Annons

Forskning: Faktorerna som utmärker framgångsrika skolor

Publicerad 28 april 2017

Samförstånd, stabilitet och tydlighet – det är några av faktorerna som utmärker framgångsrika skolor. Det visar ny forskning vid Göteborgs universitet.
– Det går att lära jättemycket av de här skolorna, men det är omöjligt att kopiera dem, säger forskaren Maria Jarl som ligger bakom studien.

Bra skolor kan se ut på många sätt. Men de har också nästan alltid några saker gemensamt.

Maria Jarl är statsvetare vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik Göteborgs universitet. Tillsammans med kollegorna Klas Andersson och Ulf Blossing har hon identifierat några gemensamma framgångsfaktorer inom skolan.

Tre starka punkter som bland annat lyfts fram som kännetecknande för framgångsrika skolor är samsyn kring uppdraget, tydliga mål och stabilitet. Tillsammans skapar faktorerna en ”framgångsrik kultur” på skolan.

– Det vi har sett är att varje framgångsrik skola har en specifik karaktär, eller en institutionell profil. Det sitter liksom i väggarna hur man gör saker och ting. Detta är saker man inte alltid ser i formella arbetsbeskrivningar, säger Maria Jarl.

Tillsammans har de jämfört fyra framgångsrika skolor med fyra som inte var framgångsrika, och på så sätt hittat en koppling mellan elevresultaten och skolans sätt att organisera arbetet. Forskarna har studerat hur skolorna arbetar, hur organisationen ser ut, och hur man bedriver verksamheten på de här skolorna – och sedan jämfört.  

Hos de framgångsrika skolorna har man hittat tydliga normer om samarbete. När de träffade lärare och rektorer har man pratat om vad det innebär att jobba på den framgångsrika skolan och hur man tänker och resonerar kring sin yrkespraktik.

– Då blir det väldigt tydligt att man har gemensamma föreställningar i vad det handlar om. Det handlar väldigt mycket om att sätta elevernas lärande i fokus, anpassa undervisningen, och ställa höga krav på eleverna. Det genomsyrar verksamheten på ett speciellt sätt och det gör det inte på de icke framgångsrika skolorna, säger hon.

– På de framgångsrika skolorna finns en tydlighet om vad det är för typ av skola. Det finns en gemensam bild kring vad det innebär att vara lärare eller rektor på den här skolan.

Maria och kollegorna kan inte säga vilka enskilda faktorer som är viktigast för att klassas som framgångsrik, utan det är en komplex bild. Men tydligt är, att de framgångsrika skolorna har fokus på resultaten och att de har en stark identitet.

De fann även att var fler rektorsbyten och omorganisationer på de icke framgångsrika skolorna än på de framgångsrika. På de icke framgångsrika skolorna skedde det många rektorsbyten under den studerade perioden.

En annan viktig faktor är samsyn. Maria Jarl menar att lärarnas och skolledarens inställning till yrket behöver hänga ihop. Det är viktigt att man drar åt samma håll.

– Samsynen visar sig i att oavsett vilka lärare vi intervjuade, så gav de liknande beskrivning av hur man jobbar. Personalen på de framgångsrika skolorna tänker på samma sätt om uppdraget och vad skolan handlar om. Man jobbar tillsammans. Tänker man däremot olika om sitt uppdrag då möter eleverna en mer splittrad lärmiljö. Det blir tuffare för eleverna.

Forskningen visar även att det inte finns någon enskild lärare eller rektor som kan ta åt sig äran eller ge sig skulden för att det går som det går.

– Det är en sammansatt process som består av många olika saker. På de framgångsrika skolorna har man lyckats skapa ett väl fungerande klimat. Miljön är större än den enskilda läraren. En intressant detalj är att på de framgångsrika skolorna har rektorerna ofta en medveten strategi för vilka lärare de söker efter när de rekryterar. De beskriver det som att lärarna måste passa in i den miljön man redan har på skolan, säger Maria Jarl.

Går det att lära mycket av de framgångsrika skolorna?

– Det går att lära jättemycket av de här skolorna, både av de framgångsrika och de icke framgångsrika skolorna. Men det är inte så enkelt att man kan gå och kopiera de framgångsrika skolornas sätt att arbeta. Det tar lång tid att bli en framgångsrik skola. I stället tror jag att man måste utgå från den situation, historia och de värderingar som finns på den icke framgångsrika skolan och sedan arbeta stenhårt därifrån.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Forskning: Så mycket påverkar konflikter lärarna

Hur mycket påverkar konflikter med elever och kollegor i skolan en lärare? Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet har undersökt vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem.

Annons
Annons

Nya lagar och regler för skolan träder i kraft i sommar

Lagar

Ett antal nya lagar och regler för skolan träder i kraft den 1 juli, inte minst den länge debatterade läsa-skriva-räkna-garantin.

Annons

"Med skolans styrning är det omöjligt att leva upp till lagen"

Debatt

Helt rätt av LR-skyddsombuden att anmäla flera kommuner till Arbetsmiljöverket och Skolinspektionen. Det skriver representanter för Tankesmedjan Balans, Skolledarupproret och Elevens rätt i en debattartikel.

Kommentera
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Annons
Annons
Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Annons
Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons