Annons
Christer Nilsfors, kommunombud för Lärarnas Riksförbud i Kalmar, Niclas Wahlgren, kommunombud i Karlshamn, Nemat Salehi, kommunombud i Ystad och Ingela Hörnell, kommunombud i Luleå. Bilden är ett montage.  

Enkät: ”Ett annorlunda år med hög lärarfrånvaro”

Publicerad 29 december 2020

Relaterat

Del 2 Hur har pandemin påverkat ditt skolår och vad kan bli bättre 2021? Skolvärlden ställde frågorna till några av Lärarnas Riksförbunds kommunombud runt om i landet. Här är deras svar.

Niclas Wahlgren.Niclas Wahlgren, kommunombud för Lärarnas Riksförbund i Karlshamn.

1. När förstod du att coronaviruset som upptäcktes i Kina skulle spridas till Sverige och påverka dig som lärare?

– Redan runt vecka 9-10 när sportlovsfirare kommit hem från alperna och vi får in smitta på skolan.

2. Hur skulle du säga att det har påverkat ditt skolår 2020? 

– Mycket. Jag gick över på fjärrundervisning i mitten av mars. Det var en stor omställning som lärare. Det gick dock ganska smärtfritt. Inte optimalt men ändå en bra lösning i dessa pandemitider. Sommaren kom och smittan tonade ner. Hösten har sedan varit tuff. Mycket skyddsarbete med riskbedömningar och jagande av arbetsgivare som inte gjort dessa.

– Från mitten av oktober har jag behövt hantera stor oro bland medlemmar. Vi har försökt förmå huvudmannen att ställa om. Så här i mitten av december så kan jag konstatera att mycket har löst sig. Gymnasiet är i huvudsak coronasäkrat, men grundskolan har kvar många aktiviteter som fortfarande måste lösas. Nu senast att årskurs 6 språkval åker till en högstadieskola. Elever från kommunens olika grundskolor blandas. Här återstår att finna lösningar.

3. Vad kan bli bättre 2021?

– Självklart så hoppas jag att 2021 ska innebära att smittan avtar, att vaccinet ska hjälpa till. Jag hoppas också att många av de olika lösningar för att hantera fysiska möten faktiskt kan permanentas. För är det något som pandemin förändrat så är det hur skolan hanterar möten.

Ingela Hörnell. Ingela Hörnell, kommunombud för Lärarnas Riksförbund i Luleå. 

1. När förstod du att coronaviruset som upptäcktes i Kina skulle spridas till Sverige och påverka dig som lärare?

– Jag började misstänka det i samband med sportloven här i Sverige. Det blev ett faktum under tiden mellan sportlovet som här i Norrbotten var vecka 10. Jag var inte särskilt orolig för egen del ännu men det hade gått ut restriktioner att man skulle vara hemma om man hade förkylningssymptom. Jag gick in på en skola och möttes där av en rektor som ryckte till och såg förskräckt ut för att jag började hosta. Hostan berodde på att jag satt något i halsen i bilen på vägen dit. Då insåg jag att det här är allvar.

2. Hur skulle du säga att det har påverkat ditt skolår 2020? 

– Det har varit ett annorlunda år med hög lärarfrånvaro och ännu svårare att få vikarier än under ett normalt år. Vi har inte träffat vare sig föräldrar eller kollegor i samma utsträckning som vi brukar göra. Föräldramöten och andra aktiviteter där föräldrar brukar bjudas in har ställts in. Vi har fått föra en kamp för att få jobba hemifrån när så är möjligt och för att möten ska hållas digitalt.

– Det är svårt att hålla social distans i klassrum och matsal. Vi har tvingats in i digitaliseringen och det kommer sannolikt föra något gott med sig när samhället normaliseras igen. Jag tror dock inte att vårt samhälle kommer att bli som förut. Under hösten har jag mött betydligt mer oro för pandemin hos mina elever. Jag undervisar i svenska som andraspråk på lågstadiet och en av eleverna frågade mig vad som kommer att hända med honom om hans mamma och pappa dör för några veckor sedan. Nu är hans föräldrar sjuka i Covid-19 och han får inte vara i skolan.

3. Vad kan bli bättre 2021?
– Förhoppningsvis avtar smittan igen och vi blir vaccinerade. Lärarna omvärderas till en samhällsviktig yrkesgrupp. Just nu är skolans verksamhet samhällsviktig men inte vi som jobbar i verksamheten. Utan lärare – ingen skola.

Christer Nilsfors.Christer Nilsfors, kommunombud för Lärarnas Riksförbud i Kalmar.

1. När förstod du att coronaviruset som upptäcktes i Kina skulle spridas till Sverige och påverka dig som lärare?

– I slutet av februari, början av mars började vi förstå att det skulle komma att påverka. Det är många personer som vistas på en skola och där är begränsat med utrymme, vilket gör att det är oerhört svårt att hålla den distans som föreskrivs.

2. Hur skulle du säga att det har påverkat ditt skolår 2020? 

– Ur facklig synvinkel har det påverkat i stor grad. Det var mycket fokus på viruset framförallt i våras och det var flera möten på enhets- förvaltnings- och kommuncentral nivå. Vi har arbetat mycket med att trycka på om riskbedömningar. Det har funnits och finns oro bland medlemmarna framförallt kring korridorer och matsalar.

– Ur lärarsynpunkt förberedde vi för distansundervisning i höstas och det blev verklighet sista veckan innan jullovet för en del skolor.

3. Vad kan bli bättre 2021?

– Jag tror att man måste ta ett större centralt grepp över riktlinjer till de olika skolorna. Det har varit något bättre den senaste tiden, men problemen är ganska likartade för de flesta skolor och det finns egentligen ingen anledning att varje skola behöver hitta egna lösningar annat än i vissa delar som kan vara unika.

Nemat Salehi.Nemat Salehi, kommunombud för Lärarnas Riksförbund i Ystad.

1. När förstod du att coronaviruset som upptäcktes i Kina skulle spridas till Sverige och påverka dig som lärare?

– Vecka 8 under sportlovet var jag i Rom i Italien och hade jättetrevligt med massor av folk. När vi kom tillbaka till Sverige så hörde jag via svenska medier att coronasmittan nått norra Italien. Två veckor senare, i mitten av mars, kom första rapporten att elever som varit i norra Italien blivit smittade. Det dröjde inte länge innan vi ställde om till distansundervisning. Vi hade en A-dag till befogande för att ändra våra planeringar och ställa om till undervisning på distans.

2. Hur skulle du säga att det har påverkat ditt skolår 2020? 

– Jobbigt och mer arbete. Det jobbigaste delen har varit att kommunicera rätt med varandra och fortsätta med relationsarbetet, vilket är en viktig uppgift i vårt pedagogiska uppdrag.

– Det går inte att aktivt reglera graden av närhet och hantera känslomässiga signalerna när du undervisar 32 elever på distans via Teams. För även om tekniska lösningar finns och förbättras hela tiden så är det inte samma sak som när hela klassen är samlad. Små grupper och enskilt har däremot fungerat bättre. 

3. Vad kan bli bättre 2021?

– Jul-och nyårsfirandet är en välbehövlig vila efter ett år där världen vändes upp och ned. Tillbaka i skolan blir det sedan viktigt att avgränsa uppgifterna och vara tydligare. Det är viktig att eleverna förstår vad de ska göra och i mina kommande planeringar kommer jag att prioritera de uppgifter som är viktigast i relation till elevernas kunskapsutveckling och måluppfyllelse. Om alla kolleger gör så blir det rimligare arbetsbelastning för eleverna. De elever som släpar efter måste få stöd och i vissa fall bör rektorerna förlänga studierna med ett extra år för att öka möjligheterna till gymnasieexamen.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons
Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Annons

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons