Replik fysiklärare

Döljs fysiklärarbristen av obehöriga lärare?

Replik Framtidens hot mot fysikundervisningens kvalitet är alltså inte bara brist på fysiklärare utan också de obehöriga lärarnas undervisning och fysiklärare som överger fysikundervisningen genom att sätta en dator i händerna på eleverna, skriver läraren Lars Thunberg.

Håkan Broström frågar sig med rätta i SV:s februarinummer varför så få vill bli fysiklärare. Har det hänt att elever stått utan fysiklärare och fått nöja sig med en lärare som undervisar i fysik?

I så fall är fysikämnet illa ute – det vill säga om fysiklärarbristen döljs av att man tillsätter andra lärare att undervisa i fysik. Vi kan då se fram mot att man sätter eleverna framför en dator för att se på film och fysikanimeringar. Denna befarade framtid drivs på av tanken, att de elever som fått en dator av skolan måste få användning av denna. Det är troligen svårt för en obehörig lärare att stå emot den ”moderna utvecklingen” driven av skolledningen och IT-pedagogen. Datorns roll i fysikämnet är i korthet att samla in mätdata och sedan bearbeta dessa för att dra fysikaliska slutsatser.

Man bör dock inte alltid ha datorn med på lab utan de grundläggande, praktiska försöken, där eleven tar till klocka och meterstav, måste även i framtiden spela en roll.

Framtidens hot mot fysikundervisningens kvalitet är alltså inte bara brist på fysiklärare utan också de obehöriga lärarnas undervisning och fysiklärare som överger fysikundervisningen genom att sätta en dator i händerna på eleverna.

Vad göra åt bristen? Ja det vet vi alla.

Lars Thunberg, Matematik- och fysiklärare i Karlstad

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm