Annons
Alli Klapp. Foto: David Polberger

Forskaren: Ta bort "F" ur betygssystemet

Publicerad 14 oktober 2016

Betyget F riskerar att skapa mer utanförskap och sänka kunskapsnivån i Sverige. Det menar betygforskaren Alli Klapp på Göteborgs universitet som föreslår att man borde ta bort underkänt ur betygsskalan.
– Det skulle vara en möjlig väg att gå, säger hon.

I det senaste avsnittet av ”Uppdrag granskning” vittnar lärare om pressen att sätta höga betyg på sina elever för att få en bättre lön. Tillsammans med SVT-programmet har Lärarnas Riksförbund genomfört en enkätundersökning bland LR-medlemmar på kommunala skolor och friskolor.

Av de svarande uppgav 32 procent att de någon gång känt att rektor eller huvudman försökt påverka deras betygssättning. I 89 procent av fallen har rektorn velat höja en elevs betyg. Samtidigt bekräftar många lärare om hur de undviker att underkänna elever eftersom de då riskerar en för stor arbetsbelastning.

Alli Klapp, lektor i utbildningsvetenskap på Göteborgs universitet, har länge forskat om frågor kring betyg, betygssättning och bedömning i skolan. Så här ser hon på betygsdebatten.

– Jag vet inte i vilken ände man ska börja riktigt. Tittar man lite övergripande på det är det någonstans ett grundproblem att vi har ett konkurrensutsatt skolsystem som bygger på ett antagande om att skolor tävlar om eleverna, och att kvalitén på skolan mäts med betyg, säger Alli Klapp till Skolvärlden.

– Det innebär att det blir en press på flera aktörer i systemet. Eleverna pressas att få högre betyg, det blir press på lärarna, kommunerna och även rektorerna. Alla nivåer är pressade.

Alli Klapp berättar att hon i sitt arbete har träffat rektorer som känner press från utbildningsförvaltningar på kommunnivå, som på något vis använder betygsresultat för att utvärdera verksamheten.

– De måste leverera det de vill ha. Så det är inte bara på den nivån som det framgår i ”Uppdrag granskning”, utan det är även på högre nivåer. Både nationellt och internationellt, säger Alli Klapp och tillägger:

– Vi använder i dag betyg som en kvalitetsindikator i skolorna, i stället för att använda till exempel kvalitéten på undervisning eller flera andra mått som elevernas lärande och kunskaper. Vi har ett system som bygger på rätt förenklade antaganden om vad det är som gör att eleverna presterar.

När den sexgradiga betygsskalan gjorde sitt intåg i den svenska skolan var det med motiveringen att det skulle bli enklare för lärarna att bedöma vad eleven kan. Alli Klapp säger att tanken när systemet infördes var att E var minimumnivån, som i stort sett alla elever skulle klara om de var i skolan och deltog i undervisningen.

– Man såg inga direkta problem, man tänkte inte att 15 procent skulle få F och inte komma vidare till gymnasiet. Om man tänker att vi i dag har ungefär 15 procent av eleverna i årskurs nio som inte kommer in på ett gymnasieprogram för att de har för många F – frågan man borde ställa sig är hur det kommer sig att vi tycker att de inte ska få fortsätta i gymnasieskolan.

– Sedan utsätter man lärarna för en situation som kanske är ohållbar. De får inte den hjälp de behöver. Vi har ett betygssystem som på något vis skapar utanförskap.

Alli Klapp har tidigare gjort en studie på hur elever påverkas av betyg i årskurs 6 och resultatet visar att de lågpresterande eleverna påverkas negativt.

– Frågan är: Ska vi inte ha dessa elever i skolan och ge dem hjälp, i stället för att de ska hamna utanför? Någonstans är ju ändå uppgiften av samhället att ta hand om individerna och att lägstanivån höjs. Sedan kostar det väldigt mycket pengar att ha människor i utanförskap, säger hon och tillägger:

– Det är ju en pedagogisk fråga för lärarna att arbeta, med hjälp av olika stödinsatser, med den gruppen av elever som har det lite tufft. I stället för att de blir utstraffade.

Vad hade du i stället velat se för betygssystem?

– Jag tycker att man borde utvärdera bedömningssystemet och fundera på hur man kan skapa ett system som blir så bra som möjligt för alla inblandade. Vi behöver en skola som är till för alla, även de som inte lyckas med att få godkända betyg, säger Alli Klapp.

– Ta bort F. Det skulle vara en möjlig väg att gå. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons