johan_magnusson

Johan Magnusson, docent vid Institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet, är upprörd över hur företag som bygger IT-system åt skolor agerar.

IT

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

Den svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad. Det menar Johan Magnusson som är docent vid Institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet.

Han skräder inte orden när han beskriver dagens situation.

– Skolplattformar är en del av den skit-IT som finns i regioner, myndigheter och kommuner. IT-marknaden för offentlig sektor är underutvecklad, och skolan är den del av det offentliga som känner sig mest begränsad av det digitala.

Johan Magnusson är upprörd över hur företag som bygger IT-system åt skolor agerar.

– 2020 borde alla leverantörer som inte har öppna system skämmas. Det kanske var okej på 1990-talet, men det fungerar inte i dag. Det är väsensskilt från det tekniken har utvecklats till. Bygger man stängda system, är man per definition ointresserad av att skolorna utvecklar sin verksamhet, säger han.

Att företagen har möjlighet att fortsätta bygga system som i förlängningen tillåter att de tar extra betalt varje gång en huvudman vill flytta sin data, menar han beror på att nödvändiga kunskaper saknas hos dem som köper in systemen.

I stället för att låta varje individuell huvudman välja bland de tusentals företag som riktar sig till ”skolbranschen”, borde inköpen enligt Johan Magnusson skötas centralt.

– Decentralisering funkar jättebra i vissa sammanhang, men inte när man ska välja tekniska lösningar. Axel Oxenstierna såg inte det här framför sig. Det är svårt att köpa in sådana här saker. Att 290 kommuner individuellt ska göra det är ofattbart. De har varken kompetens att drifta eller ställa krav på plattformen, säger Johan Magnusson.

Centrala inköp skulle dessutom spara en hel del offentliga medel, tror han.

– Enligt Ekonomistyrningsverkets senaste uppskattning läggs det årligen cirka 30 miljarder på IT. När 290 kommuner gör separata inköp utan någon som helst mängd-rabatt blir det kostsamt.

Hur skulle det idealiska systemet för skolan se ut?

– En gemensam nationell plattform som ägs centralt och har allt det som den vanliga skolan behöver. Sedan är systemet öppet så att näringslivet snabbt kan utveckla nya funktioner till det utan att förstöra det underlägga systemet. Tänk en appstore. Det gör att den enskilda skolan kan köpa in de bitar som just den behöver, samtidigt som alla delar på kostnaden för helheten, säger Johan Magnusson.

Johan Magnusson tycker att det låter som att Kramfors är rätt ute i frågan som utvecklar ett ”öppet” system, men ser det också som ett symptom på ett större problem.

– Att en rektor i Kramfors ensam för den här kampen visar ju på att någon på nationell nivå har tappat bollen totalt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm