Ewa-Lotta Strandh Svensson är lärare på Törnströmska gymnasiet i Karlskrona.
Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen.
Ewa-Lotta Strandh Svensson undervisar i svenska och religionskunskap på Törnströmska gymnasiet i Karlskrona.
Här berättar Ewa-Lotta varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.
– Eftersom kunskap och utbildning alltid har legat mig varmt om hjärtat, var yrkesvalet enkelt och jag bestämde mig i tidiga tonår för att bli just lärare – ett val som jag aldrig har ångrat. Jag trivs att jobba i skolans dynamiska miljö där variationen i uppdraget är stor. Att få möta ungdomar i deras mest formbara tid och se dem utvecklas och bli vuxna självständiga människor är nog det som ger mig störst motivation och glädje med arbetet.
– Eftersom jag hela tiden vill utveckla mig, läser jag även till specialpedagog vid högskolan i Kristianstad. Under mina lärarår har jag nämligen märkt en ökning av antal elever i behov av stöd.
– Bästa stunden i veckan är när eleverna ställer frågor om texter och litteratur och jag känner och märker att eleverna tar med sig texterna och litteraturen in i sitt eget liv. Att hitta texter som kan påverka eleverna och berika deras liv är en givande utmaning.
– Jag skulle vilja att lärare fick ägna sig mer åt läraruppdraget och inte så mycket åt administrativa uppgifter. Läraryrket är ett kreativt yrke som kräver stort engagemang och tid till både för- och efterarbete för att få kvalitet i undervisningen.
– För det andra skulle jag vilja ha mer likvärdighet i skolan och det kan vi bara få om skolan förstatligas.
– För det tredje skulle jag vilja att lärarna erbjuds mer kompetens-
utveckling, både enskild och individuell, och att man även i större utsträckning bygger hela skolorganisationen på ny forskning.