helen_anita

Helén Ängmo och Anita Wester

Under OECD-snittet

”Eleverna behöver träna uthållighet”

Svenska femtonåringar är sämst i Norden på problemlösning visar en delrapport inom Pisa.
– Det här beror på många faktorer, allt från systemnivån till det som händer i klassrummet. Det handlar också om värdeförskjutningar. Det är mycket som konkurrerar om elevernas intresse för skolan i dag, inte minst sociala medier och datorer, säger Skolverkets projektledare Anita Wester.

Pisa om problemlösning

I december 2013 presenterades PISA-rapporten om elevers kunskaper i matematik, naturvetenskap och läsförståelse. I samband med att de PISA-proven genomfördes gjorde också 1250 av de svenska eleverna ett PISA-prov på dator som testar problemlösningsförmåga. Totalt deltog 44 länder, varav 28 OECD-länder, i provet. Provuppgifterna utgår från vardagsnära problem som inte har direkt koppling till skolans ämnen.

Genomsnittspoängen i provet är 500. Svenska elever har 491 poäng och ligger på samma nivå som Irland, Danmark, Portugal, Ryssland, Slovakien och Polen. Bäst resultat når Singapore, Sydkorea och Japan. Finland och Kanada når också bra resultat.

Källa: Skolverket

Det oroande beskedet i december att svenska elevers resultat fortsätter att rasa i matematik, läsförståelse och naturvetenskap har tidigare lindrats av att många hävdat att våra femtonåringar i alla fall är kreativa och skickliga på problemlösning. Det visar sig dock inte vara fallet när OECD presenterar den fjärde delrapporten i Pisa 2012. För första gången har elevers problemlösningsförmåga testats, och även här presterar Sverige en bra bit under genomsnittet.

– Med resultatet från den fjärde delstudien blir den samlade bilden av Pisa allvarlig. Eftersom den fjärde studien handlar om viktiga framtidskompetenser, som arbetslivet efterfrågar allt mer, finns det anledning att vara orolig. Många jobb handlar mycket om att lösa problem och ta ställning till olika frågor och då är det viktigt att vi presterar bra även här, säger Skolverkets överdirektör Helén Ängmo till Skolvärlden.

Vad har skolan för roll i det här resultatet?

– Skolan har en viktig roll för undervisningen ska vara bred. Skolan ska stimulera både kunskaper och förmågor och bland förmågorna finns problemlösning. Då är det väldigt viktigt att man har en undervisning som fokuserar på hela bredden och stärker upp, motiverar och engagerar eleverna så de rustas för framtiden. Så skolan har en viktig roll, men sen är det också viktigt att fundera över vad eleverna själva tycker och tänker om sina studier och vilken uthållighet man har till sådana här uppgifter.

OECD har definierat problemlösningsförmåga som en förmåga att bearbeta information kognitivt för att kunna förstå och lösa problem tillsammans med en vilja att engagera sig i sådana situationer. Här visar sig svenska elever ha högre tilltro till sin problemlösningsförmåga än OECD-genomsnittet, men bedömer sin uthållighet lägre än snittet.

Skolverkets projektledare för studien Anita Wester ser ett viktigt område som svenska elever behöver träna mer på i klassrummet.

– Uthållighet tror jag är en ganska central del. Vi lever i ett samhälle där allt är fragmentariskt och kort och ska gå snabbt, så vi behöver nog alla träna på att vara uthålligare och tänka långsammare. 

Överdirektör Helén Ängmo tror ändå att svenska lärare har förutsättningar att lära ut problemlösning.

– Ja, det ska de ha. Det har ingått i svenska läroplaner under lång tid. De ska vara rustade att utforma undervisningen så att den också stimulerar sådana här förmågor, men vi vet väldigt lite om undervisningen. Vi tycker det är viktigt att undersöka vad som händer i klassrummet för att kunna förklara ett sådant här resultat, säger hon.

Vad ser du för andra förklaringar till det låga elevresultatet?

– Vi har ingen entydig förklaring, precis som i huvud-Pisa. Vi tror man behöver titta på flera saker, däribland undervisning och attityder. Hela Pisa tyder också på att problemen inte är ämnesspecifika utan förklaringarna ligger på systemnivå. Man måste titta på likvärdighetsfrågor, hur man jobbat med individualisering, om man lämnat elever på egen hand. Vi har sett det i en tidigare studie och det kan vara en bidragande orsak.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm