Få skolkuratorer trots satsning

Regeringen satsade 650 miljoner kronor på fler skolkuratorer – men Akademikerförbundet SSR anser att resultatet är magert. Förbundet varnar nu för att allt för mycket ansvar kan hamna på lärarna istället.

– Man kan inte förvänta sig att de ska kunna uppmärksamma alla elever, dels har de inte kunskapen och det är inte deras uppdrag, säger Titti Fränkel, utvecklingschef hos Akademikerförbundet SSR.

Elevhälsa står sedan 2011 med i läroplanen. Redan 2008 uttalade Jan Björklund en ambition om att 650 miljoner kronor från regeringen skulle ge 1000 nya skolsköterske- och skolkuratorstjänster. Sedan dess har ökningen blivit 79 skolskötersketjänster och 123 skolkuratorstjänster – en alldeles för låg siffra enligt Titti Fränkel.  

– Vi har pratat med flera kuratorer som bara är på skolan en dag i veckan.  Ett barn som tycker att något känns jobbigt och vill prata om det vill inte vänta en vecka med att diskutera saken. Det borde finnas en kurator på plats, varje dag. De flesta kuratorer har 500 elever och uppåt, ett ganska stort antal har över 1000, säger hon.

Svenska skolbarn mår allt sämre än tidigare visar en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Akademikerförbundet SSR. Nio av tio skolkuratorer har uppgett att deras arbete är helt eller delvis akutstyrt, och bara tre av tio kan ägna sig åt förebyggande arbete.

– Vi vet ju att det finns många barn idag som har psykosociala problem. De eleverna får inte det stöd och den hjälp de är berättigade till. Har man egna problem, psykosociala eller sociala problem, så stör det i skolan. Det leder till sämre betyg och med sämre betyg kommer man inte in på utbildningar. Det innebär utanförskap och arbetslöshet i längden.

Nu kräver Akademikerförbundet SSR att kommunerna tar sitt ansvar och följer upp hur det går i arbetet att anställa fler kuratorer. Enligt skollagen ska alla elever ha tillgång till skolkurator. Titti Fränkel varnar för att många lärare tar på sig ansvaret för eleverna när kuratorstjänsten inte räcker till.  

– Lärarna måste ägna sig åt pedagogiken. Många lärare kan inte släppa elever som mår dåligt, men tiden och orken räcker inte till.  Det hjälper inte eleven på det sätt som behövs heller. En lärare kan vara medmänniska, men den är inte utbildad socionom eller kurator.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm