Annons
Psykologen, föreläsaren och författaren Bo Hejlskov Elvén i ”På språng med…”. Foto: Jonas Fond

Hejlskov Elvén: Tre viktiga metoder lärare bör ha i verktygslådan

Publicerad 2 oktober 2018

Relaterat

Psykologen Bo Hejlskov Elvén vet hur man framgångsrikt kombinerar verktyg från lågaffektivt bemötande, tydliggörande pedagogik och neuropsykologin till en pedagogisk helhet.

Under Bokmässan i Göteborg mötte Skolvärlden psykologen, föreläsaren och författaren Bo Hejlskov Elvén i intervjuserien ”På språng med…”. I webb-tv-avsnittet berättar han om den nylanserade boken ”Hantera, utvärdera och förändra: med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik” som han har skrivit tillsammans med Anna Sjölund.

Boken bygger på idén om att använda sig av en verktygslåda med många bra verktyg i – men det gäller att ha rätt verktygslåda, menar Bo Hejlskov Elvén. 

– Det är jättedumt att ha en snickares verktygslåda om du ska undervisa i svenska, för då ska du ha en ”undervisar i svenska-verktygslåda”. Boken handlar om metoder för hantering, utvärdering och förändring. Det betyder att vi pratar om lågaffektivt bemötande, neuropsykologi och tydliggörande pedagogik – det är de tre stora fälten för de här tre metoderna. 

– När vi blandar ihop dessa blir det fel. Som till exempel när vi säger: ”han måste städa när han har stökat ner med möblerna, för då lär han sig”. Då håller vi på med förändringsmetoden precis när vi borde hantera. 

Ta oss igenom de här tre metoderna. Vad handlar den första om? 

– Den första handlar om när det händer någonting så måste vi kunna hantera det. Det kan handla om hur man gör när någon säger fula ord till mig? Hur gör jag när någon kastar runt möbler? Det jag sysslar med är hur vi gör i de situationerna. När backar vi? När behöver vi gå in och hur gör vi det? Även; hur förhåller jag mig till att jag inte blir en del av konflikten? Det är kanske den viktigaste delen. För i skolan, framför allt, är det viktigt att läraren inte blir en del av konflikten. Det är vanligt att två barn bråkar, läraren går in, och då börjar båda barnen bråka med läraren i stället – det blir inte så bra, säger han och tillägger: 

– Då handlar det om att behålla lugnet, vara klar i huvudet, och vi måste framför allt glömma moraliserandet, det borde ni fanken låta bli med. Så behåll lugnet och använd inte en metod som boostar. Inte säga ”se på mig när vi pratar”, inte dominera, och inte ta tag i onödan, och så vidare.  

Det som riskerar att hända om man gör enligt de nämnda exemplen är att konflikten i stället lätt kan eskalera, menar Bo Hejlskov Elvén.

– Varje gång en konflikt eskalerar, och du blir en del av den, då har du trampat utanför den professionella rollen och blivit en privatperson på jobbet. Det blir inte bra, för du kan inte efteråt bedöma situationen heller för du var också i den. 

I skolan är det väldigt viktigt att läraren inte blir en del av konflikten.

– Så därför gäller det att du kan stanna kvar och tänka till och vara cool i situationen. Sedan är det rent tekniskt jättedumt att hamna i konflikt med en elev som du senare ska undervisa. Då kommer inte undervisningen att vara lika effektiv, säger han.

Vad är de vanligaste misstagen lärare gör när det handlar om lågaffektivt bemötande? 

– När man väl kan detta med lågaffektivt bemötande eller har läst sig till det, då är det vanligaste misstaget nog att man tänker: ”nu är jag lågaffektiv – nu gör jag ingenting”. Då har man för det första inte riktigt förstått det lågaffektiva. Man har inte riktigt heller kanske förstått de två nästa verktygslådorna. Det är i nästa steg man ska utvärdera och förändra. 

– För ibland är det faktiskt bättre att göra ingenting än att göra något. Men det ska inte vara så att det händer varje gång, att vi varje gång gör ”ingenting”. Så det är mycket möjligt att det är bra att backa i situationen, men det ska inte hända igen. Då måste vi i stället sätta oss ner och ta reda på varför det hände, i vilka situationer det hände, hur ofta det händer? Med vem händer det? I vilka kombinationer händer det? Vad gör jag när det händer? Och vad får det för konsekvenser? Det är hela utvärderingslådan. 

Därefter går Bo Hejlskov Elvén in på förändringsdelen i verktygslådan och hur man kan förändra så att situationen inte ska uppstå igen. Här påpekar han att det finns flera fack i varje verktygslåda – precis som i den fysiska motsvarigheten. 

– I ett av facken har du kanske skruvmejslar och i ett annat har du andra saker, i alla fall om du har ordning och reda. Så är det även i den här verktygslådan. Då har vi ett verktygsfält, eller ett fack, som heter stöd. Det handlar om huruvida den fysiska miljön är bra. Har vi en bra ljudvolym i klassrummen? Arbetar vi på ett tydliggörande sätt så att eleven vet vad som ska hända, när det ska hända, och med vem den ska göra det med? Alla de här sakerna som skapar en förutsägbarhet för barnet är grunderna i stödmetoden, säger han och fortsätter: 

– Sedan har vi andra metoder, som bland annat träning. Det är också en metod som ligger i ett annat fack, men i samma verktygslåda. För det är klart att vi också ska träna vissa saker, men det är dumt om vi bara tränar eller om vi bara stödjer. Du har verktygen till olika saker. Vi har också verktygsfack som heter behandling, för de som BUP behöver ta hand om. Men det är fortfarande bara ett av verktygen. Det blir ett problem om man säger ”jag ska inte stödja för att han ska behandlas”. Vi ska stödja, träna och behandla. 

Hur stor nytta kommer lärare att ha av din bok, tror du? 

– Om du inte har barn som du har problem att handskas med – då har du ingen nytta av boken över huvud taget. Men jag har inte träffat någon som lyckas med allting. Men när vi har de här eleverna där man säger ”här har jag lite svårt att veta hur jag ska göra” och ”här behöver jag kunna någonting extra” – då tror jag man har ganska stor nytta av boken. Men det kräver att man köper den här modellen med att hantera, utvärdera, och förändra. 

Bo Hejlskov Elvén menar att personal som jobbar inom skolan har en tendens att inte följa de här kvalitetssäkra systemen i arbetet med människor – medan det är väletablerat i många andra branscher.

– Att hantera, utvärdera, och förändra – det är så man gör i sjukvården eller i fabriken när något går sönder. Det är inte så att man tar reda på vem som gjorde fel, utan man tar reda på varför det blev fel och hur det var möjligt, för att se till så att det inte händer igen. Vi försöker implementera samma modell i det pedagogiska arbetet. Köper man det tänket har man stor nytta av boken – för då får vi ordning och reda i verktygen. Köper man det inte det tänket utan tycker att det är barnens ansvar att uppföra sig – då får man inte ut någonting av den här boken. Men då får man fortsätta ha svårt med jobbet. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Hot och våld

Var fjärde lärare har utsatts för hot och våld

Undersökning

Var fjärde lärare uppger att de har utsatts för hot och våld under det senaste läsåret. Det visar Skolverkets senaste attitydundersökning.

Annons
Annons

Sofia: Därför är jag lärare

Jag är lärare

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Sofia Björk i Malmö om varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Annons

Forskning om särskilt begåvade elever – med lärarna i fokus

Särskild begåvning

Forskningen om särskilt begåvade barn utgår ofta från elevens perspektiv. Men i Elisabet Mellroths nya avhandling får lärarna stå i centrum.

Jonas Linderoth är tillbaka från tystnaden: ”Är orolig hela tiden”

Intervju

Jonas Linderoth lever fortfarande med konsekvenserna av att för en kort stund under 2016 ha varit skoldebattens mest kontroversiella person.

Annons
Annons
Reportage

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Annons

Tiyodora är länken till modersmålet

Modersmål

På Scheeleskolan i Köping hänger den arabiska modersmålsundervisningen ihop med resten av undervisningen. Länken heter Tiyodora Abdulahad som i fjol prisades för sitt arbete.

Granskning undervisningstid

Lärarnas undervisningstid har ökat med två veckor per läsår

Granskning

Under 2000-talet har grundskole- och gymnasielärarnas genomsnittliga undervisningstid ökat med motsvarande två veckor per läsår. På många skolor tas det inte längre in vikarier när lärare är korttidssjuka eller behöver vabba, visar en ny undersökning.

Skolverket svarar på NP-kritiken: ”Vi kan inte förklara det”

Nationella prov

Under årets nationella prov i engelska fick flera skolor ta emot fel hörförståelse – årskurs 6 istället för årskurs 9. Så hur kunde det ske?  
– Det undrar jag också, säger Anders Boman som är enhetschef för nationella prov på Skolverket.

Sara Bruun: ”Lärarna förtjänar en ursäkt”

Nationella prov

”Det är skandal att hanteringen runt något som ska vara så viktigt är så usel!” Sara Bruun ryter till efter att Skolverket har skickat ut  f e l  nationella prov till flera skolor.

S-ledamoten: Inför premie för lojala lärare

Lärarlöner

De lärare som stannar på skolan istället för att byta arbetsgivare i sökandet efter högre lön borde premieras. Det tycker socialdemokraten Nermina Mizimovic.
– Det behövs en strategi för att behålla lärare på ett och samma ställe. För elevernas skull, säger hon.

Hej, lokalombud!

Anja: Därför är jag lokalombud

Lokalombud

Anja Nilsson är lärare och lokalombud på Fjälkinge Skola i Kristianstad. Hon tycker det är viktigt att någon driver de frågor som är viktiga för skolan och dess personal och har därför arbetat fackligt genom hela sin lärargärning.

Betygsforskaren: Inget pekar på ordningsomdömen som en bra idé

Ordning och reda

En majoritet i riksdagen vill införa skriftliga ordningsomdömen i skolan. Men forskare varnar för att det kan befästa ojämlikheter och helt missa målet att minska oredan.
– Idén är ogenomtänkt och bygger inte på ordentliga utredningar, säger Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet.

”Hem- och konsumentkunskap är mer än bara matlagning”

Hem- och konsumentkunskap

Hem- och konsumentkunskapen ges minst antal timmar i hela grundskolan, få söker sig till lärarutbildningen och det finns flera praktiska problem för den som vill gå den.
– Det är ologiskt att vi får så lite tid, säger Karin Hjälmeskog, universitetslektor i pedagogik vid Uppsala Universitet.

”Det är utbildade lärare vi saknar – inte en ny yrkesgrupp som assistenter”

Debatt

”Nu har väl alla våra politiker, oavsett partitillhörighet, experimenterat klart med svensk skola”, skriver skolledaren Eva Myrehed Karlsson.

Kommentera

Lärarhyllningarna på Twitter: ”Min lärare blev min räddning”

Första läraren

Rektorn Sirkka Persson tröttnade på den negativa mediebilden av skolans värld och efterfrågade berättelser om den allra första läraren. 
– Jag kände bara att lärare är så sjukt viktiga så jag vill skapa något positivt.

 

 

Läraren började filma sina lektioner – då höjdes studieron

Undervisning

Läraren Jonas Vikström hade tidigare ofta problem med strulande lektionsgenomgångar och missnöjda elever. Men allting vände när han började filma alla genomgångar i klassrummet med en videokamera. Nu pekar resultaten uppåt.

”LR:s ordförande håller tyst om Academedias brister”

Debatt

”Det känns som ett slag i ansiktet när Åsa Fahlén skriver en debattartikel tillsammans med en av dem som är direkt ansvariga för Academedias brister, vd-n Marcus Strömberg”, skriver debattörerna.

Kommentera

Åsa Fahlén: LR:s friskolekritik är tydlig

Replik

”Att skriva en artikel med en annan aktör innebär att man inte kan få med alla de delar som man själv önskar men det kan ändå ha ett värde. Ingen ska tveka om att förbundets hållning att aktiebolag ska fasas ut från skolan ligger fast”, skriver Åsa Fahlén i en replik.

Kommentera

Två av tre utbildningar till lågstadielärare har brister

Granskning

Sammanlagt måste hälften av grundlärarutbildningarna på svenska lärosäten rätta till brister inom ett år för att inte bli av med examensrätten. Det visar Universitetskanslersämbetets nya utvärdering.

Lärarna i Norrtälje har fått nog: ”Förstår att det var droppen”

Nedskärningar

Efter flera år av besparingskrav samlades lärare idag utanför kommunfullmäktiges möte för en manifestation mot nedskärningarna i Norrtälje.
– Skolsituationen är ganska förtvivlad, säger Anna-Karin Lönnström som är kommunombud för Lärarnas Riksförbund.

 

Lundin och Diaz: Så arbetar vi inkluderande med digitala verktyg

Inkludering

Att arbeta inkluderande med digitala verktyg i klassrummet är dåligt för ingen, nödvändigt för vissa och bra för alla. Det menar lärarna Joanna Lundin och Patricia Diaz. Nu vill de inspirera fler.

”Läromedel riktade till lärarna är en central del i lärarhantverket”

Debatt

”En skola utan gedigna läromedel som alla lärare har tillgång till liknar hantverkens situation på medeltiden. Det är förvånande att vi tar så lätt på den saken i många kommuner och friskolor”, skriver Ruhi Tyson, lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik på Stockholms Universitet.

Kommentera

Fackets larm: Spara inte på utsatta skolan

Hot och våld

Med en måluppfyllelse på 38 procent och dagliga problem med våld, skrik och stök ska Vivallaskolan bantas med 6 tjänster.
– Sätter inte kommunledningen in de åtgärder som krävs så kopplar jag in Arbetsmiljöverket, det är inget snack, säger Bengt Olov Johansson, huvudskyddsombud.

”Vår hjärna älskar internet”

Digitalisering

En ökad digitalisering innebär större möjligheter för undervisningen i skolan. Men det ökar samtidigt risken för att påverka elevernas lärande negativt, säger gymnasieläraren Elias Granath.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Halv miljard mindre till yrkesutbildningar i vårbudgeten

Vårbudgeten

Regeringens förslag till vårändringsbudget innehåller kraftiga neddragningar i stödet till yrkesinriktade utbildningar både på gymnasiet och i vuxenutbildningen.
– Både näringsliv och offentlig sektor skriker efter utbildat folk och så gör man såhär. Jag förstår det inte, säger Mats Sternbring på LR.

”Våldsspiralen kommer snurra fortare i våra skolor”

Debatt

Psykologen Annika Laestadius skriver ett förtvivlat öppet brev till Anna Ekström: ”Våldsspiralen kommer snurra allt fortare i våra skolor framöver, och lärarna kommer att utsättas för ännu mer risker gällande hot och våld”.

Kommentera

”Varningsklockorna borde ringa för de i grundskolan”

Slutreplik

”Att vifta bort vår kritik mot förslaget om kunskapsområdet Framtidsval som obefogad oro och missförstånd känns alltför lättvindigt”, skriver studie- och yrkesvägledarna i Uddevalla.

Kommentera

Skolpsykologen: Så skapas nyfikenhet

SETT-mässan

Människan är född till att vara nyfiken. Ändå försvinner nyfikenheten många gånger någonstans på vägen genom skolsystemet. Vad är det som händer på vägen och vad kan trigga igång nyfikenheten hos eleverna? Skolpsykologen John Kaneko som har nyfikenhet som avhandlingsämne försökte ge svar under årets SETT-mässa.

OECD: Ojämlikheten i svensk skola kan bli förödande

Systemkritik

Resultatraset har planat ut men åtgärder behövs för att råda bot på den ökande ojämlikheten, enligt OECD:s senaste rapport om svenska skolan.
– Sverige är ett jämförelsevis jämlikt land, men OECD antyder att ”om ni inte tar tag i det här är ni illa ute”, säger regeringens särskilda utredare Björn Åstrand.

Läraren om lärarassistenter: ”Bygger på en djup okunskap”

Lärarassistenter

En ny satsning på 475 miljoner kronor till lärarassistenter ute i kommunerna blir verklighet redan till hösten. Men satsningen delar kåren.
– Jag tycker att det bygger på en djup okunskap om hur svensk skola fungerar, säger mellanstadieläraren Petra Åkerström.

Skolchef klarade inte att spara på skolan – får sparken

Nedskärningar

Hässleholms skolchef Eva Andersson skulle spara 49 miljoner kronor från den budget hon föreslagit. Ett omöjligt uppdrag menade hon. Nu petas hon från posten. 

Ordningsomdömen

”Respektlöst och nedsättande med betyg som mäter vårt beteende”

Debatt

”Att införa betyg som ska mäta vårt beteende är nedsättande, inhumant och fullkomligt respektlöst. Vi är inte små hundvalpar som går att träna i lydnad och sedan ge tuggben ifall vi beter oss efter en mall”, skriver fyra elever i Huddinge.

Kommentera

Jan Björklunds svar: De flesta kommer tycka det är ganska bra

Politik

Många lärare hyser misstro till förslaget omdömen i ordning. 
Nu svarar Liberalernas partiledare Jan Björklund på kritiken.

L-läraren: Bättre med betyg än omdöme i ordning

Politik

Läraren och politikern Mårten Hemström går emot sitt eget parti och tycker det är fel att införa ett ordningsomdöme. Däremot skulle han gärna se betyg i ordning och uppförande.

”Tvinga mig inte att rangordna mina elever efter beteende”

Debatt

Maria Wiman, lärare i Huddinge, skriver ett öppet brev till Jan Björklund (L): ”Vi är många lärare som är trötta på att skoldebatten inte betonar orsakerna som är grunden till ordningsproblemen från första början”.

Kommentera

Ris och ros bland lärare om förslaget

Ordningsomdömen

En riksdagsmajoritet vill att skriftliga omdömen i ordning införs i svensk skola. Reaktionerna bland lärare andas både optimism och misstro kring förslaget.

Professorn: Därför är jag tveksam till ordningsbetyg

Ordning

Kritiken mot mot förslaget om skriftliga ordningsomdömen är stor bland framför allt lärare.
– Ingen kan egentligen uttala sig om effekten kring detta än så länge, säger Marcus Samuelsson, professor i pedagogik vid Högskolan Väst.

Läraren i Norge: De har en stor effekt här

Ordning

I Norge har betyg i ordning och uppförande i skolan funnits länge.
– Jag tycker det fungerar bra med betygen, säger läraren Anders Lundblad.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons