Nya gymnasieskolan

”Det var det här vi varnade för”

Elever som läser vid gymnasiets yrkesprogram riskerar att halka efter sina jämnåriga i kunskap om bland annat samhällets strukturer. Det skriver två pedagogikforskare i en debattartikel i Göteborgs-Posten.
– Jag är övertygad om att de har rätt, säger Ibrahim Baylan, utbildningspolitisk talesperson (S).

| MISSING http://www.skolvarlden.se/sites/default/files/ibrahim_baylan_h%C3%B6jdare_560.jpg |Debattörerna Andreas Fejes och Mattias Nylund riktar kritik mot att eleverna på yrkesprogrammen erbjuds en ”smal, nyttoinriktad kunskap som i hög utsträckning anpassats till yrkeslivet”. Den nya gymnasieskolan riskerar därför att befästa klasskillnaderna i det svenska samhället. Att elever med arbetarbakgrund är överrepresenterade, och samtidigt erbjuds smalare kunskap bidrar till att reproducera klassmönster, skriver pedagogikforskarna.

Skribenterna vänder sig starkt emot att tanken med den gemensamma gymnasieskolan som ska förbereda elever för ett föränderligt yrkesliv, ersatts av en delad skola som skapar anställningsbara medborgare för ett specifikt yrkessammanhang.

– Forskarna har fångat problemet väl. Det var det här vi varnade för när regeringen sänkte kunskapskraven och ett antal kurser togs bort. Reformen är misslyckad. Regeringen måste backa och införa en gemensam ”bottenplatta” för alla gymnasieprogram, säger Ibrahim Baylan.

Han menar att resultatet är dubbelt nedslående.
– Risken är uppenbar att klassklyftorna ökar, dessutom har många ungdomar insett följderna och färre söker därför till yrkesprogrammen.

Andreas Fejes och Mattias Nylund pekar på hur kursplanerna i flera fall skiljer sig åt. Ett exempel är samhällskunskapen där yrkesprogrammens elever utbildas i privat-, men inte samhällsekonomi. Vidare erbjuds inte heller kunskap om politiska ideologier. Det leder till ”begränsade möjligheter till kritiskt tänkande och ett ifrågasättande av rådande samhällsstrukturer”.

Som Ibrahim Baylan skrev på SvD Opinion i februari förespråkar Socialdemokraterna att de nuvarande yrkesprogrammen utvecklas till yrkescollege ”med befintliga teknik, vård,- och omsorgscollege som förebild.
– Vi vill höja kunskapskraven och ha mer av exempelvis samhällskunskap. Eleverna ska växa som människor och gymnasiet ge en god föreberedelse inför yrkeslivet, säger han.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm