Annons

Del 6: Så ser partierna på 2017/2018

Publicerad 3 januari 2018

Relaterat

Del 6 Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018? Skolvärlden ställde frågorna till riksdagspartierna.
Här är deras svar.

Lena Hallengren, utbildningspolitisk talesperson Socialdemokraterna

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Många viktiga saker har hänt i skolan, exempelvis uppropen mot sexuella trakasserier den senaste tiden. Dessutom har ett flertal viktiga politiska reformer genomförts under 2017, som tidigare obligatorisk skolstart och utvidgad Samverkan för bästa skola. Enskilt viktigaste som hänt svensk skola är dock Skolkommissionens slutbetänkande som överlämnades i april och regeringens snabba genomförande av deras finansieringsförslag. Statsbidraget om 6 miljarder årligen lägger grunden för en starkare styrkedja där staten åter tar ett omfattande ansvar för en likvärdig skola i hela landet.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att samtliga politiska partier nu samlas bakom Skolkommissionen och inte gör viktiga skolfrågor till populistiska slagträn i en valrörelse. Fokus behöver vara på dels hur vi ger lärare och skolledare rätt förutsättningar så att varje elev når kunskapsmålen, dels hur vi bryter skolsegregationen och ser till att alla aktörer som bedriver skola gör det av rätt syften – inte vinst eller religiös påverkan.

 

Stefan Jakobsson, utbildningspolitisk talesperson Sverigedemokraterna

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Tyvärr vågar jag nog påstå att inget positivt av större vikt har skett under 2017. Pisa-resultat och massor av politiska förslag till trots. Det viktigaste för lärarna är arbetsmiljön. Nu läser vi varje vecka i riks- och lokaltidningar om våldtäkter, bötning, misshandel i Sveriges skolor. Saker som om det överhuvudtaget skedde förr nu är vardagen för många av Sveriges elever och lärare. 
Då det saknas både effektiva och verksamma åtgärder mot de ungdomar som begår dessa brott och lärarutbildningen har mycket att önska gällande sin utbildning, så tillåts några få elever förstöra hela verksamheter. 

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Där skall jag vara väldigt kortfattad. Politisk Långsiktighet. Låt lärare och rektorer vara just det som de är utbildade till och få vidareutbilda sig och låt oss få återanställa all den omkring personal som kommunerna skurit bort sedan 1991. Kan vi sedan införa Singaporemodellen vad gäller ett karriärssystem för Sveriges alla lärare och rektorer så är jag nöjd för i år, tack snälla Tomten. 

 

Ulrica Carlsson, utbildningspolitisk talesperson Centerpartiet

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Att resultaten har vänt. Lärare och elevers hårda arbete har börjat visa sig. Men det är nu viktigt att vi fortsätter med tidiga satsningar, det är där vi gör skillnad.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att vi kan finna långsiktiga lösningar för skolan som ger lärare och elever arbetsro, då kommer även resultaten fortsätta upp. Bland annat behöver det fria skolvalet säkras och tydliga ramar för finansieringen sättas. Resurser ska gå dit de behövs allra mest.

 

 

Elisabet Knutsson, utbildningspolitisk talesperson Miljöpartiet

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det som har satt prägel på hela skoldebatten och gett störst avtryck under 2017, som jag ser det, är skolkommissionens betänkande ”Nationell strategi för kunskap och likvärdighet”. Det är viktigt att vi tar hjälp av forskningen och erfarenheten i skolans praktiska arbete när vi lägger förslag om hur vi vill utveckla vårt skolsystem.
Jag vill även lyfta metoo-rörelsen som inte har lämnat någon del av samhället opåverkat. Det är viktigt att skolan tar de vittnesmål om sexuella kränkningar på allvar och arbetar vidare i sina jämställdhetssträvanden för att motverka destruktiva maskulinitetsnormer. Med ökad genuspedagogik och förstärkt värdegrundsarbete kan skolan bidra avsevärt i skapandet av ett samhälle där flickor och kvinnor slipper utstå dessa fruktansvärda övergrepp.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Inför 2018 önskar jag att vi ger ett större utrymme i samhällsdebatten till det som fungerar bra i den svenska skolan. I tider av återkommande larmrapporter om tillståndet i skolan är det jätteviktigt att vi även lyfter fram de goda exemplen på alla engagerade lärare och ambitiösa elever som finns runt om i landet. Genom att belysa de goda exemplen bidrar vi till att skapa en stolthet bland lärare och elever, och vi kan även inspirera varandra i vår gemensamma strävan att utveckla skolan så att den blir ännu bättre. 

 

Annika Eclund, utbildningspolitisk talesperson Kristdemokraterna 

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Att resultaten i både PISA och PIRLS vände uppåt om än från en låg nivå. Lärare och annan skolpersonal har arbetat systematiskt med att förbättra skolresultaten. Även tidigt bedömningsstöd, tidigare betyg och andra reformer som alliansregeringen implementerade har gett resultat. Mest välkommet är att kravet på lärarlegitimation har ökat behörigheten hos dem som undervisar. Lärarlönerna har också stigit genom karriärlärarreformen och lärarlönelyftet men också på grund av konkurrensen om utbildade lärare. Det är positivt att vi har börjat tala om det som spelar roll för lyckade skolresultat såsom trygghet och arbetsro, lärare men rätt ämneskompetens och tydligt ledarskap.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att det finns tillräckligt med speciallärarkompetens ute på skolorna så att de elever med behov av särskilt stöd får hjälp av rätt utbildad personal. Att fler ska vilja välja läraryrket och att möjligheten öppnas upp för fler akademiker att gå en kompletterande pedagogisk utbildning. Att det finns tillräckligt med resurser för elevhälsan så att man, på ett tidigt stadium, fångar upp barn och ungdomar som drabbats av psykisk ohälsa. Att man intensifierar arbete mot mobbning och sexuella trakasserier samt lägger större vikt vid värderingsarbetet på skolorna. I en tid där vi omges av ”fake-news” och där våra barn och ungdomar hämtar sin information från sociala medier har även behovet av källkritik ökat vilket borde få en större roll i undervisningen

 

Erik Bengtzboe, utbildningspolitisk talesperson Moderaterna

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det går inte att underskatta läsningens betydelse för elevernas fortsatta lärande i de andra ämnena. Därför är årets viktigaste skolhändelse utan tvekan PIRLS-mätningen som visar att läsförmågan kraftigt har förbättrats hos våra fjärdeklassare. Mätningen visar att hårt arbete från Sveriges lärare gör skillnad i elevernas lärande. Det vill jag tacka lärarna för!

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Det är viktigt att hålla i den positiva resultatutveckling som vi har sett i de senaste årens internationella kunskapsmätningar. Vi behöver fortsätta utveckla kunskapsskolan med fler skickliga lärare, mer undervisning och trygghet och arbetsro i varje klassrum. Därför hoppas jag att vi får en vuxen ton i valrörelsen och att debatten om skolans fortsatta utmaningar kan föras på ett sätt som varken svartmålar skolan eller gör att färre söker sig till läraryrket, utan tvärtom bidrar till en bättre dialog.

 

Daniel Riazat, utbildningspolitisk talesperson Vänsterpartiet

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Metoo och de olika uppropen relaterade till skolans värld. Vänsterpartiet har länge arbetat för att uppvärdera arbetet för jämställdhet inom skolan. De berättelser som kommit har både varit skrämmande och välbehövliga för att visa på att det finns mycket att göra. I vår riksdagsmotion om skolan tidigare i höstas lyfte vi behovet av att prioritera arbetet mot sexuella trakasserier eftersom polisen pekat ut skolan som en utsatt miljö för tjejer. Vi har även i snart 20 års tid drivit krav på att införa feministiskt självförsvar i skolan som ett sätt att stärka tjejers självförtroende, att de har rätten att bestämma över sina kroppar. Parallellt behöver skolan arbeta med att motverka destruktiva könsnormer.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Konkreta åtgärder för att höja läraryrkets attraktivitet och minska arbetsbördan för lärarna, så att fler söker sig till lärarutbildningen och för att få de som lämnat yrket att återvända. Vi har bland annat föreslagit färre nationella prov och utökat elevhälsoarbete. Vi vill även att förstelärarreformen avskaffas till förmån för karriärutvecklingsmöjligheter som bygger på tydliga kriterier. Vi har dessutom föreslagit att sakta ner tempot i digitaliseringen av skolan för att ge lärarna mer tid till kompetensutveckling och att känna sig trygga i de förändringar som sker. Såklart önskar vi även att riksdagen röstar för vårt förslag om en skola fri från privata vinstintressen.

 

Christer Nylander, utbildningspolitisk talesperson Liberalerna

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Jag är mycket glad över att vi fått internationella kvitton på kunskapsresultaten förbättrats. 

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Det finns fortfarande en hel del allvarliga problem. Tex är det för få som vill bli lärare och som stannar kvar i yrket. Det behövs fortsatt förbättrade kunskaper och bättre studiero. Det är alldeles för många som inte når gymnasiebehörighet. Jag hoppas vi får se trendbrott på dessa områden under 2018.

Nu är det din tur att tycka till. Hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Klicka här för att delta i enkäten.

Här kan du läsa del 1del 2del 3del 4 och del 5 av Skolvärldens årsenkät.

 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Granskning tystnadskultur

Granskning: Varannan lärare är tyst av rädsla för att straffas

Granskning

Enligt varannan tillfrågad lärare råder det en tystnadskultur inom den svenska skolan. Fyra av tio lärare uppger att de har straffats efter att ha framfört kritik mot verksamheten.

Annons
Annons

Läraren Gunilla: ”Vi får inte kritisera i sociala medier”

Tystnadskultur

Den som kritiserar nedskärningar inom skolan kan bli inkallad till högre chef för ”håll käften-samtal”, berättar läraren Gunilla.

Annons

Juristen: Det här gäller om yttrandefrihet på skolor

Juridik

Offentligt anställda lärare har en mycket långtgående yttrandefrihet, säger Matteus Canevall som är förbundsjurist på LR.

Före detta läraren skriver själv: ”Den som är kritisk ställs i skamvrån”

Krönika

Före detta läraren Mikael Bruér skriver själv om svårigheten att stå upp för sina åsiker utan att bli åsidosatt och bortvald.

Annons
Annons

Statsbidrag trots nedskärningar symptom på ett trasigt system

Skolans finansiering

Att regeringen gör likvärdighetsbidraget till kommunerna villkorslöst bekräftar att systemet inte fungerar, menar Åsa Fahlén på LR och Marcus Larsson på tankesmedjan Balans.

Annons
Debatt

”Vi är på väg att utbilda barn och unga rakt in i utanförskap”

Debatt

”Nedskärningarna slår hårt mot elever i behov av SVA”, skriver Anna Kaya och Karin Sandwall på Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Kommentera

Skolverket: Lärarbristen minskar

Lärarbristen

Skolverket skriver ner sin prognos för lärarbristen. Fortfarande beräknas dock 45 000 lärare fattas om 15 år.
– Det är enorma siffror, säger Therese Landerholm på LR.

Kommunaliseringen 30 år sedan

Göran Persson: Kommunaliseringen var aldrig den stora frågan

Intervju

30 år har gått sedan kommunaliseringen av skolan – blev det som Göran Persson hade tänkt sig?

Utredaren fick munkavle – nu säger han sin åsikt

Kommunaliseringen

Leif Lewin utredde effekterna av kommunaliseringen på uppdrag av regeringen, men skulle inte ge några rekommendationer. Nu säger han sin åsikt.

30 år efter kommunaliseringen: ”Minns hur lärare sörjde tillsammans”

Kommunaliseringen

”Det är 30 års förlorad tid av arbetsglädje för lärare”, säger Hans Eric Lindahl som deltog i lärarstrejkerna hösten 1989.

Läraren: ”Jag vill be om ursäkt för alla mina snedsteg”

Debatt

Signaturen ”Mister Magister” vill göra avbön och skriver: ”Alla pedagogiska experiment som jag har gjort. Alla trender som jag har hoppat på. Förlåt.”

Kommentera

Skolans duoundervisning lyfter elever i behov av stöd

Särskilt stöd

Med en noga genomtänkt lärmiljö och en modell med duolärarskap har ESS-gymnasiet i Stockholm lyckats lyfta både elever och personal.

Pisa 2018

Forskaren: Pisa-kritiken blir konspiratorisk

Pisa

Uppmärksamheten kring elever som undantogs från Pisa-studien har fått för stora proportioner, menar Ulf Fredriksson på Stockholms universitet.

Så vill SPSM göra skolan mer likvärdig: ”Ska knacka på”

Pisa

Staten måste se över var stödet behövs som bäst, enligt generaldirektören Fredrik Malmberg.

Pisa: Svenska elever presterar allt bättre

OECD

Presterar nu bättre än OECD-genomsnittet.

Så ser lärarna på Pisa-resultaten

Pisa 2018

Lärarprofilerna Alexander Skytte, Sara Bruun och Mikael Bruér förklarar hur de ser på Pisa-resultaten.

Anna Ekström: ”Svensk skola står stark tack vare lärarna”

Pisa

Anna Ekström (S) är glad men ser anledning till eftertanke efter de senaste Pisaresultaten. Roger Haddad (L) menar att det är effekterna av Liberalernas politik vi ser.

Åsa Fahlén: Resultaten får inte leda till mer nedskärningar

Nedskärningar

”Galet att skära ner på skolan”, säger Åsa Fahlén.

Moderaterna: ”Skolministern kan inte vara glad”

Politik

M-politikern menar att många resultat är oroväckande.

Per Kornhall: Pisa fortsätter luta rätt – och fel

Kommentar

Per kornhall kommenterar Pisa-resultatet: ”Det borde innebära att svensk skola kan få lite andrum och arbeta med mer långsiktiga reformer.”

Debatt: ”Svenska skolan sviker fortfarande de svagaste”

Debatt

”Tre attityder, unika för Sverige, står i vägen för den framgång som vi vill uppnå”, skriver läraren och politikern Emma Köster.

Kommentera

Forskaren sågar Pisa-studien: ”Det är otroligt förstorat”

Kritik

Malin Ideland tycker att det läggs alldeles för stor vikt vid studien.

OECD-chefen: ”Det kommer bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för OECD:s utbildningskontor, till Skolvärlden.

Alexander Skytte: Vem är en skicklig lärare?

Blogg

”Därför är jag tveksam till att det skulle fungera att flytta ’särskilt skickliga lärare’ till utsatta områden”, skriver Alexander Skytte.

Efter SD:s förslag: Det strider mot både lag och erfarenhet

Politik

Skapa internat för särskilt problematiska elever och sätt nyanlända i egna skolor. Det är ett par av SD:s nya skolförslag.

Åsa Wikforss om kampen mot ”Fake news”: Lärare har en viktig roll

Filosofi

Professorns bok ”Alternativ fakta” ska delas ut till alla som läser tredje året på gymnasiet.

”Årets gymnasielärare”: Brukar få höra att jag är tydlig

Lärargalan

Samhällskunskaps- och historieläraren Björn Grönqvist från Karlstad kammade hem titeln.

Lön

Granskning: De som fick lönelyft missgynnas av kommunerna

Rapport

Lärare som får del av lärarlönelyftet missgynnas lönemässigt om man bortser från de statliga pengarna, visar Statskontorets granskning.

Läraren Hannas öppna brev till kommunen: Här är min önskelista

Debatt

”Välkommen till Vallentuna, vi erbjuder inte lika villkor för alla elever. Det här är min önskelista till jul”, skriver Hanna Ståhlnacke, lärare i Vallentuna.

Kommentera

Fridolins nya uppdrag: Säkra kvaliteten i läromedel

Läromedel

”Det är ett drömuppdrag”, säger Gustav Fridolin.

Särskilt stöd

Unik dom: Diskriminering när elev inte fick stöd i tid

Särskilt stöd

Malmö stad tvingas betala 20 000 kronor i diskrimineringsersättning.

”Nedskärningarna kan drabba utsatta elever hårt”

Särskilt stöd 

SPSM:s generaldirektör varnar för att kommunernas nedskärningar kan drabba de utsatta eleverna hårt.

Hjälpmedel vid nationella prov

Sara Bruun: ”Alla barn har rätt att lära sig och att kunna läsa”

Blogg

”Det är varje barns rättighet att läsa och att kunna läsa. Att inte kunna läsa ordentligt är i allra högsta grad diskriminerande”, skriver Sara Bruun. 

”Elever som tas ifrån sina hjälpmedel under provet far illa”

Replik

”En elev med dyslexi som anses behöva hjälpmedel för att nå kunskapsmålen måste få använda sina hjälpmedel även under nationella proven. Allt annat är helt galet”, skriver debattörerna. 

Kommentera

Ny dom: Diskriminering att förbjuda hjälpmedel vid nationella prov

Läs- och skrivsvårigheter

Örebro kommun ska betala 10 000 kronor i skadestånd till en elev med dyslexi som inte fått använda sina vanliga hjälpmedel vid nationella proven i svenska.

Förstatligad skola: Så tänker utredaren

Skolsystemet

Regeringens särskilda utredare Björn Åstrand lutar mot att föreslå en trestegsraket för ett statligt övertagande av skolans finansiering.

Forskning: Ingen ökning av avhopp från läraryrket

Lärarbrist

De senaste 20 åren har fler lämnat läraryrket än jämförda yrken. Men någon trend att allt fler hoppar av finns inte enligt ny forskning.

Digitalt

Ny rapport: Så ser dina elevers internetvanor ut

Digitalt

Sju av tio mellanstadieelever anser att de har fått undervisning i skydd mot kränkningar på internet.

Arbetsmiljö

Här ska lärarna tvätta skolans gardiner för att spara pengar

Arbetsuppgifter

Nya rutiner väcker ilska på skolor i Piteå – får dumpa alla textilier eller städa själva.

Debatt

”Att hantera elever som utmanar, stökar och beter sig otrevligt”

Debatt

”Är det ett tecken på svaghet när man som lärare etablerar goda relationer till de elever som borde rätta sig i ledet? Nej, det är inte svagt utan smart”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera
Särskilt stöd

Efter kritiken: Kommunen tvärvänder om särskilt stöd för elever

Särskilt stöd

Kommunen meddelar att man kommer att se över tilläggsbelopp för särskilt stöd.

Blogg

Mikael Bruér: ”Vi behöver fler dåliga exempel”

Blogg

”Det är inte lärarna som det går bra för vi behöver prata om, utan de som inte orkar eller de som känner sig dåliga. Vi behöver ge dem en känsla av att de duger”, skriver Mikael Bruér. 

Nedskärningar i skolan

Facket varnar: Nya budgeten kommer drabba lärarna hårt

Besparingar

De kraftiga besparingar som väntar skolorna i Stockholm kommer att drabba lärarna hårt. 
– Det är ett allvarligt läge, säger Ragnar Sjölander, ordförande för LR Stockholm.

Debatt

”Lärarförsörjningen är ett tydligt ansvar för arbetsgivaren”

Replik

”Det är ljuv musik för mig att höra ett sådant fackligt engagemang, men lärarförsörjningen är och förblir ett tydligt ansvar för arbetsgivaren”, skriver Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i en replik.

Kommentera

”Det saknas konstruktiva förslag från LR vad gäller lärarbristen”

Debatt

”Jag vill att LR nu vaknar till liv, med all den urkraft som bra facklig verksamhet kan vara”, skriver Liane Blom, lokalombud på Bergslagens folkhögskola.

Kommentera

Hon forskar om särskilt stöd på gymnasiet: ”Finns väldigt lite kunskap”

Särskilt stöd 

Forskaren Anna Öhman genomför just nu en studie av särskilt stöd på gymnasiet.

vuxenutbildning

Lokala vuxenutbildningens projekt sprids i Europa

Vuxenutbildning

Vux Huddinges integrationsprojektet sprids till andra länder. 

Lönegranskning

Tre erfarna lärare berättar: Yngre fick högre lön än vi

Löner

När lärarstudenten var klar med sin utbildning anställdes hon på samma skola som hon gjorde sin praktik på.
– Hon fick 4 000 kronor mer i månadslön än vad jag hade. Det svider, säger Stina som var studentens handledare.

Ny statistik: Så mycket halkar erfarna lärare efter i lön

Löner

Erfarna lärare som arbetat länge på samma arbetsplats har ofta betydligt sämre löneutveckling än yngre och mindre erfarna kollegor, visar en ny analys av 20 000 lärares löner.

Forskning

Hans forskning ska lyfta skillnader mellan skolreformer

Forskning

Forskargrupper från fyra länder ska i ett nätverk jämföra forskning av utbildningsreformer.

Debatt

”Ge barn i särskolan rätt till obligatorisk förskoleklass”

Debatt

”Även barn i särskola borde ha rätt till tio års grundskola enligt likvärdighetsprincipen”, skriver debattörerna.

Kommentera

Facket vill skrota elevens val: Tiden behövs till annat

Tidsbrist

”Stoffträngseln” i skolans ämnen har blivit synlig genom debatten om nya kursplaner. Ett bra tillfälle att ta bort elevens val, menar LR.

Forskarna: Nationella proven måste omarbetas

NP

Digitala och externt rättade nationella prov står inför dörren. Men för att fungera vid betygsättning måste själva uppgifterna anpassas, menar flera forskare.

Läxförhör istället för prov – så får hon över fler elever från F till E

Bedömning

Helena Kvarnsells elever har skriftligt läxförhör varje vecka: ”Fantastiskt betygsunderlag”.

HÖK 18

6 av 10 ombud: Kommunerna lever inte upp till avtalet

Avtalet

Många kommuner lever inte upp till skrivningarna i avtalet HÖK 18, enligt Skolvärldens enkätundersökning bland fackligt aktiva lärare.

Åsa Fahlén: ”Jag är jättebekymrad”

HÖK 18

LR:s ordförande Åsa Fahlén är inte överraskad över kritiken mot HÖK 18.
– Situationen är i dag oerhört bekymmersam på många håll på grund av alla nedskärningar.

Digitala verktyg

Forskarens tips: Så lyfter du undervisningen med digitala verktyg

Digitala verktyg

Mattias Rundberg forskar på digitala verktyg i skolan för att se vilken effekt de har på lärandet. 

Intervju

Jörgen Tholin: Därför är det svårt att motverka glädjebetyg

Betygsutredningen

Hur upptäcker vi systematisk betygsinflation och vad kan vi göra åt den? Regeringens särskilda utredare Jörgen Tholin har ett halvår på sig att finna svar.

Debatt

”Lärare lockas inte av marknadsskolan”

Debatt

”Enda sättet att få fler att vilja bli lärare är att göra svenska skolan till den likvärdiga och högkvalitativa skola den var innan de borgerliga partiernas friskolereform genomfördes”, skriver debattörerna.

Kommentera
Lärarassistenter

En av tre utnyttjar inte extrapengar till lärarassistenter

Statsbidrag

Intresset blev inte lika stort som regeringen hoppades på.

Sökte inte bidrag: ”Var för knepigt”

Lärarassistenter

Gotland valde att inte utnyttja bidraget – Västerås sökte 5,47 miljoner.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Forskning

Agneta Gulz: Så skapar du motivation hos eleverna

Undervisning

Hur arbetar man bäst för att skapa motivation i klassrummet? Forskaren Agneta Gulz ger sina viktigaste tips.

Debatt

”Vi behöver tydligare tag hemifrån – inte hårdare tag i skolan”

Debatt

”Det är dags att på djupet rannsaka föräldrarollen för att ge skolan den chans den förtjänar och den auktoritet den behöver”, skriver debattören Peter Östling.

Kommentera

Kommuner kan bryta mot lagen för att locka friskolor

Kommunerna

Sockrade hyresavtal till enskilda aktörer strider mot kommunallagen.
– Kommunerna gör jättemycket tokigheter som strider mot lagen, säger juridikprofessor Lotta Lerwall.

Skolutveckling

Kornhall: En bra skola är ingen slump

Skolutveckling

”På den här skolan kan vi se betydelsen av en klok skolledning och vuxna som arbetar tillsammans och aldrig ger upp”, skriver Per Kornhall.

Debatt

”Låt inte eleverna läsa vad skräp som helst”

Debatt

”När skärmar kräver så mycket av våra ungdomars tid måste vi vara modiga och våga viga mycket tid åt läsningen”, skriver svenskläraren Karin Herlitz.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons