Annons
Johanna Gustafsson och Kenth Hedevåg har skrivit boken om Johannas tre diagnoser, som de hoppas ska kunna hjälpa lärare i arbetet med elever med NPF. Foto: Julia Sjöberg

Deras bok om Johannas diagnoser kan hjälpa lärare

Publicerad 28 oktober 2020

Fakta

Författarna Kenth och Johanna

Kenth Hedevåg

  • Idrottslärare i botten som senare läst specialpedagogik med inriktning neuropsykiatri. 
  • Har jobbat i Kungälvs kommuns elevhälsoteam i många år samt inom barn- och ungdomspsykiatrin. 
  • I dag håller han utbildningar och föreläser om hur man bemöter elever med NPF-diagnoser eller som har andra svårigheter i skolsituationer. 

Johanna Gustafsson

  • Är fritidsledare och elevassistent i en F–6-skola.
  • Har tillsammans med Kenth Hedevåg skrivit boken ”Johanna – tre diagnoser i skolan”.

Relaterat

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan innebära en tyst och ensam kamp. Så var det för Johanna Gustafsson vars adhd och autism aldrig upptäcktes i skolan. 
– Vi måste våga se både styrkor och svagheter mycket tidigare, säger NPF-pedagogen Kenth Hedevåg som nu släpper en bok tillsammans med Johanna Gustafsson. 

Kenth Hedevågs telefon ringde från ett okänt nummer. Kvinnan på andra sidan presenterade sig som Johanna Gustafsson och hon ville ställa några frågor om hans bok ”När mallen inte stämmer” som hon hade läst på jobbet. Innan de la på frågade hon Kenth Hedevåg om han ville läsa berättelsen om hennes skoltid.  

– Jag sa att jag kunde läsa den, men att jag skulle vara ärlig och säga exakt vad jag tyckte. Jag kunde konstatera att den var väldigt stark, men ganska rörig och oorganiserad, säger Kenth Hedevåg.

Johanna Gustafsson var själv inte förvånad över kritiken. 

– Jag sa: ”Ja, vad trodde du? Jag har ju tre diagnoser: dyselexi, adhd och autism. Så det är inte konstigt att den blir rörig.”

Där någonstans föddes idéen om att skriva en bok som kombinerade Johanna Gustafssons erfarenheter från en tuff skoltid med Kenth Hedevågs texter om stöd och insatser.
Sisådär 150 timmar i telefon senare är boken Johanna – Tre diagnoser i skolan klar. 

– Jag vill inte att elever i skolan som har det jobbigt ska behöva känna så som jag har känt, säger Johanna Gustafsson. 

Jag har alltid kommit på andra strategier för att lära mig saker och dölja mina problem.

Relativt tidigt upptäckte man att Johanna Gustafsson hade läs- och skrivsvårigheter, men först i åttan fick hon diagnosen dyslexi. Och inte förrän drygt tio år senare konstaterades det att hon även hade adhd och autism. 

– Jag har alltid kommit på andra strategier för att lära mig saker och dölja mina problem. Jag låtsades läsa texter i skolan som jag sedan fick läsa hemma för att det tog så lång tid och då ville jag inte visa det för de andra.

Ett stort stöd hemifrån gjorde att hon ändå tog sig igenom grundskolan. 

– Mamma och pappa läste alla läxor högt för mig. Vi var uppe jättesent på kvällarna och satt hela loven med skolarbete. Idrotten har hjälpt mig jättemycket också, att tänka på annat. Men jag har kämpat väldigt mycket.

Ju längre upp i åldrarna hon kom, desto svårare blev det att dölja problemen. På högstadiet spydde hon ofta på vägen till bussen, men berättade inte för någon. Senare kom också problem med panikångest, utmattning och sömnsvårigheter.

– Så här i efterhand förstår jag att det berodde på stress, ångest och en massa oro. Jag kände mig värdelös.  

Johanna Gustafsson är långt ifrån ensam om att leva med oupptäckta NPF-diagnoser, menar Kenth Hedevåg. Många gånger missar man just flickor, berättar han.

– Johanna har som så många flickor levt med krav som över tid har varit långt större än hennes förmåga. Sedan har snälla människor gjort bra saker för henne i skolan, men de har kommit in först när det redan har hänt något väldigt negativt. 

Johanna Gustafsson och  Kenth Hedevåg möter  läsare i samband med  en boksignering i Kungälv.

Problemet grundar sig i generella antaganden om vad adhd är.

– Rent generellt visar sig symptom på NPF-diagnoser ofta lite annorlunda hos flickor än hos pojkar. Det gör att skolan oftast inte ser problemen förrän man kommer upp i tonåren och ibland ännu senare. Vi har en traditionell syn på att man ska vara stökig och fara omkring om man har adhd. Men den här hyperaktiviteten kan lika gärna visa sig genom att man smular sönder suddgummin men samtidigt sitter tyst och ler. Då tror omgivningen att man är med fast man inte är det.

Han menar att man i Sverige ofta är rädd för att sätta in stöd i tidig ålder. I stället kommer det mesta stödet i åttan och nian. 

– I Finland sätter man in insatser väldigt tidigt, behöver man hjälp så får man hjälp. I Sverige har vi i stället någon konstig idé om att vi ska vänta och se. Vi måste våga se både styrkor och svagheter mycket tidigare.

Just ett sådant förebyggande arbete skulle lösa mycket, tror Kenth Hedevåg.

– Skolan gör väldigt många bra saker, men den gör det ofta reaktivt. Det är först när det går riktigt illa, när eleven kanske inte ens går till skolan längre, som man sätter in stödet. Men det är kris och kaos som sliter på oss, det är det som gör att lärare blir utmattade och eleverna mår dåligt. Jobbar man i stället förebyggande spar man både lärare, elever och pengar.

En nyckel är att få till samarbetet med föräldrar, tycker Kenth Hedevåg.

– Vårdnadshavare är en jättestor resurs som vi många gånger inte använder fullt ut i skolans värld. De sitter på mycket information som vi behöver i skolan, framförallt om elevernas styrkor. Får man till en stark länk mellan vårdnads-havare, skola och elev blir det mycket lättare.

Han var den som lyssnade och vars dörr alltid stod öppen.

I dag arbetar Johanna Gustafsson själv i skolan, som elevassistent i en F–6-skola i Jönköping.

– Jag vill vara det stöd jag själv saknade. Jag möter eleverna där de är och sen jobbar vi tillsammans. Jag känner igen mig mycket i eleverna som har det svårt och det gör det lättare att hjälpa dem.

Nyligen blev en elev väldigt arg och skulle gå på en annan elev. Men Johanna avstyrde konflikten. 

– Jag vet att den här eleven gillar en viss typ av läsk och då frågade jag lite om den. Då blev det att eleven började prata om det i stället och den person som eleven hade tänkt gå på kunde gå iväg.

Kenth Hedevåg känner igen mycket av Johanna Gustafssons arbetssätt från sina egna föreläsningar och utbildningar. Skillnaden är att hon gör samma saker bara på ren intuition.

– Här ett exempel där hon först bekräftar eleven, hon säger att hon förstår att eleven är arg. Sedan slänger hon in en avledning och börjar prata om en amerikansk läsk – sedan är man plötsligt ute ur konflikten. Hon är grym på att skapa de relationerna. 

Förutom erfarenheterna från sina egna svårigheter inspireras Johanna Gustafsson av sin klassföreståndare från gymnasiet i sitt arbete.

– Han visste att jag gillade innebandy och fotboll, så när jag inte fattade på lektionen använde han exempel från sporten för att förklara så att jag kunde förstå. Ett annat exempel är hur han följde med mig efter skoltid för att låna böcker till mitt examensarbete. Jag hade ont i magen bara av att tänka på bibliotek och då hjälpte han mig. 

Det han gjorde var att ge Johanna tid, konstaterar Kenth Hedevåg.

– Han var den som lyssnade och vars dörr alltid stod öppen. Sedan kan man ju som lärare känna att man inte alltid har tid, men det är väldigt väl använd tid när man lägger den på en elev som Johanna.  

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Friskolor

Fortsatt strid om friskolors skolpeng och kösystem

Skolkö

Några avfärdar utredningens förslag, andra stödjer dem fullständigt.

Annons
Annons
Annons
Coronaviruset

LR om nya riktlinjer: Mindre oro men ökad arbetsbelastning

Corona

”Med fler elever hemma blir det tuffare för lärarna”, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

FHM vänder: Barn ska stanna hemma från skolan

Corona

Symptomfria elever i grund- och förskola ska hållas hemma om familjemedlemmar är sjuka i covid-19.

Annons
Annons

Kornhall efter nya beskedet: ”Bra första steg, Anna Ekström”

Corona

”Vi behöver en smittskyddspolitik i skolan som bygger på internationell evidens, inte enstaka svenska myndighetspersoners tyckanden.”

Annons

Uppdaterad: 23 frågor och svar om corona

Corona

Det här gäller för dig som lärare.

Var fjärde skola följer inte corona-riktlinjer

Covid-19

”Man måste skydda personalen utifrån de riktlinjer som finns.”

Lärarens inbjudan: ”Välkommen på studiebesök i verkligheten, regeringen”

Debatt

”I klassrummen behövs inget avstånd, handsprit eller munskydd. Nån elev kan spy, må illa och hosta till men de är i skolan, trots alla rekommendationer från FHM”

Kommentera

Vikariebristen i coronakrisen på väg att knäcka lärarna

Corona

Trots larmen – den rekordstora bristen på vikarier kvarstår. 

Kornhall: Om Tegnell menar allvar borde han skämmas

Covid-19

”...och det borde de som är ansvariga för hans anställning också göra”, skriver Per Kornhall.

”Arbetsgivare måste sluta misstänkliggöra lärare”

Corona

För att regeringens beslut om distansundervisning ska få effekt krävs en större tillit, enligt LR. 

Specialpedagogik

Så hanterar specialpedagogen Agneta sina tre roller i skolan

Specialpedagogik

Arbetar som specialpedagog, lärare och fackligt ombud.

Fackligt

Europeiska facken ska bidra till en starkare lärarkår

Fackligt

”Viktigt att kunna dryfta dessa frågor tillsammans.”

Arbetsmiljö

Så vände skolan den negativa trenden

Likvärdighet

"Innan vi gjorde vår helomvändning var det ganska rörigt i skolan. Det var konflikter och barn som var ledsna."

Forskning

Unik virtuell praktik ska stärka läraryrket

Forskning

"Alltför många lärarstudenter upplever ett stort glapp mellan vad de har läst på universitetet och vad de sedan får göra ute i verkligheten."

Offentlighetsprincipen

Nej till offentlighetsprincip för friskolor: ”Ett hån mot lärare”

Sekretess

Vänsterpartiets förslag om att även friskolor ska omfattas av offentlighetsprincipen har nobbats.

LR kritiserar nytt nej till offentlighetsprincip

Insyn

”Jättetråkigt” tycker LR:s Åsa Fahlén om att utbildningsutskottet röstade nej till att införa offentlighetsprincip på alla skolor.

Upprop för vinstbegränsning i skolor växer lavinartat

Lärarupprop

”Nu väntar vi på att politikerna ska börja agera.”

24 av 30 grundsärskolor har brister i arbetet

Granskning

Skolinspektionen granskning av grundsärskolor i landet visar att 24 av 30 skolor har ett eller flera arbetsområden som behöver utvecklas.

 

Debatt

”Förslagen innebär en direkt form av särbehandling”

Debatt

Debatt Förslagen för att skapa en mer likvärdig skola bör inte genomföras, skriver forskaren Hrvoje Kap.

Kommentera

Ta inte skärmen från barnen – sitt med och vägled istället

Debatt

Debatt "Svärordet fan har byts ut mot fuck och de busiga påhitten med tejp på kranen har blivit att doppa någon annans tandborste i toaletten och filma det", skriver läraren Elin Bengtsson.

Kommentera

”Viktigt att ge eleverna bevis på vår värme”

Debatt

”Lärare som förmår visa känslor, reagera, agera – en sådan lärare kan eleven arbeta hårt för”, skriver läraren Johanna Söderberg.

Kommentera

”En kamp att få bli en del av Sverige”

Debatt

”Många beslut om avslag på ansökan om uppehållstillstånd är steg bakåt i utvecklingen”

Kommentera

Här får alla grundskollärare lokalt lönelyft

Lärarlöner

Grundskollärare i Luleå lovas extra löneförhöjning – på en procent.

Modellen minskade mobbning i skolorna med 40 procent

Forskning

Gävle kommuns skolor minskar mobbning kraftigt genom att arbeta med forskningsbaserade Gävlemodellen. 

Lärarbristen

Nytt nätverk vill bota lärarbristen: ”Behovet är akut”

Forskning

"Vi måste arbeta på bred front för att komma framåt".

Debatt

”Gymnasieskolan ska inte vara lika för alla”

Debatt

”Friare utformning av program bör uppmuntras, och gymnasieexamen genom ett frivilligt examensprov likt International Baccalaureate-systemet bör införas”, skriver Erik Berg (L) och Linn Rydberg (L).

Kommentera

Elevassistenter kan leda till sämre elevresultat

Forskning

Ny forskningsöversikt väcker frågor om elevassistenternas roll i skolan.

Arbetsmiljö

Föräldrar använder status som påtryckningsmedel

Arbetsmiljö

Poängterar titlar och tar med juridiska ombud på betygssamtal – påstridiga föräldrar problem för skolor i välbärgade områden. 

”Förtal av lärare tas inte på allvar av rektorer och huvudman”

Debatt 

"Relationen mellan elev och lärare blir skev om läraren trippar runt och är rädd", skriver gymnasieläraren Gunilla Margareta Zuleta.

Kommentera

”SFI-elever riskerar stora kunskapstapp med distansundervisning”

Debatt

”Det är av yttersta vikt att eleverna inom vuxenutbildningen kan upprätthålla sin undervisning”, skriver Maria Nilsson (L) och Anna Manell (LK).

Kommentera

Skolverkets GD hyllar LR-kritik i läckt e-post

Kritik

”Osmakligt”, ”skamligt” och ”feberdrömskt”. Det är några lärarreaktioner på Skolverkets generaldirektör Peter Fredrikssons e-post, skickat till Ulla Hamilton, vd på Friskolornas riksförbund.

Arbetsmiljö

Facket larmar: Hög arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärare på Anders-Olofskolan i Ragunda kommun larmar om en ohållbar arbetsmiljö. Detta har fått facket att kräva åtgärder.

Ny fortbildning i läs- och skrivsvårigheter från SPSM

Resurser

Nytt studiepaket ska träna arbetslag i att upptäcka, förstå och hantera läs- och skrivsvårigheter.

Debatt

”Inför offentlighetsprincipen för samtliga skolor”

Debatt

"Vi måste kunna känna oss trygga med att alla huvudmän tar uppdraget på allra största allvar", skriver Daniel Riazat (V).

Kommentera
Likvärdighetsdebatten

Det betyder Academedias ”slopning” av skolkön – egentligen

Skolkö

Academedia-VD:n Marcus Strömbergs rapporterade vilja att slopa skolkön visar sig kraftigt överdriven.

Kornhall: Argumentation med köpt forskning

Likvärdighet

”Ett av de mest försåtliga sätten är att klä sin argumentation i lånta forskarkläder”, skriver Per Kornhall.

Debatt

”Mer läromedel i skolans undervisning”

Debatt

”För att målet om mer läromedel i skolans undervisning ska nås krävs att befintliga hinder rivs eller nedmonteras”

Kommentera

Panelen: så tycker lärare i tre heta frågor

Panelen

Lärare svarar på tre aktuella frågor.

Debatt

”Stärk skyddet mot politisk diskriminering i skolan”

Debatt

"Vi har mängder av exempel på politiskt aktiva som mer eller mindre öppet nekats anställning inom grund- och gymnasieskolan", skriver Mikael Strandman (SD) och Michael Rubbestad (SD).

Kommentera

Analys av lärarlegitimationen: ”Facken var framgångsrika”

Utbildningspolitik

”Facken hade genomslag i sin opinionsbildning.”

Debatt

”Utöka idrott och hälsa med 100 timmar i grundskolan”

Debatt

”Vi vill utöka ämnet idrott och hälsa från nuvarande 600 timmar till 700 under grundskoletiden”, skriver Gudrun Brunegård (KD).

Kommentera

Kommunen betalar facken skadestånd efter tvist

Fackligt

"Det har varit väldigt tydligt för oss att vi hade rätt."

Debatt

”MUF och SSU måste skilja på förslag och beslut”

Replik

”Det är felaktigt av företrädare för M och S att hävda att KD vill avskaffa modersmålsundervisningen” skriver Kasper Avenbrand (KD).

Kommentera

”KDU berättar inte hela sanningen om förslaget”

Slutreplik

”Det var partistyrelsen som lade fram förslaget om att avskaffa modersmålsundervisning inför Kristdemokraternas partifullmäktige”

Kommentera

Historielärare: ökat fokus på bedömning

Forskning

Mätbara resultat har blivit viktigare för historielärare och tidspress gör att de prioriterar att undervisa i modern historia, visar ny studie. 

Coronaviruset

Läraroro efter ökade sjuktal: ”Läget har förvärrats”

Corona

Mer än var tionde lärare sjukskriven – kollegor tvingas sköta undervisningen i flera klasser samtidigt. 

Ny HD-dom: Brist på stöd är diskriminering

Stöd

HD: Elever med stödbehov har rätt till skadestånd om insatserna dröjer.
– Jättebra att det här kommer, säger NPF-experten Kenth Hedevåg.

Fortsatta kopplingar till extremism – friskola måste stänga

Nedstängning

Eleverna riskerar att utsättas för radikalisering, enligt Skolinspektionens beslut som skolan nu planerar att överklaga. 

”Barn som flytt hit måste få kosta pengar”

Debatt

”Vi pratar om en likvärdig skola. Det kommer vi inte i närheten av så länge vi inte lyfter skolor i våra så kallade särskilt utsatta områden”

Kommentera
BETYG OCH BEDÖMNING

Efter kritiken – ämnesbetyg ersätter kursbetyg

Betyg

Kursbetygen ska slopas och ersättas av ämnesbetyg.

Läromedel

Hela listan: Kommunerna som lägger mest – och minst – på läromedel

Rapport

Elever som bor i olika kommuner får inte samma förutsättningar att klara skolan.

Debatt

”Vill vi vara professionella lärare eller servicepersonal?”

Debatt

”Landets lärare bör resa sig i gemensamt motstånd mot skolkoncernernas expansion”, skriver Marcus Larsson.

Kommentera
Coronaviruset

Folkhälsomyndigheten undersöker covid i skolan

Corona

En pilotstudie ska undersöka immunitet för covid-19 hos elever och lärare.

LR om FHM:s pilotstudie: ”Viktigt att det undersöks”

Corona

”Det är viktigt att detta undersöks”, säger Ragnar Sjölander, ordförande för LR i Stockholm.

”Det är dags för nationella riktlinjer för skolans hantering av covid-19”

Debatt

”Som lärare väntar jag otåligt på nationella rekommendationer från Skolverket”, skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

Grundskolor stänger efter smittspridning

Coronavirus

Två grundskolor i Huddinge går över till distansutbildning.

Debatt

”Personalbristen krockar med måluppfyllelse och elevers behov”

Debatt

”Vi jobbar för att det handlar om liv och död, men det är nog inte så länge till vi orkar”, skriver specialpedagogen Cecilia Rosenlund.

Kommentera

Regeringen ser över svenskämnena – ska bli mer rättvist

Språk

Alltför många elever får inte den svenskundervisning som de behöver – "Behöver vända och vrida på alla stenar för att hitta samtliga problem."

Debatt

Läraren: ”Ta bort utvecklingssamtalen”

Debatt

”Jag ser utvecklingssamtalen som tidskrävande bromsklossar”, skriver läraren Simon Sandström.

Kommentera
Lärarutbildningen

Grönt ljus för lämplighetsprov på lärarutbildningar

Beslut

Regeringen inför möjlighet till höjda antagningskrav på förskollärar- och lärarutbildningar.

Liberalerna: Därför vill vi ha obligatoriska test

Replik

”Fler ska inte bara vilja söka sig till lärarutbildningen, lika viktigt är det att fler slutför och tar lärarexamen.”, skriver Roger Haddad (L).

Kommentera

Debatt: Återinför USK:en och öka läraryrkets attraktivitet

Debatt 

”Vi måste slå ett slag för vikten av en rimlig arbetsbelastning”, skriver läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Arbetsmiljö

Skolan flaggar om dålig arbetsmiljö: ”Kan bli livsfarligt”

Arbetsmiljö

”Vi blev lovade en ombyggnation, men den rann ut i sanden”, säger skyddsombudet Andreas Ludvigsson.

Hörselpedagogens tips för lugnare klassrum

Arbetsmiljö

Läraren och hörselpedagogen Anita ger tips för mindre buller.

Betyg från åk 4 blir verklighet nästa läsår

Betyg

Rektor ska kunna besluta om att införa betyg från årskurs 4 från och med höstterminen 2021 meddelar regeringen. ”Oseriöst”, menar Lärarnas Riksförbund.

Arbetsmiljö

Alexander Skytte: 5 förslag för att göra läraryrket hållbart

Blogg

”Detta är mina fem förslag för att göra läraryrket till ett hållbart och attraktivt yrke som lockar rätt människor.”

Distansundervisning

Språklärare stöttar varandra i distansundervisningen

Språk

Utmaning att hålla elevers motivation uppe – över 100 lärare möttes online för att utbyta råd och erfarenheter. 

engelskspråkiga skolor

Kraftig ökning av engelskspråkiga skolor i Sverige

Internationella skolor

Skolverkets generaldirektör: ”Problematiskt”.

Anna Ekström: ”Svenska ska vara huvudspråket i svenska klassrum”

Internationella skolor

”Vi drar i nödbromsen om det behövs”.

IES: ”Vi är en del av lösningen för att motverka segregation”

Replik

"Tillståndet att delvis undervisa på engelska är inte villkorslöst", skriver Robin Kirk Johansson, skolchef för Internationella Engelska Skolan.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons