Elever i klassrum
Foto: Shutterstock
Marknadsskolan

Debatt: ”LR underkänner det arbete som vi utför”

”Att vi som jobbar i skolan har en bra arbetsmiljö, möjligheter att utvecklas och en rimlig arbetsbörda är viktigare frågor än vem som äger skolan”, skriver 77 lärare och rektorer från IES, Kunskapsskolan och grund- och gymnasieskolor inom AcadeMedia.

De skrev under debattartikeln:

Christopher Adermark, rektor Kunskapsskolan Nacka

Helen Ahlin, biträdande rektor Kunskapsskolan Tyresö

Elin Benson, rektor Kunskapsskolan Uppsala

Eva Borgström, rektor Kunskapsskolan Ystad

Jenny Bryggman, lärare Praktiska gymnasiet Luleå

Fredrik Carlsson, rektor Praktiska Gymnasiet Luleå

Camilla Cederstedt, specialpedagog Praktiska Gymnasiet Karlstad

Camilla Conradzon, rektor Kunskapsskolan Tyresö

Anne Dalberg, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå

Fredrik Dahlström, gymnasielärare Hudikgymnasiet

Robert Dahlström, lärare Drottning Blankas Gymnasieskola Jönköping

Marie Davidson, lärare Rudanskolan Haninge

Ylva Degerlund, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå

Tobias Ejdeholm, rektor Praktiska Gymnasiet Karlstad

Frida Ejervall, lärare NTI Gymnasiet Johanneberg i Göteborg

Ebba Elvander, lärare Söderby skola i Rönninge, Salem

Yrsa Engelbert, lärare Montessori Mondial Mälarhöjden

Anna Eriksson, lärare Internationella Engelska Skolan Upplands Väsby

Julie Froidevaux, gymnasielärare Hudikgymnasiet

Maria Gahlin, lärare Montessori Mondial Mälarhöjden

Åsa Granberg, specialpedagog NTI gymnasiet Karlstad

Anders Gustavsson, lärare Internationella Engelska Skolan Hässleholm

Ingela Gillner, rektor Kunskapsgymnasiet Liljeholmen

Timmy Gröndahl, lärare Praktiska Gymnasiet Karlstad

Sofia Gustafsson, lärare Praktiska Gymnasiet Karlstad

Marcus Haneskär, lärare Kunskapsskolan Ystad

Jenny Hultkrantz, gymnasielärare NTI Gymnasiet Helsingborg

Jonas Hård, rektor Internationella Engelska Skolan Upplands Väsby

Anders Isaksson, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå

Anneli Jax, specialpedagog Montessori Mondial Mälarhöjden

Cheng Jiang, lärare Internationella Engelska Skolan Värmdö

Gustav Johansson, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå

Kristoffer Johansson, lärare Internationella Engelska Skolan Järfälla

Lars Jonsson, rektor Kunskapsskolan Västerås

Martin Jörgensen, lärare Noblaskolan Mariastaden i Helsingborg

Andreas Karlsson, förstelärare / SYV NTI Gymnasiet Karlstad

Ellen Karlsson, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå

Janne Karlsson, gymnasielärare Hudikgymnasiet

Truls Katzler, rektor Internationella Engelska Skolan Hässleholm

Carina Kjellgren, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå

Ann-Sophie Lakkala, lärare Praktiska gymnasiet Luleå

Rickard Lantz, lärare Praktiska gymnasiet Luleå

Cecilia Landmark, lärare Praktiska gymnasiet Luleå

Jeanette Larsson, lärare Montessori Mondial Mälarhöjden

Joakim Lindberg, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå

Peter Lindström, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå

Mathias Ljunggren, lärare Kunskapsskolan Ystad

Jennifer Malmros, lärare Kunskapsskolan Ystad

Perie Marouf, lärare i fritidshem Montessori Mondial Mälarhöjden

Emma Marshall, lärare Internationella Engelska Skolan Upplands Väsby

Douglas McPherson, rektor Internationella Engelska Skolan Kungsbacka

Elin Moberg Venter, specialpedagog Praktiska Gymnasiet Luleå

Alexandra Nielsen, barnskötare Montessori Mondial Mälarhöjden

Johan Nilsson, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå

Anna Nordendahl, biträdande rektor Praktiska Gymnasiet Karlstad

Lisa Norming, rektor Kunskapsskolans resursskola

Morgan Nyman, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå

Anneli Parkell, lärare Drottning Blankas Gymnasieskola Jönköping

Camilla Persson, lärare Kunskapsskolan Ystad

Kajsa Rehnman, rektor Kunskapsgymnasiet Globen

Diana von Rosen, rektor Montessori Mondial Mälarhöjden

Frieda Rosengren, lärare Drottning Blankas Gymnasieskola Jönköping

Jesper Seger, lärare Kunskapsskolan Tyresö

Maria Segerstedt, rektor Internationella Engelska Skolan Värmdö

Fredrik Svedjeholm, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå

Cathrine Svensson, rektor Noblaskolan Mariastaden i Helsingborg

Maria Szabo, rektor Kunskapsgymnasiet Uppsala

Linda Teske, rektor Kunskapsskolan Norrköping

Sara Viljosson, rektor Internationella Engelska Skolan Järfälla

Anna Waltin, lärare Söderby skola i Rönninge, Salem

Clara Werle, lärare Internationella Engelska Skolan Hässleholm

Mike Westhead, biträdande rektor Internationella Engelska Skolan Upplands Väsby

Sophia Zelada, fritidsledare, Montessori Mondial Mälarhöjden

Niklas Åkerblom, rektor Kunskapsskolan Täby

Anders Österberg, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå

Levent Özkan, lärare Internationella Engelskan Skolan Järfälla

Förra veckan meddelade Lärarnas Riksförbund genom Ann-Marie Pålsson att de ska utreda hur skolor som drivs som aktiebolag kan fasas ut. För oss som arbetar som lärare och rektorer i fristående skolor är det häpnadsväckande att ett fackförbund arbetar för att deras medlemmarnas arbetsplatser ska stängas. Genom att stämpla våra skolor som illegitima underkänner de även det arbete som vi inom professionen utför.

Det torde inte vara någon nyhet för Lärarnas Riksförbund att det är stor efterfrågan på både lärare och rektorer i Sverige. Troligen skulle det inte vara särskilt svårt för oss att byta jobb, men vi har själva valt att arbeta på våra skolor. Vi är stolta över det arbete vi utför och hur vi lyckas med våra elever.

REPLIK – LÄS MER: ”LÄRARNAS RIKSFÖRBUND ÄR INTE UTE EFTER ATT STÄNGA SKOLOR”

Det är många faktorer som påverkar ens val av arbetsplats men om man skulle göra en undersökning så hamnar nog inte driftsform särskilt högt upp. Vi vill alla ha bra förutsättningar att utföra vårt uppdrag, för att kunna ge våra elever en så god utbildning som möjligt. Arbetsgivare som erbjuder detta finns hos alla huvudmän – kommuner, stiftelser och aktiebolag. Att vi som jobbar i skolan har en bra arbetsmiljö, möjligheter att utvecklas och en rimlig arbetsbörda är viktigare frågor än vem som äger skolan.

72 procent av alla grundskoleelever som har valt en friskola går i en skola som drivs i aktiebolagsform. För gymnasiet är motsvarande siffra 87 procent. Det är alltså ett betydande antal elever, lärare, rektorer och andra medarbetare som skulle förlora sin skola om Lärarnas Riksförbund fick sin vilja igenom. Vår fråga till ordförande Åsa Fahlén är: Hur ska medlemmar som arbetar på dessa skolor över huvud taget kunna känna sig representerade av er?

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm