”Byt namn på SFI och inför elev-peng”

Sverige har haft undervisning för invandrare sedan mitten på sextiotalet och visst är det så att undervisningen fyller sin funktion och tanken har enligt min åsikt varit god. 1972 antog riksdagen en lag om undervisning i svenska för personer med utländsk bakgrund som då bedrevs av AMU. En hel del olika reformer har införts genom åren och själv har jag arbetat i tio år med SFI och som lärare har jag fått se tre olika kursplaner införas. Tyvärr har vi nog stått lite stilla i utvecklingen i utbildning i svenska för invandrare. Så här vill jag förändra det:

1 SFIborde byta namn till svenska som andraspråk och inkluderas i det ämnet och använda samma bedömning. Inrätta en nybörjarkurs, som kompletterades med fortsättningskurser upp till grundläggande svenska som andraspråk på grundskolenivå. Lärare på SFI borde obligatoriskt ha behörighet i ämnet svenska som andraspråk på grundläggande nivå. Detta borde vara en självklarhet anser jag nu med tanke på de lärarlegitimationer som formas.

2. Lyft fram de SFI-anordnare som lyckats med SFI och analysera varför de lyckats. Se till att lära av till exempel arrangörer som lyckats bra i segregerade områden som Rosengård.

3. Yrkesinriktning och arbete hand i hand med svenskundervisning vore det bästa. Ett arbete ger inte automatiskt ett bra språk för det finns många arbeten där deltagarna inte pratar så mycket svenska – och språkutbildning utan arbete ger inte samma resultat. Deltagarna borde gå i skola och arbeta samtidigt och det kunde planeras individuellt utifrån de förutsättningarna deltagaren har.

4. Inför SFI-peng. SFI-pengsutredningen gjordes vid första tillfället 15 september 2011. Den 24 januari 2013 släpptes tilläggsdirektiv till SFI-utredningen (U 2011:05), som jag i stort ställer mig positiv till. SFI-peng ger individen större valfrihet, en möjlighet för mångfald i valet av SFI-arrangör och tillför ett nytänkande.

Hur vi tar emot våra nya medborgare vid ankomst är av vikt både ekonomiskt och socialt. Jag vädjar till regeringen att lösa denna fråga långsiktigt och med sikte på att inkludera alla i vårt samhälle.

Anna-Karin Bengtsson
SFI-lärare och medlem i Miljöpartiets riksnätverk gröna lärare

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm