Annons
Alex Quigley har skrivit boken ”Den trygga läraren”.

Författaren: ”Man missar att stötta lärarna”

Publicerad 17 juli 2018

Fakta

Alex Quigley

Engelsklärare och vd på stiftelsen Huntington Research School i York, England. Han föreläser för lärare och skolledare, och har skrivit flera böcker om pedagogik och skolutveckling, bland andra ”Becoming a Great English Teacher” och ”Closing the vocabulary gap”. ”Den trygga läraren” är den första av hans böcker att ges ut på svenska.

Twitter: @HuntingEnglish

Blogg: theconfidentteacher.com

”Den trygga läraren”

  • I boken diskuteras alltifrån hur man som lärare kan hantera sina rädslor, motgångar och sin arbetsbelastning till hur man hanterar elevers beteenden, ger feedback och stärker elevers självförtroende för att skapa trygga elever.
  • Boken är översatt av Lisa Sjösten och ges ut av förlaget Studentlitteratur. Orginaltitel: ”The Confident Teacher: Developing successful habits of mind, body and pedagogy”.

Om inte lärarna tar tillbaka makten över sin vardag kommer lärarbristen aldrig kunna hejdas. Och det gäller att skapa trygghet i yrket.
– Man missar att stötta lärarna och låta dem utveckla sin praktik, säger författaren Alex Quigley.

Som lärare är det lätt att tappa tilltron till den egna förmågan, med kontrollinstanser och politiska reformer som sträcker sina tentakler in i såväl klassrum som lärarrum för att diktera agendan. Och en passiviserad lärarkår med dåligt självförtroende är inte bra för någon.

Så resonerar den brittiska läraren och författaren Alex Quigley. Hans bok ”Den trygga läraren” är ett försök att verka i motsatt riktning, och underlätta för lärare att bibehålla – eller ta tillbaka – makten över sin egen vardag.

– Lärare står väldigt mycket till svars idag, och de är föremål för en mängd olika mätningar. Samtidigt missar man att stötta dem ordentligt och låta dem utveckla sin praktik. Att den skevheten bidrar till mängden lärare som lämnar yrket är uppenbart, säger han till Skolvärlden.

Det är ett system som bygger på fruktan.

Alex Quigley har gått så långt som att jämföra en lärare som följer Ofsteds (den brittiska motsvarigheten till Skolinspektionen) direktiv med Stockholmssyndromet – det psykologiska fenomenet då en gisslan börjar sympatisera med sin gisslantagare.

– Det är ett system som bygger på fruktan. Det blir fokus på att kortsiktigt uppnå höga resultat genom att samla och sortera data, i stället för att fokusera på lärarens praktik. Lärare behöver regelbunden träning för att utvecklas, men det är inte ofta de ges möjligheten. Vi har en tvångströja på oss som hindrar oss från att fokusera på vad barnen behöver.

Särskilt påverkbara – och därmed särskilt utsatta – är de nya lärarna som kommer direkt från utbildningen, eller har jobbat en kortare tid.

– Min personliga erfarenhet är att man kastas ut på djupt vatten efter utbildningen, utan att man fått lära sig att simma. Givet hur utmanande det är att undervisa, och hur komplexa barn är, är det självklart att det inte alltid kommer att gå som vi tänkt oss. Det innebär att lärares självförtroende går upp och ner över tid, men vi förväntas göra ett lysande jobb hela tiden, utan att få särskilt mycket stöttning, säger Alex Quigley.

Många lärare lider i tystnad.

Boken ”Den trygga läraren” har undertiteln ”Sätt att utveckla sunda pedagogiska vanor”, och den innehåller både diskussioner och konkreta råd för att nå det målet. Alex Quigley anlägger ett rejält helhetsperspektiv: här ryms allt från röstvård och kroppsspråk till strategier för att få eleverna att ställa bättre frågor och tips för kvälls- respektive morgonmänniskor.

Delar av boken hade inte känts malplacerade i en klassisk självhjälpsbok, något som författaren medger något motvilligt – eftersom han inte är särskilt förtjust i självhjälpsböcker.

– Men vårt yrke handlar om relationer, med alla tryck och spänningar det innebär. Vi måste kunna hantera det. Det är lätt att glömma de känslomässiga aspekterna av yrket. Det finns så många problem med lärarstress, och många lärare lider i tystnad. Så ska det inte behöva vara, säger han.

Det låter kanske inte som ett finger i ögat på makten, men i Alex Quigleys analys är fokus på praktik, elever och personlig utveckling i någon mening en revolt mot det kontrollsystem som byggs upp runtomkring våra skolor.

– Jag har varit lärare väldigt länge, och jag vet att vi som grupp kan gnälla en hel del. Det är bra att ventilera sina negativa känslor, men samtidigt är det inte så att en perfekt lösning väntar vid horisonten. Så vi måste genomföra en mini-revolution och förändra våra egna klassrum först. Vi är förändringen vi söker, för att parafrasera Obama, säger han.

Vi har mer makt än vi tror.

Och Alex Quigley påminner om att till syvende och sist är det du som lärare som bestämmer vad som sker i klassrummet – givet att du har en någorlunda hanterbar elevgrupp förstås.

– Vi är besatta av att debattera skolstrukturer, medan forskningen visar att det är läraren som är den verkligt avgörande faktorn. Och när vi stänger dörren till klassrummet och undervisar är vi för det mesta fria. Vi har mer makt än vi tror.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Debatt: Betygen måste bli rättssäkra

Debatt

Svensk skola är i behov av ett system där allt fler prov rättas centralt av oberoende examinatorer, skriver Olle Bring, riksordförande Moderat Skolungdom.

Kommentera
Annons
Annons

Så påverkar budgeten dig som lärare

Budget

Riksdagen har röstat igenom Moderaternas och Kristdemokraternas budget. Så här berörs du som lärare av den.

Annons

”Villkoren måste förbättras för att locka fler till läraryrket”

Debatt

”Menar vi allvar med att lyfta yrkets status, locka de bästa studenterna till att söka lärarutbildningen så måste även villkoren för lärarna förbättras”, skriver Roger Haddad (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott.

Kommentera

Lärarnas vanligaste frågor till SPSM om betyg och särskilt stöd

Betyg och bedömning

Hur fungerar pysparagrafen, alternativa verktyg, lathundar och strukturstöd vid betygsättning och bedömning?
SPSM:s expert svarar på vanliga frågor om bedömning.

Annons
Annons

Åtta rektorer kräver: Erfarna lärare måste få högre lön

Lärarlöner

Åtta rektorer på Ystad gymnasium kräver mer pengar till lärarlöner.
– Det är ett arbetsmiljöproblem att nyanställda får mycket högre lön än erfarna, lojala lärare, säger rektorn Lena Schmidt.

Annons

Skolan kraftsamlar för allas rätt att funka olika

Musikhjälpen

Från 3 miljoner 2008, till 74 miljoner förra året. Varje år sedan starten har Musikhjälpen slagit rekord. I år kommer flera initiativ från skolans värld. 

Malin skämtar om läraryrket – och fick arbetslusten tillbaka

Arbetsmiljö

Vad har undervisning och stand up gemensamt? En hel del om du frågar läraren och komikern Malin Appeltofft.

Faktorerna som påverkar ett barn som inte kommer till skolan

Hemmasittare

Alexander Skytte skriver om hur skolan kan arbeta för att förhindra att elever inte kommer till skolan: ”Om vi vill ha tillbaka elever med problematisk skolfrånvaro måste vi vara beredda på att ändra vårt sätt att jobba.”

Nya skollagar att hålla koll på 2019

Lagar

Under 2019 träder att antal lagändringar i kraft som påverkar den som arbetar i skolan. Bland annat blir det krav på mer undervisningstid i matematik och idrott och hälsa.

Här tas tekniken på allvar

NO och teknik

På de flesta skolor för teknikämnet en undanskymd tillvaro och elevernas intresse dalar i takt med att de blir äldre. I Mörrum utanför Karlshamn har man vänt trenden – med hjälp av 3D och en förändrad lärarroll. 

Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”

Intervju

Sin egen stigande ålder och lärarprofessionens sjunkande status till trots vill 80-åriga ämnes-läraren Pekka Persson inte släppa yrket helt. 
– Jag kan ju inte bara sitta still, det är roligare att undervisa, säger han.

Trots att fler tar examen: ”Problem kvarstår”

Gymnasiet

Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år på de nationella programmen, visar Skolverket statistik. Men trots ökningen varnar LR:s Åsa Fahlén:
– Skolsystemet som helhet lyckas inte ge alla elever möjlighet att skaffa sig en god skolgång.

Så kan du hantera relationen med eleverna

Relationer

De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken. 

Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

En julsaga

Debatt

”Det lackar mot jul i Fabriken på Ågatan”. Bana 4 i Kungsbacka önskar alla montörer en god jul.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera

Rosa bussen ska öka likvärdigheten i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

De prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Språkintroduktion

Tätt samarbete, noga planering och välutbildad personal. Arbetslaget från Blackebergs gymnasium tilldelas priset "Årets lärarlag" för sitt arbete med nyanlända elever.
– Jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger studie- och yrkesvägledaren Kristina Salenstedt Linder. 

Efter kritiken: SPSM drar tillbaka adhd-rapporten

NPF

Specialpedagogiska skolmyndighetens rapport om insatser för elever med adhd har fått kraftig kritik. Nu drar myndigheten tillbaka rapporten.

Så slår jobbstressen mot skolan

Arbetsmiljö

Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.

SKL: Inför samordnad individuell plan för elever med behov

SIP

Sveriges Kommuner och Landsting vill införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen.

För mycket vardag och för lite matte

Matematik

Hur ska man lära ut matte på bästa sätt i klassrummet? Den frågan har länge varit föremål för en intensiv debatt inom skolforskning. Nu ger en svensk studie svar.

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

Arbetsmiljö

Rösten är ett av lärarnas viktigaste verktyg, och problem med den leder ofta till stress och sjukskrivningar. Men skolledarna är förvånansvärt ovetande om sitt ansvar, enligt logopeden och forskaren Annika Szabo Portela.

Läraren: ”Vi får inte ta demokratin för givet”

Projekt

På Jämtlands gymnasium uppmuntras eleverna att starta föreningar och samtidigt värna om demokratin. Arbetet är en del av ett demokratiprojket som skolan startat.
– Det är viktigt att vi inte tar demokratin för givet, säger Camilla Göransson, lärare på skolan. 

Metoo

#ickegodkänt ett år senare: ”Förväntar oss mer”

Metoo

Ett år har gått sedan läraruppropet Ickegodkänt. Läraren och initiativtagaren, Elinor Holmström, berättar om vad som har hänt sedan uppropet och vad nästa steg är för en mer jämställd skola.

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Metoo

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons