Annons
Tim Oates leder forskning på och utveckling av bedömning vid universitetet i Cambridge. Foto: Johanna Berglund

Forskaren: Läromedel är vägen till jämlik skola

Publicerad 26 juli 2017

Fakta

Tim Oates

Gör: Ledare för forskning på och utveckling av bedömning vid universitetet i Cambridge.

Tycker: Att läromedel är ett underskattat bedömningsstöd.

Bakgrund: Lång forskarkarriär, rådgivare när England gjorde om sin läroplan 2014. 

Ett tips till lärare: Ställ frågor och följdfrågor till dina elever - hela tiden.

Relaterat

I Shanghai används en och samma, statligt godkända, lärobok i matematik i samtliga skolor. Den ordningen tar större hänsyn till beprövad erfarenhet än vad det svenska systemet gör.
Det menar den brittiske läromedels- och bedömningsforskaren Tim Oates som ägnat decennier åt att studera skolsystem över hela världen.

Tim oates och hans forskarkollegor vid universitetet i Cambridge har ägnat mycket tid och kraft åt att jämföra prestationen i skolsystem världen över och sedan utvecklat teorier för att förklara skillnaderna. 

En sak de har lärt sig är att även om olika utbildningssystem tar sig skilda former beroende på faktorer som historia, kultur och så vidare, så finns det en sak som de högpresterande systemen har gemensamt: alla bitar passar ihop.

– Lärarnas professionella utveckling, fortbildning, finansieringen av skolor, bedömning, läroplan, inspektion – alla dessa nyckelkomponenter passar ihop, säger Tim Oates till Skolvärlden.

En annan av dessa nyckelkomponenter är läromedel. De mest högpresterande systemen enligt forskningen i Cambridge har alla en policy för läromedel som säkrar kvalitet och likvärdighet. I vissa fall handlar det om att staten avgör helt och hållet vilka läroböcker som används, i andra fall handlar det snarare om tydliga kopplingar mellan forskning, stat, skola och lärare.
Sverige har ingetdera, enligt Tim Oates.

– Det var intressant att komma till Sverige och fråga: ”Vad gör ni åt kvaliteten på era inlärningsmaterial?”, ”hur gör skolorna sina val?”. Det visar sig att det här är en ganska otydlig och osäker del av systemet i Sverige, säger han.

I Sverige har vi gått från statligt godkända läroböcker, via ordningen där staten kunde granska och ge omdömen, till dagens system där lärarna själva står för kvalitetssäkringen när de väljer läromedel. 

Men kan verkligen ett system där staten bestämmer vilka läroböcker som ska användas i klassrummet fungera bättre? Nja, forskarna i Cambridge förespråkar inte nödvändigtvis den modellen, men påpekar att det finns saker vi kan lära oss av den.

Digitala läromedel öppnar en enorm värld där kvaliteten är osäker.

– Det finns en lång tradition i asiatiska länder som Kina och Japan av statliga klassrumsobservationer. De observationerna kan sedan användas för ett urval: vad fungerar bättre, vad fungerar sämre? Man tänker lätt att statligt godkända läromedel kommer uppifrån, men det gör de inte i fallet Shanghai till exempel. De kommer från ett noggrant uppfångande av högkvalitativa lektioner genomfört av staten, som ser det som sin plikt att föra ut de bästa lektionerna till alla skolor. På så sätt kan de sägas titta mer på lärares beprövade erfarenhet där än vi gör här i Europa.

Den extra arbetsbördan det innebär för lärarna att själva välja ut läromedel ser Tim Oates som ett uppenbart minus för den svenska modellen. 

Han pekar på två andra områden där han ser stora utmaningar för Sverige. Det första är den ökande digitaliseringen av läromedel.

– Det öppnar en enorm värld, där kvaliteten är osäker. Det blir ännu svårare för lärarna att avgöra vad som är hög kvalitet och hur man ska välja.

Det andra problemområdet han pekar på är hur vi ska uppnå en gemensam utbildningsstandard över hela landet.

– Hur vet vi på vilket djup vi ska undervisa ett visst tema för en viss ålder? Hur vet vi att bedömningarna vi gör håller samma standard mellan olika skolor? Jag tror att både läroböcker och digitala hjälpmedel kan vara väldigt hjälpsamma här, säger han.

Särskilt då om de är utformade som Tim Oates favoritläromedel i Massachusetts, Alberta, Hong Kong, Singapore och Finland. I dem avslutas varje kapitel med väl valda bedömningsuppgifter som hjälper lärarna att tolka läroplanen och förstå hur djupt de ska gå.

– Det här skapar en kultur av enhetlig standard genom alla skolor. En kultur snarare än en fast standard som kommer uppifrån. Det ger också föräldrarna en bättre kunskap om hur de kan stötta sina barn hemma.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Annons
Annons
Annons

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera
Annons
Annons

Längtan efter digital kompetens i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Annons

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

De prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Språkintroduktion

Tätt samarbete, noga planering och välutbildad personal. Arbetslaget från Blackebergs gymnasium tilldelas priset "Årets lärarlag" för sitt arbete med nyanlända elever.
– Jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger studie- och yrkesvägledaren Kristina Salenstedt Linder. 

Efter kritiken: SPSM drar tillbaka adhd-rapporten

NPF

Specialpedagogiska skolmyndighetens rapport om insatser för elever med adhd har fått kraftig kritik. Nu drar myndigheten tillbaka rapporten.

Så slår jobbstressen mot skolan

Arbetsmiljö

Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.

SKL: Inför samordnad individuell plan för elever med behov

SIP

Sveriges Kommuner och Landsting vill införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen.

För mycket vardag och för lite matte

Matematik

Hur ska man lära ut matte på bästa sätt i klassrummet? Den frågan har länge varit föremål för en intensiv debatt inom skolforskning. Nu ger en svensk studie svar.

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

Arbetsmiljö

Rösten är ett av lärarnas viktigaste verktyg, och problem med den leder ofta till stress och sjukskrivningar. Men skolledarna är förvånansvärt ovetande om sitt ansvar, enligt logopeden och forskaren Annika Szabo Portela.

Läraren: ”Vi får inte ta demokratin för givet”

Projekt

På Jämtlands gymnasium uppmuntras eleverna att starta föreningar och samtidigt värna om demokratin. Arbetet är en del av ett demokratiprojket som skolan startat.
– Det är viktigt att vi inte tar demokratin för givet, säger Camilla Göransson, lärare på skolan. 

Metoo

#ickegodkänt ett år senare: ”Förväntar oss mer”

Metoo

Ett år har gått sedan läraruppropet Ickegodkänt. Läraren och initiativtagaren, Elinor Holmström, berättar om vad som har hänt sedan uppropet och vad nästa steg är för en mer jämställd skola.

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Metoo

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Här har eleverna prao i fem årskurser

Prao

På Malmaskolan värdesätts praon högt. Redan från årskurs 5 får eleverna börja bekanta sig med arbetslivet.
– Jag tror att vi har mest prao i Sverige, säger Henrik Zarins, studie- och yrkesvägledare på skolan.

Skolverket föreslår mer fjärrundervisning

Fjärrundervisning

Skolverket vill att regeringen ska överväga att tillåta fjärrundervisning i fler ämnen och i lägre årskurser.
– I den här lärarbristsituationen måste vi hitta lösningar på kort och lång sikt, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén. 

De blir först i Sverige med tre terminer

Treterminssystem

Tre terminer, kortare sommarlov, och längre höst- och sportlov. Det är planen när Amerikanska gymnasiet drar igång sin verksamhet.
– Vi tror att det här kommer att underlätta för lärarna, säger skolans rektor Peter Heddelin.

Marie sa upp sig på grund av arbetet med praon

Prao

Den obligatoriska praon i högstadiet innebär tung arbetsbörda för studie- och yrkesvägledare. Syvaren Marie valde att byta jobb när det stod klart att beslutet skulle gå igenom.
– I slutändan hamnar hela organiseringen på oss, säger Marie. 

Replik: ”Problemet ligger i kunskapskravens formuleringar”

Replik

”Barn kan givetvis i viss utsträckning analysera även när de är väldigt små. Problemet ligger i just kunskapskravens formuleringar”, skriver Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i en replik.

Kommentera

”Abstrakta fakta är bra i alla åldrar”

Debatt

”Om vi undanhåller möjligheten att analysera och hantera abstrakta fakta för barnen, vilket vi anser sker i styrdokumenten, berövar vi dem ju möjligheten att på ett tidigt stadium utveckla ett abstrakt och analytiskt tänkande”, skriver debattörerna.

Kommentera

Klart: Nya regler ska stoppa påstridiga föräldrar i skolan

Arbetsmiljö

Önskar du att det fanns regler för hur föräldrar ska bete sig i kontakten med sitt barns lärare och skola? Snart blir det verklighet i Stockholm.

Lund blandar satsning och sparande på skolan

Budget 2019

När Lunds kommun presenterar sitt budgetförslag för 2019 finns flera stora satsningar på skolan – men också fortsatta effektiviseringskrav. Detta trots att ingen av kommunens högstadieskolor ser ut att klara av att hålla sin budget i år.

”Skolan behöver en handlingskraftig regering”

Budget 2019

Övergångsregeringens avskalade budgetproposition för 2019 behåller höjningen av likvärdighetsbidraget till skolan. Men LR:s ordförande Åsa Fahlén är frustrerad av det politiska stilleståndet.
– Det här blir att trycka på paus när vi egentligen borde gasa, säger hon.

LR: Vi är öppna för en utvärdering av lärarlegsreformen

Lärarlegitimation

Medier rapporterar om att lärare som fått legitimationen indragen fortsätter att jobba i skolan, och frågor väcks om vad som krävs för att mista sitt leg.
– Är man inte lämplig ska man inte jobba i skolan, punkt. Men vi lägger oss inte i ansvarsnämndens arbete, säger LR:s Sara Svanlund.

”Vi måste få rimliga förutsättningar att genomföra NP”

Debatt

”Om det är likvärdighet vi jagar så måste vi skapa likvärdiga förutsättningar för genomförandet av nationella proven. Vi lärare måste sluta att täcka upp för bristande ledarskap”, skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons