Annons
Läsforskaren Barbro Westlunds senaste produkt är en ny kunskapsöversikt över läsförståelse. Se illustrationen på nästa sida. Foto: Annika af Klercker

Barbro Westlunds profiler får elever att läsa och lära

Publicerad 5 december 2016

Relaterat

Lågpresterande elever står för den stora höjningen av Pisas läsförståelseresultat.
– Det är väldigt positivt, säger läsforskaren Barbro Westlund, aktuell som författare till Skolverkets nya kunskapsöversikt ”Läsa och förstå”.

Barbro Westlund lyfter fram flera glädjeämnen i Pisa-rapportens läsförståelsedel.

– Fler klarar den grundläggande nivån och gapet mellan pojkar och flickor har blivit mindre. Det är glädjande och det borde man prata om på skolorna. Svenska lärare ska ha en eloge för det här. Och jag hoppas verkligen att det inte blir ett politiskt slagträ. Ingen enskild person kan påstå att ”det här beror på att jag gjorde det eller det”. Det är många personer tillsammans, säger hon.

Samtidigt pekar hon på behovet att jobba mot den bristande jämlikheten.

– Risken är att det slår tillbaka längre fram. Jag är väldigt nyfiken på Pirls-undersökningen av fjärdeklassares läsförmåga som presenteras nästa år. Man vågar inte sia om någonting men det skulle förvåna mig om det inte blir en uppgång där också. Jag tror att det här med att undervisa i läsförståelsestrategier inleddes tidigare för de yngre eleverna.

Läsförståelse är ett väldigt komplext begrepp, och man lägger olika betydelser i det. Men det handlar om mötet mellan läsaren och texten där det sker ett meningsskapande, säger Barbro Westlund.

För att en elev ska kunna ta till sig en text krävs att två grundläggande förmågor fungerar. Dels avkodningen – förmågan att översätta bokstäver till ord och meningar – dels läsförståelsen – att förstå vad orden och meningarna faktiskt betyder.

I kunskapsöversikten definierar Barbro Westlund utifrån den grunden de fyra olika ”läsprofiler” du ser i illustrationen här bredvid.

I ruta 1 (se illustrationen till vänster) finns de elever som både har god både avkodning och läsförståelse, där allt är frid och fröjd.

I ruta 2 finns de som har problem med avkodningen men som trots det har god läsförståelse. Om de får den extra tid de behöver för avkodningen är de med på sammanhangen och kan resonera kring texten.

Ruta 3 är för de elever som har svårt med både avkodning och förståelse.

– Man kan inte läsa fel på hur många ord som helst utan att läsförståelsen faller. Inom den här gruppen finns elever med stora utmaningar. Här gäller att träna på fonologin, säger Barbro Westlund.

Men så finns en profil – i ruta 4 – som fått mer uppmärksamhet på senare år: de elever som har god avkodningsförmåga men bristande läsförståelse.

I mellanstadiet blir texterna så annorlunda och utmanande. Det är då det blir viktigt med lässtrategier

– Det kan ta tid att upptäcka att elever i den här gruppen har problem – de läser ju flytande. Men när man börjar skrapa på ytan så märker man att de inte förstår vad de läser.

Vissa elever i den här gruppen kan gå genom större delen av grundskolan utan att problematiken upptäcks, vilket Barbro Westlund tror är en del av förklaringen till Sveriges låga resultat i Pisa. Men ofta märker läraren att något inte stämmer runt tioårsåldern.

– I mellanstadiet blir texterna så annorlunda och utmanande. Det är då det blir viktigt med lässtrategier, och det kan det handla om att man inte har ett tillräckligt stort ordförråd för de ämnesspecifika texterna.

Det är fortfarande inte alla ämneslärare som anammar tanken på att de ska jobba med språkutveckling och läsförståelse. Men Barbro Westlund menar att det är helt nödvändigt.

– Läsförståelsen är ämnesspecifik och alla lärare ska vara språkutvecklare. Det har funnits en missuppfattning att det betyder att alla lärare ska vara svensklärare, men det har vi aldrig sagt i den här forskningen. Det finns ett rikt språk i alla ämnen och det kan inte vara upp till svenskläraren att lära ut allt detta, säger hon.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Skolmarschen

Här möter Anna Ekström personerna bakom Skolmarschen: ”Jag är bekymrad”

Nedskärningar

Här möts Skolmarschens initiativtagare och utbildningsminister Anna Ekström för att diskutera nedskärningarna i skolan.

Annons
Annons
Ny i yrket

Mentorsnätverk stöttar nyexade lärare

Ny i yrket

Lärarna Anette Malby och Eva Rosell har på egen hand startat upp ett mentorsnätverk som ska hjälpa nyutbildade lärare. 

Annons
Arbetsmiljö

Fuktskadad skola fick stänga igen: ”Halva personalen mår dåligt”

Arbetsmiljö

Andningssvårigheter, torra ögon och eksem. Den dåliga luften på särskolan i Lysekil har fått skyddsombudet att stänga verksamheten. 

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Andria Zafirakou fick många erbjudanden efter Global Teacher Prize men har valt att jobba kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

Efter kritiken: ”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons