Annons
Lärare har rätt att ingripa fysiskt – men inte för hårt.

”Det finns en rädsla för att ingripa”

Publicerad 3 juli 2019

Fakta

BEO:s slutsatser

BEO Caroline Dyrefors Grufmans punkter för hur skolpersonal bör agera.

  • Stor restriktivitet kring fysiska ingripanden
  • Personalens agerande får inte vara mer ingripande än nödvändigt
  • Åtgärden måste avse ett ingripande under kort tid
  • Åtgärden får inte utgöra en kroppslig bestraffning

Relaterat

Vad får lärare göra och inte göra i klassrummet för att upprätthålla trygghet och studiero?
– Det finns en rädsla för att ingripa, säger läraren och skoldebattören Isak Skogstad.

Lärare har att förhålla sig till lagar och styrdokument för att hantera stökiga situationer i klassrummet. Skollagen innehåller förbud mot all typ av kränkning av elever, samtidigt som skolpersonal har både rätt och skyldighet att ingripa för att upprätthålla ordningen i klassrummet. Det gäller allt ifrån att ge rätt stöd till rätt elev till rent fysiska ingripanden när det behövs. Formellt ligger det största ansvaret på huvudmännen, men i stunden är det den enskilda läraren som måste agera.

– Det här är inte helt enkelt. Det är regler som ska tolkas, och ibland går de stick i stäv med varandra. Men i grunden har vi barnkonventionen. Vad vi än hittar på i det här landet får man inte fatta beslut i strid med den, säger Caroline Dyrefors Grufman, Barn- och elevombud (BEO).

Förra året fick BEO in 800 hundra anmälningar från elever som anser sig ha utsatts för kränkningar. Av de ledde 73 stycken till krav på skadestånd från huvudmannen, varav 60 handlade om personal som agerat fel.

Skolvärlden har tidigare skrivit om att många lärare drar sig för att ingripa vid bråk. Det finns en osäkerhet kring vad som gäller rent juridiskt, men också en rädsla för att bli anmäld även om man håller sig inom ramarna.

– Det finns en rädsla för att ingripa. Det är svårt att avgöra i stunden vad situationen kräver, men det gäller ju att använda sitt förnuft. Alla lärare vill eleverna väl, men ibland handlar det om att skydda den som är utåtagerande och kanske andra också. Problemet är att det finns en anmälningskultur. Det gör att lärare står i stundens hetta och undrar ”vad ska jag göra”, ”vad kan jag göra”, säger Isak Skogstad, lärare och skoldebattör.

Något annat blir tydligt i statistiken från BEO. Av de 60 anmälningar som ledde fram till skadestånd i fjol gällde endast 20 stycken legitimerade lärare. En överväldigande majoritet av fallen läggs alltså ner, och två av tre gånger som det faktiskt går hela vägen till skadestånd handlar det om personal som saknar utbildning och behörighet. På anmälarsidan är elever med olika typer av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) överrepresenterade.

– Det är det förebyggande arbetet som måste stärkas. Huvudmannen ska se till att lärare har de förutsättningar de behöver för att bedriva undervisning. Det kan inte vara lätt att vara lärare med en stökig elev i sitt klassrum och inte veta vad man får och inte får göra. Där ska huvudmannen ha sett till att rätt resurser finns på plats, säger Caroline Dyrefors Grufman.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons