Annons
Johan Sander är förstelärare på Aggarpsskolan i Svedala och använder sig framgångsrikt av metoden lågaffektivt bemötande i sitt arbete. Foto: Andreas Hillergren

”Skoldagen har blivit tryggare med lågaffektivt bemötande”

Publicerad 27 februari 2019

Fakta

Lågaffektivt bemötande på skolan

Hantera klassrummet

Strategier för ett fungerande klassrumsklimat som utgår från Bo Heljskov Elvén teorier:

  • Se till att uppgifterna som eleverna ska utföra är intressanta, begripliga och meningsfulla.
  • Se till att de fysiska ramarna är optimala rörande utrymme, ljudmiljö och beteendereglerande inredning och andra faktorer.
  • Arbeta aktivt på att skapa god kontakt med eleverna så att du förtjänar auktoriteten.
  • Skapa lugn i klassrummet genom struktur och förutsägbarhet, listor och scheman och begripliga regler.
  • Satsa på samarbete och att själv vara lugn i svåra situationer.
  • Undvik bestraffningar, utskällningar och tillrättavisningar och se till att eleverna känner sig rättvist behandlade.

Hantera konflikter

Så hanterar du en konfliktsituation om du jobbar med lågaffektivt bemötande utifrån Bo Hejlskov Elvéns teorier.

  • Reagera lugnt och behärskat.
  • Undvik ögonkontakt vid konfliktrisk.
  • Undvik beröring när en elev är upprörd.
  • Respektera det personliga utrymmet.
  • När du känner behov av att gå framåt, gå två steg baklänges.
  • Ställ dig aldrig mitt emot eleven.
  • Undvik att markera dig, t.ex. genom att spänna dina muskler.
  • Sätt dig, gärna på golvet. Då tar du mindre plats i elevens medvetande.
  • Prata lugnt i inledningen av förloppet. Om eleven förlorar kontrollen ska du inte prata alls.
  • Ge dig. Att ge sig handlar inte om att ge sig varje gång eleven vill något annat än vi. Ofta handlar det om att rädda en situation.
  • Avled, humor är effektivt i detta sammanhang.

Relaterat

Efter att ha sett hur man höll fast och isolerade utagerande ungdomar på anstalter, ville Johan Sander hitta mer etiska alternativ. Han fann lågaffektivt bemötande och har med lyckat resultat tagit in metoden i skolan. Ändå förstår han att metoden väckt debatt den senaste veckan.
– Alla lärare kämpar frenetiskt med de här frågorna, säger Johan Sander.

Lågaffektivt bemötande har väckt mycket debatt de senaste dagarna. Detta sedan skyddsombudet på en grundskola i Hjulsta gick ut med att metoden lett till ökat våld på skolan. På ena sidan i diskussionen står nu en rad ledarskribenter som menar att lärarens auktoritet har monterats ned, på andra sidan de som menar att grundskolan helt missuppfattat metoden.

Skolvärlden har tidigare skrivit om Johan Sander, förstelärare på Aggarpsskolan i Svedala, som framgångsrikt använder sig av metoden i sitt arbete. Han förstår att debatten har uppstått.

– Det är för att det är ett så stort vardagsproblem i skolan idag med elever som utagerar eller utmanar skolan. Det kan vara störande beteende eller slagsmål eller vad som helst – alla lärare kämpar frenetiskt med det, jag också. Just därför är det väldigt laddat, man känner sig bra eller dålig upplever jag, säger Johan Sander.

Johan Sander håller med förgrundsfiguren Bo Hejlskov Elvén om att metoden ofta missuppfattas.

– Det handlar verkligen inte om att bara gå därifrån och låta något ske, då har vi hamnat jättefel. Jag skulle aldrig tillåta någon att slå en annan elev, men det handlar om hur man gör – och det finns massor att göra i stunden, säger Johan Sander.

Jag vill inte vara den auktoritära läraren som jobbar med skrämselteknik. 

Hans egen ingång till metoden var genom arbete på ungdomsvårdsanstalter.

– Där höll man ofta fast ungdomarna eller isolerade dem och jag kände mig inte alls hemma i det förhållningssättet. För mig är lågaffektivt bemötande ett etiskt förhållningssätt till utagerande elever, så att de också känner sig trygga i situationen, säger Johan Sander.

Han menar att metoden används på ett fåtal elever.  

– De flesta av våra elever kan man hantera på andra sätt, men för vissa elever måste man göra det på ett speciellt sätt upplever jag. Elever som utagerar kommer vi alltid ha – så vi måste lära oss hur vi hanterar dem och där tycker jag lågaffektivt bemötande fungerar. Jag vill inte vara den auktoritära läraren som jobbar med skrämselteknik.

Johan Sander trycker på att mycket av arbetet sker förebyggande.

– Det tycker jag att många missar – de fastnar i själva frågeställningen kring vad man ska göra när något händer. Precis i stunden när någon kastar stolen måste vi bara få det att sluta så att affekten lägger sig. Men sen börjar det viktiga arbetet – vad gör vi för att vi inte ska hamna i samma situation igen? Många ser bara själva sekvensen när någonting händer och där är det ju ingen som vill hamna, men vi kan ju göra saker för att det inte ska hända igen, säger Johan Sander.

Hur har det påverkat elever och lärare att ni arbetar med lågaffektivt bemötande?

– Eleverna har fått en bättre och tryggare skoldag. Dessutom har förståelsen för elever med beteendeproblem och kunskaperna kring NPF ökat, säger Johan Sander.

Johan Sander i klassrummet.

Han tror att nyckeln till att lyckas med implementeringen ligger i att få med både lärare och ledning på tåget.

– Ledningen har varit tydlig med visionen om att vår skola ska arbeta med ett bra bemötande för alla elever. Sedan har vi haft kompetensutvecklingsdagar för skolan där vi har jobbat kring bemötande och förhållningssätt för att hantera elever med problemskapande beteende med föreläsningar, workshops, diskussioner och handledning.

Men trots att lågaffektivt bemötande har fungerat väldigt bra för Johan Sander, välkomnar han diskussionen om metoden.

– Jag tänker att det är en viktig debatt, oavsett vad man har för åsikt. Det här är någonting som är aktuellt i skolsverige idag – det märker man ju på antalet kommentarer på artiklarna som skrivs.

– Det är jättesvåra frågor som skolor behöver jobba ännu mer med. Hur hittar man ett bra förhållningssätt på en skola så att alla elever faktiskt mår bra? Mycket handlar om bemötande, det är jag helt säker på – men sen kan det också handla om hur resursfördelningen ser ut på skolan? Har man möjlighet att jobba lågaffektivt om man är ensam? Det är frågor som är viktiga att diskutera.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Coronaviruset

Corona i skolan: Pressat läge efter stort personalbortfall

Corona

Tio medarbetare på Bredaredskolan har insjuknat, flera i Covid-19. 

Annons
Annons

LR: Även mellanstadiet ska kunna övergå till distans

Corona

Facket öppet för distansundervisning i tidigare årskurser: ”Men det är en väldigt komplicerad fråga”.

Annons

Coronaeffekt: Så slår inställda lektioner mot högstadiet

Rapport

Praktiska ämnen värst drabbade. 

Politik

SD: Lärare och elever ska bara prata svenska i skolan

Politik

”I skolan ska svenska språket vara det talade språket.”

Annons
Annons
Idrott och hälsa

Panelen: Så tycker lärare i tre heta frågor

Panelen

Fyra idrottslärare svarar på tre aktuella frågor.

Annons
Lärarnas arbetsmarknad

Här är läraregenskaperna arbetsgivare rankar högst

Lista

15 mest efterfrågade kompetenserna.

Betyg

Riksdagsbeslut: Skolor får ge betyg i årskurs 4

Betyg

”Det är olyckligt att man behandlar skolan på det sättet.”

Forskaren om tidiga betyg: ”Politikerna har inte lyssnat på oss”

Betyg

”Betyg i årskurs 4 används som en bricka i det politiska spelet.”

YRKESLÄRARE

Granskning: Så ser kvaliteten ut på yrkeslärarutbildningarna

Yrkeslärare

UKÄ har granskat kvaliteten på landets yrkeslärarutbildningar. 

SFI

Otydliga riktlinjer slår hårt mot SFI-elever

SFI

”Som lärare känner jag en samvetsstress över att inte räcka till.”

Fackligt

Vab, vobb eller välgörenhet – detta gäller när lärare är hemma

Expertråd

LR:s ombudsman Fredrik Alm reder ut vem som ansvarar för undervisning och bedömning när du är borta från jobbet

Forskning

Forskare: Musiklyssning till läxorna skadar studierna

Forskning

"Musiken gör det svårare att förstå innebörden i en text".

Coronaviruset

Nya munskyddsråd får facklig kritik: ”Frustrationen stiger”

Corona

”Det finns ingen logisk förklaring till varför försiktighetsprincipen inte ska gälla även i klassrummen.”

Lärarpris

Frigjord från räkneboken – lärare prisas för kreativ undervisning

Prisad

”I matematik glöms det ofta bort att alla inte har samma utgångsläge.”

Nationella prov

Skolverkets besked: Digitala nationella prov försenas

Nationella prov

EU-dom försenar införandet av digitala nationella prov. 

Fackligt

Kravet på brottsmisstänkt lärare slopas efter fackliga protester

Fackligt

"Det känns bra eftersom kravet saknar laglig grund"

Lärare tvingas berätta om brottsmisstankar

Fackligt

"Det strider mot grundlagen."

Särskilt stöd

Nytt lagförslag: Krav på specialpedagog eller speciallärare i elevhälsan

Utredning klar

Bristen på utbildade lärare, speciallärare och -pedagoger försvårar lagförslag i ny utredning.
– Det är huvudmännens ansvar, säger utbildningsminister Anna Ekström.

2 av 3 lärare: Elever får inte särskilt stöd

Särskilt stöd

Samtidigt har lärarnas dokumentation ökat – trots att den skulle minska.

Saknas: 5 000 speciallärare för att täcka behovet

Speciallärare

Kravet: Att staten tar ansvar för finansieringen av skolan.

”Lärarna har väldigt svårt att möta behovet”

Speciallärare

Tidsbrist vanligaste orsaken till att alla elever inte kan få stöd.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons