Annons
Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet. Foto: Örebro Universitet/Maria Elisson

Betygsforskaren: Så påverkar corona kunskapsinlärningen

Publicerad 26 mars 2020

Relaterat

Mer distansundervisning, inställda nationella prov och klassrum som gapar tomma. 
Många oroas just nu över hur coronaviruset kommer att påverka elevernas kunskaper. 
– Om situationen kvarstår till sommaren så kommer det bli tufft att bedöma eleverna lika rättvist, säger Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet.

Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet, har följt utvecklingen och den rådande kunskapsdebatten. Han tror till att börja med att beslutet att ställa in nationella proven en termin inte kommer att ha någon stor betydelse i slutändan.

– Det finns utvärderingar där 75 procent av lärarna säger att nationella proven visar något man redan visste om eleverna och att lärarna har tillräckligt med bedömningsunderlag ändå. Däremot leder beslutet till att det blir svårt att göra systematiska uppföljningar, som skolmyndigheterna gör, över betygsinflationen. 

Samtidigt kommer det att uppstå flera svårigheter i gymnasieskolan då man gör allt på distans, menar han.

– I den situationen som är just nu kan man som lärare alltid vara osäker på vem det är som egentligen har gjort uppgiften. Det är lättare för lärare att verkligen kontrollera att det verkligen är rätt elev som svarar när man möts i ett klassrum och har prov än när man har hemuppgifter. 

Tror du att coronaviruset kommer att påverka svenska elevers kunskapsinlärning negativt i längden?

– Det beror helt på hur länge coronaviruset kommer att dra ut i tid. Jag tror att lärare kommer att ha tillräckliga bedömningsunderlag, givet då att distansundervisningen fungerar, för att kunna göra en rättvis bedömning. Om situationen kvarstår till sommaren så kommer det bli tufft att bedöma eleverna lika rättvist, säger Christian Lundahl och fortsätter:

– Sedan finns det så klart moment som inte kommer att gå att undervisa och på lång sikt kan det bli svårt att ta igen det. Men om säger att gymnasierna öppnar upp igen efter påsk så tror jag att man kan ta igen det som inte har gått att bedriva över distans.

Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén har tidigare varnat för det kunskapstapp som coronakrisen riskerar att förorsaka, lärare räds över att det inte går att hålla samma kvalitet som i den reguljära undervisningen och samtidigt rapporteras det runt om i landet om en väldigt ansträngd situation för de som fortfarande är igång i grundskolan.

Hur ser du på oron som målas upp? 

– Jag vill tro att elever på gymnasiet klarar av att hålla en bra studiedisciplin under en period. Skulle det vara så att man inte får med sig allt nu, så tror jag att det går att reparera. Jag tror inte att det här spelar så stor roll att det kommer försämra möjligheterna för eleverna att klara sig i framtiden eller inte. Det som eleverna förlorar nu är kunskaper som man kan arbeta hem i senare studie- och arbetsliv, säger Christian Lundahl.

Skulle eleverna inte komma tillbaka till skolan förrän efter sommaren finns det däremot en stor risk för att det skulle kunna leda till negativa effekter, tror han.

– Det har skapats ett naturligt experiment där man i framtida internationella kunskapsmätningar kommer kunna se om det har spelat någon roll i de länder där man stängt ner skolan tidigt – som Norge, Danmark, Tyskland. Jag tycker att det ska bli väldigt intressant att se vad effekterna blir av att olika länder gör på olika sätt.

Tror du att det kommer att synas i de länderna i framtiden?

– Jag är tveksam till att det får stora effekter. Jag underskattar givetvis inte betydelsen av skolan för lärandet, men jag tror att man kommer kunna hämta igen det mesta framöver. 

Christian Lundahl påpekar samtidigt att det är viktigt att lärare systematiskt utvärderar vad det är som man inte har kunnat arbeta med i undervisningen – så att man vet exakt vad det är man behöver gnugga lite extra på när man väl kan ha ordinarie undervisning igen. 

– Skulle det sedan visa sig att det är vissa kunskapsområden där de inte riktigt kan lita på elevernas resultat på distansuppgifter, då får man sätta in ett extra kunskapsprov i maj eller när det nu kan bli. Detta kan bli extra viktigt i sista året på gymnasiet då eleverna ska få sina slutbetyg. 

Vad mer bör lärare tänka på just nu för att underlätta situationen gällande att bedöma elevernas kunskaper?

– Det är viktigt att lärare redan nu tittar på vad det är för underlag man behöver få in. Sedan tänker jag att det är bra om man löpande gör formativa bedömningar tillsammans med eleverna och frågar hur de tycker att det har fungerat och följa upp deras reflektioner. Det är viktigt att ha diskussioner kring hur det fungerar.

Christian Lundahl menar att man inte får glömma bort att också se den nuvarande situationen som en möjlighet för lärare att lära sig undervisa och jobba på andra sätt.

– Det kan finnas saker i det man nu gör som faktiskt är bättre än det man tidigare har gjort i sin undervisning. Många har nog tvingats att tänka om kring undervisningsupplägg och vilka uppgifter som studenterna får. Man kan inte säga att allting blir sämre nu utan det blir annorlunda och då är det viktigt att utvärdera situationen efteråt. För det här kan uppstå igen i framtiden och då är det viktigt att man har tagit lärdom av hur man bäst kan jobba om en skola behöver stänga ner under en längre period. 

Hur länge måste coronakrisen hålla på för att man faktiskt ska kunna se att situationen påverka kunskapsinlärningen negativt?

– Svårt att svara på. Men det som man vet är effekter av sommarlovet. Där kan man se att ett långt sommarlov har negativa effekter framförallt inom matematik, därför att eleverna inte räknar matematik på sommaren. Men man ser också att eleverna tar igen kunskaperna. 

Detta är inte helt jämförbart med situationen idag eftersom eleverna faktiskt får distansundervisning, menar han.

– Men är man borta ett par månader från skolan så tappar man kunskaper och då är det rimligt att tro att eleverna tappar lite kunskaper om situationen drar ut på tiden. Man kan bara spekulera om det här än så länge, för det här är en helt unik situation. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons