat det än. Var sak har sin tid, och just nu är inte tiden inne för att springa snabbt för att hitta lösningar som verkar vettiga i stunden men som kanske inte är det man behöver i längden, säger Ola Schöström.

Måste sörja och få lov att må dåligt

Han tror att det kan finnas en instinktiv vilja att peka ut något eller någon som problemet, men att sådant tänkande inte tar hänsyn till hur komplex situationen är, och i värsta fall kan förvärra situationen.

– Det blir så lätt att någon ska ställas till svars och man vill ha snabba enkla lösningar, men det finns ingen snabb enkel lösning. Det måste ta tid. Dessutom hjälper det inte att peka. Händelsen har redan hänt, och det är tragiskt. Det är två kollegor och lärare som inte kom hem. Det är jätteviktigt att de anhöriga och nära kollegorna kan sörja och får lov att må dåligt.

Dådet på Latinskolan var den tredje attacken mot lärare i Skåne på ett år. Vad tänker du om det?

– Helt ärligt vet jag inte. Tre dåd i Skåne på kort tid… det är klart att det väcker någon form av fundering, men jag vet inte om det spelar någon roll om det är i Skåne eller någon annanstans i Sverige. Det finns möjligen kollegor som känner en större oro och förväntar att man sätter in åtgärder, men det har nog inte att göra med att det är i Skåne, säger han.

Diskussion om åtgärder

– Det är så lätt att göra skolpolitik av tragiska händelser, och av respekt för alla inblandade så känns det fel. Samtidigt behöver man nog titta på hur skolan är organiserad för att ge ett bättre arbetsklimat, som i sin tur kanske skapar en större trygghet.

Hur menar du då?

– Skolans organisation är en ekonomisk fråga. Med minskade eller ansträngda resurser och stora undervisningsgrupper redan från grundskolans tidiga år ökar risken för att enskilda elever försvinner i mängden. Om vi hela tiden landar i att ekonomiska faktorer styr, kan det hända att vi missar elever som hade kunnat följas upp tidigare, säger Ola Schönström och tillägger:

– Det är inte säkert att det överhuvudtaget löser den här typen av frågor. Diskussionen behöver fortsätta om vilka åtgärder man eventuellt kan behöva för att minska risken att sådant här händer igen, men vi har inte haft konkreta samtal om det än.

Öppna för att lyssna och förstå

I chocken och sorgen är alla de samtal som har förts på olika nivåer i Malmös skolvärld efter händelsen något Ola Schönström bär med sig som ett litet ljus i mörkret.

– Mitt i all tragik har man velat träffas, prata, lyssna. Att vi som lärare, ledning, facklig organisation och arbetsgivare faktiskt är öppna för att lyssna och förstå varandra, det är betydelsefullt, säger han.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm