Annons

BEO-anmälde läraren berättar: ”Ingen vill utsätta sig för sådant här i onödan”

Publicerad 2 september 2019

Relaterat

Det uppmärksammade fallet där en lärare ingrep fysiskt mot en stökig elev har drivits ända till Högsta Domstolen av Barn- och elevombudet – trots skarp kritik.
För Skolvärlden berättar läraren Anders för första gången själv om händelsen. 

Skolvärlden har tidigare skrivit om den uppmärksammade så kallade ”soffincidenten” som debatterats flitigt både på ledarsidor och i riksdagen och som lett till stark kritik av Barn- och elevombudet. 

Bakgrunden är en händelse i november 2017 då två elever blockerade framkomligheten i rasthallen på en högstadieskola genom att ställa dit en soffa. Två elever låg i soffan och vägrade flytta på sig trots upprepade tillsägningar från personal. Läraren Anders* som skyndade mellan två lektioner ingrep då fysiskt genom att ta ett grepp runt huvudet och armen på den ena eleven och drog denne ur soffan. Det gjorde att han anmäldes, både till polisen och barn- och elevombudet.

– Jag blev väldigt förvånad måste jag säga. Nittionio föräldrar av hundra hade tyckt ”vad fan, flytta på dig när läraren säger till dig”. Blockera inte en gång där alla ska gå. 

Det har gått två år sedan händelsen, men än är efterspelet inte över. Polisen la ner utredningen men Barn- och elevombudet krävde att kommunen skulle betala 10 000 kronor i skadestånd till eleven för kränkning. Kommunen överklagade och vann i tingsrätt och hovrätt, men fallet är överklagat till Högsta Domstolen som ännu inte tagit beslut om man ska ta upp fallet.

– Det är klart att man tänker på det, även om man inte gör det hela tiden så är det klart att det har varit småjobbigt.

Han menar dock att han hela tiden haft stöd.

– Alltifrån städerska och vaktmästare till lärare och rektorer har gett ett bra stöd, liksom skolledningen och kommunchefen. Dels har de tagit kontakt och pratat med mig och sedan har de varit på plats vid rättegången för att visa sitt stöd.

Man sätter inte sig och blockerar hela rasthallen så att folk inte kan komma förbi. Det är inget att diskutera.

Men händelsen har påverkat kollegorna.

– Många av mina kollegor säger ju efter det här att de kommer titta åt ett annat håll och att de inte kommer göra något när situationen uppstår. Det är ingen som vill utsätta sig för sådant här i onödan.

Håller du med om att eleven kränktes i det här fallet?

– Nej, jag kan inte se det. För mig var gränsen här, man sätter inte sig och blockerar hela rasthallen så att folk inte kan komma förbi. Det är inget att diskutera. Det var det Barn- och elevombudet ville att vi skulle ha diskuterat längre, men man kan inte diskutera allt in absurdum. Det här var så tydligt. 

En anledning till att Barn- och elevombudet har valt att driva fallet är att den här eleven hade en handlingsplan som involverade lågaffektivt bemötande. Hur har ni arbetat med det på skolan?

– Innan dess var det bara de lärare som hade eleven i undervisningen som kände till det. Jag själv kände inte till eleven eftersom det är en stor skola. Men efter att det här hände så har vi fått reda på hur man ska bemöta den här eleven.

Men har ni arbetat på skolan i stort med lågaffektivt bemötande?

– Nej, men vi pratar ju såklart om hur man bemöter olika elever som individer. Jag har jobbat på särskolan i många år och vet att alla elever är oerhört olika – oavsett om de har samma diagnos.

Att situationen överhuvudtaget uppstått tror Anders har sin förklaring i hur skolan i Sverige idag organiseras.

– Jag har varit lärare sedan 80-talet och ett problem idag är ju att vi blandar alla olika typer av elever i samma grupper. Då uppstår de här problemen lätt. Förr hade man särskilda undervisningsgrupper. Sedan vet man ju hur ungdomar är, de söker gränser hela tiden och flyttar vi på gränserna – då flyttar ungdomarna också fram sina gränser hela tiden.

Hur känns det att fallet kanske ska upp i Högsta Domstolen?

– Det känns delvis som ett slöseri med resurser, för jag vet hur mycket problem samhället har med kriminalitet och dylikt och det här tar massor av tid och resurser. Samtidigt förstår jag att det är bra med ett prejudikat, men jag tycker att de två domarna från lägre instanser har varit så oerhört tydliga så jag tycker egentligen inte att det ska behövas.

De som jobbar med Barn- och elevombudet verkar inte ha jobbat inom skolans värld.

I efterspelet har fallet fått massiv uppmärksamhet i media, blivit föremål för interpellationer i riksdagen och regeringen säger att de framöver ska se över rollfördelningen mellan BEO och Skolinspektionen. Anders själv är kritisk till BEO.

– Jag upplever att de som jobbar med Barn- och elevombudet inte verkar ha jobbat inom skolans värld. Det är den enkla sanningen.

När vi tidigare varit i kontakt med en annan BEO-anmäld lärare så var hon kritisk mot att hon aldrig hördes. Blev du hörd?

– Nej, inte förrän det var rättegång. I första instansen är det bara BEO som dömer och då blev kommunen skyldig att betala 10 000 kronor. Vid det tillfället hade de inte hört ett ljud från mig vilket jag tycker är lite konstigt eftersom man väl aldrig dömer någon ohörd.

Har du något råd till andra lärare om man blir anmäld – vad ska man göra?

– Nummer ett är att man måste hjälpas åt som kollegor. Vi hade också pratat om det här på skolan innan den här händelsen, att vi måste hjälpas åt om någonting sådant här händer och vara tydliga med att det är fel. Då är det inte bara en lärare som tycker det, utan då är det alla lärare som kollegium.

  • Anders heter egentligen något annat.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kommunen erbjöd politiker coronaskydd – men lärare nekades

Corona

"Jag blir både förbannad och fundersam", säger LR:s Niclas Wahlgren.

Annons

Bildlärarens brev till Skolverket: "Efter oron kommer ilskan"

Öppet brev

"Dessa förändringar innebär en katastrof för bildlärarkåren", skriver bildläraren Ann-Sofi Viklund.

Kommentera
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Annons
Annons

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons