Annons
Demonstranter utanför kommunfullmäktige i Örebro. Foto: Mattias Åsberg
Runt 200 personer slöt upp bakom kraven att sluta spara på skolan. Foto: Mattias Åsberg
Bild 1/2

Fler demonstrationer mot skolnedskärningar

Publicerad 27 mars 2019

Fakta

Fyra fackliga farhågor

  • Ökad undervisningstid och fler kringuppgifter ökar arbetsbelastningen och försämrar arbetsmiljön, vilket leder till ökade sjukskrivningstal.
  • Kommunen får svårt att behålla och rekrytera lärare. Många går redan idag på knäna, och ytterligare nedskärningar kan leda till att lärare söker sig bort från Örebro kommun som arbetsgivare.
  • 25 % av eleverna i åk 9 lämnade grundskolan våren 2018 utan behörighet till ett nationellt gymnasieprogram. Om rektorer behöver göra sig av med lärartjänster och stödpersonal till elever i behov av stöd kan det leda till att fler elever slås ut.
  • Verksamheterna kan komma att sakna ekonomiska möjligheter att leva upp till statens krav eller uppsatta kommunala mål. För att öka måluppfyllelsen behöver vi satsa på skolan, inte skära ner på redan slimmade verksamheter.

Relaterat

I Örebro samlas demonstranter utanför rådhuset för att protestera mot mångmiljonbesparingar på skolan i samband med kommunfullmäktige.
– Vi kan inte bara svära i fikarummet och knyta näven i fickan, vi måste ut och visa att det här är fel, säger Mattias Åsberg, en av initiativtagarna.

Skolvärlden har tidigare skrivit om protester mot nedskärningar av skolan utanför kommunfullmäktige i Sigtuna kommun, och nu har turen kommit till Örebro. Kommunen planerar att spara 72 miljoner kronor på skolan, samtidigt som elevkåren växt mer än väntat under de senaste åren.

Petter Kraftling– Översätter man 72 miljoner till heltidstjänster handlar det om ungefär 140 anställda. Sen är det ingen som vet riktigt hur det här kommer att slå ännu. Men man har flaggat för att lärare behöver gå upp i undervisningstid, säger Petter Kraftling, som är kommunombud för Lärarnas Riksförbund i Örebro.

Han oroar sig för hur vardagen för lärare och elever kommer att se ut på skolorna, oavsett om neddragningarna främst resulterar i neddragningar av personalen eller i andra former. 

– Man kan bland annat förvänta sig neddragningar av centralt skolstöd, fortbildning av lärare, läromedel, vikarier och personal som inte är lärare. Det innebär ökad stress och kommer givetvis att påverka hur lärarna mår, säger han.

Tror du att det kommer det att påverka elevernas måluppfyllnad?

– Om lärare utan läromedel måste täcka upp för personalgrupper som tas bort och samtidigt undervisa mera, så kommer det slå mot elevernas resultat, ja.

Marlene JörhagMarlene Jörhag (KD) är kommunalråd med ansvar för barn- och utbildningsfrågor. Hon vill tona ner hur dramatiskt det är med nedskärningarna.

– Det låter väldigt drastiskt med våra nedskärningar. Men sedan tio år tillbaka har vi alltid haft en effektivisering på en procent per år. Nu blev det en mycket större besparing än vi hade tänkt oss. Vi försöker ta så mycket av den som möjligt på förvaltning och centrala projekt för att mildra effekten på verksamheterna.

Samtidigt medger hon att nedskärningarna kommer att märkas av ute på skolorna, men hänvisar till att kommunen har ett svårt ekonomiskt läge.

– Jag vill ju också satsa på skolan, men som läget ser ut idag är det inte görbart.

Budgeten för skolan är 230 miljoner högre än föregående år. Men den höjningen äts upp, och mer därtill, av den stora mängden nya elever som tillkommit.

– Vi trodde vi hade tagit höjd för volymökningarna, men det blev många fler elever än vi kunnat förutse. Även prognoserna från SCB var fel, säger Marlene Jörhag.

Hur ska ni se till att upprätthålla en god arbetsmiljö för lärarna samtidigt som ni sparar 72 miljoner kronor?

– Jag har själv jobbat som lärare i många år och jag vet att man kan känna att det inte går att spara mer på skolan. Exakt vilka konsekvenser det får på varje enhet vet inte jag, men det är klart att det kommer märkas, det är inget som går obemärkt förbi. Visst kan det innebära att det försvinner någon tjänst, det kan det göra. Men behöriga lärare kommer vi behöva, vi kan inte ta bort dem samtidigt som vi blir fler barn.

Är inte risken att de behöriga lärarna lämnar Örebro när ni sparar på skolan?

– Självklart finns den farhågan, säger Marlene Jörhag.

Bakom demonstrationen utanför rådhuset står den oberoende gruppen med det något oväntade namnet ”Var fan är grädden?” som startade på Facebook. Grundare är Mattias Åsberg, som till vardags jobbar som resursperson i skolan.

Mattias Åsberg– Jag startade gruppen i affekt. Jag var förbannad över ett uttalande som dåvarande ansvarig Charlotta Karlsson Andersson gjorde i SVT: ”Vi tar från det som är grädde på moset i verksamheten, och försöker freda barn- och elevverksamheten”. Alla som jobbar i skolan vet att det är i klassrummet det märks när man sparar pengar, säger han.

Mattias Åsberg fick snart kalla in extra hjälp för att hantera det stora intresset för gruppen han skapat. Idag har han hjälp av flera andra som är verksamma i skolan.

– Gruppen växte otroligt snabbt. Uppenbarligen finns det ett behov för folk att få yttra sig i ämnet, säger han.

Från början skulle kommunen spara 102 miljoner, men efter protester från lärarfack, Mattias Åsbergs protestgrupp och intresseföreningar för elever och föräldrar ändrades den siffran till 72 miljoner. Men Mattias Åsberg ser ingen anledning att sluta protestera för det.

– Vi vill visa att det inte går att komma med nedskärningar som drabbar lärare och elever. Vi kan inte bara svära i fikarummet och knyta näven i fickan, vi måste ut och visa att det här är fel.

Tror du att det går att upprätthålla en dräglig arbetsmiljö i skolan samtidigt som besparingarna genomförs?

– Nej det tror jag faktiskt inte. Det säger sig självt att det inte går att utföra jobbet lika bra med 72 miljoner mindre. Lärarna har redan stor press på sig med stora klasser och uppgifter som bara blir fler och fler. Och i slutändan blir det ju att varje elev ges mindre tid med sin lärare och det tror jag inte är bra i slutändan, säger Mattias Åsberg.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Sofia: Därför är jag lärare

Jag är lärare

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Sofia Björk i Malmö om varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Annons
Annons

Forskning om särskilt begåvade elever – med lärarna i fokus

Särskild begåvning

Forskningen om särskilt begåvade barn utgår ofta från elevens perspektiv. Men i Elisabet Mellroths nya avhandling får lärarna stå i centrum.

Annons

Jonas Linderoth är tillbaka från tystnaden: ”Är orolig hela tiden”

Intervju

Jonas Linderoth lever fortfarande med konsekvenserna av att för en kort stund under 2016 ha varit skoldebattens mest kontroversiella person.

Reportage

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Sedan staten gick in och tog över Storvretskolan i Botkyrka jobbar två personer från Skolinspektionen heltid på skolan, ledningen har bytts ut och eleverna tar av sig skor och jackor i klassrummen. 
Men går det att vända en skola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan en månad in i processen.

Annons
Annons

Tiyodora är länken till modersmålet

Modersmål

På Scheeleskolan i Köping hänger den arabiska modersmålsundervisningen ihop med resten av undervisningen. Länken heter Tiyodora Abdulahad som i fjol prisades för sitt arbete.

Annons
Granskning undervisningstid

Lärarnas undervisningstid har ökat med två veckor per läsår

Granskning

Under 2000-talet har grundskole- och gymnasielärarnas genomsnittliga undervisningstid ökat med motsvarande två veckor per läsår. På många skolor tas det inte längre in vikarier när lärare är korttidssjuka eller behöver vabba, visar en ny undersökning.

Skolverket svarar på NP-kritiken: ”Vi kan inte förklara det”

Nationella prov

Under årets nationella prov i engelska fick flera skolor ta emot fel hörförståelse – årskurs 6 istället för årskurs 9. Så hur kunde det ske?  
– Det undrar jag också, säger Anders Boman som är enhetschef för nationella prov på Skolverket.

Sara Bruun: ”Lärarna förtjänar en ursäkt”

Nationella prov

”Det är skandal att hanteringen runt något som ska vara så viktigt är så usel!” Sara Bruun ryter till efter att Skolverket har skickat ut  f e l  nationella prov till flera skolor.

S-ledamoten: Inför premie för lojala lärare

Lärarlöner

De lärare som stannar på skolan istället för att byta arbetsgivare i sökandet efter högre lön borde premieras. Det tycker socialdemokraten Nermina Mizimovic.
– Det behövs en strategi för att behålla lärare på ett och samma ställe. För elevernas skull, säger hon.

Hej, lokalombud!

Anja: Därför är jag lokalombud

Lokalombud

Anja Nilsson är lärare och lokalombud på Fjälkinge Skola i Kristianstad. Hon tycker det är viktigt att någon driver de frågor som är viktiga för skolan och dess personal och har därför arbetat fackligt genom hela sin lärargärning.

Betygsforskaren: Inget pekar på ordningsomdömen som en bra idé

Ordning och reda

En majoritet i riksdagen vill införa skriftliga ordningsomdömen i skolan. Men forskare varnar för att det kan befästa ojämlikheter och helt missa målet att minska oredan.
– Idén är ogenomtänkt och bygger inte på ordentliga utredningar, säger Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet.

”Hem- och konsumentkunskap är mer än bara matlagning”

Hem- och konsumentkunskap

Hem- och konsumentkunskapen ges minst antal timmar i hela grundskolan, få söker sig till lärarutbildningen och det finns flera praktiska problem för den som vill gå den.
– Det är ologiskt att vi får så lite tid, säger Karin Hjälmeskog, universitetslektor i pedagogik vid Uppsala Universitet.

”Det är utbildade lärare vi saknar – inte en ny yrkesgrupp som assistenter”

Debatt

”Nu har väl alla våra politiker, oavsett partitillhörighet, experimenterat klart med svensk skola”, skriver skolledaren Eva Myrehed Karlsson.

Kommentera

Lärarhyllningarna på Twitter: ”Min lärare blev min räddning”

Första läraren

Rektorn Sirkka Persson tröttnade på den negativa mediebilden av skolans värld och efterfrågade berättelser om den allra första läraren. 
– Jag kände bara att lärare är så sjukt viktiga så jag vill skapa något positivt.

 

 

Läraren började filma sina lektioner – då höjdes studieron

Undervisning

Läraren Jonas Vikström hade tidigare ofta problem med strulande lektionsgenomgångar och missnöjda elever. Men allting vände när han började filma alla genomgångar i klassrummet med en videokamera. Nu pekar resultaten uppåt.

”LR:s ordförande håller tyst om Academedias brister”

Debatt

”Det känns som ett slag i ansiktet när Åsa Fahlén skriver en debattartikel tillsammans med en av dem som är direkt ansvariga för Academedias brister, vd-n Marcus Strömberg”, skriver debattörerna.

Kommentera

Åsa Fahlén: LR:s friskolekritik är tydlig

Replik

”Att skriva en artikel med en annan aktör innebär att man inte kan få med alla de delar som man själv önskar men det kan ändå ha ett värde. Ingen ska tveka om att förbundets hållning att aktiebolag ska fasas ut från skolan ligger fast”, skriver Åsa Fahlén i en replik.

Kommentera

Två av tre utbildningar till lågstadielärare har brister

Granskning

Sammanlagt måste hälften av grundlärarutbildningarna på svenska lärosäten rätta till brister inom ett år för att inte bli av med examensrätten. Det visar Universitetskanslersämbetets nya utvärdering.

Lärarna i Norrtälje har fått nog: ”Förstår att det var droppen”

Nedskärningar

Efter flera år av besparingskrav samlades lärare idag utanför kommunfullmäktiges möte för en manifestation mot nedskärningarna i Norrtälje.
– Skolsituationen är ganska förtvivlad, säger Anna-Karin Lönnström som är kommunombud för Lärarnas Riksförbund.

 

Lundin och Diaz: Så arbetar vi inkluderande med digitala verktyg

Inkludering

Att arbeta inkluderande med digitala verktyg i klassrummet är dåligt för ingen, nödvändigt för vissa och bra för alla. Det menar lärarna Joanna Lundin och Patricia Diaz. Nu vill de inspirera fler.

”Läromedel riktade till lärarna är en central del i lärarhantverket”

Debatt

”En skola utan gedigna läromedel som alla lärare har tillgång till liknar hantverkens situation på medeltiden. Det är förvånande att vi tar så lätt på den saken i många kommuner och friskolor”, skriver Ruhi Tyson, lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik på Stockholms Universitet.

Kommentera

Fackets larm: Spara inte på utsatta skolan

Hot och våld

Med en måluppfyllelse på 38 procent och dagliga problem med våld, skrik och stök ska Vivallaskolan bantas med 6 tjänster.
– Sätter inte kommunledningen in de åtgärder som krävs så kopplar jag in Arbetsmiljöverket, det är inget snack, säger Bengt Olov Johansson, huvudskyddsombud.

”Vår hjärna älskar internet”

Digitalisering

En ökad digitalisering innebär större möjligheter för undervisningen i skolan. Men det ökar samtidigt risken för att påverka elevernas lärande negativt, säger gymnasieläraren Elias Granath.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Halv miljard mindre till yrkesutbildningar i vårbudgeten

Vårbudgeten

Regeringens förslag till vårändringsbudget innehåller kraftiga neddragningar i stödet till yrkesinriktade utbildningar både på gymnasiet och i vuxenutbildningen.
– Både näringsliv och offentlig sektor skriker efter utbildat folk och så gör man såhär. Jag förstår det inte, säger Mats Sternbring på LR.

”Våldsspiralen kommer snurra fortare i våra skolor”

Debatt

Psykologen Annika Laestadius skriver ett förtvivlat öppet brev till Anna Ekström: ”Våldsspiralen kommer snurra allt fortare i våra skolor framöver, och lärarna kommer att utsättas för ännu mer risker gällande hot och våld”.

Kommentera

”Varningsklockorna borde ringa för de i grundskolan”

Slutreplik

”Att vifta bort vår kritik mot förslaget om kunskapsområdet Framtidsval som obefogad oro och missförstånd känns alltför lättvindigt”, skriver studie- och yrkesvägledarna i Uddevalla.

Kommentera

Skolpsykologen: Så skapas nyfikenhet

SETT-mässan

Människan är född till att vara nyfiken. Ändå försvinner nyfikenheten många gånger någonstans på vägen genom skolsystemet. Vad är det som händer på vägen och vad kan trigga igång nyfikenheten hos eleverna? Skolpsykologen John Kaneko som har nyfikenhet som avhandlingsämne försökte ge svar under årets SETT-mässa.

OECD: Ojämlikheten i svensk skola kan bli förödande

Systemkritik

Resultatraset har planat ut men åtgärder behövs för att råda bot på den ökande ojämlikheten, enligt OECD:s senaste rapport om svenska skolan.
– Sverige är ett jämförelsevis jämlikt land, men OECD antyder att ”om ni inte tar tag i det här är ni illa ute”, säger regeringens särskilda utredare Björn Åstrand.

Läraren om lärarassistenter: ”Bygger på en djup okunskap”

Lärarassistenter

En ny satsning på 475 miljoner kronor till lärarassistenter ute i kommunerna blir verklighet redan till hösten. Men satsningen delar kåren.
– Jag tycker att det bygger på en djup okunskap om hur svensk skola fungerar, säger mellanstadieläraren Petra Åkerström.

Skolchef klarade inte att spara på skolan – får sparken

Nedskärningar

Hässleholms skolchef Eva Andersson skulle spara 49 miljoner kronor från den budget hon föreslagit. Ett omöjligt uppdrag menade hon. Nu petas hon från posten. 

Ordningsomdömen

”Respektlöst och nedsättande med betyg som mäter vårt beteende”

Debatt

”Att införa betyg som ska mäta vårt beteende är nedsättande, inhumant och fullkomligt respektlöst. Vi är inte små hundvalpar som går att träna i lydnad och sedan ge tuggben ifall vi beter oss efter en mall”, skriver fyra elever i Huddinge.

Kommentera

Jan Björklunds svar: De flesta kommer tycka det är ganska bra

Politik

Många lärare hyser misstro till förslaget omdömen i ordning. 
Nu svarar Liberalernas partiledare Jan Björklund på kritiken.

L-läraren: Bättre med betyg än omdöme i ordning

Politik

Läraren och politikern Mårten Hemström går emot sitt eget parti och tycker det är fel att införa ett ordningsomdöme. Däremot skulle han gärna se betyg i ordning och uppförande.

”Tvinga mig inte att rangordna mina elever efter beteende”

Debatt

Maria Wiman, lärare i Huddinge, skriver ett öppet brev till Jan Björklund (L): ”Vi är många lärare som är trötta på att skoldebatten inte betonar orsakerna som är grunden till ordningsproblemen från första början”.

Kommentera

Ris och ros bland lärare om förslaget

Ordningsomdömen

En riksdagsmajoritet vill att skriftliga omdömen i ordning införs i svensk skola. Reaktionerna bland lärare andas både optimism och misstro kring förslaget.

Professorn: Därför är jag tveksam till ordningsbetyg

Ordning

Kritiken mot mot förslaget om skriftliga ordningsomdömen är stor bland framför allt lärare.
– Ingen kan egentligen uttala sig om effekten kring detta än så länge, säger Marcus Samuelsson, professor i pedagogik vid Högskolan Väst.

Läraren i Norge: De har en stor effekt här

Ordning

I Norge har betyg i ordning och uppförande i skolan funnits länge.
– Jag tycker det fungerar bra med betygen, säger läraren Anders Lundblad.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons