Forskning har påvisat risker med mainstream, dvs. undervisning som inte är anpassad till flerspråkiga elevers förutsättningar. Det menar Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk och Ulrika Magnusson, docent i svenska som andraspråk, båda vid Stockholms universitet.
Svenskämnena ska ses över för att förbättra alla elevers förutsättningar att utveckla sina kunskaper i ämnet. Men på tvärs mot flera forskares synpunkter är ett av förslagen som Skolverket nu arbetar utifrån en sammanslagning av svenska som andra språk och svenska. Något som kommer få ytterst negativa konsekvenser för flerspråkiga elever, enligt debattörerna.
I debatten om integration lyfts ofta kunskaper i svenska. På Skolverkets bord ligger nu ett regeringsuppdrag att se över svenskämnena i syfte att ”alla elever ska få bättre förutsättningar att utveckla sina kunskaper i och om svenska språket”.
Uppdraget innebär ett gyllene tillfälle att åtgärda en rad implementeringsproblem som vidhäftar svenskämnena och därmed stärka elevers möjligheter i skolan på avgörande sätt:
Vi välkomnar att Skolverket i de förslag vi sett bemöter behovet av nybörjarundervisning i svenska som andraspråk. Likaledes behöver svenskämnet omformuleras för att möta flerspråkiga elever.
På tvärs mot en rad forskares synpunkter, som framförts vid flera tillfällen, väljer dock Skolverket att kringgå väl kända problem.
Liksom andra flerspråkighets- och andraspråksforskare har vi för Skolverket återkommande påtalat de ytterst negativa konsekvenser en sammanslagning av sva med svenska skulle ha för flerspråkiga elevers lärande. Forskning har påvisat betydelsen av väl utformad andraspråksundervisning för elevers lärande och den tidskrävande process som andraspråksutveckling är, liksom risker med mainstream, dvs. undervisning som inte är anpassad till flerspråkiga elevers förutsättningar. Därtill visar forskning att andraspråkslärarens specialistkompetens försvinner om det inte finns ett andraspråksämne.
Vi har utfört empirisk forskning om ämnet sva, vilket till stor del saknats. I tre gymnasieskolor med lång erfarenhet av undervisning för flerspråkiga elever undersökte vi undervisningspraktiker i klassrum med behöriga och erfarna sva-lärare. Undervisningen behandlade ett kvalificerat språkligt och litterärt innehåll och utmärktes av effektiv pedagogisk stöttning.
Stöttningen samt en känsla av tillhörighet och utrymmen för flerspråkig användning framstod som avgörande för elevernas val av sva under hela gymnasietiden. Några jämförde också med tidigare negativa erfarenhet av sve-undervisning.
Som anförts, finns dock omfattande implementeringsproblem som måste tas på allvar. Det behöver ske med bibehållen ämnesstruktur, där sve och sva är likvärdiga och undervisas av behöriga lärare.
Nämnda reformer kommer att stödja båda svenskämnena och därmed elevernas möjligheter att utveckla kunskap i och om svenska.
Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet.
Ulrika Magnusson, docent i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet.