Kristianstad 2016-11-16SkolvärldenFoto: Andreas Hillergren

Läsforskaren Barbro Westlunds senaste produkt är en ny kunskapsöversikt över läsförståelse. Se illustrationen på nästa sida.

| Foto: Annika af Klercker
Läsförståelse

Barbro Westlunds profiler får elever att läsa och lära

Lågpresterande elever står för den stora höjningen av Pisas läsförståelseresultat.
– Det är väldigt positivt, säger läsforskaren Barbro Westlund, aktuell som författare till Skolverkets nya kunskapsöversikt ”Läsa och förstå”.

Barbro Westlund lyfter fram flera glädjeämnen i Pisa-rapportens läsförståelsedel.

– Fler klarar den grundläggande nivån och gapet mellan pojkar och flickor har blivit mindre. Det är glädjande och det borde man prata om på skolorna. Svenska lärare ska ha en eloge för det här. Och jag hoppas verkligen att det inte blir ett politiskt slagträ. Ingen enskild person kan påstå att ”det här beror på att jag gjorde det eller det”. Det är många personer tillsammans, säger hon.

Samtidigt pekar hon på behovet att jobba mot den bristande jämlikheten.

– Risken är att det slår tillbaka längre fram. Jag är väldigt nyfiken på Pirls-undersökningen av fjärdeklassares läsförmåga som presenteras nästa år. Man vågar inte sia om någonting men det skulle förvåna mig om det inte blir en uppgång där också. Jag tror att det här med att undervisa i läsförståelsestrategier inleddes tidigare för de yngre eleverna.

Läsförståelse är ett väldigt komplext begrepp, och man lägger olika betydelser i det. Men det handlar om mötet mellan läsaren och texten där det sker ett meningsskapande, säger Barbro Westlund.

För att en elev ska kunna ta till sig en text krävs att två grundläggande förmågor fungerar. Dels avkodningen – förmågan att översätta bokstäver till ord och meningar – dels läsförståelsen – att förstå vad orden och meningarna faktiskt betyder.

I kunskapsöversikten definierar Barbro Westlund utifrån den grunden de fyra olika ”läsprofiler” du ser i illustrationen här bredvid.

I ruta 1 (se illustrationen till vänster) finns de elever som både har god både avkodning och läsförståelse, där allt är frid och fröjd.

I ruta 2 finns de som har problem med avkodningen men som trots det har god läsförståelse. Om de får den extra tid de behöver för avkodningen är de med på sammanhangen och kan resonera kring texten.

Ruta 3 är för de elever som har svårt med både avkodning och förståelse.

– Man kan inte läsa fel på hur många ord som helst utan att läsförståelsen faller. Inom den här gruppen finns elever med stora utmaningar. Här gäller att träna på fonologin, säger Barbro Westlund.

Men så finns en profil – i ruta 4 – som fått mer uppmärksamhet på senare år: de elever som har god avkodningsförmåga men bristande läsförståelse.

I mellanstadiet blir texterna så annorlunda och utmanande. Det är då det blir viktigt med lässtrategier

– Det kan ta tid att upptäcka att elever i den här gruppen har problem – de läser ju flytande. Men när man börjar skrapa på ytan så märker man att de inte förstår vad de läser.

Vissa elever i den här gruppen kan gå genom större delen av grundskolan utan att problematiken upptäcks, vilket Barbro Westlund tror är en del av förklaringen till Sveriges låga resultat i Pisa. Men ofta märker läraren att något inte stämmer runt tioårsåldern.

– I mellanstadiet blir texterna så annorlunda och utmanande. Det är då det blir viktigt med lässtrategier, och det kan det handla om att man inte har ett tillräckligt stort ordförråd för de ämnesspecifika texterna.

Det är fortfarande inte alla ämneslärare som anammar tanken på att de ska jobba med språkutveckling och läsförståelse. Men Barbro Westlund menar att det är helt nödvändigt.

– Läsförståelsen är ämnesspecifik och alla lärare ska vara språkutvecklare. Det har funnits en missuppfattning att det betyder att alla lärare ska vara svensklärare, men det har vi aldrig sagt i den här forskningen. Det finns ett rikt språk i alla ämnen och det kan inte vara upp till svenskläraren att lära ut allt detta, säger hon.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm