Annons

”Det är dags att återinföra ordningsbetyget”

Publicerad 12 februari 2018

Debatt. ”Vi måste arbeta ännu hårdare med att betona vikten av ordning och uppförande i och runt våra skolmiljöer”, skriver Emma Köster.

Svenska skolan har under den senaste tiden strävat mot att bli mer tillåtande och tolerant. Syftet är gott, att skolan ska utformas för att ha plats för alla barn och ungdomar, oavsett egenskaper, funktionsnedsättning eller personlighet. Samtliga innefattas i det så kallade inkluderande synsättet, och fokus ligger på anpassningar utifrån elevens önskemål.

Även undervisningen går i linje med ett mer öppet och varierat förhållningssätt, för att på så sätt kunna tillgodose och fånga upp så många elever som möjligt. Många lärare har helt frångått den klassiska katederundervisningen, för att istället involvera eleverna i sitt eget lärarande, genom till exempel gruppövningar, undervisning via digitala klassrum eller med film.

Men den mer liberala synen på undervisningen märks också av i den moderna skolmiljön, inte minst på elevernas uppförande. Eller snarare, det nya synsättet att eleven ska få mer plats, vara delaktig och lyssnas på har medfört att eleverna också tillåts agera friare och mer utåtriktat.

Bra, menar vissa. Men ingen kan heller bestrida att skolan idag även innefattar en hel del bekymmer. Sen ankomst ökar, mobiltelefoner stör undervisning, andra pratar ”rakt ut” eller glömmer att ta med sig pennor och miniräknare (eller annat material du behöver för att kunna utföra de planerade uppgifterna), och kräver då att läraren ständigt ska ha ett extralager av material att tillgå. En modern trend som fått fäste på senare tid är att elever sitter med ytterkläder på inne i klassrummet. Larmrapport på larmrapport visar också att hot och våld stadigt ökar. Sammantaget har det blivit en allt rörigare miljö, som är långt ifrån optimal varken för oss lärare eller för eleverna.

Låt mig klargöra; Jag är positiv till modern skolmiljö, där undervisning sker med varierade metoder. Jag tror också på elevinflytande, till en viss nivå. Inflytande, variation och frihet får inte gå så långt att den omkullkastar den goda arbetsmiljön eller den optimala miljön för lärande, efterom lärande är skolans huvuduppdrag. Det gäller alltså att hitta en balans mellan inflytande och frihet å ena sidan, och en god arbetsmiljö å andra sidan. Man behöver också lokalisera och utforma adekvata styrmedel för att uppnå önskat tillstånd.

Skolan ska vara en språngbräda för elever inför vuxenlivet. De ska förberedas för att bli samhällsmedborgare, arbetstagare och i viss mån också föräldrar. Genom att återinföra ordningsbetyget visar vi på att vi inte är nöjda med den utveckling som vi ser runt om på många skolor idag. Att uppförande spelar roll och har betydelse för lärande och egen utveckling är givet. Det syns inte minst i samspelet med andra, då måste det finnas gemensamma förhållningsregler för att kunna verka och fungera både enskilt och i grupp.

Vad kan då ordningsbetyget innefatta? Det kan självfallet diskuteras. Jag tror på en sammanvägning av dels en summativ del, såsom statistik över närvaro och sen ankomst, och dels en formativ del, där förmågan att samarbeta och samspela med andra och förmågan att ta eget ansvar över sin egen utveckling vägs in och sammanställs till ett totalbetyg.

Återigen, varför borde vi snarast återinföra ordningsbetyget? Jo, därför att vi behöver poängtera vikten av uppförande på nytt. Det har betydelse både på kort och lång sikt. Som exempel kan nämnas att ordningsbetyg skulle inverka positivt på miljön i våra klassrum. Det skulle bli ett lugnare klassrum och därmed skulle eleverna få bättre studiemöjligheter, och på sikt även större måluppfyllelse.

Avslutningsvis, om vi menar allvar med Inkluderingen, att skolan ska innefatta alla, måste vi arbeta ännu hårdare med att betona vikten av ordning och uppförande i och runt om våra skolmiljöer. Det är dags nu att styra skutan rätt, innan den når kollisionskurs och sjunker helt.

Emma Köster, legitimerad gymnasielärare

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons